Civilization 2. Kolonizacja
Bardzo ważną umiejętnością w Civ2 jest kolonizowanie mapy, czyli zakładanie miast. Należy planować to bardzo dokładnie, uwzględniając czynniki terenowe. W razie możliwości powinniśmy mieć odkryty cały okoliczny teren, aby najlepiej wybrać lokację miasta. Budowanie miast 'w ciemno’ często bywa nieudane, i problem zostaje do końca. Zwłaszcza przeciwnik komputerowy jest tu przykładem głupkowatego lokowania miast. Niniejszy rozdział pozwoli Ci dowiedzieć się, jak efektywnie planować lokalizację miast.
Miasta budujemy przy pomocy Settlersów (w dalszej części gry zastępują ich Inżynierowie). Aby zbudować miasto, wysyłamy Settlersa w wybrane miejsce i naciskamy 'B’. Wtedy wyskoczy pytanie o nazwę miasta (wpisana jest nazwa domyślna dla danej cywilizacji, dane biorą się z pliku city.txt w głównym katalogu gry- możemy ten plik dowolnie edytować). Po nazwaniu miasta możemy nim zarządzać, poświęcono temu rozdział Rozwój Miast. Na początku gry, po zbudowaniu stolicy staramy się odkryć okoliczny teren. Na najtrudniejszym poziomie początkowo dostajemy 2 Settlersów, tego drugiego lepiej zostawić na budowę ulepszeń, gdyż nie jest utrzymywany przez żadne miasto.
Standardową taktyką kolonizacji jest: Zbudowanie miasta, jakiejś jednostki wojskowej do obrony, ewentualnie Temple jak mamy bunty i następnie Settlersa. Wysyłamy go do założenia kolejnego miasta (w którym powtarzamy cały cykl). Następnie budujemy kolejnego Settlersa, który będzie służył do ulepszeń terenu wokół miasta. Dopiero potem budujemy wojsko, budynki i Cuda. Taka strategia kolonizacji jest efektywna, w dalszych etapach gry jak mamy dużo wolnego terenu, możemy przyspieszyć ten proces.
Duże Miasto
Największe miasta położone są wokół licznych Łąk (Grassland). One dają najwięcej żywności, dużo pomagają też bonusy na danym terenie, niektóre miasta potrafią mieć ich aż 4. W największych miastach (38+) mamy spore dochody, a wielu mieszkańców zostaje specjalistami (na pewno nie będzie buntu, więc spokojnie możemy zatrudnić specjalistów od pieniędzy, bądź nauki).
Przemysłowe Miasto
Przemysłowe miasta nadają się do masowej produkcji Cudów. Położone są wokół wzgórz. Niektóre miasta (po zbudowaniu odpowiednich budynków) mogą mieć nawet 100 'tarczek’ produkcji. Przemysłowe miasta jednak mają mało żywności do rozwoju oraz niskie dochody (’strzałki’ handlowe).
Miasto na Wodzie
Miasta na Oceanach opłaca się budować zwłaszcza, jak mamy za ustrój Republikę, a jeszcze lepiej Demokrację. Miasta te są najbogatsze (najwięcej 'strzałek’ handlowych), niestety cierpią na bardzo niską produkcję oraz mały rozwój żywnościowy. W Demokracji powinniśmy kupić (bo produkcja jest za mała, żeby samemu całe zbudować) następujące budynki: Harbor, Marketplace, Bank, Aqueduct, Sewer System, oraz te zapobiegające ewentualnym buntom. Do tego 3 szlaki handlowe (będą bardzo bogate) i 30% Luksusów- wtedy miasto będzie rozwijało się o 1 poziom co turę, co uczyni je bogatym w krótkim czasie. Nawet 1-polowe wysepki nadają się do zakładania takich miast. Najlepiej, gdyby w zasięgu była jakaś ryba. Po wynalezieniu Platform Wiertniczych możemy mocno zwiększyć (w końcu) produkcję takiego miasta.
Kolonizowanie Wyspy
Powyżej przykładowa wyspa, jest to Japonia z mapy 'Earth’. Ze względu na 2 Ryby na północy, warto założyć miasto na północnej kratce wyspy (tylko z niego Ryby będą objęte zasięgiem). Oczywiście wcześniej zmieniamy Las w Pola. Drugie miasto zakładamy niżej, tak by sobie nawzajem nie przeszkadzały. Kolonizując wyspy warto opłynąć je wokół i patrzeć gdzie są Ryby. Na średniej wielkości wyspach zawsze zakładamy miasta nad samym Oceanem, by nie marnować miejsca na lądzie.
Kolonizowanie Dużego Kontynentu
Jeżeli mamy do czynienia z dużym terenem bez większych przeszkód (Ocean, Góry, Lodowce itp.) to miasta najlepiej budować według powyższego schematu. Używają one 100% pól na mapie (więc nic się nie marnuje), a miasta 'przeszkadzają’ sobie tylko w 1/20 pól. Taktykę możemy rozwijać poziomo lub pionowo. W poziomie zakładamy miasto 3 kratki w bok i 1 kratkę w górę/dół. W pionie zakładamy miasto 3 kratki w górę/dół i 1 kratkę na skos. Wszystko widać na obrazku- miasta rozmieszczone są symetrycznie i wszystkie z nich w przyszłości zostaną wielkimi metropoliami. Oczywiście tak 'ładny’ teren jak na obrazku rzadko się zdarza, więc będziemy musieli niekiedy zmieniać taktykę. „Szyk” miast jednak staramy się zachować za wszelką cenę, nawet kosztem np. założenia jakiegoś miasta na pustyni czy w górach. Kiedy kolonizujemy kontynent chaotycznie i bez planu, wtedy najczęściej marnuje się dużo pól, a w innych miejscach zasięg miast nakłada się na siebie.
Rozdziały Poradnika do Civilization II: