Poradnik do Civilization 2. Cuda Świata (Wonders)

Cuda Świata (Wonders) to unikalne budynki, które mają ogromną moc i nie wymagają nakładów na utrzymanie. Wystarczy je 'tylko’ zbudować. Każdy Cud dodaje 20 jednostek do Punktacji. Prócz tego na liście 5 największych miast (F8) każdy Cud dodaje miastu 10 punktów. Dany Cud może być tylko jeden na mapie, w myśl zasady 'kto pierwszy ten lepszy’. Gdy ktoś zbuduje Cud, wtedy od razu reszta cywilizacji się o tym dowie (nawet, gdy nie mają kontaktu). Wszystkie zbudowane Cuda można podpatrzeć naciskając F7. Po tym, jak jakaś cywilizacja zbuduje Cud, wtedy inne nie mogą już go budować. Nawet jak miasto z Cudem zostanie zniszczone, nie możemy zbudować drugiego, takiego samego gdzie indziej. Każdy Cud jest bardzo drogi (wymaga dużo więcej 'tarczek’ niż zwykłe budynki – od 200 do 600 w zależności od rodzaju). Przyspieszyć budowę Cudu możemy wysyłając do danego miasta Karawanę lub Ciężarówkę- każda sztuka zbuduje równowartość 50 'tarczek’. Niektóre Cuda działają na miasto, które je zbudowało, a niektóre na cały kraj. Cudów nie możemy sprzedawać ani niszczyć, tak jak innych budynków czy jednostek wojskowych. Niektóre Cuda działają na zawsze, lecz niektóre stają się przestarzałe i przestają działać, gdy przynajmniej jedna cywilizacja na mapie wynajdzie technologię- patrz spis poniżej. Gdy Cud jest już przestarzały, a nikt go jeszcze nie zbudował, wtedy na liście budowy obok jego nazwy będzie gwiazdka- wtedy działanie takiego cudu ograniczy się do punktów cywilizacji i miasta na liście 5 największych. Jakie cuda opłaca się budować opisano poniżej oraz w rozdziale Strategie Rozwoju.

 

Poniżej alfabetyczny spis wszystkich Cudów w grze Civilization2, wraz z krótką charakterystyką:

 

Adam Smith’s Trading Company

Technologia– Economics

Koszt– 400

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Darmowe utrzymanie budynków, które normalnie kosztują 1złoto/turę (np. Granary, Library, Courthouse itp.) Im większy kraj, tym bardziej Cud pożyteczny.


Apollo Program

Technologia– Space Flight

Koszt– 600

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Działa dla wszystkich cywilizacji- odkrywa całą mapę i umożliwia budowę statków kosmicznych.


Colossus

Technologia– Bronze Working

Koszt– 200

Przestarzały– Flight

Działanie– Dodaje 1 ‘strzałkę’ handlu do każdego pola, z którego korzysta miasto-gospodarz. Pożyteczny Cud dla małych gospodarek, opartych o 1 dużym mieście.


Copernicus’ Obserwatory

Technologia– Astronomy

Koszt– 300

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Zwiększa w mieście wyjściową wiedzę (naukę) o 50%. Pożyteczny Cud, zwłaszcza w dużych miastach nad Oceanem.


Cure For Cancer

Technologia– Genetic Engineering

Koszt– 600

Przestarzały– Nigdy

Działanie– W każdym naszym mieście pierwszy mieszkaniec zawsze będzie szczęśliwy.


Darwin’s Voyage

Technologia– Railroad

Koszt– 400

Przestarzały– Działa jednorazowo.

Działanie– Daje dostęp do 2 nowych wynalazków. Opłacalny w zależności od sytuacji 'geopolitycznej’.


Eiffel Tower

Technologia– Steam Engine

Koszt– 300

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Podejście innych cywilizacji do tej z Wieżą Eiffela jest 25% przyjaźniejsze i rośnie z czasem. Najważniejszy w tej kwestii jest poziom trudności, wybierany na początku gry- im trudniejszy, tym bardziej będziemy nielubiani i nie pomoże nam żadna Wieża Eiffela (i vice versa).


Great Library

Technologia– Literacy

Koszt– 300

Przestarzały– Electrity

Działanie– Kiedy 2 cywilizacje znają daną technologię, wtedy posiadacz Wielkiej Biblioteki również ją pozna. Genialny Cud, gdy na mapie jest wiele zaawansowanych państw, wówczas posiadacz Great Library może w ogóle przestać inwestować w naukę.


Great Wall

Technologia– Masonry

Koszt– 300

Przestarzały– Metallurgy

Działanie– Buduje we wszystkich miastach mury (City Walls). Podwójna siła ataku przeciwko Barbarzyńcom. Możemy wymuszać Pokój podczas negocjacji. Cud przydatny, kiedy naszą strategią jest ekspansja terytorialna za wszelką cenę.


Hanging Gardens

Technologia– Pottery

Koszt– 200

Przestarzały– Railroad

Działanie– Dodaje 3 szczęśliwych ludzi w mieście, w którym został wybudowany. Reszta miast zyskuje 1 szczęśliwego chłopka. Pożyteczny na początku gry na najtrudniejszych poziomach, gdy mamy dużo buntów.


Hoover Dam

Technologia– Electronics

Koszt– 600

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Buduje Hydro Plant we wszystkich miastach posiadacza. Bardzo użyteczny, znacznie zmniejsza zanieczyszczenia w miastach.


Isaac Newton’s College

Technologia– Theory of Gravity

Koszt– 400

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Działa jak Copernicus Obserwatory, tylko bonus do nauki wynosi aż 100%. Bardzo pożyteczny Cud.


J.S.Bach’s Cathedral

Technologia– Theology

Koszt– 400

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Redukuje liczbę 2 nieszczęśliwych ludzi we wszystkich naszych miastach, niesamowicie pożyteczny cud, zwłaszcza na trudnych poziomach. W Fundamentaliźmie dodaje z każdego miasta +2 złota co kolejkę.


King Richard’s Crusade

Technologia– Engineering

Koszt– 400

Przestarzały– Industrialization

Działanie– Cud miejski, dodaje do każdego używanego przez miasto pola (terenu) 1 ‘tarczkę’ produkcji. Cud najefektywniejszy jest w dużych miastach. Niestety szybko staje się przestarzały, aczkolwiek do tego czasu najczęściej jego budowa zwraca się z nawiązką.


Leonardo’s Workshop

Technologia– Invention

Koszt– 400

Przestarzały– Automobile

Działanie– Ulepsza wszystkie przestarzałe jednostki (kiedy posiedliśmy technologię budowania nowocześniejszych). Niesamowicie pożyteczny, kiedy mamy mnóstwo miast i jednostek.


Lighthouse

Technologia– Map Making

Koszt– 200

Przestarzały– Magnetism

Działanie– Zwiększa szybkość jednostek morskich posiadacza o 1, a jego Triremy nie toną na środku morza. Średnio przydatny, gdyż w momencie wynalezienia lepszych okrętów Cud staje się przestarzały.


Magellan’s Expedition

Technologia– Navigation

Koszt– 400

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Zwiększa na zawsze szybkość jednostek morskich posiadacza o 2. Bardzo użyteczny Cud, kiedy mapa jest wyspiarska.


Manhattan Project

Technologia– Nuclear Fission

Koszt– 600

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Umożliwia budowę bomby atomowej wszystkim cywilizacjom, które znają technologię Rocketry.


Marco Polo’s Embassy

Technologia– Trade

Koszt– 200

Przestarzały– Communism

Działanie– Zakłada Ambasady we wszystkich obcych cywilizacjach. Przydaje się do ‘oceny sytuacji’ oraz akcji dyplomatycznych, np. wymuszania okupów od rywali.


Michaelangelo’s Chapel

Technologia– Monotheism

Koszt– 400

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Jeden z najlepszych cudów w grze, zwłaszcza w dużych cywilizacjach. Buduje darmową Katedrę we wszystkich miastach. Oszczędzamy mnóstwo pieniędzy (z braku utrzymania Katedr) oraz zdolności produkcyjnych (bo nie trzeba tych Katedr wszedzie z osobna budować). W Fundamentaliźmie z każdego miasta Cud dodaje +4złota co kolejkę.


Oracle

Technologia– Mysticism

Koszt– 300

Przestarzały– Theology

Działanie– Podwaja efekt Świątyń (z 2 do 4 redukowanych nieszczęśliwych mieszkańców). Mało przydatny cud, szybko przestaje działać.


Pyramids

Technologia– Masonry

Koszt– 200

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Bardzo fajny Cud, buduje spichlerze (granary) we wszystkich miastach posiadacza, w dodatku nigdy nie przestaje działać. Idealny, gdy planujemy mieć dużo miast.


SETI Program

Technologia– Computers

Koszt– 600

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Buduje darmowy Research Lab we wszystkich miastach, co podwaja ich moce naukowe. Działanie jest potężne, ale wynalazki niedługo się skończą i zostaną tylko Technologie Przyszłości.


Shakespeare’s Theatre

Technologia– Medicine

Koszt– 300

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Cud miejski, wszyscy nieszczęśliwi mieszkańcy danego miasta stają się neutralni. Średnio przydatny, w Demokracji możemy w tym mieście budować wojsko, które bezkarnie będzie szwendało się po mapie.


Statue of Liberty

Technologia– Democracy

Koszt– 400

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Skraca do 1 kolejki czas Anarchii podczas zmiany rządu. Umożliwia wybranie dowolnego ustroju, nawet gdy nie znamy technologii.


Sun Tzu’s War Academy

Technologia– Feudalism

Koszt– 300

Przestarzały– Mobile Warfare

Działanie– Wszystkie nowo wyprodukowane jednostki wojskowe będą miały status Veteran. Istniejące jednostki po dowolnej wygranej walce także uzyskają ten stopień.


United Nations

Technologia– Communism

Koszt– 600

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Zakłada ambasady we wszystkich państwach. Umożliwia wymuszenie traktatu pokojowego w każdych negocjacjach. W Demokracji Senat godzi się na wojny w 50% przypadków. Wartościowy Cud.


Women’s Suffrage

Technologia– Industrialisation

Koszt– 600

Przestarzały– Nigdy

Działanie– Buduje we wszystkich miastach posiadacza posterunek policji (Police Station). Przydaje się, kiedy prowadzimy wojnę w Republice lub Demokracji.



Rozdziały Poradnika do Civilization II:

1 thought on “Cuda Świata- Civilization 2 poradnik”

  1. Przy wybudowaniu latarni morskiej (LightHouse – MapMaking) nasze barki (Trireme) nie zatapiają się kiedy ostatni ruch wyjdzie na otwartym morzu. Standardowo po odkryciu magnetyzmu efekt przestaje działać. O ile nie mieliśmy Leonardo Workshop-a to barki zatoną ;-D Mimo wszystko bardzo przydatna cecha na początku żeby zrobić najazd na cywilizacje na odległych kontynentach mając pewność że tamte z kolei nam nie przypłyną Triremą (bo zatoną) 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top