Poradnik do Civilization 2- Dyplomacja i Szpiegostwo

Kiedy naciśniemy podczas gry klawisz F3, wyskoczy nam takie okienko. Musimy jednak mieć kontakt przynajmniej z 1 obcą cywilizacją. Na górnej belce mamy informację na temat siły (Power) i reputacji (Reputation). Siła to: (od najlepszego do najgorszego) 1.Supreme 2.Mighty 3.Strong 4.Moderate 5.Inadequate 6.Weak 7.Pathetic. Na początku zaczynamy z reputacją Spotless (nieskazitelną). Z każdą 'krzywą akcją’ (np. zaatakowanie bez wypowiedzenia wojny, nieudana akcja szpiegowska) reputacja maleje. Gdy jest obniżona, inne cywilizacje będą marudziły podczas negocjacji pokojowych (mimo że same do świętych nie należą). Reputację możemy poprawić budując Wieżę Eiffel’a.

Wszystkie Cywilizacje, z którymi spotkaliśmy się na mapie, będą wtedy wyszczególnione głównym w okienku. W linijce po kolei mamy: tytuł władcy, jego imię, nazwę kraju. W nawiasie mamy kolejno: podejście państwa do nas i stosunek naszych krajów do siebie. Na końcu, kiedy mamy założoną Ambasadę (patrz niżej) wyświetli nam się ilość złota danej cywilizacji.

Podejście rywali do naszych krajów może być: złe (Hostile, Uncooperative, Enraged), neutralne (Neutral) lub dobre (Enthusiastic, Receptive, Cordial), zazwyczaj podejścia do nas będą złe, chyba że gramy na najłatwiejszym poziomie lub wysyłamy komuś prezenty.

Stosunek między krajami to: wojna (War), pokój (Peace), wstrzymanie broni (Cease Fire- trwa 10 tur, potem można bezkarnie wznowić wojnę) oraz sojusz (Allied- wtedy dozwolone jest chodzenie po terenie sojusznika, nie można też wypowiedzieć wojny).

U dołu ekranu mamy 2 opcje, dotyczące wybranej cywilizacji. Send Emissary i Check Intelligence (działa tylko, gdy mamy założoną Ambasadę). Opis poniżej:

 

Check Intelligence (Intelligence Report)

Kiedy mamy założoną Ambasadę w danym państwie, tak wygląda ekran szpiegowski. Możemy z niego dowiedzieć się o: ustroju politycznymilości złota w skarbcu, stolicy, aktualnie badanej technologii. W centrum ekranu mamy listę cywilizacji i stosunki z tymi krajami. Poniżej lista wszystkich wynalazków. W lewym dolnym rogu możemy sprawdzić listę Miast danego kraju (od najstarszego do najmłodszego). Kiedy gramy na najłatwiejszym poziomie, mamy też informację o łącznej ilości posiadanych jednostek wojskowych danej cywilizacji.

 

Rozmowy z przywódcami innych państw

Kiedy po wciśnięciu F3 wybierzemy 'Send Emissary’, dojdzie do rozmowy z głową wybranego państwa. Niekiedy państwa same zgłaszają się, jeśli mają do nas jakiś interes. Na początku często stawiają jakieś żądania, zazwyczaj wypowiedzenie wojny innemu krajowi lub chcą wysępić jakąś technologię. Nigdy nie możemy przyjmować takich propozycji. Mogą też poprosić o pieniądze, wtedy już gorzej, bo to znaczy że bardzo nas nie lubią. Jeśli odmówimy to jest duża szansa, że wypowiedzą nam wojnę. Po przejściu wstępu, wyskoczy nam ekran główny, z opcjami jak powyżej:

1. Consider this discussion complete– Zakończenie rozmowy i powrót do gry.

2. Suggest a permanent strategic alliance– Prośba o sojusz i bliską współpracę. Jeśli przyjmą, wtedy sojusznik wypowie wojny naszym wrogom. Wojska mogą swobodnie chodzić po sojuszniczych terenach. Średnio przydatna opcja, chyba że nie potrafimy w ogóle grać i próbujemy tylko przeżyć. Po wysłaniu zgłoszenia, rozmówca może: wyśmiać nas, postawić jakieś żądania lub od razu się zgodzić.

3. Insist that you withdraw your troops– Opcji używamy, kiedy wojska tego państwa chodzą w obrębie zasięgu naszych miast. Rozmówca ma do wyboru wtedy 2 rzeczy- zgodzić się na wycofanie wojsk do najbliższego miasta, lub wypowiedzieć nam wojnę. Gdy my chodzimy wokół wrogich miast, rywal też często stosuje takie ultimatum (jeśli siedzi cicho, to znaczy że się nas boi). Opcji można w skrajnych przypadkach używać do transportowania wojsk na duże odległości, kiedy chcemy sprowadzić do domu jakiś odległy oddział, błąkający się na drugim końcu mapy.

4. Have a proposal to make…– Tu rozwiną się kolejne 3 możliwości. Pierwsza (exchange knowledge) to zamiana wynalazkami w systemie 1 za 1. Nie powinniśmy wydawać naszych najlepszych technologii, bo rozmówca bez skrupułów zaraz je rozpowszechni innym. Kiedy rozmówca zna technologię, której nie mamy, a mimo to nie chce się zamienić, to znaczy, że nas strasznie nie lubi, lub akurat buduje Cud, który umożliwia ta technologia i nie chce, żebyśmy go ubiegli. Druga opcja (Ask to declare war against an enemy) to prośba do rozmówcy, żeby wypowiedział wojnę innemu państwu. Może zgodzić się od razu, postawić żądania lub wyśmiać nas. Trzecia opcja (ask to share world maps) to wymiana mapami. Bywa pożyteczna, bo wróg komputerowy i tak zna naszą mapę (w końcu obsługuje grę), a my możemy dowiedzieć się o ciekawych terenach. Niestety przeciwnicy bardzo rzadko przystają na tą propozycję, chyba że gramy na najłatwiejszym poziomie lub jest to nasz zafascynowany sojusznik.

5.Wish to ofer you a gift– Podarowanie prezentu naszemu rozmówcy, kiedy chcemy zyskać jego sympatię. Możemy dać mu złoto (gold), technologię (knowledge) lub jednostkę wojskową (military unit). Rozmówca może odmówić przyjęcia podarunku.

W ustrojach dyktatorskich dodatkowo pojawia się opcja: Demand tribute for our patience– czyli żądam okupu za naszą cierpliwość. Opcja ta przydaje się na początku, zwłaszcza kiedy jesteśmy silniejszym krajem. Wtedy inne kraje ze strachu będą dawały nam pokaźne sumy złota, możemy to powtarzać co kilkanaście kolejek (ale nie za często, bo przestaną dawać). W niektórych przypadkach na tą ofertę rywale (ci najsilniejsi) reagują wypowiedzeniem wojny. Kiedy zbudujemy Cud Marco Polo’s Embassy uzyskujemy dostęp dyplomatyczny do wszystkich cywilizacji, dlatego możemy próbować wydębić złoto nawet od krajów z innych kontynentów, których nigdy na oczy nie widzieliśmy 🙂

 


Szpiegostwo

Do akcji szpiegowskich potrzebujemy Dyplomaty, w dalszych okresach gry zastąpiony on zostaje szybszym i efektywniejszym Szpiegiem. Możemy swobodnie poruszać się tymi jednostkami na terenie obcych państw. One jednak mogą nam ich rozwalić (jak jesteśmy z nimi w stanie wojny) lub eksmitować do naszej stolicy (jeśli mamy pokój). Dyplomaci dobrze nadają się do odkrywania terenu na początku gry (miasto ich nie utrzymuje i mają szybkość 2). Kiedy po naszym terenie szwenda się jakiś Dyplomata/Szpieg- koniecznie go wyrzucamy, żeby nie narobił jakiś głupot (najeżdżając na niego jednostką wojskową). Zabicie Dyplomaty od Barbarzyńców skutkuje okupem, który dodaje się do naszego skarbca.

Powyżej główny ekran szpiegowski. Wyskakuje, kiedy wejdziemy naszym Dyplomatą lub Szpiegiem do miasta obcego miasta. Ambasada i Wizytacja Miasta mogą zostać użyte bez wypowiadania wojny. Pozostałe opcje działają na niekorzyść posiadacza miasta, więc jeśli mamy z nim traktat pokojowy, to akcja może poskutkować międzynarodową wpadką szpiegowską. Wtedy obniża nam się reputacja, a dane państwo prawdopodobnie wypowie nam wojnę. Szansa powodzenia: zakładania ambasady, wizytacji miasta i wzniecania rewolty wynosi 100%. Szanse powodzenia: kradzieży technologii, zniszczenia budynku i zatrucia wody są mniejsze, zależą od wielkości miasta, wcześniejszych akcji szpiegowskich w tym mieście i ewentualnego budynku Courthouse w mieście. Kiedy Szpieg ma udaną ryzykowną akcję, wtedy uchodzi z życiem i dodatkowo zyskuje status Veteran.

Establish Embassy- Załóż Ambasadę. Na obrazku nie ma tej opcji, bo Ambasada założona została już wcześniej- robi się to tylko raz w grze (w dowolnym mieście danego kraju) i zostaje ona już do końca. Po założeniu Ambasady możemy sprawdzać szczegóły danego państwa (patrz wyżej- Check Intelligence). Założenie Ambasady konsumuje Dyplomatę, natomiast Szpieg po akcji dalej będzie wśród żywych. Budując Cuda Marco Polo’s Embassy lub United Nations dostajemy Ambasady we wszystkich krajach.

Investigate City- Wizytuj Miasto. Możemy dzięki tej opcji sprawdzić jak wygląda dane miasto 'od środka’. Możemy nawet zmienić mu nazwę 🙂 Dyplomata znika po akcji, natomiast Szpieg zostaje. Opcja przydatna przed atakiem- wiemy, ile i jakie jednostki bronią miasta.

Industrial Sabotage- Zniszczenie budynku (jak nie ma żadnego, to możemy wyzerować obecną produkcję). Akcja może się nie powieść, wtedy tracimy jednostkę. Dyplomata niszczy losowy budynek, a podczas akcji szpiega możemy wybrać, który konkretnie budynek ma rozwalić (wtedy szanse powodzenia spadają). Średnio przydatna opcja.

Steal Technology- Ukradnij technologię. Świetna opcja, zwłaszcza kiedy jesteśmy zacofani technologicznie. Przy użyciu Dyplomaty możemy ukraść 1 losową technologię z każdego z wrogich miast. Szansa sukcesu: 100%. Kiedy mamy Szpiega, możemy dodatkowo próbować kraść kolejny raz z tego samego miasta. Możemy też wybrać konkretną technologię (zamiast losowej), ale wtedy szansa powodzenia spada.

Poison Water Supply- Zatruj ujęcie wody. Średnio przydatna opcja. Zmniejsza ona dane miasto o 1 poziom. Lepiej je po prostu zdobyć, bądź kupić.

Incite a Revolt- Wznieć Rewoltę. Bardzo przydatna opcja- za odpowiednią sumę pieniędzy (zależną od wielkości miasta i bogactwa kraju) możemy przejąć miasto. Koniecznie musimy mieć wypowiedzianą wojnę, inaczej i tak do niej dojdzie, a my stracimy stopień reputacji. Kiedy jednak z jakiegoś powodu nie chcemy wypowiedzieć wojny, można użyć opcji 'Subvert City’- kwota do zapłacenia jest wprawdzie 2 razy wyższa, ale możemy bezkarnie kupować miasta od krajów, z którymi mamy traktat pokojowy. Nie możemy kupować miast krajów demokratycznych.

Jeżeli w mieście wybudowana jest Elektrownia Atomowa, możemy spróbować ją zniszczyć (Plant Nuclear Device), lecz wtedy wszystkie kraje mogą wypowiedzieć nam wojnę- miasto wtedy 'zachowa się’ jak podczas zrzucenia bomby jądrowej…


Rozdziały Poradnika do Civilization II:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top