Heroes 3- Horn of the Abyss (Róg Otchłani)

Heroes HotA

Horn of the Abyss to nieoficjalny, ale bardzo profesjonalny dodatek do Heroes of Might and Magic III. Mod ten został napisany przez rosyjskich programistów i fanów tejże gry, pierwsze wydanie miało miejsce pod koniec 2011 roku. Niestety twórcy oryginału nie zaakceptowali tej nakładki, dlatego jest to dodatek nieoficjalny. Zawiera on kilka zmian w stosunku do oryginału, ale nie robi aż takiej rewolucji, jak WoG.

Dodatek HotA jest „rozwojowy”, czyli na bieżąco ulepszany i aktualizowany o nowe łatki (dlatego prawdopodobnie nowości jest więcej, niż tutaj opisano). Sam dodatek jest darmowy, lecz wymaga on zainstalowaną, podstawową wersję gry (lub AB/SoD). Dodatek można pobrać bez problemów na wielu stronach internetowych, ale polecam tą metodę tylko przy pierwszej instalacji. Kolejne wersje i łatki najwygodniej pobierać przy pomocy automatycznego patchera-updatera, zawartego w pliku HotA_launcher.exe.


 

Nowości w dodatku HotA:

– Nowy Zamek- Przystań.

– Trzy nowe Kampanie: Pod Piracką Banderą, Postrach Mórz i Róg Otchłani.

– Nowe artefakty i lokacje na mapie (patrz niżej).

– Nowe (większe) rozmiary map. Dotychczasowe mapy miały maksymalną (XL) wielkość 144×144, obecnie są dostępne 3 większe rozmiary, największy z nich (G) to 252×252. Obliczając pole powierzchni (wynik mnożenia) łatwo zauważyć, że mapa wielkości G jest 3 razy bogatsza w teren, od tej wielkości XL.

– Nieznaczne poprawienie wyglądu, animacji, statystyk i współczynników kilku dotychczasowych jednostek wojskowych.

– Dodanie informacji o liczebności oddziału na mapie (także w szacunkowych liczbach).

– Zmodyfikowanie kosztów oraz wymagań dla niektórych budynków w zamkach.

– Wprowadzenie ujemnego szczęścia, które powoduje zmniejszenie siły danego ataku o połowę. W podstawowej wersji gry szczęście było co najmniej neutralne.

– Wprowadzenie nowych bohaterów (powiązanych z zamkiem Przystań), a także zmiany w cechach kilku bohaterów z poprzednich wersji gry.

– Nowa możliwość ataku dla Liszy i Magogów- możemy wybierać dokładny punkt ataku obszarowego (nie musi tam stać wroga jednostka, jak dotychczas).

– Obniżenie skuteczności Nekromancji.

– Nowa machina wojenna- Armata.

– Wygląd zamków na mapie został zmodyfikowany, teraz mają one 4 rodzaje wyglądu (Bez Fortu, Fort, Cytadela, Zamek), wcześniej były tylko 2 pierwsze.

– Niezwerbowane wojska w siedliskach na mapie kumulują się z każdym tygodniem, tak jak to było w HoM&M2.


 

Nowe Obiekty na Mapie

W dodatku HotA dodano kilka użytecznych obiektów, występujących na mapie przygody. Jednymi z ważniejszych są Magazyny czy Składowiska (Warehouse). Są to lokacje widoczne na obrazku powyżej, odwiedzić je możemy raz w tygodniu. Zapewniają określoną ilość danego surowca raz w tygodniu. Działają podobnie jak Młyn, lecz zasób który dostaniemy jest odpowiedni dla danego budynku. Ilość zasobów produkowanych przez Składowisko tygodniowo wynosi:

Kamienie lub Drewno- 10,

Zasoby Rzadkie (Kryształ, Siarka, Rtęć, Klejnot)- 6,

Złoto- 2.000.

Kolejne obiekty (widoczne powyżej) odwiedzamy w większości tylko raz. Są to głównie miejsca, gdzie za zabicie obrońców uzyskamy nagrodę. W HotA wprowadzono również wodne odpowiedniki lądowych lokacji, takich jak Tawerna czy Więzienie (uwolniony bohater pojawia się wtedy na statku), Wieża Obserwacyjna, kapliczki do nauki czarów i wiedzy/mocy, a także ważna nowość- portal (monolit) wodny.

 

Nowe Artefakty

W HotA pojawiło się kilka nowych artefaktów, niektóre z nich są składane. Powyżej cztery „współczynnikowe” artefakty z zamku Przystań. Dodają one standardowo: Hełm (Wiedza +6), Zbroja (Moc +6), Tarcza (Obrona +7) oraz Trójząb (Atak +7).

 

Trzy powyższe artefakty (relikty) są najpotężniejsze, bo składane z mniejszych. Od lewej:

1. Strój Dyplomaty (Diplomat’s Cloak)- Składa się z 3 mniejszych artefaktów: Pierścień Dyplomaty, Medal Męża Stanu, Szarfa Ambasadora. Zmniejszają one łącznie koszty poddania się o 30%. Dodatkowo, po złożeniu Reliktu, uzyskujemy możliwość ucieczki/poddania się podczas obrony zamku oraz podczas walki z neutralnymi stworami na mapie. Te neutralne stwory widzą naszą armię jako 3-krotnie silniejszą, co zwiększa szansę na ich ucieczkę lub przyłączenie się. Także w Gildii Złodziei armia bohatera dzierżącego Relikt wydaje się 3-krotnie silniejsza dla innych graczy.

2. Medalion Odbicia (Pendant of Reflection)- Składa się z 3 mniejszych artefaktów: Naszyjnik Odporności, Buty Odporności i Opończa Przeciwstawienia. Łącznie zwiększają one odporność na magię jednostek bohatera o 30%. Dodatkowo, po złożeniu Reliktu odporność wojsk zwiększana jest o kolejne 20%, czyli razem aż 50%.

3. Złota Gęś (Golden Goose)- Artefakt Ekonomiczny. Składa się z 3 mniejszych: Bezdenny Mieszek Złota, Bezdenna Sakiewka Złota i Bezdenna Sakwa Złota. Łącznie dostarczają one naszemu królestwu 2.250 sztuk złota dziennie. Po złożeniu Reliktu ilość złota zwiększana jest o kolejne 4.750, czyli razem Relikt dodaje królestwu aż 7.000zł dziennie.

 

Powyższe 3 artefakty odejmują współczynników morale przeciwnikowi, z którym toczymy bitwę. Pierwsze dwa odejmują 1 punkt, a ostatni aż 2 punkty.

 

Te 3 artefakty odejmują analogicznie współczynnik szczęścia przeciwnikowi na polu bitwy. Pierwsze dwa odejmują 1 punkt szczęścia, a Laleczka aż 2 punkty.

 

Buty Obieżyświata (Wayfarer’s Boots)- Wszystkie kary za ruch po „trudnym terenie” są likwidowane. Artefakt działa, jak umiejętność Znajdywanie Drogi na poziomie Eksperta.

 

Pierścień Niepamięci (Ring of Oblivion)– Uniemożliwia wskrzeszanie zabitych w bitwie jednostek. Dotyczy to absolutnie wszystkich możliwości. W praktyce artefakt raczej nieprzydatny.

Płaszcz Milczenia (Cape of Silence)- Uniemożliwia rzucenie czarów 1-go poziomu podczas bitwy. Wyższe poziomy czarów działają normalnie.


Nowe Kampanie

W dodatku HotA występują (na chwilę pisania bieżącego tekstu) 3 nowe kampanie: Pod Piracką Banderą, Postrach Mórz oraz Róg Otchłani –  łącznie 13 poziomów do przejścia. Wszystkie są dokładnie opisane na naszej stronie, wraz z odkrytymi mini-mapami. Opis kampanii zawiera wskazówki dotyczące układu map oraz sposoby przejścia gry.

Heroes3: Horn of the Abyss

Kampania1: Pod Piracką Banderą

Kampania2: Postrach Mórz

Kampania3: Róg Otchłani


Inne rozdziały poradnika do HoMM III:
Heroes 3 – Strona Główna Poradnika
Opcje i podstawy gry
Zamki i Miasta
Ekonomia i rozbudowa królestwa
Poruszanie się po mapie
Strategie walki
Bohaterowie i umiejętności
Czary i Magia
Artefakty
Jednostki Neutralne
Mapy (download)
Ciekawostki i Galeria
Idiotyzmy i dziwne zagrania AI
Kampanie – Opis
Restoration of Erathia (Odrodzenie Erathii) – kampanie
Armaggeddon’s Blade (Ostrze Armagedonu) – kampanie
Shadow of Death (Cień Śmierci) – kampanie
Heroes Chronicles (Kroniki)- kampanie
Dodatek Horn of the Abyss (Róg Otchłani)

6 thoughts on “Dodatek Horn of the Abyss- poradnik do Heroes of Might&Magic 3”

  1. Co do pierścienia niepamięci. Nie miałem okazji go przetestować. Czy oddziałuje on wyłącznie na jednostki gracza, czy wrogiego bohatera również? Jeśli to drugie (No bo jaki byłby sens wprowadzania takiego przedmiotu, jeśli miałby wyłącznie taki negatywny skutek?), to taki artefakt może być BARDZO przydatny. Jeśli sami nie mamy wskrzeszenia, a wróg posiada dość silną armię, dużo many i wspomniany czar, to tym przedmiotem możemy mu bardzo skomplikować plany.

    od Admin: Na wroga na pewno działa, przecież gdyby nie działał – byłby to anty-artefakt 🙂
    Wróg komputerowy raczej nie wskrzesza jednostek, a już na pewno nie robi tego „po chamsku” czyli oślepienie + 50 wskrzeszeń, aż do całkowitego wyleczenia całej armii.

    1. Mimo wszystko zdarzały mi się sytuację, gdy broniłem się w zamku i mimo dużej przewagi wroga udałoby mi się utrzymać, ale w ostatniej chwili ten zaczął wskrzeszać poległe oddziały i tym samym przechylił szalę zwycięstwa na swoją korzyść. No i jednak sporo takich bitew rozegrałem.

    1. Już jest 🙂

      od admin: Kampania jest, ale opisu przejścia nie ma 😉 Męczę się z nią już od tygodnia, jest bardzo trudna.

  2. Kiedy można się spodziewać opisu przejścia nowej kampanii?

    od admin: Utknąłem, po n-tej porażce 🙂 Chce ją koniecznie przejść na najtrudniejszym poziomie, ale średnio mi to idzie. Kolejne podejście już wkrótce 🙂

    1. w wersji 1.7.1 kampania została nieco ułatwiona (również na 200%), więc nie wiem, z czym tak się tam męczysz. na której misji stanąłeś? może spróbuj niższego poziomu trudności, to żaden wstyd…

      od admin: Dzięki, właściwie z każdym poziomem się męczyłem niemiłosiernie, doszedłem chyba do 4, ale teraz po patchu sprawdzę, może się uda.
      Bez sensu, żeby twórca poradnika grał na niżej, niż 200%, to byłoby nielogiczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top