Poradnik do Civilization 2- Strategie rozwoju na mapie

Na początku gry skazani jesteśmy na Despotyzm. Jak najszybciej powinniśmy wynaleźć Monarchię i ustawić ją jako nasz ustrój polityczny. W międzyczasie oczywiście odkrywamy mapę i przeprowadzamy ostrą Kolonizację. W zależności od ilości i siły wrogów musimy zadecydować, czy w przyszłości będziemy grali pokojowo (wtedy: Republika i Demokracja), czy może agresywnie i wojskowo (Komunizm i Fundamentalizm). Poniżej kilka rad, związanych z rozwojem państwa.

 

Podstawy odkrywania mapy

Na początku gry cała mapa jest czarna. Możemy odkrywać ją dowolną jednostką. Po odkryciu dowiadujemy się, jaki rodzaj terenu występuje na danym polu mapy. Co na tym terenie stanie się później (przechodzące wojska, nowe miasta, drogi itp.) nie będzie dla nas jawne. Mapę (przynajmniej najbliższe okolice) powinniśmy jak najszybciej odkryć. Będziemy wtedy wiedzieli, gdzie korzystnie założyć kolejne miasto, oraz będziemy mieli okazję zająć kilka chatek, w których mogą być: złoto, jednostka wojskowa, wynalazek, Settlersi, a także niestety barbarzyńcy. Początkowo najlepiej mapę odkrywać Dyplomatami, są szybcy i darmowi w utrzymaniu. Po zmianie w Szpiegów, zyskają +1 punkt pola widzenia. Ogólnie w odkrywaniu mapy najważniejsza jest szybkość, bo walczyć będzie niewiele (jak z chatki wyskoczy oddział barbarzyńców, to i tak ‘kaplica’). Specjalną jednostką do odkrywania mapy jest Explorer- ma szybkość 3pola/turę, niezależnie od terenu, po którym chodzi. Powinniśmy odkryć cały nasz kontynent, aby ustalić kierunek rozbudowy państwa. Kiedy to zrobimy, możemy wysłać naszych odkrywców na obce tereny, w poszukiwaniu innych krajów. Gdy w pobliżu miast wroga z chatki dostaniemy jednostkę, będzie ona utrzymywana za darmo.

 

Granica z wrogiem

Miasta położone w głębi państwa, z dala od wroga- są bezpieczne. Nie musimy ich specjalnie chronić, niepotrzebne są tam budynki wojskowe, a jednostki wojskowe potrzebne są tam tylko dla tłumienia buntów i ubijania ewentualnych barbarzyńców.

Całkiem inaczej musimy traktować miasta przy granicy z wrogiem. To właśnie na nich skupi się jego atak w przypadku wypowiedzenia wojny. Potrzebna tam będzie zwiększona liczba jednostek wojskowych, koniecznie też przynajmniej jeden Dyplomata/Szpieg. Miasta przygraniczne koniecznie łączymy ze sobą drogami (a jak znamy technologie, to koleją). Konieczne też są tam budynki City Walls, a w miarę potrzeby Coastal Fortress i SAM Missile Battery. Tak „przygotowane” miasta z pewnością poradzą sobie z pierwszą falą niespodziewanego ataku. Komputer zawsze najpierw atakuje miasta przygraniczne.

Jeżeli komputer będzie miał możliwość Rakiet Nuklearnych- mamy przechlapane. Musimy jak najszybciej w miastach przygranicznych zbudować budynki SDI Defence. Na szczęście komputer nie potrafi używać Lotniskowców ani baz lotniczych, więc miasta oddalone od miast wroga o więcej niż 16 kratek- nie są narażone na atak nuklearny.

 

 

Wyścig z wrogiem o budowę cudu

Cuda (Wonders) to bardzo ważny aspekt gry, który bardzo często jest decydującym czynnikiem o zwycięstwie. Jeżeli nie mamy żadnego- zwycięstwo będzie praktycznie niemożliwe. Dany cud może być tylko jeden na całym świecie, dlatego złota jest tu zasada „kto pierwszy- ten lepszy”. Cuda zazwyczaj budują cywilizacje najbardziej zaawansowane technologicznie. Jeżeli odskoczymy technologicznie innym cywilizacjom, to mamy sporo czasu i komfortu na budowę interesujących nas cudów.

Są jednak sytuacje, gdy trzeba się spieszyć, a o końcowym wyniku decydować może nawet 1 tura gry. Dzieje się tak najczęściej w wyniku kradzieży technologii w wyniku akcji dyplomatycznych lub zdobycia miasta. Pomocne bywają ambasady w obcych krajach, wtedy widzimy, jakie technologie wrogowie znają, a w spisie ich miast widać jak na dłoni czy i jakie cuda budują. Są Cuda nie warte swojej ceny, ale są też takie, których jak nie zbudujemy, to będzie „kaplyca” i zastój cywilizacyjny (np. Michaelangelo’s Chapel, JS Bach’s Cathedral, Adam Smith’s Trading CO, Hoover Dam, Cure for Cancer).

Kiedy więc wiemy (albo podejrzewamy), że wróg buduje ważny cud, nie ma czasu do stracenia. Jeżeli my go nie możemy budować, to już całkowita beznadzieja. Musimy wtedy dodatkowo ukraść mu technologię (Szpiegiem lub zdobywając „po chamsku” jakieś jego miasto). Oczywiście wcześniej już zaczynamy budować jakiś inny cud, żeby potem zmienić produkcję na właściwy, w innych miastach budujemy karawany (a istniejące wysyłamy w okolice tego miasta), przyda się też dużo złota. Na kolejkę przed dokończeniem cudu przez wroga szczęśliwie wyskoczy nam informacja o tym. Mamy wtedy ostatnią szansę- musimy go kupić w tej właśnie kolejce, inaczej wszystko na nic. Totalna desperacja to sprzedawanie naszych najdroższych budynków miejskich oraz niszczenie jednostek wojskowych (Disband) w mieście budującym cud.

Aby nie dopuścić do powyższej sytuacji najlepiej w miarę możliwości mieć zapas złota i karawan. Jeżeli wróg buduje ważny cud w mieście blisko granicy z nami, można też pozwolić mu go dokończyć, a potem bezczelnie zdobyć to miasto 🙂

 

Bunty w miastach, co robić?

W trakcie gry, zwłaszcza na trudniejszych poziomach spotkamy się ze zjawiskiem buntów w miastach. Dzieje się tak, gdy nieszczęśliwych „główek” jest więcej niż szczęśliwych. W takim przypadku miasto zostaje sparaliżowane- zatrzymuje się produkcja i zerują dochody. Jedynie żywność pozostaje na normalnym poziomie. Jest kilka sposobów zapobiegania buntom:

– Budynki zwiększające zadowolenie, takie jak Temple, Coloseum, Cathedral. Zmniejszają bezpośrednio odpowiednio: 2, 3 i 4 liczbę nieszczęśliwych mieszkańców w mieście.

– Cuda Zwiększające zadowolenie, takie jak Hanging Gardens, Oracle, Michaelangelo’s Chapel czy J.S. Bach’s Cathedral. Działają na terenie wszystkich miast i mają pozytywny wpływ na szczęście ich mieszkańców.

– Jednostki w mieście wpływają na zmniejszenie liczby nieszczęśliwych mieszkańców. Skala działania zależy od ustroju. W Republice i Demokracji opcja w ogóle nie działa. W pozostałych ustrojach możemy przeznaczyć 3 jednostki (tylko wojskowe) na działania przeciwko buntom, musza one po prostu być w mieście.

– Specjaliści od luksusów to najbardziej „krwawa”, ale też najskuteczniejsza metoda zapobiegania buntom. Aby ją zastosować, wybieramy jakieś używane pole terenu obok miasta (które jest najmniej przydatne) i klikamy na nie. Zmieni to jedną „główkę” na specjalistę i doda kilka punktów luksusów.

– Luksusy dla mieszkańców to globalny system zapobiegania buntom. Niezbędne w Republice i Demokracji. Dostosowujemy je w opcji Tax Rate, niestety kosztem środków na naukę i skarbiec. Poziom luksusów w danym mieście można zwiększyć o 3×50% wartości bazowej budynkami Marketplace, Bank i Stock Exchange.

 

Powiększanie się szczęśliwych miast

W Republice i Demokracji, każde miasto, w którym ludzie kochają prezydenta, powiększa się o 1 stopień/turę. Miłość mieszkańców występuje, kiedy 50% lub więcej „główek” mieszkańców jest szczęśliwa, a żadna nie jest nieszczęśliwa (zbuntowana). Minimalna wielkość miasta to 3. Musimy też mieć odpowiednie budynki- Aqueduct (wielkość miasta >8) i Sewer System (wielkość >12). W średnich okresach gry, gdy mamy większą ilość miast, które wolno się rozwijają, warto na chwilę zmienić ustrój (jeżeli gramy innym) na Republikę lub Demokrację oraz włączyć na kilka kolejek maksymalną liczbę luksusów (kosztem nauki). W tym czasie miasta znacznie się powiększą, a po chwili możemy z powrotem ustawić pierwotne wartości. Zyskamy w ten sposób znaczną ilość mieszkańców i wszystkie zyski, które się z tym wiążą.

 

Ujemny przyrost żywności

W końcowych fazach gry, kiedy nasze miasta są już maksymalnie rozwinięte, często występuje problem ujemnej żywności, zwłaszcza o 1 sztukę/turę. Wynika to z nieparzystej liczby żywności dostarczanej przez pola terenu wokół miasta. Kiedy poziom żywności dojdzie do zera- zginie utrzymywany przez miasto Inżynier, a później miasto przemiennie będzie się powiększać i pomniejszać, co skutecznie doprowadzi nas do palpitacji serca. Nawet jak jest zbudowane Granary, to powiększone miasto (nie wiadomo, czemu) nie będzie miało połowy poziomu żywności, tylko raptem kilka sztuk. Aby zapobiec takim sytuacjom należy mieć w miastach parzystą ilość żywności. Można to osiągnąć przez odpowiednią dystrybucję produkcji żywności, lub przez międzymiastowe Karawany/Ciężarówki z zapasem żywności (Food Supplies).

 

Jednostki utrzymywane za darmo

Wszystkie jednostki, które zbudujemy w miastach, są przez te miasta potem utrzymywane (koszt zależy od ustroju politycznego, można go sprawdzić w kolumnie Suppoort w mieście). Jedynie Dyplomaci i Szpiedzy są za darmo. Jednostki utrzymywane są przez to miasto, które było najbliżej jednostki, w chwili jej powstania. Jeżeli było to miasto konkurencyjnej cywilizacji- wtedy taka jednostka będzie utrzymywana za darmo (NONE). Dlatego też, kiedy chodzimy po terenie, który jest blisko miast wroga (a daleko naszych) i dostaniemy wojsko w chatce na mapie, lub przekupimy Dyplomatą jednostkę wroga, nie będą one musiały być utrzymywane przez żadne miasto. Jeżeli nas stać, warto kupować wrogich Settlersów i Inżynierów w pobliżu jego miast, gdyż ich utrzymywanie jest drogie i kłopotliwe. Jest to droga inwestycja, ale zwraca się w czasie. Na poziomie trudności Deity mamy od początku gry 2 Settlersów, obaj są utrzymywani za darmo. Nie warto robić dwoma miast, lepiej drugiego zostawić do budowy ulepszeń terenu, gdyż będzie ‘darmowy’ do końca gry (lub jego żywota).

 

Barbarzyńcy

Barbarzyńcy to osobna cywilizacja, koloru czerwonego. Nie można ich całkowicie wyeliminować. Ich siła zależy od opcji, wybranej przy starcie gry. Barbarzyńcy mogą pojawić się w chatkach na mapie, a także wyskakiwać „znikąd”, w miejscach oddalonych od miast, a także na morzu. Niekiedy jest z nimi dyplomata- za jego zabicie (nie może być eskortowany) dostajemy okup w złocie. Gdy Barbarzyńcy stoją przed naszym pustym miastem, przed jego zdobyciem proponują nam żądania pieniężne, potrzebne do zaniechania zdobycia miasta. Wybrany na początku stopień aktywności Barbarzyńców wpływa na punktację końcową.

 

Statek Kosmiczny

Budowa Statku Kosmicznego to zwieńczenie rozwoju ludzkości w Civilization 2. Aby pojawiły się, musimy przy starcie gry odhaczyć opcję ‘Don’t Spaceships Allowed’ w zaawansowanych opcjach. Budowa statku kosmicznego wymaga zbudowania Cudu Apollo Program (przez obojętnie którą cywilizację). Wtedy znając odpowiednie 3 Technologie (Space Flight, Plastics, Superconductor) można budować odpowiednio 3 budynki- SS Structural, SS Component i SS Module. Utrzymanie i wysłanie statku jest darmowe, musimy „tylko” go zbudować.

SS Structural to struktura i mocowania statku, jest najtańsza, ale też musimy zbudować ich najwięcej- tyle, aby połączyć wszystkie części. Im więcej SS Structural, tym statek jest cięższy i wolniej leci.

SS Component – średni element budowy statku. Do wyboru mamy 2 rodzaje- Propulsion i Fuel. Pierwszy to silniki, drugi to paliwo dla nich. od SS Componentów zależy, jak długo będzie leciał nasz statek.

SS Module jest najdroższy, składają się na niego 3 rodzaje urządzeń kosmicznych:

Habitation– Osadnicy, do skolonizowania Alpha Centauri. Jest ich 10.000 w każdej kapsule.

Life Support– Infrastruktura potrzebna do przeżycia osadników.

Solar Panel– Mini-0elektrownie słoneczne, zapewniające dostawy energii dla statku

Zasada budowania statku jest prosta. Przede wszystkim musimy zdecydować, czy budujemy kompletny statek, czy tylko niezbędne minimum.

Kompletny Statek leci trochę krócej, ma 100% szans na sukces, dostaniemy za niego też najwięcej punktów w końcowym wyniku. Niestety, aby go zbudować, potrzebne jest aż: 39 SS Structural, 16 SS Component i 12 SS Module. Jeżeli czas nas nie goni, możemy spokojnie zbudować statek, złożony z maksymalnej ilości części.

Minimalny Statek- Budujemy w sytuacjach ekstremalnych (tzn. kiedy inna cywilizacja również planuje podbój kosmosu i dobrze jej to idzie). Minimalny statek składa się z: 15 SS Structural i po jednej z wszystkich 5 rodzajów części (2 SS Component i 3 SS Module). Dostaniemy jednak za niego mniej punktów.

Technologia Fusion Power zwiększa skuteczność statku o 25%. Zdobycie stolicy gracza, który buduje statek, powoduje jego zniszczenie, także kiedy statek został już wysłany w kosmos. Zdobycie stolicy to jedyna metoda ratunku przed wrogami, którzy szybciej od nas wysłali statek.


Rozdziały Poradnika do Civilization II:

2 thoughts on “Strategie rozwoju państwa- Civilization 2 poradnik”

  1. Super poradnik.

    A są porady dotyczące np. zmiany limitu posiadanych miast?

    od admin: Jaki konkretnie limit masz na myśli?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top