Opcje Gry Civilization 2

Poniżej spis wszystkich możliwości wyboru i dostosowania gry Civilization 2:

 

Opcje wybierane podczas startu gry:

 

Start a New Game– Zaczęcie gry na standardowych zasadach

Start on a Premade World– Zaczęcie gry na wybranej, gotowej mapie (plik z rozszerzeniem .mp)

Customize World– Dostosowanie mapy do naszych wymagań, więcej poniżej oraz w dziale Mapa

Begin Scenario– Zaczęcie gry z gotowego scenariusza (plik z rozszerzeniem .scn)

Load a Game– Wczytanie zapisanego stanu gry

Multiplayer Game– Gra Multiplayer (opis poniżej)

View Hall of Fame– Lista najlepszych cywilizacji (to samo, co wyskakuje po użyciu opcji Retire w grze)

View Credits– Lista płac twórców gry

 

 

Gra Multiplayer:

Gdyby ktoś nie potrafił się połączyć z innym graczem, proszę opisać problem w komentarzach u dołu.

 

Hot Seat– Gra wieloosobowa przy jednym komputerze. Gracze ruszają się na zmianę (po 1 turze gry). Tryb bywa uciążliwy, ale na upartego można zagrać

Network Game– Gra przez sieć lokalną. Wszystkie komputery muszą należeć do tej samej sieci (być za tą samą bramą). Jeden gracz zaczyna (tworzy) grę według ustalonych opcji, a reszta graczy dołącza do niego przy pomocy opcji Join. Kiedy gracze są w różnych sieciach, można użyć programów emulujących sieć, np. Hamachi. Niestety często pojawiają się wtedy różnorakie błędy

Internet Game– Najpopularniejszy tryb gry wieloosobowej. Ma niestety jeden, poważny minus- przynajmniej jeden z graczy (ten, który zakłada grę) musi mieć zewnętrzny adres IP. Reszta graczy (dołączająca do założonej gry) nie musi mieć zewnętrznego IP

Dial-Up Networking– Martwa opcja w dzisiejszych czasach. Pozwala na grę wieloosobową, przy pomocy modemu i linii telefonicznej

 

Opcje Startu Gry

Podczas zaczynania nowej gry (opcje: Start a New Game, Start on a Premade World, Customize World, Begin Scenario) będziemy musieli dokonać kilku wyborów. Decyzje dotyczące rozmiaru mapy i cech terenowych objaśnione są w rozdziale Mapa)

Wybierać będziemy kolejno:

Lokacje Startowe– (Do you wish to randomize this world’s player starting locations). Tutaj wybieramy, czy cywilizacje będą rozpoczynać w miejscu losowym, czy w określonym dla danej mapy. Jeśli dla danej mapy nie określono pozycji startowych, wtedy tak czy inaczej będzie ona losowa.

Difficulty Level– Poziom trudności gry. Wpływa na pojawianie się buntów w miastach, ilość kolejek gry, badania naukowe, koszt koszar, życzliwość przeciwników, siłę wojsk. Mamy do wyboru 6 możliwości. Szerszy opis znajdziemy u góry zakładki AI.

Level of competition– ilość cywilizacji (państw) na mapie. Musi być ich od 3 do 7.

Barbarian activity– poziom aktywności barbarzyńców. Na najniższym są oni tylko w chatkach na mapie (i to rzadko). Dostajemy wtedy karę w punktacji. Później mamy 2 wartości pośrednie (silniejsi barbarzyńcy pojawiający się także poza chatkami, mniejsze kary)

Najwyższy poziom aktywności barbarzyńców (Raging Hordes) wiąże się z nieustannym wyskakiwaniem naszych czerwonych „przyjaciół” na terenach, które nie są objęte zasięgiem żadnego miasta. Potrafią być bardzo uciążliwi, niszczą drogi i irygacje, atakują nasze jednostki. Im dalsze stadium gry, tym wyskakuje ich więcej i są lepiej uzbrojeni. Najlepsze barbarzyńskie jednostki to Partyzanci i Kawaleria. Zabicie barbarzyńskiego dyplomaty (musi on być sam na polu) skutkuje okupem, wędrującym do naszego skarbca.

Reguły Gry (Customize Rules)- tu wybieramy kolejno:

  1. Simplified Combat– uproszczona walka (mniej przypadków)
  2. Flat World– ziemia płaska (z brzegami z 4 stron) lub okrągła (którą można opłynąć wokół)
  3. Select Computer Opponents– wybieranie konkretnych przeciwników
  4. Accelerated startup– przyspieszony start. Mamy do wyboru rok: 4000 p.n.e. (zaczynamy ‚od zera’), 3000 p.n.e. (zaczynamy lekko rozwinięci) i 2000 p.n.e. (zaczynamy bardziej rozwinięci z kilkoma miastami i budynkami)
  5. Bloodlust (No Spaceships Allowed)– opcja, gdy aktywna, uniemożliwia budowania statków kosmicznych. W takim wypadku koniec gry następuje po wybiciu wszystkich wrogów, lub dotrwaniu do końca gry- roku między 2020 a 2100 w zależności od poziomu trudności)
  6. Don’t Restart Eliminated Players– opcja zabrania pojawiania się nowych cywilizacji, po zniszczeniu jakiejś. Gdy jest nieaktywna, wtedy po zniszczeniu cywilizacji pojawia się nowa, w tym samym kolorze

Select Gender– wybór płci (male/female). Ma to jedynie wpływ na tytułowanie przywódcy państwa. Osobiście nie znam żadnej kobiety, która potrafiłaby choć trochę grać w Cywilizację…

Select Your Tribe– wybierz swoją cywilizację. Mamy do wyboru 21 państw, w 7 rzędach. Każdy rząd ma swój kolor i tylko jedno państwo z rzędu może uczestniczyć w rozgrywce (np. nie można zgłosić do gry jednocześnie Niemców i Francuzów). Klikając ‚Custom’ możemy stworzyć własną cywilizację (np. Polskę).

Select Your City Style– wybierz początkowy styl budowlany naszych miast. Do wyboru są 4 style, nie ma to wpływu na grę, jedynie na wygląd miast na mapie. Po rozwinięciu cywilizacji i wynalezieniu Automobile wszystkie miasta wyglądają tak samo.

 


 

Opcje Wewnątrz gry (menu górne):

 

Menu Game:

  1. Game Options – Opcje główne dotyczące gry:
    1. Sound Effects – Efekty Dźwiękowe (ograniczają się do kilku krótkich sygnałów)
    2. Music– Muzyka (wymagana płyta z grą w napędzie CD)
    3. Always wait at end of turn– Przydatna Opcja. Kiedy ruszymy się wszystkimi jednostkami, będziemy mieli jeszcze możliwość działań (np. w miastach). Kiedy opcja jest nieaktywna, wtedy po ruszeniu wszystkich jednostek gra automatycznie zakończy kolejkę
    4. Autosave each turn– Autozapis. Dokonuje się co kolejkę, przed rozpoczęciem działań w danym roku. Autozapis trafia naprzemiennie do 2 plików, które po kolejnych turach są nadpisywane. 2 pliki (zamiast jednego) pozwalają cofnąć się w razie potrzeby o 1 turę gry wstecz
    5. Show enemy moves– Pokazanie ruchów jednostek (tych, które widzimy) wszystkich innych cywilizacji. Warto zaznaczyć, wprawdzie komputer (zwłaszcza jak ma zbudowane torowisko kolejowe) lubi chodzić tam i z powrotem, ale przynajmniej nie zaskoczy nas nagle atakujący nasze miasta
    6. No pause after enemy moves– Szybsze ruszanie się wrogów
    7. Fast piece slide– Jeszcze szybsze ruszanie się wrogów (nie ma płynnej animacji przesunięcia jednostki)
    8. Instant Advice– Pomocnik systemowy. Bezużyteczny dla osób, którzy grają w Cywilizację po raz większy niż pierwszy
    9. Tutorial help– Drugi pomocnik, jak wyżej. Bywa irytujący
    10. Move units w/mouse– opcja, pozwalająca na łatwiejsze przesuwanie wojsk przy pomocy myszy (na odległość 1 kratki)
    11. ENTER key closes City Screen– zamykanie ekranu przy pomocy klawisza Enter. Podstawa przy posiadaniu wielu miast
  2. Graphic Options– Opcje grafiki:
    1. Throne Room– Widok Sali Tronowej. Gdy mieszkańcy są zadowoleni, wtedy możemy dobudować kolejny element. Opcja jest dla zabawy, nie ma wpływu na ‚grę właściwą’
    2. Diplomacy Screen– Grafika (lub jej brak) podczas rozmów z przywódcami innych państw
    3. Animated Heralds– Szczerze mówiąc nie wiem co to jest, ale nic ważnego 🙂
    4. Civilopedia for Advances– Podczas dokonywania wynalazków opcja wyświetli nam ich właściwości z civilopedii
    5. High Council– Najlepiej to wyłączyć, bo to bezużyteczne, a denerwujące
    6. Wonder Movies– Filmy podczas wybudowania Cudu Świata
  3. City Report Options– Opcje ostrzeżenia, gdy dzieje się coś w miastach. Gdy aktywne, powodują przerwanie gry w danym przypadku i możliwość natychmiastowej reakcji. Najlepiej wszystkie ostrzeżenia mieć włączone.
    1. Warn when city growth halted– Ostrzegaj, gdy miasto nie może rozwijać się z braku Akweduktu/Kanalizacji. Ostrzeżenie niestety wyskakuje o kolejkę za późno (gdy już nie mamy możliwości kupienia brakującego budynku w tym cyklu żywnościowym)
    2. Show city improvements built– Pokazywanie, gdy w mieście powstanie budynek. Przy takim komunikacie wchodzimy w miasto i po prostu zaczynamy budowę czegoś innego
    3. Show non-combat unit built– Pokazywanie, gdy zostanie ukończona budowa jednostki nie-wojskowej (np. Settlersów/Inżynierów, Dyplomatów/Szpiegów, Odkrywców, Karawan)
    4. Show invalid build instructions– Pokazywanie, gdy budowa dotyczy rzeczy, która już istnieje (np. jak ktoś inny zrobił Cud który budowaliśmy, lub gdy zignorowalismy punkt.2 i nie zmieniliśmy budowy)
    5. Announce cities in disorder– Ukazywanie miast, w których są bunty. Ważne zwłaszcza w Demokracji, gdzie 2 tury buntów oznaczają automatyczną rewolucję.
    6. Announce order restored in city– Ukazywanie miast, w których właśnie udało się opanować bunt
    7. Announce „We Love The King Day”– Ukazywanie miast, w których właśnie zaczęto lub przestano nas kochać
    8. Warn when food dangerously low– Ukazywanie miast, które mają ujemny przyrost żywności i w ciągu najbliższych 3 tur (jak nic z tym nie zrobimy) pomniejszą się.
    9. Warn when new pollution occurs– Ukazywanie miast, które w bieżącej kolejce wygenerowały zanieczyszczenia
    10. Warn when changing production will cost shields– Ostrzeżenie, podczas zmiany produkcji na inny typ (kary są tylko na najtrudniejszych poziomach gry)
    11. „Zoom-to-City” NOT default action-Gdy aktywne, wszystkie poprzednie ostrzeżenia uaktywnią wybór kontynuacji. Gdy nieaktywne- uaktywni się wejście do miasta i zobaczenie co jest grane.
  4. Multiplayer Options– opcje gry wieloosobowej (w trybie pojedynczym opcja nieaktywna)
  5. Game Profile– profil gry wieloosobowej (w trybie pojedynczym opcja nieaktywna)
  6. Pick Music– włączanie muzyki. Musi być w napędzie płyta CD z grą
  7. Save game– zapis stanu gry
  8. Load game– wczytanie stanu gry
  9. Join game– dołączenie do gry (tylko multiplayer)
  10. Set password– ustalenie hasła na grę, aby nikt niepowołany nam nic nie pozmieniał
  11. Change timer– maksymalny czas ruchu gracza w grze multiplayer
  12. Retire– przejście na emeryturę. Wywołuje nam się wtedy ekran końcowy, więcej w zakładce Zakończenie Gry
  13. Quit– wyjście z gry

 


Menu Kingdom:

Dotyczy ono naszej cywilizacji.

 

Tax Rate– Ustalenie stawek: luksusów, podatków i nauki. Bardzo ważna opcja

View Throne Room– Zobaczenie sali tronowej. Aktywne, gdy jest ona włączona (opcja 2.1 powyżej)

Find City– Znajdź miasto

Revolution– Rewolucja i zmiana rządu, więcej w dziale Ustroje Polityczne

 


Menu View:

Dotyczy ono widoku na mapę świata, głównie jej wielkości i oddalenia.

 

Move Pieces/View pieces– przełączanie widoku ruszania jednostek i charakterystyki terenowej

Zoom In/Zoom Out– przybliżanie i oddalanie widoku (rozmiaru mapy)

Max zoom in– maksymalne zbliżenie

Standard zoom– domyślne (przeciętne) zbliżenie mapy

Medium zoom out– średnie oddalenie

Max zoom out– maksymalne oddalenie (największa mapa)

Show map grid– pokazanie mapy kratek, przydatne przy zakładaniu nowych miast

Arrange windows– ustawienie okienek gry w pozycji domyślnej

Show hidden terrain– pokazanie ‚gołej’ mapy, bez tego co zrobił na niej człowiek podczas rozgrywki

Center view– wycentrowanie mapy na aktualnie aktywnej jednostce

 


Menu Orders

Dotyczy ono aktywnej jednostki. Niektóre dotyczą ulepszeń terenu przez Settlersów/Inżynierów, inne jednostek wojskowych- w nawiasach podano jednostki, które potrafią wykonywać daną akcję.

 

Build road– budowanie drogi oraz torów kolejowych po wynalezieniu Railroad (Settler/Inżynier)

Build irrigation– budowanie Irygacji- pole musi graniczyć z wodą lub inną irygacją (Settler/Inżynier)

Build mines– budowanie kopalń w celu zwiększenia produkcji pola, głównie wzgórza i góry (Settler/Inżynier)

Transform to… – zmiana typu terenu na całkiem inny, trwa to bardzo długo (tylko Inżynier)

Clean up pollution– usunięcie zanieczyszczeń (czachy) z mapy (Settler/Inżynier)

Pillage– zniszczenie ulepszenia terenu, np. przy wrogich miastach (wszystkie jednostki naziemne, z wyjątkiem dyplomatycznych)

Unload– wyładowanie wszystkich jednostek z okrętu (wszystkie jednostki morskie, potrafiące transportować)

Go to– udaj się do wybranego miasta (wszystkie jednostki)

Paradrop– zrób zrzut spadochronowy (Paratroopers w odległości 10 kratek od miasta)

Airlift– przenieś się do innego miasta (w obu miastach muszą być zbudowane Lotniska, proces trwa 1 turę)

Set home city– zmień miasto, które ma utrzymywać daną jednostkę (wszystkie jednostki które stacjonują w mieście)

Fortify– ufortyfikuj oddział, dodając mu +50% obrony (wszystkie jednostki naziemne z wyjątkiem Settlersów/Inżynierów)

Sleep– uśpij oddział. Można obudzić go samemu, lub przy pomocy wroga szwendającego się obok

Disband– zniszcz (bezpowrotnie) oddział. Najlepiej robić to w mieście, wtedy w nagrodę dostaniemy 50% ‚tarczek’ produkcji danej jednostki

Activate unit– aktywuj uśpiony/ufortyfikowany oddział

Wait– czekaj, aż wszystkie jednostki się ruszą

Skip turn– czekaj danym oddziałem do następnej tury gry

 


Menu Advisors

Tutaj znajdziemy doradców, którzy potrafią dać nam wiele ciekawych informacji, dotyczących naszego państwa

 

Chat with Kings– uaktywnia chat z innymi graczami (tylko tryb multiplayer)

Consult High Council– Bezużyteczna opcja.

City Status– Spis naszych miast (od najstarszego do najmłodszego) z uwzględnieniem: wielkości, nazwy, żywności, wysokości produkcji, wysokości handlu oraz stanu produkcji

Defense Minister– Minister obrony. Znajdziemy tutaj spis jednostek, które posiadamy (z uwzględnieniem ilości). W zakładce ‚Casualties’ znajdziemy tabelę jednostek zniszczonych (dla danych z innych krajów musimy założyć tam ambasadę)

Foreign Minister– Minister spraw zagranicznych. Więcej w dziale Dyplomacja i szpiegostwo

Attitude Advisor– Spis naszych miast (od najstarszego do najmłodszego) z uwzględnieniem ‚główek’ mieszkańców, czyli ich szczęśliwości

Trade Advisor– Minister finansów. Spis naszych miast (od najstarszego do najmłodszego) z uwzględnieniem dochodów oraz środków przekazywanych na naukę, pod nimi wartości sumaryczne. Po prawej stronie spis kosztów utrzymania budynków w miastach. Więcej w dziale Finanse i Ekonomia. Na dole okienka możemy sprawdzić zasoby handlowe w zależności od miast.

Science Advisor– Minister nauki. Znajdziemy tu kolejno: aktualnie badany wynalazek, przeciętną liczbę tur gry potrzebną na dokonanie wynalazku ‚od zera’, dolne okienko zajmuje spis wynalazków, które już poznaliśmy. Więcej w dziale Nauka.

Casualty Timeline– Nie mam pojęcia co to jest…

 


Menu World

Menu służy do porównania naszej cywilizacji z innymi.

 

Wonders of the World– spis wszystkich cudów, które już zostały wybudowane

Top5 Cities– 5 najlepiej punktowanych miast świata. Każdy cud w mieście to 10 punktów. Nieszczęśliwy mieszkaniec-0pkt, neutralny/specjalista-1pkt, szczęśliwy-2pkt

Civilization Score– punktacja naszej cywilizacji. Szerszy opis w dziale Zakończenie Gry

Demographics– demografia naszej cywilizacji, szerszy opis w dziale Strategie Rozwoju

Spaceships– lista statków kosmicznych (opcja aktywna, gdy mamy je włączone i choć jedna cywilizacja zbudowała choć kawałek statku)

 


Menu Cheat

Jak sama nazwa wskazuje- służy do Cheatów. Możemy dzięki niemu zmienić praktycznie wszystko- kreować miasta dowolnej wielkości, jednostki wojskowe, odkrywać mapy i inne ciekawe rzeczy. kiedy zdecydujemy się na użycie tej opcji, nasza punktacja zostanie drastycznie zmniejszona.

 

Menu Editor

Służy do tworzenia scenariuszy. Jego użycie wiąże się z zastosowaniem opcji ‚Cheat’. Stworzony scenariusz ‚zachowa się’ jak gra, którą możemy rozpocząć z głównego menu po uruchomieniu gry (Begin Scenario).

 

Menu Civilopedia

Civilopedia to encyklopedia cywilizacji. Możemy dowiedzieć się z niej informacji o kolejno: badaniach naukowych, budynkach miejskich, cudach świata, jednostkach wojskowych, rodzajach ustrojów politycznych, rodzajach terenu, oraz innych cechach gry i jej twórcach.

 

 

Pozostałe opcje (bezpośrednio powiązane z opisywaną kwestią) znajdują się w odpowiednich działach, np. opcje dyplomatyczno/szpiegowskie znajdują się w rozdziale Dyplomacja.

 

 


Rozdziały Poradnika do Civilization II: