Starcraft – Budynki (Struktury)

TERRAN |  ZERG |  PROTOSS

 

W Scarcrafcie, każda z 3 ras posiada swoje własne budynki, czyli struktury. Terranie posiadają ich 12 (+6 dobudówek – addonów). Zergowie mają 11 rodzajów budynków (+5 możliwych do uzyskania w procesie dalszej mutacji. Protossi natomiast mają 16 rodzajów budynków. Każdy jest opisany, gdy klikniemy w odpowiednią rasę. Twórcy gry przyłożyli wielkich starań, aby każda z ras była unikalna i różniła się od innych. Udało im się to znakomicie, ale nie mogli ustrzec się pewnych podobieństw. Okazuje się, że budynki wszystkich ras w Starcraft mają ze sobą wiele wspólnego.

Każda z ras posiada budynek podstawowy, w którym może rekrutować robotników i zwozić tam surowce. Są to Command Center, Hatchery i Nexus. Mają one mniej więcej podobny koszt i zastosowanie. Nie inaczej jest z wydobyciem gazu, każda rasa posiada swój budynek do tego celu, który może budować od samego początku gry.

Wszystkie rasy są wyposażone w budynki obronne, które chronią naszą bazę budynków przed atakami nieprzyjaciół. U Protossów jest to Photon Cannon, który strzela we wszystko. U Terranów i Zergów 2 rodzaje wieżyczek muszą się nawzajem dopełniać, aby efekt był całkowity. U każdej z ras wieżyczka obronna, strzelająca w lotnictwo, wyposażona jest także w detektor. Pozostałe budynki w większości służą do budowy oraz ulepszania wojsk. Każda jednak rasa posiada budynki unikalne, których zazdroszczą im inne rasy, np. Comsat Station, Nydus Canal, Shield Battery.

 

Uszkodzenia Budynków

Każdy budynek każdej rasy ma swą własną wytrzymałość. Najsilniejsze są budynki główne (te, gdzie zwozimy minerały i gaz), z kolei najsłabsze są(niestety) wieżyczki strzelające. Pozostałe budynki mają średnią wytrzymałość. W przypadku zaatakowania- budynek będzie tracił punkty wytrzymałości, a jak dojdą do zera- zostanie zniszczony. Dla każdej rasy wygląda to inaczej. U Terranów, gdy straci 2/3 wytrzymałości- zacznie się mocno palić i tracić punkty nawet, gdy atakujący odejdzie. Możemy jednak naprawiać go przy pomocy SCV. U Zergów budynki naprawiają się same, ale trwa to strasznie powoli, procesu nie da się przyspieszyć. U Protossów wytrzymałość składa się z tarczy oraz ‚wytrzymałości właściwej’. Najpierw niszczona jest tarcza (która odnawia się w czasie), później niszczona jest ‚właściwa wytrzymałość’, której naprawiać nie da się w żaden sposób.

 

Opancerzenie

Każdy z budynków ma swoją indywidualną wartość opancerzenia, czyli tak jak w przypadku jednostek, wartość o którą zmniejszany jest każdy „cios” wroga. Jest to wartość indywidualna dla każdego budynku, jednakże są to liczby niewielkie. W najlepszej sytuacji są Protossi ze swoją tarczą plazmową, która działa również na budynki. Opancerzenie budynków to raczej dodatek, aniżeli część strategii. Jeżeli ktoś pozwoli wpuścić wroga do swojej bazy, to żadne opancerzenie mu nie pomoże…

 

Pole widzenia

Każdy budynek posiada swoje pole widzenia. Jest to podobnie, jak w przypadku jednostek odległość od budynku, która będzie „odkryta”. Wartość pola widzenia wynosi przeważnie między 8 a 11 jednostek odległości. W przypadku wieżyczek strzelających, pole widzenia jest równoznaczne z zasięgiem ich ostrzału. Budynki główne (te, gdzie zwozimy minerały) oraz wieżyczki mają największe pole widzenia (10-11), natomiast budynki pomocnicze, w których wynajdujemy technologie zazwyczaj mają pole widzenia równe 8.

Jak widać, rasy i ich budynki mają ze sobą więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać. Z kolei różnice między nimi opisane są dla odpowiedniej rasy:

Terran |  Zerg |  Protoss


Strona Główna Poradnika

Podstawy Gry

Jednostki Wojskowe – Terran | Zerg | Protoss

Budynki – Terran | Zerg | Protoss

Strategie Gry

Multiplayer

AI (Przeciwnik Komputerowy)

Ciekawostki, kody i triki

Kampanie – Terran | Zerg | Protoss

Kampanie Broodwar – Protoss | Terran | Zerg