Charakterystyka mapy i Edytor Map w Civilization II

Mapa Civilization

Mapa jest głównym miejscem rozgrywki we wszystkie części gry Civilization. To właśnie na mapie powstają miasta, które będziemy rozwijali. Na mapie przemieszczamy jednostki wojskowe. Mapa składa się z kilkunastu rodzajów terenu, który dodatkowo możemy ulepszać przy pomocy Settlersów/Inżynierów. Mapa początkowo jest dla nas zakryta. Możemy ją odkrywać przy pomocy jednostek wojskowych. Inne sposoby odkrycia mapy są 2: wymiana map z inną cywilizacją w wyniku procesów dyplomatycznych (w praktyce przeciwnik komputerowy rzadko się na to godzi, chyba że gramy na najłatwiejszym poziomie i wysyłamy mu prezenty). Drugi sposób to budowa Cudu Apollo Program- wtedy wszystkim cywilizacjom odkrywa się cała mapa, łącznie (jednorazowo) z miastami i ulepszeniami terenu. Mapy dzielą się na kuliste i płaskie (round i flat). Kulista ma brzegi tylko na północy i południu, natomiast w kierunku równikowym mapę można obejść/opłynąć wokół. Z kolei płaska mapa ma brzegi z każdej z 4 stron.

Mapy mogą być „gotowe”, np. wbudowane w grę mapy Świata czy Europy (pliki z końcówką *.mp). Wtedy przy starcie gry wybieramy opcję „Start on Premade World”.

 

Możemy też skorzystać z generatora map, wtedy komputer za nas „losuje” mapę, wedle podanych mu wskazówek. Służy do tego opcja: Customize World. Wybieramy wtedy kolejno:

Wielkość Mapy. Domyślnie są 3 rozmiary:

Mała- 40×50 kratek, Średnia- 50×80 kratek i Duża- 75×120 kratek

Możemy też użyć opcji 'Custom’ i wybrać własny rodzaj mapy. Rozmiar całkowity musi mieścić się pomiędzy 1.000 a 10.000 kratek, a jedna oś (pionowa i pozioma) musi mieć wartość pomiędzy 20 a 250 kratek. Możemy w ten sposób tworzyć takie dziwolągi, jak mapy 20 x 250 kratek 🙂

Masa Lądu (Land Mass) to ilość lądów w stosunku do oceanów. Może być mała (small)- około 25% lądów i 75% oceanów, średnia (normal)- 50/50 oraz duża- około 75% lądów i 25% oceanów.

Forma Lądów (Land Form)– kształt lądów. Możemy wybrać spośród 3 możliwości- Archipelagi- podłużna, wielka masa lądu otoczona Oceanem, Varied- opcja pośrednia, i Kontynenty- kilka mniejszych wysp na Oceanie.

Klimat (Climate)– dominujące rodzaje terenu na wygenerowanej mapie. Arid (Suchy)- przewaga pól (plains), pustyń, arktyk i tundry, Normal- opcja pośrednia i Wet (Mokry)- przewaga dżungli, lasów, bagien, rzek i łąk.

Temperatura (Temperature)– dominująca temperatura terenu na wygenerowanej mapie. Cool (Chłodny)- przewaga arktyki i tundry, Temperate- opcja pośrednia i Warm (Gorący)- przewaga pustyń.

Wiek Planety (Age)– wpływ procesów erozyjnych na wygenerowaną mapę. Im planeta starsza, tym więcej wzgórz i gór, do wyboru mamy planety o wieku 3, 4 i 5 bilionów lat.

Później wybieramy już opcje stricte dotyczące Cywilizacji, opisane są one w dziale Opcje Gry. Możemy też stworzyć własną mapę, przy pomocy Edytora- opis poniżej.

 


Edytor Map w Civilization 2:

Edytor Map uruchamiamy plikiem civ2map.exe z katalogu z grą. Przy jego pomocy możemy stworzyć taką mapę, jaka nam się podoba. Jego obsługa jest bardzo prosta, dlatego nie ma co się nad min zbyt długo rozwodzić. Najpierw musimy zdecydować od czego zaczniemy. Możliwości są 3:

1. Pusta mapa– włącza się domyślnie po załączeniu edytora.

2. Losowa mapa– wybieramy z menu górnego Map->Generate Random Map, dostosowujemy jej opcje (opisane powyżej) i mapa zostaje wygenerowana. Możemy oczywiście nanieść na nią dowolne poprawki.

3. Mapa z pliku– możliwość edycji 'gotowej’ mapy, zarówno z pliku *.mp , jak i zapisanego stanu gry formatu *.sav.

Jeżeli nie odpowiadają nam standardowe 3 rozmiary mapy, możemy zacząć nową grę (Customize World), wybrać interesujący nas rozmiar tak, jak napisane wyżej w akapicie 'Wielkość Mapy’, następnie już w grze zrobić save game, a potem wyłączyć grę, załączyć edytor i wczytać w nim dany save z rozmiarem, który wybraliśmy.

W samym edytorze działamy bardzo prosto. Na górnej belce są wszystkie rodzaje terenów do wyboru. Wybieramy interesujący nas rodzaj, a następnie wielkość „pędzla”, którym będziemy tworzyć mapę (menu Brush). Następnie wciskamy Shift i „malujemy” LPM, przesuwając mysz. Później dodajemy ewentualne rzeki. Ikonka na prawo od rzek służy do tworzenia specjalnych, zmieszanych mas lądu (opcja średnio użyteczna). Ostatnia ikonka to startowe miejsca danych cywilizacji. Kiedy ich nie ulokujemy- dana cywilizacja zaczynać będzie w miejscu losowym.

Na koniec możemy skorzystać z opcji Map->Analyze Map, która ogranicza się do sprawdzenia, czy istnieje wystarczająco dużo pól/łąk na zakładanie miast. Jeżeli nie ma problemów- zapisujemy mapę. Aby w nią zagrać, w grze korzystamy z opcji 'Start on Premade World’.

Jedyną rzeczą, której nie da się zrobić w edytorze jest lokacja bonusowych pól terenu. Te zawsze występują oddalone od siebie o kilka kratek (w grupach po 8 sztuk na typ). Zapobiega to zrobieniu gry zbyt łatwą, a także tworzeniu przesadnie wielkich i bogatych miast.


Rozdziały Poradnika do Civilization II:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top