Budynki – Protoss (Starcraft)
Rasa Protoss ma najwięcej, bo aż 16 rodzajów budynków. Jednakże żadnego z nich nie da się dalej rozwijać (w przeciwieństwie do budynków obu rywali- dobudowania i dalsza mutacja). Protossi to rasa najbardziej zaawansowana technologicznie, która budynki przenosi w czasoprzestrzeni. Budynki są tak doskonałe, że nie potrzebują 'naziemnego’ ulepszania, tylko od razu możemy w nich dokonywać konkretnych wynalazków. Każda ze struktur posiada obronę w postaci Plasma Shields, którą możemy rozwinąć do 3 poziomu.
Sam proces budowy również znacznie różni się od rywalizujących ras. Jest on u Protossów najłatwiejszy, dokonywany przy pomocy 1 Probe. Otwiera one bramę-teleport, który transportuje budynek we wskazane miejsce. Po otwarciu bramy nasz probe może odejść- budynek będzie już powstawał sam. Powoduje to, że jednym Probe możemy bardzo szybko postawić cała bazę (oczywiście musimy mieć do tego minerały i gaz). Niestety jest też drobny minus (ale nie tak wielki, jak z magmą u Zergów)- każdy budynek (prócz surowcowych) musi być ulokowany w zasięgu Pylona, więc zawsze wcześniej musimy „przygotować” sobie plac budowy.
Podobnie jak u Jednostek Protossów, także budynki posiadają 'wytrzymałość główną’ (nie do naprawienia) oraz specjalną, Protossową tarczę (Plasma Shields), która w razie uszkodzenia regeneruje się w czasie. Powoduje to, że struktury są najbardziej wytrzymałe z wszystkich ras, niestety również najdroższe.
Nexus
![Nexus](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/nexus.jpg)
Nexus to pierwszy i podstawowy budynek Protossów. W nim możemy rekrutować Proby, czyli robotników zbierających surowce i budujących struktury. Tutaj też (tylko i wyłącznie) nasi robotnicy będą mogli przywozić wydobyte minerały i gaz. Nexus, jako jedyny główny budynek 3 ras w Starcrafcie, nie ma żadnej dodatkowej funkcji poza 'surowcową’, dlatego nie ma też sensu dłużej rozwodzić się nad tą budowlą.
Pylon
![Pylon](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/pylon.jpg)
Pylon to bardzo ważny budynek, spełniający 2 funkcje. Dostarcza on kolejne 8 slotów do limitu ludności naszego państwa, a także w swoim zasięgu umożliwia budowę innych struktur w pobliżu (bez Pylona możemy zbudować tylko Nexus i Assimilator). Należy dbać, żeby Pylony, które „utrzymują” najważniejsze nasze budynki nie zostały zniszczone przez wroga, bo wtedy zostaniemy z ręką w nocniku…
Assimilator
![Assililator](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/assimilator.jpg)
Assimilator to odpowiedni dla Protossów budynek, służący do wydobycia gazu. Tylko jeden Probe może być jednocześnie w środku. W zależności od odległości od bazy wysyłamy 'do gazu’ tyle Probe’ów, aby zawsze jeden (ale nie więcej) czekali na wejście do budynku. Jeden transporcik gazu to 8 jednostek, a po wyczerpaniu złóż- 2 jednostki gazu.
Gateway
![Gateway](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/gateway.jpg)
Gateway to pierwszy i podstawowy budynek, produkujący wojsko. Konkretnie rozchodzi się o piechotę- Zealot’ów, a wraz z innymi wymaganiami także Dragoon’ów oraz High i Dark Templar’ów. Powstanie Gateway umożliwia naszym robotnikom budowę Cybernetics Core.
Forge
![Forge](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/forge.jpg)
Forge to budynek, odblokowujący możliwość budowy Photon Cannon’a. Prócz tego wynajdziemy w nim 3 rodzaje X 3 poziomy ważnych ulepszeń:
Ground Weapons– 3 poziomy ulepszenia siły ataku dla naziemnych jednostek (Zealot, Dragoon, Dark Templar, Archon).
Ground Armor– 3 poziomy ulepszenia opancerzenia dla naziemnych jednostek (Probe, Zealot, Dragoon, High Templar, Dark Templar, Archon, Dark Archon, Reaver)
Plasma Shield– 3 poziomy ulepszenia opancerzenia dla wszystkich naszych jednostek i budynków. Najbardziej wszechstronny upgrade- jedyny w całej grze, który działa na wszystkie możliwe obiekty.
Photon Cannon
![Photon Cannon](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/photon_cannon.jpg)
Photon Cannon to unikalna dla Protossów wieżyczka obronna, potrafiąca strzelać w każdy możliwy oddział w zasięgu (łącznie z ukrytymi, gdyż Cannon posiada detektor). Jest całkiem przydatny budynek w naszych bazach. Niestety jego stosunek ceny do wytrzymałości jest niski. Jak ktoś lubi budować bazy-bunkry to jest to idealny budynek dla niego spośród wszystkich ras w Starcraft 🙂 Niestety działka są bezbronne na ataki z daleka, np. Guardiana czy Battlecruisera z Yamato Gun.
Cybernetics Core
![Cybernetics Core](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/cybernetics_core.jpg)
Cybernetics Core to ważny budynek o charakterze lotniczym, który umożliwia stawianie kolejnych budynków tego typu- Robotics Facility i Stargate. Prócz tego wynajdziemy tutaj ulepszenia dla naszych lotników:
Air Weapons– 3 poziomy ulepszenia siły ataku dla latających jednostek (Scout, Interceptory Carriera, Arbiter, Corsair).
Air Plating– 3 poziomy ulepszenia opancerzenia dla latających jednostek (Shuttle, Observer, Scout, Carrier, Interceptor, Arbiter, Corsair).
Shield Battery
![Shield Battery](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/shield_battery.jpg)
Shield Battery to ciekawy, unikalny dla Protossów budynek. Pozwala on na przekazanie (odnawiającej się w czasie) energii-tarczy dla dowolnej, uszkodzonej jednostki. Obowiązkowo w dalszej części rozgrywki stawiamy w bazie przynajmniej 1-2 takie budynki i używamy po bitwach, a nawet w trakcie tych najbardziej zaciętych, aby wjazd na naszą bazę się nie powiódł.
Robotics Facility
![Robotics Facility](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/robotics_facility.jpg)
Robotics Fascility to ważny budynek, w którym przywołać możemy 3 rodzaje jednostek: Shuttle, Reaver i Observer. Uzyskujemy też możliwość postawienia Robotics Support Bay i Observatory, które zapewnią ulepszenia do powyższych jednostek. Kiedy mapa jest „wyspiarska”, powinniśmy jak najszybciej postawić ten budynek, żeby 'wydostać’ się na zewnątrz.
Stargate
![Stargate](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/stargate.jpg)
Stargate to bardzo ważny budynek, w którym wyprodukować możemy jednostki latające: Scout, Carrier, Arbiter i Corsair. Przy 'wyspiarskiej’ mapie niezbędna będzie większa liczba tych struktur.
Citadel of Adun
![Citadel of Adun](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/citadel.jpg)
Citadel of Adun to miejsce, gdzie możemy dokonać ulepszeń szybkości Zealotów. Uzyskujemy też możliwość budowy Templar Archives.
Leg Enhancements– Zwiększa szybkość ruchu Zealotów.
Robotics Support Bay
![Robotics Support Bay](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/robotics_support_bay.jpg)
Robotics Support Bay to ważna budowla dla wielbicieli Reaverów, których możemy zacząć budować w Robotics Facility, a tutaj solidnie ulepszyć:
Scarab Damage– Zwiększone obrażenia zadawane przez Scaraba od Reavera (zmiana ze 100 na 125 punktów obrażeń).
Reaver Capacity– Dodatkowe miejsce na 5 Scarabów u Reavera (zmiana z 5 na 10).
Gravitic Drive– Szybsze poruszanie się Shuttle.
Fleet Beacon
![Fleet Beacon](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/fleet_beacon.jpg)
Fleet Beacon jest budynkiem, który daje duże wsparcie naszemu lotnictwu. Posiada 5 dostępnych technologii rozwoju naszej floty:
Apial Sensors– Zwiększa zasięg widzenia Scoutów.
Gravitic Thrusters– Zwiększa prędkość poruszania się Scoutów.
Carrier Capacity- Zwiększa maksymalną ilość Interceptorów u Carrierów z 4 do 8 sztuk. Niezbędne, jeżeli chcemy myśleć o używaniu Carrierów w walce.
Disruption Web– Wyposaża naszych Corsairów w umiejętność, która na chwilę obniża działanie wieżyczek obronnych i niektórych jednostek wroga.
Argus Jewel– Zwiększa maksymalny poziom energii Corsairów z 200 na 250 punktów.
Templar Archives
![Templar Archives](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/templar_archives.jpg)
Templar Archives to jak sama nazwa wskazuje- królestwo 2 rodzajów Templarów (High i Dark). Budynek umożliwia nam ich rekrutację w Gateway, a także zapewnia im szereg ulepszeń. Templarów możemy połączyć w Archonów w stosunku ilości 2:1.
Psionic Strom– Bardzo ważna broń masowego rażenia u High Templarów, wyzwala błyskawicę we wskazanym miejscu, która rani przebywające wokół oddziały.
Hallucination– Umożliwia sklonowanie jednostki i robienie sobie żartów z przeciwnika 🙂
Khaydarin Amulet– Zwiększa maksymalny poziom energii High Templarów z 200 na 250 punktów.
Mind Control– Pozwala Dark Archonowi na przejęcie świadomości wrogiej jednostki.
Maelstrom– Wyposaża Dark Archony w atak ogłuszający, działa na 'żyjące’ (niemiechaniczne) jednostki na wybranym obszarze.
Argus Talisman– Zwiększa maksymalny poziom energii Dark Archonów z 200 na 250 punktów.
Observatory
![Observatory](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/observatory.jpg)
Observatory to miejsce, potrzebne do rekrutacji Observerów w naszym Robotics Facility. Możemy te je też ulepszyć w dwojaki sposób:
Sensor Array– Zwiększa pole widzenia Observerów (wraz z detektorem).
Gravitic Boosters– Zwiększa szybkość ruchu Observerów.
Arbiter Tribunal
![Arbiter Tribunal](https://grajcownik.pl/gry/solucje/starcraft/budynki/protoss/arbiter_tribunal.jpg)
Arbiuter Tribunal to budynek wymagany do rekrutacji Arbitrów w Stargate. Możemy tutaj dodać im 3 dodatkowych ulepszeń:
Recall- Sztuczka Arbitra, pozwalająca na przeniesienie grupy wojsk w pierwotne miejsce.
Statis Field– Wyposaża Arbitrów w funkcję-pułapkę, która zniewala na 40 sekund wrogie jednostki na obszarze 3×3. Nie mogą one wtedy podejmować żadnych akcji, ale też nie można ich atakować.
Khaydarin Core– Zwiększa maksymalny poziom energii Arbitrów z 200 na 250 punktów.
Pozostałe rozdziały poradnika do Starcrafta:
Jednostki Wojskowe – Terran | Zerg | Protoss
Budynki – Terran | Zerg | Protoss
Kampanie – Terran | Zerg | Protoss
Kampanie Broodwar – Protoss | Terran | Zerg
Fajny poradnik polecam