Heroes 3- Horn of the Abyss (Róg Otchłani)
Horn of the Abyss to nieoficjalny, ale bardzo profesjonalny dodatek do Heroes of Might and Magic III. Mod ten został napisany przez rosyjskich programistów i fanów tejże gry, pierwsze wydanie miało miejsce pod koniec 2011 roku. Niestety twórcy oryginału nie zaakceptowali tej nakładki, dlatego jest to dodatek nieoficjalny. Zawiera on kilka zmian w stosunku do oryginału, ale nie robi aż takiej rewolucji, jak WoG.
Dodatek HotA jest „rozwojowy”, czyli na bieżąco ulepszany i aktualizowany o nowe łatki (dlatego prawdopodobnie nowości jest więcej, niż tutaj opisano). Sam dodatek jest darmowy, lecz wymaga on zainstalowaną, podstawową wersję gry (lub AB/SoD). Dodatek można pobrać bez problemów na wielu stronach internetowych, ale polecam tą metodę tylko przy pierwszej instalacji. Kolejne wersje i łatki najwygodniej pobierać przy pomocy automatycznego patchera-updatera, zawartego w pliku HotA_launcher.exe.
Nowości w dodatku HotA:
– Nowy Zamek- Przystań.
– Trzy nowe Kampanie: Pod Piracką Banderą, Postrach Mórz i Róg Otchłani.
– Nowe artefakty i lokacje na mapie (patrz niżej).
– Nowe (większe) rozmiary map. Dotychczasowe mapy miały maksymalną (XL) wielkość 144×144, obecnie są dostępne 3 większe rozmiary, największy z nich (G) to 252×252. Obliczając pole powierzchni (wynik mnożenia) łatwo zauważyć, że mapa wielkości G jest 3 razy bogatsza w teren, od tej wielkości XL.
– Nieznaczne poprawienie wyglądu, animacji, statystyk i współczynników kilku dotychczasowych jednostek wojskowych.
– Dodanie informacji o liczebności oddziału na mapie (także w szacunkowych liczbach).
– Zmodyfikowanie kosztów oraz wymagań dla niektórych budynków w zamkach.
– Wprowadzenie ujemnego szczęścia, które powoduje zmniejszenie siły danego ataku o połowę. W podstawowej wersji gry szczęście było co najmniej neutralne.
– Wprowadzenie nowych bohaterów (powiązanych z zamkiem Przystań), a także zmiany w cechach kilku bohaterów z poprzednich wersji gry.
– Nowa możliwość ataku dla Liszy i Magogów- możemy wybierać dokładny punkt ataku obszarowego (nie musi tam stać wroga jednostka, jak dotychczas).
– Obniżenie skuteczności Nekromancji.
– Nowa machina wojenna- Armata.
– Wygląd zamków na mapie został zmodyfikowany, teraz mają one 4 rodzaje wyglądu (Bez Fortu, Fort, Cytadela, Zamek), wcześniej były tylko 2 pierwsze.
– Niezwerbowane wojska w siedliskach na mapie kumulują się z każdym tygodniem, tak jak to było w HoM&M2.
Nowe Obiekty na Mapie
W dodatku HotA dodano kilka użytecznych obiektów, występujących na mapie przygody. Jednymi z ważniejszych są Magazyny czy Składowiska (Warehouse). Są to lokacje widoczne na obrazku powyżej, odwiedzić je możemy raz w tygodniu. Zapewniają określoną ilość danego surowca raz w tygodniu. Działają podobnie jak Młyn, lecz zasób który dostaniemy jest odpowiedni dla danego budynku. Ilość zasobów produkowanych przez Składowisko tygodniowo wynosi:
Kamienie lub Drewno- 10,
Zasoby Rzadkie (Kryształ, Siarka, Rtęć, Klejnot)- 6,
Złoto- 2.000.
Kolejne obiekty (widoczne powyżej) odwiedzamy w większości tylko raz. Są to głównie miejsca, gdzie za zabicie obrońców uzyskamy nagrodę. W HotA wprowadzono również wodne odpowiedniki lądowych lokacji, takich jak Tawerna czy Więzienie (uwolniony bohater pojawia się wtedy na statku), Wieża Obserwacyjna, kapliczki do nauki czarów i wiedzy/mocy, a także ważna nowość- portal (monolit) wodny.
Nowe Artefakty
W HotA pojawiło się kilka nowych artefaktów, niektóre z nich są składane. Powyżej cztery „współczynnikowe” artefakty z zamku Przystań. Dodają one standardowo: Hełm (Wiedza +6), Zbroja (Moc +6), Tarcza (Obrona +7) oraz Trójząb (Atak +7).
Trzy powyższe artefakty (relikty) są najpotężniejsze, bo składane z mniejszych. Od lewej:
1. Strój Dyplomaty (Diplomat’s Cloak)- Składa się z 3 mniejszych artefaktów: Pierścień Dyplomaty, Medal Męża Stanu, Szarfa Ambasadora. Zmniejszają one łącznie koszty poddania się o 30%. Dodatkowo, po złożeniu Reliktu, uzyskujemy możliwość ucieczki/poddania się podczas obrony zamku oraz podczas walki z neutralnymi stworami na mapie. Te neutralne stwory widzą naszą armię jako 3-krotnie silniejszą, co zwiększa szansę na ich ucieczkę lub przyłączenie się. Także w Gildii Złodziei armia bohatera dzierżącego Relikt wydaje się 3-krotnie silniejsza dla innych graczy.
2. Medalion Odbicia (Pendant of Reflection)- Składa się z 3 mniejszych artefaktów: Naszyjnik Odporności, Buty Odporności i Opończa Przeciwstawienia. Łącznie zwiększają one odporność na magię jednostek bohatera o 30%. Dodatkowo, po złożeniu Reliktu odporność wojsk zwiększana jest o kolejne 20%, czyli razem aż 50%.
3. Złota Gęś (Golden Goose)- Artefakt Ekonomiczny. Składa się z 3 mniejszych: Bezdenny Mieszek Złota, Bezdenna Sakiewka Złota i Bezdenna Sakwa Złota. Łącznie dostarczają one naszemu królestwu 2.250 sztuk złota dziennie. Po złożeniu Reliktu ilość złota zwiększana jest o kolejne 4.750, czyli razem Relikt dodaje królestwu aż 7.000zł dziennie.
Powyższe 3 artefakty odejmują współczynników morale przeciwnikowi, z którym toczymy bitwę. Pierwsze dwa odejmują 1 punkt, a ostatni aż 2 punkty.
Te 3 artefakty odejmują analogicznie współczynnik szczęścia przeciwnikowi na polu bitwy. Pierwsze dwa odejmują 1 punkt szczęścia, a Laleczka aż 2 punkty.
Buty Obieżyświata (Wayfarer’s Boots)- Wszystkie kary za ruch po „trudnym terenie” są likwidowane. Artefakt działa, jak umiejętność Znajdywanie Drogi na poziomie Eksperta.
Pierścień Niepamięci (Ring of Oblivion)– Uniemożliwia wskrzeszanie zabitych w bitwie jednostek. Dotyczy to absolutnie wszystkich możliwości. W praktyce artefakt raczej nieprzydatny.
Płaszcz Milczenia (Cape of Silence)- Uniemożliwia rzucenie czarów 1-go poziomu podczas bitwy. Wyższe poziomy czarów działają normalnie.
Nowe Kampanie
W dodatku HotA występują (na chwilę pisania bieżącego tekstu) 3 nowe kampanie: Pod Piracką Banderą, Postrach Mórz oraz Róg Otchłani – łącznie 13 poziomów do przejścia. Wszystkie są dokładnie opisane na naszej stronie, wraz z odkrytymi mini-mapami. Opis kampanii zawiera wskazówki dotyczące układu map oraz sposoby przejścia gry.
Kampania1: Pod Piracką Banderą
Inne rozdziały poradnika do HoMM III:
Heroes 3 – Strona Główna Poradnika
Opcje i podstawy gry
Zamki i Miasta
Ekonomia i rozbudowa królestwa
Poruszanie się po mapie
Strategie walki
Bohaterowie i umiejętności
Czary i Magia
Artefakty
Jednostki Neutralne
Mapy (download)
Ciekawostki i Galeria
Idiotyzmy i dziwne zagrania AI
Kampanie – Opis
Restoration of Erathia (Odrodzenie Erathii) – kampanie
Armaggeddon’s Blade (Ostrze Armagedonu) – kampanie
Shadow of Death (Cień Śmierci) – kampanie
Heroes Chronicles (Kroniki)- kampanie
Dodatek Horn of the Abyss (Róg Otchłani)
Co do pierścienia niepamięci. Nie miałem okazji go przetestować. Czy oddziałuje on wyłącznie na jednostki gracza, czy wrogiego bohatera również? Jeśli to drugie (No bo jaki byłby sens wprowadzania takiego przedmiotu, jeśli miałby wyłącznie taki negatywny skutek?), to taki artefakt może być BARDZO przydatny. Jeśli sami nie mamy wskrzeszenia, a wróg posiada dość silną armię, dużo many i wspomniany czar, to tym przedmiotem możemy mu bardzo skomplikować plany.
od Admin: Na wroga na pewno działa, przecież gdyby nie działał – byłby to anty-artefakt 🙂
Wróg komputerowy raczej nie wskrzesza jednostek, a już na pewno nie robi tego „po chamsku” czyli oślepienie + 50 wskrzeszeń, aż do całkowitego wyleczenia całej armii.
Mimo wszystko zdarzały mi się sytuację, gdy broniłem się w zamku i mimo dużej przewagi wroga udałoby mi się utrzymać, ale w ostatniej chwili ten zaczął wskrzeszać poległe oddziały i tym samym przechylił szalę zwycięstwa na swoją korzyść. No i jednak sporo takich bitew rozegrałem.
kiedy kampania factory?
od admin: wkrótce 😉
Już jest 🙂
od admin: Kampania jest, ale opisu przejścia nie ma 😉 Męczę się z nią już od tygodnia, jest bardzo trudna.
Kiedy można się spodziewać opisu przejścia nowej kampanii?
od admin: Utknąłem, po n-tej porażce 🙂 Chce ją koniecznie przejść na najtrudniejszym poziomie, ale średnio mi to idzie. Kolejne podejście już wkrótce 🙂
w wersji 1.7.1 kampania została nieco ułatwiona (również na 200%), więc nie wiem, z czym tak się tam męczysz. na której misji stanąłeś? może spróbuj niższego poziomu trudności, to żaden wstyd…
od admin: Dzięki, właściwie z każdym poziomem się męczyłem niemiłosiernie, doszedłem chyba do 4, ale teraz po patchu sprawdzę, może się uda.
Bez sensu, żeby twórca poradnika grał na niżej, niż 200%, to byłoby nielogiczne.
Komentarz został napisany dla wersji HoTA 1.7.1. Z racji, że nie ma podstrony dla kampanii Factory wysłałem komentarz tutaj
Ostrzeżenie o lekkich spoilerach
Twórcy kampanii Forged in Fire zastosowali podwójną pułapkę „Kaizo” dla graczy, którzy chcą przejść tę kampanie na poziomie Impossible 200%. Moim zdaniem grając ją pierwszy raz na ślepo na 200% niemożliwe jest jej ukończenie.
Pierwszą pułapką jest wybór umiejętności drugorzędnych dla trzech głównych bohaterów. Pod koniec 3 misji wybór umiejętności drugorzędnych dla obu głównych bohaterów jest zakończony więc jeśli źle wybrałeś to kaplica, tylko dowiesz się o tym po kilkunastu godzinach/dniach lub w najgorszym wypadku nie zorientujesz się o tym. Jeśli popełniłeś błędy w wyborze umiejętności Fredericka, 4 misja stanie się niemożliwa/znacznie trudniejsza do przejścia w zależności od tego jak wielkie błędy popełniłeś. Ta sama uwaga dotyczy Henrietty tylko skutki błędu zobaczysz w 7/8 misji.
Ilość dozwolonych umiejętności do wylosowania podczas levlowania w pierwszych 3 misjach wygląda tak: 3 misja > 2 misja > 1 misja. Tylko twórcy w żaden sposób o tym nie mówią i nie wiesz czy podczas awansu bohatera dana umiejętność jest dozwolona do wylosowania dla bohatera czy też nie. Do tego oczywiście dochodzą umiejętności których bohaterowie mogą się nauczyć tylko z chat proroka, uczonych itp.
Trzeci główny bohater Wynona pojawia się późno w kampanii.
Henrietta ma Dowodzenie i Szczęście – zostaje 6 wolnych miejsc
Frederick ma Mądrość, Inteligencję i 2 Magie: Wody i Powietrza – zostają 4 wolne miejsca
Wynona ma Odkrywanie, Logistykę, Mądrość, 2 Magie: Wody i Ziemi – zostają 3 wolne miejsca
Pytanie nr 1 jakie umiejętności powinniśmy wybrać dla którego bohatera?
Drugą pułapką jest, który bohater powinien być tym głównym i w którego należy najbardziej inwestować. Na mapach znajdziesz kilka puszek pandory lub uczonych podnoszących statystyki bohaterów i staniesz przed dylematem, który bohater powinien zgarnąć tą premię.
Pytanie nr 2 kogo wybieramy na głównego bohatera?
Odpowiedzi na pytania (spoiler alert)
Pytanie 1
Rekomendowane według mnie skille dla bohaterów i skąd je zgarnąć:
Henrietta
Taktyka tylko uczony w 1 misji
Magia Wody chata proroka w 2 misji ewentualnie akademia morska w 3 misji
Magia Ziemi chata proroka w 2 misji ewentualnie akademia morska w 3 misji lub do wyboru podczas levelowania w 3 misji
Mądrość do wyboru podczas levelowania w 2 i 3 misji
Łucznictwo chata wiedźmy w 2 misji, premia startowa 1 misja lub do wyboru podczas levelowania w misjach 1-3
Magia Powietrza do wyboru podczas levelowania w 3 misji. Dlatego trzeba zostawić jeden slot na umiejętności pusty kończąc 2 misję
Henrietta nie ma możliwości nauki Magii Ognia
Frederick
Magia Ognia tylko chata proroka w 2 misji
Magia Ziemi chata proroka w 2 misji ewentualnie akademia morska w 3 misji lub do wyboru podczas levelowania w 3 misji
Łucznictwo chata wiedźmy w 2 misji lub do wyboru podczas levelowania w misjach 1-3
Atak (chata wiedźmy w 2 misji lub do wyboru podczas levelowania w misjach 1-3) lub Płatnerz (do wyboru podczas levelowania w misjach 1-3)
Płatnerz zamiast ataku według mnie jest trochę gorszą opcją ale jest kilka walk w 4 misji w której przydaje się bardziej niż atak
Frederick nie ma możliwości nauki Taktyki
Wynona (wszystkie poniższe skille dla niej są do wyboru podczas levelowania. Uczonych dających Łucznictwo i Atak lepiej przekonwertować na +1 do losowego głównego współczynnika)
Magia Powietrza
Łucznictwo
Atak lub Płatnerz (podobnie jak dla Fredericka Płatnerz jest gorszy od ataku)
Magia Ognia, Taktyka i Inteligencja są zablokowane dla niej.
Pytanie 2
Prawidłową odpowiedzią jest Henrietta. Frederick po 4 misji idzie w odstawkę i go już nie zobaczymy. Odnośnie trzeciego głównego bohatera Wynony pojawia się dopiero w 6 misji i gdy nie został popełniony błąd w wyborze umiejętności drugorzędnych dla Henrietty; Henrietta będzie miała je lepsze nie mówiąc o wyższych współczynnikach podstawowych.
Łatwo tu wpaść w pułapkę przekazywania jednorazowych premii do złego bohatera bo:
Frederick ma lepsze zaklęcia i skille od Henrietty – twórcy nie dają żadnej wskazówki że szybko kończy udział w kampanii.
Na starcie 6 misji gracze często po popełnieniu blądu w planowaniu skilli dla Henrietty wybierają Wynonę jako głównego bohatera bo ma lepsze skille od ich Henrietty + kończy pierwszą wspólną misję z lepszymi zaklęciami (w następnej misji Henrietta szybko niweluje tę przewagę). Planując dobrze można ustawić tak by najtrudniejsze walki w ostatnich misjach toczyć będzie Henrietta; nie potrzeba dwóch równych bohaterów.
Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest chata proroka ucząca czarów w 2 misji. Tych zaklęć musi nauczyć się Frederick ianczej 3 i 4 misja staną sie o znacznie trudniejsze + Henrietta w 3 misji szybko jest luzowana przez Boyda a czarów może się nauczyć później bez wielkiego wpływu na poziom trudności kampanii.
Oczywiście trzeba w rozwoju bohaterów pamiętac o tym by odwiedzić wszystkie punkty mocy podnoszące podstawowe ich współczynniki; odwiedzić każdy zamek po wybudowaniu gildii magów najwyższego dozwolonego poziomu, odwiedzić każdą kapliczkę z zaklęciem i piramidę; sprawdzić puszki pandory i chaty proroków czy nie podnoszą głównych parametertów bohaterów + przerabiać uczonych gdzie się da na podwyższenie współczynników + zgarniać przenoszone artefakty. Oczywiście czasami trzeba się bardzo pomęczyć jak w 2 misji by Frederick zgarnął +1 do obrony w podziemiach.
Odnośnie wersji 1.7.1 jest znacznie trudniejsza od wersji 1.7 dla Impossible. Nie sprawdzałem wszystkich zmian w balansie (przed wejściem wersji 1.7.1 skończyłem 3 misje i zacząłem kampanie od nowa) ale stawiam że w dalszych jest tak samo.
2 misja – przed atakiem głownego bossa atakuje cię pięciu jego pomagierów, a nie trzech. Poza tym tylko w jednym zamku wroga można najmować jednostki, przez zmianą mogłeś najmować jednostki w dwóch, co powoduje że masz około 1/3 mniej wojska przed finałową konfrontacją.
3 misja – wywalono bohatera z nauką czarów nie można więc przekazać zaklęc których nauczył się Frederick Henriettcie; Mapa dostała limit czasowy; Oraz najważniejsze nie możesz połączyć sił Fredericka z siłami Boyda i Henrietty zanim ta dwójka nie zdobędzie zamku piratów co niesamowicie utrudnia mapę bo Boyd i Henrietta mają skończone siły z niewielką generacją posiłków, a wróg co tydzień dokupuje posiłki z zamku plus ma skrypty które mu podwyższają generację jednostek.
Z ułatwień znalazłem niewiele
W 1 misji przed finałową walką dostajesz lepszy artefakt.
W 2 misji chatę wiedźmy z Magia Wody zamianiano na chatę proroka dającego Magię Ziemi i Wody Henriettcie co pozwala jej szybciej nauczeć się Magii Ziemi
W 3 misji po połączeniu sił dostajesz dwa zwoje z portalem miejskim
PS. Poległem na 8 misji po tym jak zorientowałem się, że popełniłem kilka z wyżej napisanych błędów. Spróbuję przejsć kampanie na 200% raz jeszcze jak wyjdzie nowa wersja HoTy po nowym roku.
od admin: Cóż za profesjonalna analiza, dzięki. Ja planuję się też zabrać za tę kampanię po nowym roku (teraz kończę poradnik do Starcrafta 2). Zaczynałem kilka razy, ale było to tak trudne, że przerwałem grę nie dochodząc nawet do połowy (ragequit + monitor przez okno) i traumę mam do teraz. Na difficulty 200% ta kampania jest jak chodzenie po polu minowym- jeden zły ruch i ma zastosowanie przedostatni utwór na debiutanckim albumie Elektycznych Gitar.
Nawet nie wiem, jak miałby wyglądać poradnik. Chyba musiałbym opisywać każdy ruch pojedynczo i wyjdzie z tego epopeja na 1000 stron.
to może lepiej się zabrać za poradnik do tej nowej kampanii z hoty 1.7.2 bo jest dużo łatwiejsza i krótsza (5 małych map) a tę z factory odłożyć na potem 😛
od admin: Skoro tak, to chyba namówiłeś 😉
Skończyłeś całą kampanię? W ostatniej misji Chasing the dream doszedłem w podziemiach do wieży strażniczej, ale pokazało mi że się spóźniłem. Ten Boyd jest przydatny, bo załatwia mocne stworzenia, a potem uwięziłem go na wyspie niszcząc statek i mi nie przeszkadzał.
Ta z Factorią utknąłem na pierwszej mapie. Nie mogłem pokonać diabła.