Poradnik do Civilization 2. Cuda Świata (Wonders)
Cuda Świata (Wonders) to unikalne budynki, które mają ogromną moc i nie wymagają nakładów na utrzymanie. Wystarczy je 'tylko’ zbudować. Każdy Cud dodaje 20 jednostek do Punktacji. Prócz tego na liście 5 największych miast (F8) każdy Cud dodaje miastu 10 punktów. Dany Cud może być tylko jeden na mapie, w myśl zasady 'kto pierwszy ten lepszy’. Gdy ktoś zbuduje Cud, wtedy od razu reszta cywilizacji się o tym dowie (nawet, gdy nie mają kontaktu). Wszystkie zbudowane Cuda można podpatrzeć naciskając F7. Po tym, jak jakaś cywilizacja zbuduje Cud, wtedy inne nie mogą już go budować. Nawet jak miasto z Cudem zostanie zniszczone, nie możemy zbudować drugiego, takiego samego gdzie indziej. Każdy Cud jest bardzo drogi (wymaga dużo więcej 'tarczek’ niż zwykłe budynki – od 200 do 600 w zależności od rodzaju). Przyspieszyć budowę Cudu możemy wysyłając do danego miasta Karawanę lub Ciężarówkę- każda sztuka zbuduje równowartość 50 'tarczek’. Niektóre Cuda działają na miasto, które je zbudowało, a niektóre na cały kraj. Cudów nie możemy sprzedawać ani niszczyć, tak jak innych budynków czy jednostek wojskowych. Niektóre Cuda działają na zawsze, lecz niektóre stają się przestarzałe i przestają działać, gdy przynajmniej jedna cywilizacja na mapie wynajdzie technologię- patrz spis poniżej. Gdy Cud jest już przestarzały, a nikt go jeszcze nie zbudował, wtedy na liście budowy obok jego nazwy będzie gwiazdka- wtedy działanie takiego cudu ograniczy się do punktów cywilizacji i miasta na liście 5 największych. Jakie cuda opłaca się budować opisano poniżej oraz w rozdziale Strategie Rozwoju.
Poniżej alfabetyczny spis wszystkich Cudów w grze Civilization2, wraz z krótką charakterystyką:
Adam Smith’s Trading Company
Technologia– Economics
Koszt– 400
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Darmowe utrzymanie budynków, które normalnie kosztują 1złoto/turę (np. Granary, Library, Courthouse itp.) Im większy kraj, tym bardziej Cud pożyteczny.
Apollo Program
Technologia– Space Flight
Koszt– 600
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Działa dla wszystkich cywilizacji- odkrywa całą mapę i umożliwia budowę statków kosmicznych.
Colossus
Technologia– Bronze Working
Koszt– 200
Przestarzały– Flight
Działanie– Dodaje 1 ‘strzałkę’ handlu do każdego pola, z którego korzysta miasto-gospodarz. Pożyteczny Cud dla małych gospodarek, opartych o 1 dużym mieście.
Copernicus’ Obserwatory
Technologia– Astronomy
Koszt– 300
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Zwiększa w mieście wyjściową wiedzę (naukę) o 50%. Pożyteczny Cud, zwłaszcza w dużych miastach nad Oceanem.
Cure For Cancer
Technologia– Genetic Engineering
Koszt– 600
Przestarzały– Nigdy
Działanie– W każdym naszym mieście pierwszy mieszkaniec zawsze będzie szczęśliwy.
Darwin’s Voyage
Technologia– Railroad
Koszt– 400
Przestarzały– Działa jednorazowo.
Działanie– Daje dostęp do 2 nowych wynalazków. Opłacalny w zależności od sytuacji 'geopolitycznej’.
Eiffel Tower
Technologia– Steam Engine
Koszt– 300
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Podejście innych cywilizacji do tej z Wieżą Eiffela jest 25% przyjaźniejsze i rośnie z czasem. Najważniejszy w tej kwestii jest poziom trudności, wybierany na początku gry- im trudniejszy, tym bardziej będziemy nielubiani i nie pomoże nam żadna Wieża Eiffela (i vice versa).
Great Library
Technologia– Literacy
Koszt– 300
Przestarzały– Electrity
Działanie– Kiedy 2 cywilizacje znają daną technologię, wtedy posiadacz Wielkiej Biblioteki również ją pozna. Genialny Cud, gdy na mapie jest wiele zaawansowanych państw, wówczas posiadacz Great Library może w ogóle przestać inwestować w naukę.
Great Wall
Technologia– Masonry
Koszt– 300
Przestarzały– Metallurgy
Działanie– Buduje we wszystkich miastach mury (City Walls). Podwójna siła ataku przeciwko Barbarzyńcom. Możemy wymuszać Pokój podczas negocjacji. Cud przydatny, kiedy naszą strategią jest ekspansja terytorialna za wszelką cenę.
Hanging Gardens
Technologia– Pottery
Koszt– 200
Przestarzały– Railroad
Działanie– Dodaje 3 szczęśliwych ludzi w mieście, w którym został wybudowany. Reszta miast zyskuje 1 szczęśliwego chłopka. Pożyteczny na początku gry na najtrudniejszych poziomach, gdy mamy dużo buntów.
Hoover Dam
Technologia– Electronics
Koszt– 600
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Buduje Hydro Plant we wszystkich miastach posiadacza. Bardzo użyteczny, znacznie zmniejsza zanieczyszczenia w miastach.
Isaac Newton’s College
Technologia– Theory of Gravity
Koszt– 400
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Działa jak Copernicus Obserwatory, tylko bonus do nauki wynosi aż 100%. Bardzo pożyteczny Cud.
J.S.Bach’s Cathedral
Technologia– Theology
Koszt– 400
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Redukuje liczbę 2 nieszczęśliwych ludzi we wszystkich naszych miastach, niesamowicie pożyteczny cud, zwłaszcza na trudnych poziomach. W Fundamentaliźmie dodaje z każdego miasta +2 złota co kolejkę.
King Richard’s Crusade
Technologia– Engineering
Koszt– 400
Przestarzały– Industrialization
Działanie– Cud miejski, dodaje do każdego używanego przez miasto pola (terenu) 1 ‘tarczkę’ produkcji. Cud najefektywniejszy jest w dużych miastach. Niestety szybko staje się przestarzały, aczkolwiek do tego czasu najczęściej jego budowa zwraca się z nawiązką.
Leonardo’s Workshop
Technologia– Invention
Koszt– 400
Przestarzały– Automobile
Działanie– Ulepsza wszystkie przestarzałe jednostki (kiedy posiedliśmy technologię budowania nowocześniejszych). Niesamowicie pożyteczny, kiedy mamy mnóstwo miast i jednostek.
Lighthouse
Technologia– Map Making
Koszt– 200
Przestarzały– Magnetism
Działanie– Zwiększa szybkość jednostek morskich posiadacza o 1, a jego Triremy nie toną na środku morza. Średnio przydatny, gdyż w momencie wynalezienia lepszych okrętów Cud staje się przestarzały.
Magellan’s Expedition
Technologia– Navigation
Koszt– 400
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Zwiększa na zawsze szybkość jednostek morskich posiadacza o 2. Bardzo użyteczny Cud, kiedy mapa jest wyspiarska.
Manhattan Project
Technologia– Nuclear Fission
Koszt– 600
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Umożliwia budowę bomby atomowej wszystkim cywilizacjom, które znają technologię Rocketry.
Marco Polo’s Embassy
Technologia– Trade
Koszt– 200
Przestarzały– Communism
Działanie– Zakłada Ambasady we wszystkich obcych cywilizacjach. Przydaje się do ‘oceny sytuacji’ oraz akcji dyplomatycznych, np. wymuszania okupów od rywali.
Michaelangelo’s Chapel
Technologia– Monotheism
Koszt– 400
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Jeden z najlepszych cudów w grze, zwłaszcza w dużych cywilizacjach. Buduje darmową Katedrę we wszystkich miastach. Oszczędzamy mnóstwo pieniędzy (z braku utrzymania Katedr) oraz zdolności produkcyjnych (bo nie trzeba tych Katedr wszedzie z osobna budować). W Fundamentaliźmie z każdego miasta Cud dodaje +4złota co kolejkę.
Oracle
Technologia– Mysticism
Koszt– 300
Przestarzały– Theology
Działanie– Podwaja efekt Świątyń (z 2 do 4 redukowanych nieszczęśliwych mieszkańców). Mało przydatny cud, szybko przestaje działać.
Pyramids
Technologia– Masonry
Koszt– 200
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Bardzo fajny Cud, buduje spichlerze (granary) we wszystkich miastach posiadacza, w dodatku nigdy nie przestaje działać. Idealny, gdy planujemy mieć dużo miast.
SETI Program
Technologia– Computers
Koszt– 600
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Buduje darmowy Research Lab we wszystkich miastach, co podwaja ich moce naukowe. Działanie jest potężne, ale wynalazki niedługo się skończą i zostaną tylko Technologie Przyszłości.
Shakespeare’s Theatre
Technologia– Medicine
Koszt– 300
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Cud miejski, wszyscy nieszczęśliwi mieszkańcy danego miasta stają się neutralni. Średnio przydatny, w Demokracji możemy w tym mieście budować wojsko, które bezkarnie będzie szwendało się po mapie.
Statue of Liberty
Technologia– Democracy
Koszt– 400
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Skraca do 1 kolejki czas Anarchii podczas zmiany rządu. Umożliwia wybranie dowolnego ustroju, nawet gdy nie znamy technologii.
Sun Tzu’s War Academy
Technologia– Feudalism
Koszt– 300
Przestarzały– Mobile Warfare
Działanie– Wszystkie nowo wyprodukowane jednostki wojskowe będą miały status Veteran. Istniejące jednostki po dowolnej wygranej walce także uzyskają ten stopień.
United Nations
Technologia– Communism
Koszt– 600
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Zakłada ambasady we wszystkich państwach. Umożliwia wymuszenie traktatu pokojowego w każdych negocjacjach. W Demokracji Senat godzi się na wojny w 50% przypadków. Wartościowy Cud.
Women’s Suffrage
Technologia– Industrialisation
Koszt– 600
Przestarzały– Nigdy
Działanie– Buduje we wszystkich miastach posiadacza posterunek policji (Police Station). Przydaje się, kiedy prowadzimy wojnę w Republice lub Demokracji.
Rozdziały Poradnika do Civilization II:
Przy wybudowaniu latarni morskiej (LightHouse – MapMaking) nasze barki (Trireme) nie zatapiają się kiedy ostatni ruch wyjdzie na otwartym morzu. Standardowo po odkryciu magnetyzmu efekt przestaje działać. O ile nie mieliśmy Leonardo Workshop-a to barki zatoną ;-D Mimo wszystko bardzo przydatna cecha na początku żeby zrobić najazd na cywilizacje na odległych kontynentach mając pewność że tamte z kolei nam nie przypłyną Triremą (bo zatoną) 😉