Poradnik do Civilization 2: Nauka i wynalazki

W Civilization 2 najważniejszą przewagą nad wrogami jest postęp technologiczny. Istnieje kilkadziesiąt wynalazków, które będziemy odkrywali podczas rozgrywki. Umożliwiają one budowę nowych wojsk, budynków, cudów, a także wybór ustroju politycznego i wiele innych cech. Wynalazki możemy pozyskiwać w następujące sposoby:

Ukraść innemu krajowi– poprzez zdobycie któregoś z jego miast, lub wysłanie tam naszego Dyplomaty/Szpiega z misją.

Wymienić się z innym krajem– podczas rozmowy dyplomatycznej, kiedy obie strony się na to zgodzą, w systemie wynalazek za wynalazek. Można też wymusić technologię za pieniądze, lub za darmo (kiedy rozmówca ma stracha przed naszym krajem).

Dostać w chatce– w niektórych chatkach (wioskach), występujących na mapie możemy zostać obdarowani jakimś wynalazkiem.

Dostać z Wielkiej Biblioteki (Great Library)– kiedy mamy ją zbudowaną, a 2 inne kraje świata posiądą jakąś nieznaną nam technologie.

Wynaleźć– Najważniejsza forma ‚pozyskiwania’ technologii, zwłaszcza kiedy jesteśmy dobrymi graczami.

 

Technika Odkrywania Wynalazków

Wynalazki odkrywamy (nie licząc podanych wyżej sposobów) w skutek inwestycji w naukę. Poziom procentowy możemy zmienić w opcji Tax Rate- im więcej tam przeznaczymy na Science, tym więcej z naszego budżetu trafi na postęp technologiczny. Więcej w dziale Finanse.

Powyżej ekran ministra edukacji. Wewnątrz białej ramki napisane jest, jaką technologię aktualnie badamy, a pod nią pasek z ‚probówek’. Jeżeli dojdzie do końca ramki- wynalazek zostanie odkryty. Pod ramką napisane jest, ile średnio tur trwa odkrycie jednego wynalazku. Poniżej lista wszystkich technologii, które dotychczas odkryliśmy.

Każdy kolejny wynalazek jest droższy o poprzedniego o kilka procent. Nie liczy się typ wynalazku (tak jak to ma miejsce np. w Civilization 4), lecz po prostu im więcej technologii opanowaliśmy, tym wymyślenie kolejnej będzie droższe. Widać to zwłaszcza, kiedy posiądziemy dużo technologii w inny sposób (chatki, od innych państw), wtedy ceny wynajdywania technologii poszybują w górę. Dlatego też powinniśmy starać się wybierać tylko te, które nam się przydadzą.

Źródła postępu technologicznego znajdują się w miastach. Z każdego miasta przybywa nam co kolejkę pewna liczna ‚probówek’. Jest to procent łącznej ilości handlu (‚strzałek’) w danym mieście, która przeznaczany jest na naukę w opcji Tax Rate. Łączna ilość probówek z wszystkich miast daje nam sumę postępu technologicznego naszej Cywilizacji. Łączną ilość probówek można uzyskać klikając F5  do listy miast- obok nazw znajdziemy ilość probówek każdego z nich, a na dole łączną ilość (Total Science). Musimy zawsze dbać, by ta wartość była wysoka i nieprzerwanie rosła.

 

Charakterystyka Wynalazków

Na początku gry znamy (lub nie) kilka podstawowych wynalazków, kolejne będziemy musieli już odkryć sami. Początkowe możliwe są do badania od razu. Te trochę bardziej skomplikowane do rozpoczęcia badań potrzebują wynalezienia jakiejś innej technologii. Najpopularniejszym modelem jednak jest system wymagania dwóch konkretnych wynalazków, aby móc zacząć badać kolejny. Większość wynalazków daje naszej cywilizacji jakieś pozytywne cechy. Powyżej ekran przykładowego wynalazku. W prawym górnym rogu lista, co dodaje- w tym przypadku jednostkę wojskową, cud oraz umożliwia badanie 2 kolejnych technologii (wraz ze znajomością drugiego, podanego obok wynalazku).

Kiedy zależy nam na jakiejś technologii, a nie wiemy jak do niej dojść, znajdujemy jej nazwę w Civilopedii. Po wejściu, na turkusowym tle (jak na obrazku) ścieżka naukowa, prowadząca do tego wynalazku.

Wynalazki są bardzo zróżnicowane. Jedne dają nowy ustrój polityczny, inne jakieś budynki, jeszcze inne cuda czy jednostki wojskowe. Powinniśmy wynajdywać takie, których cechy przydadzą się nam w grze.

 

 

Strategie Naukowe

Najgłupszą strategią naukową jest wybieranie do badania tego, co popadnie. Musimy koniecznie wiedzieć, do czego dążymy. Na samym początku powinniśmy jak najszybciej wynaleźć Monarcię (a więc 4 wynalazki: Alphabet, Code of Laws, Ceremonial Burial i Monarchy). To pomoże naszym miastom szybciej się rozwijać, zmniejszy korupcję i wpłynie pozytywnie na inne sposoby. Analogicznie później powinniśmy myśleć długofalowo i skupić się na najpotrzebniejszych technologiach- Construction (do budowy akweduktów), Monotheism (katedry i Michaelangelo’s Chapel), Trade (do nawiązywania handlu), Gunpowder (do lepszej obrony miast) oraz Republiki, potem Demokracji. Prostsze, niepotrzebne wynalazki najlepiej wysępić, albo ukraść innemu krajowi 🙂 Mogą zdarzyć się też w chatkach na mapie. Kiedy koniecznie chcemy zbudowac jakiś Cud, warto zawczasu poznać technologię jego budowy, żeby nikt nas nie ubiegł. W skrajnych przypadkach 2 kraje kończą budowę cudu w jednej kolejce, wtedy jeden musi obejśc się smakiem. Mając zbudowane Great Library, przy silnych przeciwnikach- nie warto wynajdywać prostych technologii, bo one lada chwila i tak nam się odkryją same. Z tym cudem warto porywać się tylko na najbardziej zaawansowane w danym momencie wynalazki.

 

Naukowcy

(kliknij, aby powiększyć)

 

Mając bardzo duże miasta, wszystkie pola wokół nich są wykorzystane, a nadmiar populacji kumuluje się w tzw. specjalistach. Są 3 rodzaje- dodające: luksusów, pieniędzy i nauki. Domyślnie włacza się ten od luksusów, ale jeśli miastu nie grozi bunt, można spokojnie zmienić go na naukowców- to doda kolejnych walorów naukowych naszemu krajowi.

 


 

Rozdziały Poradnika do Civilization II: