Poradnik do Civilization 2. Wojska i ich rodzaje

Civ2 Wojsko

W Civilization istnieją 3 grupy, które możemy produkować w miastach: CudaBudynki i właśnie wojska- o których jest ten rozdział. Mają one rozmaite funkcje, nie tylko wojenne. Siłą każdej cywilizacji jest silna armia (minimum to dobra obrona własnych miast). Na nic zaawansowany rozwój technologiczny, kiedy wróg może zalać nas swoimi armiami (zdobywając nasze miasta kradnie cenne technologie). W niniejszym rozdziale przedstawiona zostanie charakterystyka wojsk w Civilization 2, oraz spis wszystkich jednostek z krótkim opisem. Jednostki dzielą się na: morskie, lotnicze i lądowe. Dwa pierwsze rodzaje to wyłącznie wojsko, natomiast jednostki lądowe mogą być wojskowe i specjalne. Jak należy używać wojsk, dowiemy się z rozdziałów Strategie Wojskowe i Rozwój Państwa. Każda jednostka może uzyskać status Veteran, wtedy jej współczynniki ataku i obrony wzrastają o 50%. Veteran powstaje w odpowiednich budynkach (Barracks-lądowe, Airport-lotnicze i Port Facility-morskie), lub po udanej walce z wrogiem (50% szans na zostanie Veteranem).

 

Jednostki Morskie

Jednostki morskie mogą poruszać się wyłącznie po wodach (z wyjątkiem rzek). Produkować więc je mogą tylko miasta, które mają dostęp do morza. (Komputer niekiedy produkuje je w małych jeziorkach 🙂 więcej w rozdziale AI). Jednostkami morskimi nie możemy zajmować wrogich miast, ale możemy atakować wrogie jednostki lądowe przy brzegu oraz inne jednostki morskie. Mają one duże znaczenie, kiedy mapa składa się głównie z Oceanu. Kiedy mapa jest bardziej kontynentalna, ich znaczenie jest niewielkie. Są 2 rodzaje jednostek morskich- transportowce i okręty wojenne.

 

Jednostki Lotnicze

Jednostki lotnicze pojawiają się w dość późnym okresie gry. Mogą poruszać się zarówno po lądzie, jak i oceanach. Dzielą się na: myśliwce, bombowce i rakiety. Myśliwce muszą wrócić do miasta/lotniskowca/lotniska na mapie przed końcem tury, inaczej skończy im się paliwo i się rozbiją. W międzyczasie mogą zaatakować tyle jednostek, na ile pozwalają im punkty ruchu. Bombowce mogą spędzić 1 kolejkę poza bazą, ale mogą zaatakować tylko raz podczas ‚wylotu’. Kiedy Bombowiec jest poza miastem, może zostać zaatakowany przez myśliwca (zazwyczaj skutecznie). Trzecia grupa to rakiety- są zwykłe i nuklearne. Po zaatakowaniu znikają. Atak zawsze jest udany- zwykła rakieta niszczy 1 jednostkę, a nuklearna wszystkie w okolicy, dodatkowo powodując duże zanieczyszczenia środowiska. Są jeszcze Helikoptery, które nie muszą wracać do bazy, lecz od długich wycieczek spada ich wytrzymałość. Helikoptery mogą zdobywać miasta. Wszystkie jednostki lotnicze mogą być transportowane i zasilane paliwem przez Lotniskowca.

 

Jednostki Lądowe

Jednostki lądowe w Civilization 2 są najważniejsze z wszystkich. Tylko one mogą zdobywać wrogie miasta. Jest ich też najwięcej rodzajów. Dzielą się na: piechotę, kawalerię, jednostki oblężnicze, handlowe, kolonizacyjne. Każda służy do innych celów. Jednostki lądowe (w przeciwieństwie do morskich i lotniczych) narażone są na ‚karę ruchu’ po trudnym terenie, np. w górach. Poza tym mogą niszczyć wrogie ulepszenia (drogi, irygacje itp.). Wojskowe jednostki lądowe w niektórych ustrojach tłumią ryzyko buntu w mieście. Jednostki lądowe mogą być przenoszone między miastami, posiadającymi Lotnisko. Wojska lądowe nie mogą poruszać się swobodnie po terenie wroga lub wśród wrogich jednostek, obejmuje je tzw. ZOC (Zone od Control). Więcej (cechy indywidualne jednostek) znajduje się w spisie poniżej.

 


Alfabetyczny spis wszystkich jednostek wojskowych w Civilization 2:

 

Typ– Lądowa, lotnicza lub morska.

Cena– ilość ‚tarczek’, potrzebnych aby je wyprodukować.

Technologia– Wymagany wynalazek do budowy danej jednostki.

Następca– jednostka, która wraz z zaawansowaniem technologicznym zastępuje poprzednią.

Atak, Obrona, Ruch– Współczynniki bojowe jednostki. Atak i Obrona to zdolności bojowe (im więcej tym lepiej). Ruch to ilość pól, które jednostka można pokonać w każdej kolejce gry. W przypadku wojsk lądowych ruch na drodze i rzekach należy pomnożyć przez 3, ale chodząc po ‚trudnym’ terenie (góry, lodowce, wzgórza, lasy) poruszają się one wolniej, więcej w rozdziale Teren.

 

 

AEGIS Cruiser (Krążownik Przeciwlotniczy)

Typ:MorskaCena:100Technologia:RocketryNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:8/8/5

Ciekawa jednostka, posiada podwójną obronę przeciw lotnictwu. To jedyny okręt, którego komputer nie atakuje Rakietami. Nadaje się do ochrony naszej floty, np. lotniskowców. Potrafi wykryć wrogie Łodzie Podwodne.

 

Alpine Troops (Górscy Strzelcy)

Typ:LądowaCena:50Technologia:TacticsNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:5/5/1

Jedna z lepszych jednostek obronnych. Słabsza w ataku. Porusza się po mapie w tempie jak na drogach (3 pola na 1 punkt ruchu).

 

Archers (Łucznicy)

Typ:LądowaCena:30Technologia:Warrior CodeNastępca:MusketeersAtak/Obrona/Ruch:3/2/1

Dobry oddział jak na swoją fazę gry. Nadają się zarówno do obrony miast, jak i do ataku.

 

Armor (Czołg)

Typ:LądowaCena:80Technologia:Mobile WarfareNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:10/5/3

Jedna z najlepszych jednostek wojskowych w grze. Nadaje się głównie do niszczenia wrogich jednostek, szwendających się na mapie, z atakowaniem miast jest już gorzej (w porównaniu z Howitzerem). 3 punkty ruchu powodują jej dużą mobilność. W obronie też nienajgorzej.

 

Artillery (Artyleria)

Typ:LądowaCena:50Technologia:Machine ToolsNastępca:HowitzerAtak/Obrona/Ruch:10/1/1

Jednostka, która jest starszym bratem Katapulty i Armaty. Nadaje się wyłącznie do ataku, w obronie beznadziejna. Kiedy chodzi po mapie, należy ją eskortować.

 

Battleship (Pancernik)

Typ:MorskaCena:160Technologia:AutomobileNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:12/12/4

Najlepszy okręt w grze. Nadaje się do niszczenia wszelkich innych okrętów, jednostek lądowych przy brzegu, oraz ostrzeliwania samych miast (kiedy nie ma w nich Coastal Fortress). Niestety jest podatny na ataki rakietowe. Można trzymać go też w mieście, atakując (z sukcesem) wszystko co podejdzie.

 

Bomber (Bombowiec)

Typ:LotniczaCena:120Technologia:Advanced FlightNastępca:Stealth BomberAtak/Obrona/Ruch:12/1/8

Jednostka dobra zwłaszcza do atakowania miast (ignoruje City Walls). Może zaatakować raz na turę, w kolejnej koniecznie musi wrócić do bazy, inaczej ją stracimy. Bombowiec jest beznadziejny w obronie i każdy Myśliwiec potrafi go strącić.

 

Cannon (Armata)

Typ:LądowaCena:40Technologia:MetallurgyNastępca:ArtilleryAtak/Obrona/Ruch:8/1/1

Ulepszona Katapulta, ma od niej wyższy atak o 2 punkty, reszta bez zmian. Nadaje się wyłącznie do ataku- warto ją mieć w mieście, a jak ktoś podejdzie to łubudu 🙂 Przy chodzeniu po mapie i atakowaniu wrogich miast koniecznie trzeba ją chronić innymi jednostkami.

 

Caravan (Karawana)

Typ:LądowaCena:50Technologia:TradeNastępca:FreightAtak/Obrona/Ruch:0/1/1

Karawana to jednostka handlowa, jej walory zostały opisane w rozdziale Handel.

 

Caravel (Żaglówka)

Typ:MorskaCena:40Technologia:NavigationNastępca:GalleonAtak/Obrona/Ruch:2/1/3

Jednostka służy głównie do transportowania wojsk (pojemność: 3). Nie topi się na pełnym morzu, jak Trirema.

 

Carrier (Lotniskowiec)

Typ:MorskaCena:160Technologia:Advanced FlightNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:1/9/5

Służy do transportowania i zasilania w paliwo jednostek lotniczych. Jedna z najbardziej rozwiniętych taktycznie jednostek. Wróg zawsze jak ma możliwość, to atakuje Lotniskowca rakietami. Należy go dobrze chronić (np. Krążownikiem AEGIS). Nic nie boli bardziej, niż utrata Lotniskowca wypełnionego samolotami. Wróg komputerowy nigdy ich nie buduje.

 

Catapult (Katapulta)

Typ:LądowaCena:40Technologia:MathematicsNastępca:CannonAtak/Obrona/Ruch:6/1/1

Katapulta to najlepsza jednostka ofensywna na początku gry. Niestety jest powolna i słaba w obronie. Warto mieć ją w mieście, w razie podejścia wroga. Kiedy chodzimy po mapie lub atakujemy wrogie miasto, koniecznie musimy ją eskortować, inaczej zostanie szybko zniszczona.

 

Cavalry (Kawaleria)

Typ:LądowaCena:60Technologia:TacticsNastępca:ArmorAtak/Obrona/Ruch:8/3/2

Najsilniejsza z jednostek konnych. Nadaje się głównie do atakowania jednostek wroga na mapie oraz miast bez Murów. Nie ma też najgorszej obrony.

 

Chariot (Rydwan)

Typ:LądowaCena:30Technologia:The WheelNastępca:ElephantsAtak/Obrona/Ruch:3/1/2

Rydwan to jedyna jednostka z tych wczesnych, która ma 2 punkty ruchu. Nadaje się do odkrywania mapy i ewentualnie atakowania napotkanych wrogów. Słaba w obronie, miasta też raczej nie zdobędzie.

 

Cruise Missile (Rakieta Balistyczna)

Typ:LotniczaCena:60Technologia:RocketryNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:18/0/12

Ulubiona jednostka przeciwnika komputerowego (AI). Nadaje się do taktycznego niszczenia jednostek, np. pełnych transportowców. Po ataku (nawet wygranym) znika bezpowrotnie.

 

Cruiser (Krążownik)

Typ:MorskaCena:80Technologia:SteelNastępca:AEGIS CruiserAtak/Obrona/Ruch:6/6/5

Średniej klasy okręt, nadaje się do rozwalania Transportowców, Niszczycieli i wykrywania wrogich łodzi podwodnych. Można nim też atakować prymitywnie bronione miasta. Jego kariera jest dosyć krótka, gdyż szybko zastępuje go dużo lepszy AEGIS Cruiser.

 

Crusaders (Krzyżowcy)

Typ:LądowaCena:40Technologia:MonoitheismNastępca:DragoonsAtak/Obrona/Ruch:5/1/2

Ulepszona wersja Chariota. Krzyżowcy są szybcy i z dobrym atakiem, niestety beznadzieja w obronie. Warto mieć w mieście, na wypadek podejścia wroga. Od biedy można też atakować miasta (bez City Walls).

 

Destroyer (Niszczyciel)

Typ:MorskaCena:60Technologia:ElectrityNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:4/4/6

Najszybszy okręt w całej grze. Pożyteczny do odkrywania mapy (ma pole widzenia 2), atakowania transportowców, słabych jednostek przy brzegu i prymitywnych miast. Nie ma szans z Krążownikiem, i tym bardziej Pancernikiem.

 

Diplomat (Dyplomata)

Typ:LądowaCena:30Technologia:WritingNastępca:SpyAtak/Obrona/Ruch:0/0/3

Dyplomata nadaje się do odkrywania mapy (miasto go nie utrzymuje, tak jak innych jednostek), przekupywania wrogich jednostek oraz prowadzenia Akcji Dyplomatycznych. Każda jednostka z atakiem większym niż 0 może go łatwo rozwalić. Chodząc po terenie innych państw, może zostać wyrzucony do stolicy. Zniszczenie Dyplomaty Barbarzyńców skutkuje okupem.

 

Dragoons (Ulepszona Konnica)

Typ:LądowaCena:50Technologia:RocketryNastępca:CavalryAtak/Obrona/Ruch:5/2/2

Ulepszona wersja Crusaders i Knights. Nadaje się głównie do chodzenia po mapie i zabijania spotkanych tam jednostek.

 

Elephants (Słonie)

Typ:LądowaCena:40Technologia:PolytheismNastępca:CrusadersAtak/Obrona/Ruch:4/1/2

Średniej klasy jednostka, następca Rydwana. Ich kariera jest krótka, bo po wynalezieniu Polytheism powinniśmy od razu wynaleźć Monotheism, gdzie czekają Krzyżowcy (Crusaders).

 

Engineers (Inżynierzy)

Typ:LądowaCena:40Technologia:ExplosivesNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:0/2/2

Ulepszona wersja Settlersów, pracują szybciej oraz mają wyższą obronę i punkty ruchu. Służą do Kolonizacji oraz Ulepszeń Terenu. Ich utrzymanie oprócz ‚tarczek’ produkcji, wymaga także żywności. W przeciwieństwie do Settlersów- mogą transformować teren i swobodnie chodzić po terenie innych graczy.

 

Explorer (Odkrywca)

Typ:LądowaCena:30Technologia:SeafaringNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:0/1/1

Służą wyłącznie do odkrywania mapy. Każdy teren (nawet Góry) traktują jakby była na nim droga (zużycie punktów ruchu wynosi 1/3 na dowolne pole).

 

Fanatics (Fanatycy)

Typ:LądowaCena:20Technologia:FundamentalismNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:4/4/1

Fanatyków możemy budować jedynie, kiedy naszym ustrojem jest Fundamentalizm. Mają 2 duże plusy- miasta ich nie utrzymują (można robić ich ile się chce) oraz mają dosyć wysokie współczynniki ataku/obrony jak na swą śmiesznie niską cenę. Niestety łatwo giną podczas ataku najnowocześniejszych jednostek.

 

Fighter (Myśliwiec)

Typ:LotniczaCena:60Technologia:FlightNastępca:Stealth FighterAtak/Obrona/Ruch:4/3/10

Najprostsza jednostka lotnicza. Musi przed skończeniem punktów ruchu wrócić do bazy, inaczej skończy mu się paliwo i się rozbije. Nadaje się do niszczenia Bombowców i atakowania słabych jednostek. Ignoruje City Walls w atakowanym mieście, ale i tak pewnie przegra.

 

Freight (Ciężarówka Handlowa)

Typ:LądowaCena:50Technologia:CorporationNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:0/1/2

Ulepszona wersja Karawany, jest od niej szybsza i to jedyna różnica. Więcej w rozdziale Handel.

 

Frigate (Fregata)

Typ:MorskaCena:50Technologia:MagnetismNastępca:TransportAtak/Obrona/Ruch:4/2/4

Jedyna w grze jednostka wojskowo-transportowa. Pomieści 2 jednostki lądowe. Prócz tego może z powodzeniem atakować Triremy, Caravele i przybrzeżne słabsze jednostki, ewentualnie prymitywne miasta.

 

Galleon (Galeon)

Typ:MorskaCena:40Technologia:MagnetismNastępca:TransportAtak/Obrona/Ruch:0/2/4

Ulepszona wersja Caravel’i. Galeon jest od niej szybszy i pomieści 4 jednostki naziemne. Niestety nie potrafi atakować.

 

Helicopter (Helikopter)

Typ:LotniczaCena:100Technologia:Combined ArmsNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:10/3/6

Niepowtarzalna jednostka lotnicza. Nie musi wracać do bazy by uzupełnić paliwo, jednak każda tura poza bazą dodaje mu lekkie uszkodzenia. Można nim zdobywać miasta (ignoruje City Walls) oraz atakować słabsze okręty i jednostki naziemne. One też mogą go atakować.

 

Horsemen (Konnica)

Typ:LądowaCena:20Technologia:Horseback RidingNastępca:KnightsAtak/Obrona/Ruch:2/1/2

Najprostsza jednostka konna. Nadaje się do odkrywania mapy i atakowania bardzo słabych oddziałów.

 

Howitzer (Haubica)

Typ:LądowaCena:70Technologia:RoboticsNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:12/2/2

Jedna z najważniejszych jednostek w grze, niebo lepsza niż Artyleria i jej poprzednicy.. Jako jedyna lądowa ignoruje City Walls w atakowanym mieście. Do ataku jednostek na mapie też jest świetna, niestety z obroną jest fatalnie. Gdy wróg jest rozwinięty i jego miasta połączone są torami kolejowymi, większa ilość Howitzerów w ciągu 1 kolejki rozniesie go w pył.

 

Ironclad (Parowiec Wojenny)

Typ:MorskaCena:60Technologia:Steam EngineNastępca:DestroyerAtak/Obrona/Ruch:4/4/4

Pierwszy, podstawowy wojenny okręt w grze. Kiedy wymyślimy go wcześnie, będzie dzielił i rządził na morzach i przybrzeżach.

 

Knights (Konni Rycerze)

Typ:LądowaCena:40Technologia:ChivalryNastępca:DragoonsAtak/Obrona/Ruch:4/2/2

Alternatywa dla Krzyżowców. Mają mniej ataku, ale więcej obrony. Nadają się do ataku i obrony, ale bez rewelacji.

 

Legion

Typ:LądowaCena:40Technologia:Iron WorkingNastępca:MusketeersAtak/Obrona/Ruch:4/2/1

Dobra jednostka jak na okres gry, w którym występuje. Nadaje się zarówno do ataku, jak i obrony. Często dostajemy ją w chatkach na mapie.

 

Marines (Piechota Morska)

Typ:LądowaCena:60Technologia:Amphibious WarfareNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:8/5/1

Dobra jednostka, zarówno do ataku, jak i obrony. Można nią atakować bezpośrednio z okrętu (nie wychodząc na ląd).

 

Mech Inf. (Zmechanizowana Piechota)

Typ:LądowaCena:50Technologia:Labor UnionNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:6/6/3

Jednostka lądowa z najwyższą w grze obroną. Kiedy mamy możliwość, powinniśmy na niej oprzeć obronę naszych miast, gdzie tylko Howitzer może jej zagrozić. Słabsza w ataku, ale nie jest najgorzej. Duża szybkość, więc można nią też chodzić po mapie i szukać zwady.

 

Musketeers (Muszkieterzy)

Typ:LądowaCena:30Technologia:GunpowderNastępca:RiflemenAtak/Obrona/Ruch:3/3/1

Następca Pikemenów, Warriorów, Legionów i Archerów. Wynalezienie broni palnej to prawdziwa rewolucja w obronie miast. W tym okresie gry bezapelacyjnie najlepsza jednostka obronna, w ataku średnia, dlatego nie warto nią wychodzić w teren.

 

Nuclear Missile (Bomba Atomowa)

Typ:LotniczaCena:160Technologia:RocketryNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:99/0/16

To co tygrysy lubią najbardziej 🙂 Bombą Atomową możemy zaatakować miasto lub jednostkę. Skuteczność:100%. Działa także na okoliczne pola wokół tego atakowanego (czyli łącznie 1+8 pól, z których zmiata wszystkie jednostki i część ulepszeń terenu). Po ataku lądowym, na okolicznych polach wyskakują ‚Czaszki’ zanieczyszczeń, dlatego powinniśmy używać z umiarem, inaczej nastąpi globalne ocieplenie. Po ataku morskim nie powstają zanieczyszczenia, dlatego warto atakować grupy wrogich okrętów. Jedyna obrona przez Bombą Atomową to budynek SDI Defence. Aby ją zbudować, prócz technologii potrzebujemy także zbudowanego cudu Manhattan Project.

 

Paratroopers (Spadochroniarze)

Typ:LądowaCena:60Technologia:Combined ArmsNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:6/4/1

Ma średnie współczynniki, ale może wykonywać desanty spadochronowe. Można to robić, kiedy jednostka jest w naszym mieście, wtedy wciskamy klawisz ‚P’ i wybieramy, gdzie ma być desant (zasięg- max.10 kratek). Można robić zrzuty również do wrogich miast, ale musza być puste (np. w wyniku ataków lotniczych). Świetna jednostka szybkiego reagowania, w walce już słabsza.

 

Partisants (Partyzanci)

Typ:LądowaCena:50Technologia:Guerrilla WarfareNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:4/4/1

Jednostka specjalna, ma słabe współczynniki wojskowe, ale kilka innych cech. Może poruszać się z prędkością 1/3 punktu ruchu na pole (tak jak po drodze). Możliwe swobodne poruszanie pomiędzy jednostkami innych państw. Kiedy zdobędziemy miasto rozwiniętej cywilizacji, wtedy możliwe jest wyskoczenie ‚znikąd’ kilku oddziałów partyzantów.

 

Phalanx (Falanga)

Typ:LądowaCena:20Technologia:Bronze WorkingNastępca:PikemenAtak/Obrona/Ruch:1/2/1

Podstawowa jednostka obronna. Nie warto nawet jej wypuszczać z miasta, bo w ataku jest beznadziejna, w dodatku powolna.

 

Pikemen (Włócznicy)

Typ:LądowaCena:20Technologia:FeudalismNastępca:MusketeersAtak/Obrona/Ruch:1/2/1

Pikemen ma identyczne współczynniki jak poprzedzający go Phalanx, ale jest jedna różnica- Pikemen ma 2x wyższą obronę przeciwko jednostkom na koniach i słoniach.

 

Riflemen (Strzelcy)

Typ:LądowaCena:40Technologia:ConscriptionNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:5/4/1

Następca Muszkieterów, ma od nich lepszą obronę i atak. Głównym zadaniem strzelców jest obrona miasta, ale w ataku też mogą być użyteczni. Jednak zamiast masowo wymieniać na nich Muszkieterów, lepiej poczekać chwilę na Alpine Troops.

 

Settlers (Osadnicy)

Typ:LądowaCena:40Technologia:BrakNastępca:EngineersAtak/Obrona/Ruch:0/1/1

Służą do Kolonizacji oraz Ulepszeń Terenu. Ich utrzymanie oprócz ‚tarczek’ produkcji, wymaga także żywności.

 

Spy (Szpieg)

Typ:LądowaCena:30Technologia:EspionageNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:0/0/3

Ulepszona wersja Dyplomaty. Służy do przekupywania wrogich jednostek oraz prowadzenia Akcji Szpiegowsko-Dyplomatycznych. Miasto nie utrzymuje szpiega. Ma on jako jedyna jednostka lądowa pole widzenia=2.

 

Stealth Bomber (Bombowiec Stealth)

Typ:LotniczaCena:160Technologia:StealthNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:14/5/12

Ulepszona wersja bombowca, ma lepszy atak, obronę i zasięg. Można nim atakować wszystko oprócz: Pancerników i AEGIS Cruisereów oraz najlepiej strzeżonych miast z baterią przeciwlotniczą. Mają paliwo na spędzenie 1 kolejki poza miastem, mogą zaatakować raz na ‚wypad’. Zaatakować je poza miastem może tylko myśliwiec. Ignorują City Walls.

 

Stealth Fighter (Myśliwiec Stealth)

Typ:LotniczaCena:80Technologia:StealthNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:8/4/14

Następca zwykłego Myśliwca. Ma wszystkie współczynniki lepsze. pod koniec ruchu musi znaleźć się w mieście/lotniskowcu lub bazie lotniczej na mapie, inaczej skończy mu się paliwo i ulegnie zniszczeniu. Nadaje się do atakowania jednostek chodzących po mapie, bombowców poza miastem, słabych okrętów i nienajlepiej bronionych miast. Ignoruje City Walls.

 

Submarine (Łódź Podwodna)

Typ:MorskaCena:60Technologia:CombustionNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:10/2/3

Łódź Podwodna nie ma najlepszych współczynników, ale jest niewidoczna dla wroga, chyba że on podpłynie obok swoim okrętem. Po zdemaskowaniu łatwa do zatopienia. Nadaje się do patroli, rozwalania transportowców i wszystkich okrętów poza Pancernikami.

 

Transport (Transportowiec)

Typ:MorskaCena:50Technologia:IndustrializationNastępca:BrakAtak/Obrona/Ruch:0/3/5

Najbardziej zaawansowany transportowiec w grze, pomieści aż 8 jednostek lądowych. Gdy jest mocno wypełniony, należy go eskortować silniejszym okrętem.

 

Trireme (Okręt Wiosłowy)

Typ:MorskaCena:40Technologia:Map MakingNastępca:CaravelAtak/Obrona/Ruch:1/1/3

Pierwszy, podstawowy transportowiec. Pomieści 2 jednostki lądowe. Turę koniecznie powinien zakończyć przy jakimś lądzie, inaczej (na pełnym morzu) jest duża szansa, że się utopi wraz z zawartością. Kiedy chcemy przepłynąć przez szerokie morze, przed ruchem robimy save, a jak się utopi to próbujemy kolejny raz.

 

Warriors (Wojownicy)

Typ:LądowaCena:10Technologia:BrakNastępca:MusketeersAtak/Obrona/Ruch:1/1/1

Najprostsza i najtańsza jednostka naziemna. Właściwie nie ma silnych stron, poza ceną. Nadaje się do odkrywania terenu i zmniejszania ryzyka buntu w mieście. W każdym aspekcie walki- tragedia.

 


 

Rozdziały Poradnika do Civilization II: