Ekonomia i Rozbudowa Królestwa w Heroes of Might and Magic III

Kopalnie w Heroes

W Heroes 3, tak jak w każdej innej grze strategicznej, musimy pozyskiwać zasoby. Zasoby możemy wydawać na rozbudowę zamków i wojsko. Najważniejszym zasobem jest złoto- jego posiadanie jest kluczem do zwycięstwa. Złoto pozyskujemy przede wszystkim w Zamkach- co turę każdy z nich dodaje określoną sumę złota do naszego skarbca. Inne zasoby zdobywamy głównie w kopalniach. Najgorsza sytuacja jest na samym początku gry- nie posiadamy prawie żadnych dochodów. Aby rozbudować zamek najpierw możemy posiłkować się zbieraniem okolicznych skarbów na mapie, i staramy się zdobyć jakieś kopalnie. W międzyczasie możemy rozbudowywać zamek (1 budynek na turę). Na początku powinniśmy zbudować Ratusz, a dopiero później budynki dodające wojska. W przeciwnym razie nie będzie nas stać na rekrutację. Poniżej kilka wskazówek, co robić aby skutecznie pozyskiwać i wydawać złoto.


Zasoby

Heroes 3 Zasoby

W Heroes 3 występuje 6 zasobów naturalnych i złoto. Możemy zdobywać je w kopalniach, magazynach zasobów, zbierać na mapie i zdobywać w różnych lokacjach. Ilość zasobów naszego królestwa widzimy u dołu mapy. Są to:

Drewno– podstawowy zasób, potrzebny do budowy większości budynków we wszystkich zamkach. Drewno szczególnie ważne jest na początku gry. Aby myśleć o zwycięstwie, musimy szybko zaopatrzyć się przynajmniej w 1 kopalnię. Każda z nich dostarcza 2 sztuki drewna dziennie.

Kamienie– to zasób podobny do drewna. Używane są w dużych ilościach do budowy większości budynków w zamkach. Kopalnie dają po 2 sztuki kamieni dziennie.

Kryształ– rzadko zasób, używamy głównie do budowy wyższych poziomów Gildii Magów, niektórych budynków a także rekrutacji Złotych Smoków i Starożytnych Behemotów.

Rtęć– zasób rzadki, używany do budowy budynków i Gildii Magów oraz rekrutacji Arcydiabłów, Feniksów i Smoków Cienia.

Klejnot– rzadki zasób, używany do wyższych leveli Gildii oraz rekrutacji Tytanów. Niekiedy 10 klejnotów jest potrzebne do wizyty u Drzewa Wiedzy.

Siarka– zasób rzadki, używany do budowy niektórych budynków (np. Gildii) oraz rekrutacji Czarnych Smoków i Hydr Chaosu.


Handel

Heroes 3 HandelHandel w Heroes 3 odbywa się na Targowiskach (Pchlich Targach)- można je zbudować w każdym zamku, niekiedy spotkamy je też na mapie. Handlować możemy zasobami i złotem. Po kliknięciu w Targowisko w zamku wyświetlą nam się opcje handlu. Współczynnik wymiany zależy od ilości miast ze zbudowanym Targowiskiem. Im więcej mamy takich zamków, tym handel będzie bardziej opłacalny. Na obrazku powyżej maksymalne stawki handlu- przy posiadaniu 6 lub więcej Zamków z Targowiskami. Ilość Targowisk wpływa także na ceny u sprzedawcy artefaktów.

Handel przydaje się w kilku sytuacjach. Przed końcem tygodnia możemy kupić zasoby, potrzebne do zbudowania budynku wojskowego (wtenczas po rozpoczęciu nowego tygodnia będzie już można kupować wojsko). W dalszych częściach gry, kiedy wszystkie zamki mamy rozbudowane do maksymalnego poziomu, możemy wymieniać niepotrzebne zasoby na cenne złoto. Aby dokonać handlu, należy kliknąć w Targowisko w dowolnym naszym zamku, pojawi nam się taki ekran jak na obrazku powyżej. Z lewej strony wybieramy to, co chcemy sprzedać, a z prawej to, co chcemy kupić. Następnie wybieramy ilość zasobów przy pomocy suwaka- po lewej liczba sprzedanych, a po prawej kupionych zasobów. Aby zaakceptować handel- klikamy w obrazek z uściskiem dłoni.

 

Magazyny Zasobów

Magazyn Zasobów możemy budować w każdym zamku, miejscu targowiska (po jego zbudowaniu). Kosztuje on 5000 sztuk złota i 5 kamieni. Magazyn Zasobów każdego dnia dodaje 1 rzadki zasób, lub 1 drewno i 1 kamień. Inwestycja zwraca się w zależności od potrzeby na dany surowiec. Nie opłaca się budować na początku gry kosztem innych budynków, chyba że brakuje nam akurat tych zasobów, które daje magazyn. W każdym zamku Magazyn Zasobów dodaje inny surowiec:

Bastion: kryształ, Cytadela: drewno i kamień, Forteca: klejnot, Inferno: rtęć, Lochy: siarka, Nekropolia: drewno i kamień, Twierdza: drewno i kamień, Castle: drewno i kamień, Wrota Żywiołów: rtęć, Przystań: siarka.


Złoto

Heroes 3 Złoto

Złoto jest najważniejszym zasobem w Heroes 3. Bez złota nie zbudujemy żadnego budynku, ani nie zrekrutujemy żadnego wojska. Źródłem złota są przede wszystkim zamki- każdy dodaje co turę określoną ilość złota (w zależności od rozbudowy Ratusza). Oprócz tego złoto możemy zbierać na mapie (na początku gry jest to niezbędne), zdobywać w różnych lokacjach (jak na obrazku powyżej, w niektórych z nich trzeba stoczyć walkę aby dostać nagrodę), zarabiać przy pomocy kopalń złota, umiejętności bohaterów i artefaktów lub dostawać w Młynach Wodnych na mapie (raz w tygodniu).


Wydawanie Zasobów i Strategia Rozgrywki

Heroes 3 Ekonomia

Wydawanie zasobów wbrew pozorom jest trudne. Nie sztuką jest bezmyślnie wydać całe złoto, należy robić to bardzo uważnie. Zwłaszcza na początku gry każdy zasób jest bardzo cenny. W pierwszym tygodniu gry możemy pójść dwiema ścieżkami- zbudować Ratusz lub budynki wojskowe. Ratusz budujemy, kiedy mało jest skarbów na mapie i brakuje nam złota. Kiedy z kolei mamy dużo zasobów i mapę pełną skarbów, warto stawiać budynki produkujące wojska, żeby już na początku drugiego tygodnia mieć w miarę silną armię. Jak najszybciej staramy się rozbudować zamek oraz zdobyć kolejne. Strategię dotyczącą zachowania na mapie znajdziemy w tym rozdziale, natomiast aspekty bitew i wojsk znajdują się w zakładce Strategie Walki.

Większość map niestety jest tak skonstruowana, że permanentnie brakuje nam złota. W takim wypadku staramy się za wszelką cenę zbudować Kapitol, Zamek i wszystkie 7 siedlisk (nie muszą być ulepszone). Wtedy wojsko będzie dodawało nam się co tydzień, a będziemy mogli zrekrutować je później. Początkowo rekrutujemy tylko najlepsze wojska dla danego zamku (latające i strzelające) i szukamy na mapie dodatkowych źródeł dochodu oraz kolejnych zamków. Jeśli ciągle brakuje nam złota, nie ma sensu rekrutować wszystkich rodzajów wojsk. Możemy podarować sobie kupowanie powolnych, mało przydatnych jednostek, np. Drzewców, Golemów czy Ogrów. Kiedy rozbudujemy królestwo możemy sprzedawać na Targowisku niepotrzebne zasoby w zamian za złoto. Przy posiadaniu wielu zamków (i Targowisk) jedna kopalnia zasobów dodaje równowartość 250 sztuk złota każdego dnia. W razie potrzeby wynajmujemy Bohaterów Ekonomicznych (patrz niżej) i zbieramy z mapy wszystko co się świeci. Wróg zazwyczaj także przeżywa kłopoty finansowe, więc przetrwanie pierwszych kilku tygodni przechyli szalę na naszą korzyść. Przy posiadaniu różnych typów zamków najlepiej postawić na jeden rodzaj wojsk, z tych zamków których mamy najwięcej. Jeśli nas stać możemy drugiemu bohaterowi kupić wojska z innego rodzaju zamku.


Skarbnica

Heroes Skarbnica

Skarbnica to potężny budynek, który możemy budować tylko w zamkach Bastion. Zarabia on dla królestwa co tydzień 10% posiadanego złota. Kiedy mamy np. 150.000 złota siódmego dnia tygodnia, to na nowy tydzień zarobimy dodatkowo 15.000 złota. Kiedy mamy więcej skarbnic, efekt jest zwielokrotniony. Posiadając zamek Bastion warto oszczędzać złoto, kupując tylko minimum jednostek, a po kilku tygodniach zwróci się to nam z nawiązką.


Ekonomiczny Bohater

Heroes Ekonomiczny Bohater

Na mapie występuje wiele lokacji, które możemy odwiedzić tylko raz w tygodniu. Warto do ich obsługi zatrudnić osobnego bohatera (najlepiej ze specjalnością +350 złota i umiejętnością Finanse), który będzie zbierał złoto, zasoby i wojsko z lokacji. Nasz główny bohater (z armią) nie powinien tracić czasu na chodzenie po chatkach. Ekonomicznego bohatera wysyłamy tam, gdzie jest najwięcej Młynów i Wiatraków oraz budynków wojskowych 1-go stopnia (wtedy jednostki są za darmo).


Inne rozdziały poradnika do HoMM III:
Heroes 3 – Strona Główna Poradnika
Opcje i podstawy gry
Zamki i Miasta
Ekonomia i rozbudowa królestwa
Poruszanie się po mapie
Strategie walki
Bohaterowie i umiejętności
Czary i Magia
Artefakty
Jednostki Neutralne
Mapy (download)
Ciekawostki i Galeria
Idiotyzmy i dziwne zagrania AI
Kampanie – Opis
Restoration of Erathia (Odrodzenie Erathii) – kampanie
Armaggeddon’s Blade (Ostrze Armagedonu) – kampanie
Shadow of Death (Cień Śmierci) – kampanie
Heroes Chronicles (Kroniki)- kampanie
Dodatek Horn of the Abyss (Róg Otchłani)

8 thoughts on “Ekonomia i rozbudowa królestwa- poradnik do Heroes of Might&Magic 3”

  1. Wg mnie najgorszą masakrą zasobową jest Zamek, wszystkie siedliska 7. poziomu (zwłaszcza ulepszenia) i tytani

    Aleś się namachał z tą Adrienne. Mogłeś normalnego herosa dać do screena.
    Jaki ona ma tutaj lvl? Setny?

    od Admin: Adrienne jest z kampanii 'Igranie z Ogniem’, ma chyba ponad 50lvl, na mapie było 20 Cytadel i przed zakończeniem zebrałem z nich wojska co widać po ilościach 🙂

  2. Według mnie na początku należy rozbudować ratusz. Dlaczego? Bo jak będziemy cały czas inwestować w wojsko to po jakimś czasie zasoby się skończą. A bez złota to wygra w tą grę tylko jakiś boss.

    od Admin: To odwieczny dylemat, zależy od wielu czynników: poziomu trudności, skarbów wokół zamku, dostępności kopalń i siły potworów ich strzegących, a także stanu rozbudowania zamku na początku.
    Także wielkość mapy jest ważna, im mniejsza tym bardziej opłaca się robić wojsko na początku.

  3. Rolnik z Tolnik

    Wg mnie na poczatku czesto oplaca sie kupic gildie magow poziom 1, poniewaz czesto moze dodac nam jakies proste czary, ktore w poczatkowych walkach moga miec ogromna przewage. Dodatkowo potem nie trzeba juz tracic dnia na budowe gildii zeby wybudowac ratusz.

  4. Moim zdaniem pierwszą budowlą powinny być budynki typu ratusz niezależnie od poziomu mapy musimy wykształcić w sobie taki nawyk bo na 200% to nic nie mamy a jak zdobędziemy złoto to lepiej finansować w takie budynki zamiast w siedliska. Takie jest moje zdanie na ten temat 😀

  5. Na samym początku (materiał o zasobach)jest napisane „(…)musimy szybko zaopatrzyć się przynajmniej w 1 kopalnię.” Od kiedy istnieją kopalnie drewna 😀 a co do poradnika przydatny na początku, ale czy to aby nie jest z tej gazetki oryginalnej heroes (poradnika do płytki)?

    od Admin: Tartak nazwałem kopalnią dla uproszczenia i jasności przekazu, a poradnika z CD nie używałem ani nawet nie czytałem. Jest w ogóle takie coś?

  6. W 1 turze, przy graniu na 200%, oczywiscie biorac pod uwage wszystkie wspomniane przez admina czynniki (ilosc skarbow do zebrania, wielkosc mapy itd.) czesto dobrze jest zainwestowac w drugiego bohatera zamiast wydawac od razu kase na budynki. Budynek moze poczekac jedna ture na zbudowanie. W tym czasie zwiadowca przy odpowiedniej mapie i tak sie splaci z nawiazka bardzo szybko, a co najwazniejsze zbierze zasoby na budowanie i odkryje wiecej mapy razem z glownym bohem. Co dwoch to nie jeden. Dodatkowo dostajemy zastrzyk armii od zwiadowcy i mozemy cisnac lepsze jednostki bohaterem glownym. Na eskach to ma mniej sensu, na wiekszych robie tak prawie zawsze.

  7. Przydatne, ja od małego mam nawyk rush w Kapitol, żeby był na 1 dzień next tygodnia i potem dopiero wojska, ew budynki dodatkowe ;p

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top