Starcraft – Kampania Protoss

Starcraft Protoss

Trzecia i ostatnia Kampania w podstawowej wersji Starcrafta rozgrywana będzie rasą Protoss. Jest to najbardziej zaawansowana z wszystkich ras w grze, a jej ojcowizna znajduje się w odległych galaktykach. Dzięki swojej rozwiniętej technologii Protossi nie budują struktur ani jednostek, lecz przywołują je z oddali przez bramę czasoprzestrzenną. Protossi posiadają także specjalną tarczę, która chroni ich przed pierwszymi atakami wrogów. Kolejnym ich plusem jest możliwość zbudowania całej bazy przy pomocy zaledwie jednego robotnika- po otwarciu bramy jest on wolny i może przejść do kolejnego zadania. Niestety jest też utrudnienie- każdy budynek (oprócz Nexus i Assimilator) musi być zbudowany w zasięgu Pylona. Kampania, tak jak pozostałe składa się z 10 poziomów.

 

Wybierz Poziom:

1. First Strike

2. Into the Flames

3. Higher Ground

4. The Hunt for Tassadar

5. Choosing Sides

6. Into the Darkness

7. Homeland

8. The trial of Tassadar

9. Shadow Hunters

10. Eye of the Storm

 


Poziom 1 – First Strike


Zadania: 
1.    Spotkaj się z Fenix w Antioch
2.    Zniszcz bazę Zergów
3.    Fenix musi przeżyć

Pierwszy poziom zaczynamy w prawym dolnym rogu ze skromnym oddziałem wojsk. Musimy dostać się do naszej bazy- zaznaczona jest ona na mapie. Po drodze spotkamy kilku słabych robaków. Najlepiej przez wodę przejść dolnym mostkiem, wtedy nie natkniemy się na Mutaliski w prawym-górnym rogu. W bazie czeka na nas Fenix. Teraz zostało nam tylko całkowite pokonanie Zergów. W tym celu stawiamy podstawowe budynki i rekrutujemy trochę dodatkowego wojska. gdy już je zbierzemy, wystarczy ruszyć do bazy czerwonego w lewym górnym rogu. Najlepiej wejść tam dolnym mostkiem i przesuwać się w górę. Po rozwaleniu tej słabo bronionej bazy, przechodzimy do drugiego poziomu.


Poziom 2 – Into the Flames

Zadania:
1.    Ochroń się do pojawienia się Fenixa (15 minut)
2.    Zniszcz mózg wroga
3.    Fenix musi przeżyć

Zaczynamy na zachodzie mapy. Mamy 1 wroga- białego Zerga. Nasze początkowe miejsce jest na skałach, do których prowadzą 2 wejścia- tam powinniśmy postawić straże. Po odliczeniu się 15 minut wyskoczą nam spore posiłki i Fenix. Do tego czasu możemy próbować zająć złoża kryształu w lewym dolnym rogu mapy. Później (z posiłkami narożnymi) wystarczy tylko wykończyć Zergów w centrum mapy. Urządzenie, które musimy zniszczyć znajduje się w prawym dolnym rogu.


Poziom 3 – Higher Ground


Zadania:
1.    Wyeliminuj Zergów.

Mamy 2 wrogów- czerwony i biały (obaj rasy Zerg). Zaczynamy w prawym dolnym rogu. Od razu tym wojskiem, które mamy (albo nawet samym lotnictwem) zdobywamy tereny w lewym dolnym rogu i zakładamy tam drugą bazę. Po rozwinięciu wydobycia w obu miejscach i zrobieniu podstawowych budynków powinniśmy trochę się dozbroić, aby odpierać ataki wroga. Niedaleko na północ naszych drugich zasobów jest baza czerwonego wroga, dostęp lądowy jest od jej północnej strony. To powinien być nasz pierwszy cel. Baza jest średnio broniona, ale mnóstwo w niej wieżyczek, strzelających do naziemnych stworów. Kilka desantów i baza padnie. Później możemy przejąć zasoby po czerwonym, kolejne 2 (tym razem nietknięte) zasoby są w lewym górnym rogu mapy.
Ostatnim naszym zadaniem jest złupienie białego gracza. Jest on w prawym górnym rogu mapy, za murami kosmicznego miasta. Nie jest to wielka forteca, więc powinno pójść gładko. Obaj wrogowie mają po około 110 jednostek.


Poziom 4 – The Hunt for Tassadar


Zadania:
1.    Znajdź Tassadar’a
2.    Przyprowadź go do początkowego portalu

Czwarty poziom jest początkowo (do czasu) misją chodzoną, bez wydobywania i budowania. Mamy 2 wrogów, pierwszy- purpurowy ma tylko ‘wolnostojące’ jednostki i wieżyczki. Posiadamy na początku skromny oddział wojskowy. Najważniejszy będzie Templar- jego błyskawice mogą porazić jednocześnie nawet kilka robaków. Kierując się ku centrum mapy, spotkamy lekką armię wroga i 2 wieżyczki strzelające. Po ich zniszczeniu dojdziemy do skrzyżowania. Możemy iść w dowolną stronę, obie drogi prowadzą w lewy górny róg mapy, gdzie czeka na nas baza, Raynor i Kerrigan. Od tej pory będziemy mieli wroga- czerwonego, który od razu zacznie nas atakować. Musimy odpierać te ataki, jednocześnie rozbudowując bazę i wojska. Możemy ewentualnie spróbować „wjazdu” na portal, ale będzie on silnie strzeżony przez wrogich lotników. Lepiej zniszczyć bazę czerwonego, potem oczyścić teren wokół portalu i na koniec wysłać tam dwóch oczekiwanych panów. Kiedy to się stanie, kończymy poziom.


Poziom 5- Choosing Sides


Zadania:
1.    Przyprowadź Tassadara i 2 Zealotów do portalu

Piąty poziom rozgrywany jest na „wyspiarskiej” mapie. Każdy gracz ma własną wyspę/skałę, między nimi jest morze lawy. Tylko lotnictwem możemy przemieszczać się pomiędzy wyspami. Nasza jest w lewym górnym rogu. Kawałek wyżej są drugie złoża minerałów i ropy. Powinniśmy jak najszybciej zacząć wydobycie w 2 miejscach i postawić potrzebne budynki. W prawym górnym rogu jest biały gracz- Terran. Na początku jest przyjaźnie nastawiony. Jeśli go zaatakujemy, wypowie nam wojnę i zrobi nalot z 9X Wraith i 1 Battlecruisera. Innych wojsk biały nie ma, jedynie kilka wyrzutni rakiet. Na jego wyspie jest nietknięte 16.500 sztuk kryształu. Jeżeli chcemy, zostawiamy białego w spokoju, nic nam nie zrobi.
Na południu są Zergowie, jest ich dwóch- pomarańczowy i purpurowy. W lewym dolnym rogu pomarańczowy ma jedną z baz. Jest silnie strzeżona, a my musimy zdobyć ją lotnictwem. Należy uważać zwłaszcza na samobójcze ataki wrogich Scourge, jak widzimy że leci, to atakujemy w pierwszej kolejności. Warto mieć ‘na wymianę’ kilka samolotów z pełnym opancerzeniem. Początki będą trudne, ale po jakimś czasie opór padnie. My wtedy będziemy mogli w tym miejscu zacząć wydobycie. Teraz warto dokończyć żywot pomarańczowego. Ma drugą bazę na środkowym wschodzie mapy. Jeżeli zdobyliśmy mu poprzednią, ta powinna być prawie pusta i łatwa do zdobycia. Na niej też są minerały z ropą. Z tymi zapasami możemy już budować wojsko na potęgę. W prawym dolnym rogu siedzi purpurowy wróg. Na jego terenie znajduje się portal, służący do przejścia misji. Purpurowy jest podobnej siły, co pomarańczowy. Ma dużo wieżyczek strzelających do naszych samolotów. Po kilku nalotach jego siły spadną do zera. Wtedy wystarczy przenieść 2 Zealotów i Tassadara do portalu.


Poziom 6 – Into the Darkness


Zadania:
1.    Uratuj Zeratula
2.    Tassadar musi przeżyć

Zaczynamy w lewym górnym rogu, mamy tylko Tassadara i 2 Zealotów. Wrogiem będzie Zerg, rozsiany praktycznie po całej mapie. Posiada on robale, pułapki w ścianach i podłodze, a także cywili, którzy popełniają samobójstwo (wybuchają) obok naszych żołnierzy. Ich najbardziej powinniśmy się obawiać. Jak zobaczymy cywila idącego w naszą stronę- zabijamy go, zanim podejdzie, inaczej będzie kaplica. Ogólnie na powyższej mini-mapce niebieski kolor to przyjaźni Terranie, fioletowy to wrogowie.
Idąc jedyną drogą, schodami w dół i przechodząc przez bramę, dołączy się do nas kilku… Marines. Na południowym wschodzie są kolejne posiłki. Następnie wracamy na salę z trupami i przechodzimy przez drugą bramę, na południowy wschód. na rozwidleniu idąc na północ, za podwójną bramą jest droga do portalu (zaznaczony na mapce), gdzie są posiłki. W prawym górnym rogu mapy jest pułapka i lepiej tam nie iść. Wracamy więc do podwójnych drzwi i idziemy na południowy-wschód. Dojdziemy do skrzyżowania w 4 strony. Idąc w prawo, spotkamy kolejne posiłki, niestety zostaną od razu zaatakowane. Dobrze rozgrywając to taktycznie wzbogacimy się o kilku Marines. Plac za nimi jest ślepy i najeżony robalami, więc lepiej tam nie iść. Wracamy do skrzyżowania i idziemy na północny-zachód. Dojdziemy do portalu, który likwiduje blokadę na wrotach. Wracamy na skrzyżowanie i idziemy jedyną nieznaną drogą- na południowy zachód. Za bramą, którą przed chwilą otwarliśmy są posiłki (w pokoju na południu), a dalej jest finał tego poziomu.


Poziom 7 – Homeland


Zadania:
1.    Zniszcz serce (bazy)  Protossów
2.    Tassadar, Fenix i Zeratul muszą przeżyć

Zaczynamy w lewym górnym rogu, atakowani przez wroga- ratujemy co się da. Mamy dość rozbudowaną bazę i dużo zasobów mineralnych. Wrogów jest 2- czerwony i pomarańczowy (obaj Protoss). Są bardzo agresywni przez całą grę. Co chwile będą nas najeżdżali. Czerwony ma 2 bazy- na środkowym wschodzie i południowym-zachodzie. Pomarańczowy ma 1 bazę- w prawym dolnym rogu. Centrum mapy to duży plac, najeżony wrogami.
Kawałek na wschód od naszego początkowego miejsca są drugie minerały i ropa. Szybko powinniśmy w obu miejscach zacząć wydobycie i postawić brakujące budynki. Mamy dużo zasobów na początku gry, więc można też zrobić trochę wojska i wieżyczek obronnych.
Przejść poziom można na 2 sposoby- niszcząc bazę pomarańczowego, lub niszcząc wschodnią bazę czerwonego (widoczne na mapce poniżej). Baza w lewym dolnym rogu nie wpływa na zwycięstwo. Należy zdecydować się na jedną drogę zwycięstwa- pomarańczowy jest dużo słabszy, ale ma tereny za czerwonym. Czerwony z kolei jest silny, ale łatwiej dostępny i podzielony na 2 miejsca. Opór będzie ciężki, ale potem będzie już z górki. Po zniszczeniu jednej z baz przechodzimy do kolejnego poziomu.


Poziom 8 – The Trial of Tassadar


Zadania:
1.    Zniszcz samotnię
2.    Fenix i Raynor muszą przeżyć

Zaczynamy jak zwykle- w lewym-górnym rogu. na mapie jest 2 wrogów, obaj to Protossi- czerwony i purpurowy. Każdy z nich ma 2 bazy i będzie nas często i mocno atakował. Na szczęście mamy Raynora i jego Yamato Gun. Możemy nim niszczyć wrogie wieżyczki.
Po rozbudowaniu bazy jak najszybciej zdobywamy wyspę na wschodzie, z dość pokaźnymi złożami. Wyspa jest słabo strzeżona. Od teraz tak samo jak wrogowie, będziemy mieli 2 bazy. Zasobów jest pod dostatkiem, przyda się trochę lotnictwa. Taktyka jest prosta- musimy zdobywać po kolei bazy wroga. Siła obu wrogów jest mniej więcej podobna. Najpierw najlepiej zabrać się za purpurowego. Atakując jego jedną bazę, będzie dowoził transportowcami tam wojska ze swojej drugiej bazy. Kiedy większość z nich padnie, możemy niszczyć budynki i resztki życia. Zdobycie drugiej bazy będzie już prostsze, powinna być opustoszała. Później to samo robimy z czerwonym, mamy mnóstwo minerałów na mapie, więc będzie to łatwe, możemy nawet zalać go wojskami. Po zniszczeniu ‘budynku’ z uwięzioną formą życia kończymy poziom.


Poziom 9 – Shadow Hunters


Zadania:
1.    Użyj Zeratula do zniszczenia bazy wroga
2.    Fenix i Zeratul muszą przeżyć

Zaczynamy na południu mapy. Mamy 3 wrogów (czerwony, brązowy i biały), wszyscy rasy Zerg, mniej więcej równi siłą. Łącznie musimy zabić ponad 400 jednostek. Mapa jest trudna i długo trzeba grać, aby zebrać wystarczającą armię. Nieopodal, z obu stron są źródła minerałów i nieco dalej ropy. Powinniśmy szybko zbudować osadę i przygotować się na ataki wroga. Na początku najgorszy będzie czerwony, nasz sąsiad z północy. Ma on 2 bazy nieopodal nas. Powinien być naszym pierwszym celem, wtedy dodatkowo zyskamy kilka dodatkowych złóż. Opór będzie solidny, ale nie z takich opresji już wychodziliśmy. Po jego pokonaniu będzie już łatwo. Brązowy i biały mają siedziby na północy mapy. Obaj posiadają budynki, które musimy zniszczyć. Centrum mapy jest zabudowane wieżyczkami, ale łatwo je zniszczyć (np. Zeratulem). Najwygodniej swój finałowy marsz zacząć od prawego górnego rogu mapy i przesuwać się na wschód. Są tam główne siły i budynki obu wrogów. Kiedy sobie z nimi poradzimy, wzywamy Zeratula, aby zniszczył oba budynki (nie da się ich zniszczyć zwykłym wojskiem). Po tym czynie przechodzimy do ostatniego poziomu w Starcraft.


Poziom 10 – Eye of the Storm


Zadania:
1.    Zniszcz budynek Overmind
2.    Tassadar, Raynor i Zeratul muszą przeżyć

Ostatni poziom jest bardzo dziwny. Będziemy grali na nim zarówno Protossami, jak i Terranami. Osadzeni są w dwóch przeciwnych rogach mapy. Powinniśmy od początku zdecydować, na którą rasę postawimy w początkowej ofensywie. Na początku powinniśmy zacząć duże wydobycie z obu baz, po chwili idąc na północ od bazy Protossów dojdziemy do kolejnych złóż naturalnych. W prawym górnym rogu mapy znajdziemy duże złoża ropy, a w lewym dolnym ogromne złoża kryształów. Spowoduje to, że staniemy się ekonomicznym mocarstwem. Po rozbudowaniu państw(a) możemy zacząć gnębić wrogów. Jest ich dwóch- obaj Zerg, czerwony i purpurowy. Łącznie mają około 700 różnych jednostek. Purpurowy otoczony jest czerwonym i na jego terenie jest budynek, który musimy zniszczyć. Czerwony, który wygląda jak schronienie dla purpurowego, jest słabszy, ale będzie zaciekle się bronił, niekiedy nawet pozwalając sobie na atak. Najpierw należy rozwalić czerwonego, standardowo broniąc się, będzie transportował jednostki na pole walki. Po jakimś czasie opór ustanie i zostaną puste budynki, które powinniśmy jak najszybciej zniszczyć. W międzyczasie staramy się odpierać ataki drugiego wroga oraz zbierać silną armię. Po całkowitym zniszczeniu czerwonego, należy mocno się dozbroić i uzbierać kilka silnych oddziałów. Purpurowy jest bardzo silny i nie skapituluje tak prosto. Ma mnóstwo jednostek wszystkich rodzajów. Stopniowo powinniśmy niszczyć jego wojska i budynki, aż w końcu skończą mu się jednostki. W centrum jego państwa jest budynek, który musimy zniszczyć, aby zakończyć całą kampanię podstawowej wersji Starcraft.


 

Poradnik pomógł w przejściu gry? Podziękuj autorowi, stawiając mu kawę:

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 

Inne Kampanie w Starcraft:

 


Pozostałe rozdziały poradnika do Starcrafta:

Strona Główna Poradnika

Podstawy Gry

Jednostki Wojskowe – Terran | Zerg | Protoss

Budynki – Terran | Zerg | Protoss

Strategie Gry

Multiplayer

AI (Przeciwnik Komputerowy)

Ciekawostki, kody i triki

Kampanie – Terran | Zerg | Protoss

Kampanie Broodwar – Protoss | Terran | Zerg

4 thoughts on “Starcraft: Kampania 3 – Protoss. Poradnik przejścia”

  1. Ja polecam przejść ostatni poziom rozbudowując bazę obiema rasami.

    Baza terranów będzie ciężej atakowana, więc inwestycja w system 2+1+1 (dwa bunkry, turret, czołg w siege) x4 lub x5 będzie niezbędna, także mały (3-4) oddział myśliwców do manualnej likwidacji wrogich guardianów. U protossów wystarczą cannony plus parę dragoonów na szwędające się guardiany (którzy u protossów pojawili się u mnie raz).

    Po zbudowaniu po 4-5 cruiserów i 4-5 carrierów budujemy drugie bazy i uzupełniamy do 12 pierwszy i drugi – najlepiej mieć po 3-4 budynki do lotnictwa, +1 u terranów do budowy science vesseli. Opłaca się tych drugich budować w dużych ilościach i na cruisery i na carriery dawać matryce – przydają się w przebijaniu pierwszych linii wroga. Jeśli czas i eko naglą, to dajemy je tylko do protossów, gdyż cruisery radzą sobie yamato gunem z wieżyczkami, mają też bardziej skoncentrowany ogień. Przy pełnych oddziałach mega-lotnictwa po prostu atakujemy przez środek. Straty są minimalne, 2-3 cruisery i 3-4 carriery (obrona od strony protossów jest zdaje się mocniejsza).

    Wiem, że po patchu 1.09 opłacałoby się grać tylko jedną rasą, bo dzięki niemu koszt budowy superlotnictwa spada z 8 do 6 supply – i wtedy opłacalna jest oszczędność na technologii (około 2k cryst i 1,5k gazu) – ale marnuje się frajdę – a i ćwiczenie ilości akcji na minutę się przyda do broodwara (gdzie wbrew pozorom tylko kampania zergów jest trudnego poziomu trudności, niektóre misje nawet bardzo trudnego).

    1. Zgadza się, w dodatku jeśli czerwony zbuduje trzecią, to ją też trzeba zniszczyć.

      Ogólnie misje nr 7 i nr 8 są najtrudniejsze w podstawowym Starcrafcie.

Skomentuj Kao Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top