Budynki – Protoss (Starcraft)

Rasa Protoss ma najwięcej, bo aż 16 rodzajów budynków. Jednakże żadnego z nich nie da się dalej rozwijać (w przeciwieństwie do budynków obu rywali- dobudowania i dalsza mutacja). Protossi to rasa najbardziej zaawansowana technologicznie, która budynki przenosi w czasoprzestrzeni. Budynki są tak doskonałe, że nie potrzebują ‚naziemnego’ ulepszania, tylko od razu możemy w nich dokonywać konkretnych wynalazków. Każda ze struktur posiada obronę w postaci Plasma Shields, którą możemy rozwinąć do 3 poziomu.

Sam proces budowy również znacznie różni się od rywalizujących ras. Jest on u Protossów najłatwiejszy, dokonywany przy pomocy 1 Probe. Otwiera one bramę-teleport, który transportuje budynek we wskazane miejsce. Po otwarciu bramy nasz probe może odejść- budynek będzie już powstawał sam. Powoduje to, że jednym Probe możemy bardzo szybko postawić cała bazę (oczywiście musimy mieć do tego minerały i gaz). Niestety jest też drobny minus (ale nie tak wielki, jak z magmą u Zergów)- każdy budynek (prócz surowcowych) musi być ulokowany w zasięgu Pylona, więc zawsze wcześniej musimy „przygotować” sobie plac budowy.

Podobnie jak u Jednostek Protossów, także budynki posiadają ‚wytrzymałość główną’ (nie do naprawienia) oraz specjalną, Protossową tarczę (Plasma Shields), która w razie uszkodzenia regeneruje się w czasie. Powoduje to, że struktury są najbardziej wytrzymałe z wszystkich ras, niestety również najdroższe.


Nexus

Nexus to pierwszy i podstawowy budynek Protossów. W nim możemy rekrutować Proby, czyli robotników zbierających surowce i budujących struktury. Tutaj też (tylko i wyłącznie) nasi robotnicy będą mogli przywozić wydobyte minerały i gaz. Nexus, jako jedyny główny budynek 3 ras w Starcrafcie, nie ma żadnej dodatkowej funkcji poza ‚surowcową’, dlatego nie ma też sensu dłużej rozwodzić się nad tą budowlą.


Pylon

Pylon to bardzo ważny budynek, spełniający 2 funkcje. Dostarcza on kolejne 8 slotów do limitu ludności naszego państwa, a także w swoim zasięgu umożliwia budowę innych struktur w pobliżu (bez Pylona możemy zbudować tylko Nexus i Assimilator). Należy dbać, żeby Pylony, które „utrzymują” najważniejsze nasze budynki nie zostały zniszczone przez wroga, bo wtedy zostaniemy z ręką w nocniku…


Assimilator

Assimilator to odpowiedni dla Protossów budynek, służący do wydobycia gazu. Tylko jeden Probe może być jednocześnie w środku. W zależności od odległości od bazy wysyłamy ‚do gazu’ tyle Probe’ów, aby zawsze jeden (ale nie więcej) czekali na wejście do budynku. Jeden transporcik gazu to 8 jednostek, a po wyczerpaniu złóż- 2 jednostki gazu.


Gateway

Gateway to pierwszy i podstawowy budynek, produkujący wojsko. Konkretnie rozchodzi się o piechotę- Zealot’ów, a wraz z innymi wymaganiami także Dragoon’ów oraz High i Dark Templar’ów. Powstanie Gateway umożliwia naszym robotnikom budowę Cybernetics Core.


Forge

Forge to budynek, odblokowujący możliwość budowy Photon Cannon’a. Prócz tego wynajdziemy w nim 3 rodzaje X 3 poziomy ważnych ulepszeń:

Ground Weapons- 3 poziomy ulepszenia siły ataku dla naziemnych jednostek (Zealot, Dragoon, Dark Templar, Archon).
Ground Armor- 3 poziomy ulepszenia opancerzenia dla naziemnych jednostek (Probe, Zealot, Dragoon, High Templar, Dark Templar, Archon, Dark Archon, Reaver)
Plasma Shield- 3 poziomy ulepszenia opancerzenia dla wszystkich naszych jednostek i budynków. Najbardziej wszechstronny upgrade- jedyny w całej grze, który działa na wszystkie możliwe obiekty.


Photon Cannon

Photon Cannon to unikalna dla Protossów wieżyczka obronna, potrafiąca strzelać w każdy możliwy oddział w zasięgu (łącznie z ukrytymi, gdyż Cannon posiada detektor). Jest całkiem przydatny budynek w naszych bazach. Niestety jego stosunek ceny do wytrzymałości jest niski. Jak ktoś lubi budować bazy-bunkry to jest to idealny budynek dla niego spośród wszystkich ras w Starcraft 🙂 Niestety działka są bezbronne na ataki z daleka, np. Guardiana czy Battlecruisera z Yamato Gun.


Cybernetics Core

Cybernetics Core to ważny budynek o charakterze lotniczym, który umożliwia stawianie kolejnych budynków tego typu- Robotics Facility i Stargate. Prócz tego wynajdziemy tutaj ulepszenia dla naszych lotników:

Air Weapons- 3 poziomy ulepszenia siły ataku dla latających jednostek (Scout, Interceptory Carriera, Arbiter, Corsair).
Air Plating- 3 poziomy ulepszenia opancerzenia dla latających jednostek (Shuttle, Observer, Scout, Carrier, Interceptor, Arbiter, Corsair).


Shield Battery

Shield Battery to ciekawy, unikalny dla Protossów budynek. Pozwala on na przekazanie (odnawiającej się w czasie) energii-tarczy dla dowolnej, uszkodzonej jednostki. Obowiązkowo w dalszej części rozgrywki stawiamy w bazie przynajmniej 1-2 takie budynki i używamy po bitwach, a nawet w trakcie tych najbardziej zaciętych, aby wjazd na naszą bazę się nie powiódł.


Robotics Facility

Robotics Fascility to ważny budynek, w którym przywołać możemy 3 rodzaje jednostek: Shuttle, Reaver i Observer. Uzyskujemy też możliwość postawienia Robotics Support Bay i Observatory, które zapewnią ulepszenia do powyższych jednostek. Kiedy mapa jest „wyspiarska”, powinniśmy jak najszybciej postawić ten budynek, żeby ‚wydostać’ się na zewnątrz.


Stargate

Stargate to bardzo ważny budynek, w którym wyprodukować możemy jednostki latające: Scout, Carrier, Arbiter i Corsair. Przy ‚wyspiarskiej’ mapie niezbędna będzie większa liczba tych struktur.


Citadel of Adun

Citadel of Adun to miejsce, gdzie możemy dokonać ulepszeń szybkości Zealotów. Uzyskujemy też możliwość budowy Templar Archives.

Leg Enhancements- Zwiększa szybkość ruchu Zealotów.


Robotics Support Bay

Robotics Support Bay to ważna budowla dla wielbicieli Reaverów, których możemy zacząć budować w Robotics Facility, a tutaj solidnie ulepszyć:

Scarab Damage- Zwiększone obrażenia zadawane przez Scaraba od Reavera (zmiana ze 100 na 125 punktów obrażeń).
Reaver Capacity- Dodatkowe miejsce na 5 Scarabów u Reavera (zmiana z 5 na 10).
Gravitic Drive- Szybsze poruszanie się Shuttle.


Fleet Beacon

Fleet Beacon jest budynkiem, który daje duże wsparcie naszemu lotnictwu. Posiada 5 dostępnych technologii rozwoju naszej floty:

Apial Sensors- Zwiększa zasięg widzenia Scoutów.
Gravitic Thrusters- Zwiększa prędkość poruszania się Scoutów.
Carrier Capacity- Zwiększa maksymalną ilość Interceptorów u Carrierów z 4 do 8 sztuk. Niezbędne, jeżeli chcemy myśleć o używaniu Carrierów w walce.
Disruption Web- Wyposaża naszych Corsairów w umiejętność, która na chwilę obniża działanie wieżyczek obronnych i niektórych jednostek wroga.
Argus Jewel- Zwiększa maksymalny poziom energii Corsairów z 200 na 250 punktów.


Templar Archives

Templar Archives to jak sama nazwa wskazuje- królestwo 2 rodzajów Templarów (High i Dark). Budynek umożliwia nam ich rekrutację w Gateway, a także zapewnia im szereg ulepszeń. Templarów możemy połączyć w Archonów w stosunku ilości 2:1.

Psionic Strom- Bardzo ważna broń masowego rażenia u High Templarów, wyzwala błyskawicę we wskazanym miejscu, która rani przebywające wokół oddziały.
Hallucination- Umożliwia sklonowanie jednostki i robienie sobie żartów z przeciwnika 🙂
Khaydarin Amulet- Zwiększa maksymalny poziom energii High Templarów z 200 na 250 punktów.
Mind Control- Pozwala Dark Archonowi na przejęcie świadomości wrogiej jednostki.
Maelstrom- Wyposaża Dark Archony w atak ogłuszający, działa na ‚żyjące’ (niemiechaniczne) jednostki na wybranym obszarze.
Argus Talisman- Zwiększa maksymalny poziom energii Dark Archonów z 200 na 250 punktów.


Observatory

Observatory to miejsce, potrzebne do rekrutacji Observerów w naszym Robotics Facility. Możemy te je też ulepszyć w dwojaki sposób:

Sensor Array- Zwiększa pole widzenia Observerów (wraz z detektorem).
Gravitic Boosters- Zwiększa szybkość ruchu Observerów.


Arbiter Tribunal

Arbiuter Tribunal to budynek wymagany do rekrutacji Arbitrów w Stargate. Możemy tutaj dodać im 3 dodatkowych ulepszeń:

Recall- Sztuczka Arbitra, pozwalająca na przeniesienie grupy wojsk w pierwotne miejsce.
Statis Field- Wyposaża Arbitrów w funkcję-pułapkę, która zniewala na 40 sekund wrogie jednostyki na obszarze 3×3. Nie mogą one wtedy podejmować żadnych akcji, ale też nie można ich atakować.
Khaydarin Core- Zwiększa maksymalny poziom energii Arbitrów z 200 na 250 punktów.


Strona Główna Poradnika

Podstawy Gry

Jednostki Wojskowe – Terran | Zerg | Protoss

Budynki – Terran | Zerg | Protoss

Strategie Gry

Multiplayer

AI (Przeciwnik Komputerowy)

Ciekawostki, kody i triki

Kampanie – Terran | Zerg | Protoss

Kampanie Broodwar – Protoss | Terran | Zerg