Starcraft 2 : Kampania Wings of Liberty

Misja 10a: Bezpieczne Haven (Safe Haven)

Zadanie główne: Zniszcz 3 Nexusy Protossów, a następnie Czyściciela
Zadanie dodatkowe: Powstrzymaj wszystkie „Diabelskie floty”
Trudność: 6.5/10

Po wyborze misji 10 (planeta Haven) dostaniemy swego rodzaju ultimatum – musimy wybrać jedną z dwóch wykluczających się misji. Po wybraniu jednej – druga automatycznie stanie się niedostępna (możemy w nią zagrać z poziomu misji archiwalnych na mostku Hyperiona, ale nie dostaniemy za nią kredytów, ani punktów badań – możemy jedynie zdobyć osiągnięcia). Dlatego ponumerowałem te misje jako 10a i 10b (a nie 10 i 11).  Tutaj opisana będzie misja, którą poleca nam doktor Ariel Hanson, a do drugiej – zapraszam TUTAJ.
W misji „Bezpieczne Haven” pojawia się nowa jednostka – Wiking (w pierwszej części Starcrafta nie było jej odpowiednika, jest to całkowita nowość). Wiking może przybrać formę latającą (i atakować innych lotników), jak i chodzoną (wtedy potrafi atakować tylko jednostki naziemne). Przemiana jednak trwa chwilę, podczas której wróg bezkarnie wali w Wikingi jak do kaczek…
Naszym jedynym, dosyć silnym wrogiem w tej misji będą Protossi. Musimy zniszczyć ich 3 Nexusy, a następnie potężny statek – Czyściciela. Lokację wrogich Nexusów znamy od początku (zielone krzyżyki na mini-mapce). Ten u góry jest najsłabiej broniony, środkowy – średnio, a południowy ma najlepszą obstawę (na poziomie trudnym – są tam między innymi Lotniskowce, Archonty i mnóstwo drobnicy). W związku z powyższym strategia zwycięstwa jest prosta – atakujemy Nexusy od góry do dołu, co chwilę dosyłając nowo wyprodukowane posiłki do głównego oddziału (gdyż walki będą coraz cięższe). Wróg nie posiada Pylonów, a energię dla jego wieżyczek strzelających zapewniają Pryzmaty Nadprzestrzenne (te lewitujące meduzy).
Na mapie występuje kilka miejsc, gdzie ewakuują się koloniści z Haven (oznaczeni są na biało na mini-mapce). Musimy ich ochraniać przed wrogim lotnictwem. Na szczęście Czyściciel jest powolny jak wóz z węglem, a my w dodatku widzimy „jak na patelni” – w którym miejscu Czyściciel aktualnie jest. Najważniejszą rzeczą w tym poziomie jest szybkość – nie ociągamy się, nie chomikujemy surowców, tylko robimy co trzeba, gdyż z każdą minutą wróg będzie coraz bliżej celu. Tyle tytułem wydłużonego wstępu.

Początek gry powinien być błyskawiczny – rozpoczynamy wydobycie na maksymalnym poziomie, stawiamy reaktory, ewentualnie kolejne budynki wojskowe. Robimy też Zbrojownię i dokonujemy ulepszeń dla używanych jednostek. Następnie zostaje nam już tylko masowa produkcja wojsk. Można jeszcze ewentualnie zbudować 1-2 Bunkry między dwoma wyjściami z naszej bazy – w TEN sposób, aby automatycznie odpierały ataki wroga (które z czasem będą coraz groźniejsze). Mimo to warto mieć w bazie kilka Wikingów do strącania wrogich Lotniskowców (mają zasięg większy, niż Bunkry).
Za chwilę pojawi się Czyściciel i zniszczy pierwszą bazę uchodźców (na szczęście opuszczoną). Po jej zniszczeniu pojawią się 2 Lotniskowce (tzw. Diabelska Flota), które ruszą na drugą bazę uchodźców (zachodnią) – pojawi się wtedy też zadanie dodatkowe. Aby je wykonać – musimy za każdym razem ustrzelić tą Diabelską Flotę (za każdym razem będzie trochę silniejsza), zanim rozwali statek Terran. Czyli podsumowując – najpierw leci Diabelska Flota (którą rozwalamy), a za nią powoli leci Czyściciel (którego rozwalamy dopiero na końcu). Po ustrzeleniu Diabelskiej Floty – statek uchodźców ewakuuje się, a w jego miejsce pojawią się zasobniki z surowcami. Po chwili do tejże bazy doleci również Czyściciel (i ją oczywiście rozwali).
Moja strategia wojskowa oparła się na dwóch niezależnych oddziałach (obronnym i szturmowym). Oddział obronny to Wikingi, które niszczyły „Diabelskie Floty” i broniły bazy głównej. Drugi, szturmowy oddział to masowo produkowani Marines i Medyczki (w 2 Koszarach z reaktorami jednocześnie) – tym oddziałem niszczyłem bazy wroga. Pierwsza baza to raczej formalność, starczy na nią (na poziomie trudnym) około 30 jednostek piechoty (20 Marines i 10 Medyczek). Druga (środkowa) baza jest trochę lepiej broniona, jest tam np. Kolos i mnóstwo mniejszych oddziałów. Oczywiście przed szturmem dosyłamy kolejne (wyprodukowane w międzyczasie) jednostki do oddziału szturmowego. Trzecia baza bez problemu padła pod naporem 50 Marines i 25 Medyczek (przeżyło ponad 70% z nich). Na koniec zostaje nam już tylko rozwalenie Czyściciela – ma on 7000HP, więc należy na niego ruszyć jednocześnie wszystkim, co mamy (włącznie z Wikingami z oddziału obronnego). Jeżeli sytuacja jest dramatyczna i Czyściciel wpadnie do naszej bazy – można wykiwać go sposobem. Wysyłamy na niego wszystkie nasze ERK (i tak już są niepotrzebne), a z daleka ostrzeliwujemy Wikingami. Czyściciel będzie pojedynczo atakował ERK, a Wikingi w międzyczasie powinny załatwić sprawę.
Reasumując – należy się bardzo spieszyć, produkować wojska na potęgę, mieć 2 niezależne oddziały, koniecznie strącać „Diabelskie Floty” i unikać Czyściciela zanim nie rozwalimy Nexusów. Po zniszczeniu Nexusów i Czyściciela kończymy ten niełatwy poziom.

(kliknij, aby powiększyć)

 


Osiągnięcia:

1. Bezpieczne Haven (15 pkt.) – Wykonaj wszystkie zadania w misji „Bezpieczne Haven”.
2. Nie przejdziesz! (10 pkt.) – Uratuj 3 osiedla kolonistów w misji „Bezpieczne Haven” na poziomie normalnym.
3. Mój ssskarb (10 pkt.) – Uratuj 2 osiedla kolonistów w misji „Bezpieczne Haven” na poziomie trudnym.