Orcs vs Humans – Poradnik do Gry

Aby zagrać – najlepiej wpisać w google „Orcs vs Humans defence” i wybrać któryś z pierwszych wyników wyszukiwania.

Orcs vs Humans to typowa gra defence. Nie możemy dopuścić, aby potwory doszły ścieżką do naszego zamku. Możemy je zabijać przy pomocy wieżyczek, które budujemy. Za zabite potwory dostajemy pieniądze. Kiedy potwór dojdzie do zamku- odbierane jest nam jedno z 10 żyć. Kiedy skończą się wszystkie życia- przegrywamy. Gra składa się z 9 poziomów, można przejść ją w ciągu 1-2 godzin. Interfejs gry jest prosty- u góry mamy złoto oraz liczbę fal ataku potworów. Centrum mapy to ścieżka, którą musimy obstawić, gdyż chodzić będą nią potwory. Dół ekranu to budowanie wieżyczek oraz opcje główne.

 

Wieżyczki

Są 4 rodzaje wieżyczek, każda ma inne działanie i właściwości. Każdy rodzaj opłaca się budować w innych miejscach, o czym w opisie poniżej. Każdą wieżyczkę możemy ulepszyć, o 2 poziomy. Dodaje jej to siły i zasięgu, niestety nie mamy dostępu do konkretnych statystyk (ilość zadanych obrażeń, szybkość ostrzału, zasięg w metrach).

 

Archer Tower (Wieżyczka Łucznicza)- Podstawowa wieżyczka, budowana zawsze na początku gry (na lepsze zazwyczaj nas nie stać). Dobra przeciwko słabym potworom. Jeśli jest okazja (a prawie zawsze jest), budujemy ją tak, aby zasięgiem objęła dwie ścieżki. Przydaje się pod koniec trasy, do zabijania niedobitków.

Cannon Tower (Wieżyczka Bombowa)- Wieżyczka idealna na stłoczone potwory. Posiada bardzo dużą (najwyższą z wszystkich) siłę ataku, oraz rani również okoliczne potwory. Budujemy na początku trasy. Niestety wieżyczka ma niewielki zasięg i jest strasznie powolna. Aby zwiększyć jej efekt, potwory musza być zamrożone.

Ice Tower (Wieżyczka Lodowa – Zamrażająca)- Wieżyczka ta nie zadaje bezpośrednich obrażeń, ale ma zdolność zamrażania potworów. Chodzą one wtedy dużo wolniej (tym samym mamy więcej czasu na ich ubicie). Zamraża ona wszystkie potwory w swoim zasięgu.

Fire Tower (Wieżyczka Ogniowa – Laserowa)- Wieżyczka o zasięgu, obejmującym prawie całą planszę. Atakuje ciągłym, czerwonym laserem. Jej siła ataku jest średnia (a biorąc pod uwagę koszty, można powiedzieć że jest słaba). Budujemy w centralnej części mapy. odblokowuje się w 4 poziomie.

 

Wieżyczka

Siła Ataku

Zasięg

Szybkość Strzelania

Koszt (z 2 ulepszeniami)

Archer

Średnia

Duży

Szybko

200

Cannon

Największa

Mały

Bardzo Powoli

400

Ice

Zero, tylko zamrażanie

Średni

Wszystkie potwory w zasięgu

600

Fire

Średnia

Ogromny

Ciągły atak

800

 

 


Potwory i Strategia Gry

Potwory nie są zbyt zróżnicowane. Dzielą się na naziemne i latające. Naziemne mają dużą wytrzymałość, ale chodzą powoli. Niekiedy wychodzą naprzemiennie, silny ze słabszym. Potwory latające są szybsze i przyspieszają na dłuższych, prostych odcinkach toru, jednak mają niską wytrzymałość. Niestety nie mamy możliwości sprawdzenia, ile dany potwór ma punktów życia. Często, jako ostatnia fala ataku, mamy do czynienia z jednym, ale wyjątkowo silnym potworem (Bossem). Ciężko go zabić, ale jest ten plus, że jak ucieknie to nic wielkiego nam się nie stanie (pieniędzy za niego i tak nie zdążylibyśmy wydać).

Klucz do zwycięstwa to odpowiednie ustawianie wieżyczek. Mając na uwadze kilka wskazówek, można z łatwością opanować tą sztukę. Przede wszystkim ważny jest fakt, że potwory chodzą zewnętrzną stroną ścieżek (tak, jakby prowadziły autobus). Strasznie ułatwia nam to sprawę, gdyż chodzą one dłużej i nadziewają się na nasze bardziej oddalone od ścieżki wieżyczki. Jeśli zbudujemy już jakąś wieżyczkę, koniecznie powinniśmy ulepszyć ją do 3 poziomu. Kosztuje to dokładnie tyle, ile nowa, taka sama wieżyczka, lecz jedna ulepszona jest niebo lepsza niż dwie podstawowe.

Na początku każdej planszy zawsze budujemy kilka wieżyczek łuczniczych, gdyż potwory są słabe i nie-rozproszone, zresztą na lepsze wieżyczki nie mamy pieniędzy. Wieżyczki łucznicze najczęściej można wybudować tak, aby zasięgiem objęły 2 ścieżki. Oczywiście wtedy jedną ścieżkę ogarniemy zasięgiem bardziej, a drugą mniej. W takim wypadku bardziej opłaca się ogarnąć bardziej ścieżkę „dalszą”, bliżej końca trasy. Dlaczego? Otóż ścieżka bliżej początku będzie oblężona przez liczne potwory, zatem wieżyczka i tak będzie w ciągłym ataku. Potwory, które dojdą do ścieżki z drugiej strony wieżyczki będą nieliczne, dlatego ważny będzie jak największy zasięg na tą ścieżkę. Wieżyczki bombowe budujemy na początku trasy w okolicach 8 fali, wtedy potworów jest już sporo i wychodzą bardziej stłoczone. Wieżyczki zamrażające budujemy razem z bombowymi. Pierwszą stawiamy na początku trasy, żeby na „dzień dobry” potwory były spowolnione. Jeśli zdecydujemy się na więcej wieżyczek lodowych, nie ma sensu robić ich blisko siebie. Musimy zatem znaleźć miejsce, gdzie potwory się odmrażają i właśnie tam (ani centymetra wcześniej) zamrozić je ponownie. Wieżyczki laserowe… szczerze mówiąc nie są warte swojej kosmicznej ceny. Niby mają ogromny zasięg i ciągły ostrzał, ale są strasznie słabe przeciwko potworom w ostatnich falach. Nieraz 5 laserów atakuje jednego potwora, a ten idzie sobie jak gdyby nigdy nic przez kilka sekund… Ogólny poradnik przejścia gry znajduje się poniżej.

 

 


Poradnik przejścia gry:

Level 1

 

Pierwszy i najłatwiejszy poziom. Możemy na razie budować tylko wieżyczki łucznicze. Stawiamy jedną, a potem drugą jak na obrazku, co wystarczy na przejście do drugiego poziomu.

 

Level 2

W drugim poziomie dochodzi wieża bombowa, ale potwory wychodzą rozproszone, więc nie warto jej na razie używać. Budowa 6 wieżyczek łuczniczych, jak na obrazku, wystarczy do przejścia gry. Można zrobić więcej, złota starczy, ale nie jest to wymagane.

 

Level 3

Tu już czeka na nas 16 fal. Są 2 świetne miejsca do budowy wieżyczek- na ostrych zakrętach drogi. Na pierwszym ‘cypelku’ najlepiej postawić wieże bombowe, a na drugim łucznicze. Potrzebne będą też 2 wieżyczki lodowe, do zwalniania wrogów. Gdy zrobimy tak jak obrazku, to przejdziemy grę, a dodatkowo zostanie nam mnóstwo pieniędzy.

 

Level 4

W tym poziomie pojawi się nowa, ostatnia wieżyczka- laser. Możemy ją wykorzystać, gdyż ma największy zasięg i obejmie 3 ścieżki jednocześnie. Potwory są coraz silniejsze, ale poziom nie jest trudny. Wieżyczki budujemy w środkowej części toru, gdzie zasięgiem obejmą 2 ścieżki (a laser praktycznie cała mapę). Obowiązkowo ze 2 wieże zamrażające, żeby było więcej czasu na ustrzelenie potworów. W ostatniej fali czeka nas silny Boss.

 

Level 5

Poziom rozgrywany jest w piekielnej scenerii. Tor to mini-spirala, zmierzająca do środka planszy, gdzie znajduje się nasz zamek. Potwory wychodzą przemieszane- silne ze słabymi. Wieżyczki najlepiej budować na środkowym pasku lądu, między dwoma ścieżkami. Powinniśmy mieć minimum 2 wieżyczki zamrażające, aby potwory chodziły wolno przez całą trasę. Wieżyczki laserowe możemy również budować w miejscu zamku, jest tam dla nich idealne położenie.

 

Level 6

Po kilku levelach rozgrzewki, ten poziom jest naprawdę trudny. Na początku budujemy kilka wież łuczniczych na prawym „półwyspie”. Jeżeli ulepszymy je, wtedy zasięg będą miały na ścieżki z obu stron. Później to samo robimy na lewym „półwyspie”, aby zabezpieczyć końcową ścieżkę do zamku. Następnie stawiamy kilka wieżyczek bombowych, zwłaszcza na początku trasy. O wieżach zamrażających chyba nie muszę pisać 🙂 Wieżyczki laserowe nie są niezbędne w tym poziomie. W ostatniej fali wychodzi Boss, którego niestety nie udało mi się zabić, przeszedł cały tor z pełnym paskiem życia, więc chyba jest niezniszczalny. Na szczęście żyć jest 10.

 

Level 7

Zaczynamy, budując wieżyczki łucznicze w centrum mapy (aby obejmowały obie ścieżki). Po kilku falach, potwory będą wychodziły coraz bardziej stłoczone. Dlatego też kluczem do zwycięstwa w tej planszy będzie budowa kilku wież bombowych, najlepiej na początku trasy. Oczywiście potwory w tym miejscu (a najlepiej na całej trasie) powinny być zamrożone. Budujemy tak, jak na obrazku, a zwycięstwo nas nie ominie. Można ewentualnie zbudować więcej wieżyczek, pieniędzy z potworów jest sporo.

 

Level 8

Poziom trochę podobny do poziomu 6-go. Początkowo budujemy kilka wieżyczek łuczniczych na prawym „półwyspie”, koniecznie z lewej jego strony. Przyda się też kilka wieżyczek łuczniczych w okolicach zamku, aby neutralizować niedobitki. Po kilku poziomach budujemy na początku trasy wieżę lodową, a następnie z prawej strony prawego „półwyspu” kilka wieżyczek bombowych, które będą skutecznie nękać stłoczone i przerażone potwory. W okolicach centrum mapy i lewego „półwyspu” można (ale nie trzeba) postawić kilka laserów.

 

Level 9

Ostatni poziom nie jest aż tak trudny, jak mogłoby się wydawać. Stosujemy taktykę, jak w poprzednich poziomach. Na początku kilka wież łuczniczych, a w dalszych falach, kiedy potwory wychodzą stłoczone- obstawiamy początek mapy wieżyczkami bombowymi. Oczywiście niezbędny jest przynajmniej 1 „zamrażacz”, za to laser niepotrzebny.

 

 

 

Zagraj także w inne gry typu „obrona wieży”: