Crush the Castle – Poradnik do Gry

Aby zagrać – najlepiej wpisać w google „Crush the Castle Tower Defence” i wybrać któryś z pierwszych wyników wyszukiwania. Wymagana jest wtyczka „Flash”.

Crush the Castle Tower Defence to gra, w której musimy bronić naszego zamku przed najeźdźcami. Aby ich odeprzeć, musimy atakować wieżyczkami. Nie możemy dopuścić do zniszczenia naszego zamku, wtedy przegrywamy. Możemy jednak powtórzyć poziom, a nawet wczytać stan gry- zapis odbywa się automatycznie co 5 fal ataku wrogów (Checkpoint). Przechodząc do kolejnych poziomów, uzyskujemy możliwość ulepszeń dla naszych wieżyczek. Same wieżyczki i sposób ich ulepszania, oraz poradnik do gry znajdują się poniżej. Gra składa się z 4 dużych krain, w której znajduje się 4-6 poziomów gry. Każdy poziom to od kilku do nawet 100 fal ataków wroga. Za zabicie każdego dostajemy złoto.

 

Ekran Gry:

(kliknij, aby powiększyć)

Powyżej główny widok ekranu. Poszczególne elementy są ponumerowane:

  • 1. Budowanie Wieżyczek. Te, na które nas stać, podświetlone są na biało.
  • 2. Potwory (Wrogowie). Gdy klikniemy na któregoś, wyświetlą nam się informacje o jego punktach życia i ataku.
  • 3. Nasze złoto, które możemy rozdysponować na nowe wieżyczki i badania.
  • 4. Nasze Wieżyczki, jeżeli klikniemy na którąś, wyświetlą nam się informacje i opcje jej ulepszeń.
  • 5. Przybliżanie/Oddalanie obrazu
  • 6. Informacje o Wrogach. Górna belka to pasek 7 fal ataków, które czekają nas w najbliższej przyszłości. Zielone tło to wiele potworów jednego rodzaju. Żółte tło to wiele potworów różnych rodzajów. Czerwone tło to jeden, bardzo silny potwór. Gdy najedziemy myszą nad dany prostokąt, wyświetlą nam się szczegółowe informacje na temat potworów.
  • 7. Nasz Zamek. Potwory, które do niego dojdą, zaczną go atakować. Należy go dobrze strzec, a najlepiej nie dopuścić nikogo w jego pobliże.
  • 8. Opcje Główne– pauza, przyspieszenie gry oraz wyjście, restart, zapis i ustawienia dźwięku.

 

Wieżyczki:

Jest 5 typów wieżyczek- Łucznicze, Balisty, Katapulty, Wieże Bombardujące i Magowie. Każda kosztuje określoną sumę pieniędzy. Każdą z nich możemy ulepszyć maksymalnie na 5 poziom, opis poniżej. Każda wieżyczka jest dobra do innych celów i typów potworów. Dodatkowo wieżyczki, w kolejnych poziomach mogą dostawać umiejętności dodatkowych, z drzewa ulepszeń (opis w kolejnym akapicie).

Wieża Łucznicza (Archer Tower)– Podstawowa wieżyczka, strzelająca pojedynczymi, szybkimi strzałami. Dobre do budowania w dużych ilościach, zwłaszcza na mapach, gdzie wrogowie nie mają określonej ścieżki. Ulepszenia wieży łuczniczej powodują jej szybsze strzelanie, większą siłę ataku oraz zwiększony zasięg. Warto wyposażyć je w zwalniający lód.

Balista– Średnio przydatna wieżyczka. Strzela gruby mi strzałami, których ilość możemy zwiększyć stosując ulepszenie. Zwiększa się również siła i zasięg strzał. Warto zbudować na końcu długich, prostych ścieżek. Można się jednak obejść bez tej wieżyczki.

Katapulta (Catapult)– Atakuje wrogów kamiennymi kulami. Podstawowa wersja ma jedną kulę, ale dzięki ulepszeniom ich ilość może wzrosnąć do 3. Warto zbudować na początku toru, kiedy wrogowie są stłoczeni. Nie są niezbędne na mapie.

Wieża Bombardująca (Trebuchet)– Jej pociski to potężne kamienie, raniące także okoliczne oddziały. Bardzo pożyteczny budynek, zwłaszcza kiedy potwory są zamrożone i stłoczone. Po ulepszeniu zyskuje większą siłę, szybkość oraz największy zasięg spośród wszystkich wieżyczek.

Magowie (Mages)– Najmocniejsza wieżyczka, ale także najdroższa. Magów na początku jest dwóch i strzelają słabo. Jednak po ulepszeniu liczba magów wzrasta do 4, a siła każdego pocisku wynosi ponad 70. Warto wyposażyć ich w umiejętność ognia, co jeszcze podniesie ich umiejętności ofensywne.


 

Budynki Ulepszające:

Są 3 rodzaje budynków ulepszających: Warsztat (Quarry), Zbrojownia (Armory) i Biblioteka (Library). Nie strzelają one we wrogów, więc budujemy je w zacisznym miejscu. W każdym z tych budynków mamy możliwość wynajdowania 5 rodzajów ulepszeń (czyli razem 15). Poziomy ulepszeń zależą od tzw. 'Drzewa Wiedzy’ (opis poniżej). Każde z ulepszeń ma maksymalnie 5 poziomów zawansowania i kosztuje od 25 do 125 sztuk złota. Wynalazki działają tylko do końca poziomu, dlatego za każdym razem musimy powtarzać od nowa cały proces. Jednakże ich moc jest tak wielka, że są wręcz niezbędne do przejścia gry. Poniżej opis wynalazków dla każdego budynku:

 

Warsztat (Quarry)– Najprostszy budynek ulepszający, najważniejszą jego zaletą jest pierwsza umiejętność.

1. Tower Range (Zasięg Wieżyczek)– Bardzo ważna umiejętność, każdy poziom zwiększa zasięg każdej naszej wieżyczki o 15 metrów (czyli 5 poziom to aż 75 metrów!)

2. Catapult Masonry (Murarstwo Katapultowe)– Każdy poziom zwiększa siłę ataku kamienia z katapulty o +1hp. Wynajdujemy tylko, gdy używamy katapult (nie są niezbędne).

3. Build Times (Czas Budowy)– Każdy poziom obniża czas budowy i ulepszania wieżyczek o 0.15 sekundy. Można obejść się bez tego.

4. Reusable Materials (Przetwarzanie Materiałów)– Każdy poziom zwiększa o 10% przychód ze sprzedaży wieżyczek. Przy 5-tym (najwyższym) poziomie możemy sprzedawać je po cenie kupna.

5. Castle Fortification (Fortyfikacja Zamku)– Każdy poziom podnosi ilość punktów życia naszego zamku o +200hp. Są pożyteczniejsze ulepszenia, a wróg u bram zamku nigdy nie oznacza niczego dobrego.

 

 

Zbrojownia (Armory)– Bodaj najważniejszy z budynków ulepszających. Posiada 5 rodzajów ulepszeń.

1. Train Archers (Ulepszeni Łucznicy)– Każdy poziom zwiększa szybkość strzału Wież Łuczniczych o 0.05 sekundy.

2. Hardened Steel (Utwardzona Stal)– Każdy poziom zwiększa obrażenia Wież Łuczniczych i Balist o +1hp/strzał. Bardzo ważna zdolność.

3. Bigger Bombs (Większe Bomby)– Ważna umiejętność dla Wież Bombardujących. Każdy poziom zaawansowania zwiększa ich siłę ataku o +1hp/strzał, a także szerokość rozprysku o 5 metrów/poziom.

4. Train Siege Masters (Mistrzowskie Machiny Wojenne)– Zwiększa szybkość strzału machin wojennych (Balist, Katapult, Wież Bombardujących). Każdy poziom to szybsze przeładowanie pocisku o 0.15 sekundy.

5. Gold Farming (Zarabianie Złota)– Każdy poziom zaawansowania zwiększa o 2% ilość złota z zabitych wrogów, czyli maksymalny, piąty poziom to 10% premii. Im szybciej dokonamy tego wynalazku, tym prędzej nam się on zwróci.

 

Biblioteka (Library)– Budynek magiczny. Można w nim wynaleźć 4 rodzaje żywiołów, które wykorzystujemy w wieżyczkach. Każdy ma inne działanie. Aktywny w danej wieżyczce może być tylko 1 rodzaj. Najważniejszy jest ogień i lód. Żywioł, który wynajdziemy jako pierwszy, automatycznie włączy nam się we wszystkich wieżyczkach. Kiedy wynajdziemy kolejny, będziemy mogli go aktywować ręcznie w wybranych wieżyczkach.

1. Flaming Projectiles– Wyposaża wieżyczki w umiejętność Ognia. Każdy poziom to 10% bonusu do obrażeń wieżyczki. 5 poziom to aż 50% bonusu. W ogień wyposażamy najsilniejsze wieżyczki (Magów)

2. Ice Projectiles– Wyposaża wieżyczki w umiejętność Zamrażania. Każdy poziom to 10% spowolnienia dla potwora, łącznie 5 poziom to spowolnienie o połowę. Jest to najważniejszy rodzaj żywiołu w grze. W lód wyposażamy wieżyczki najsłabsze, np. dużą liczbę nieulepszonych Wież Łuczników. Wtedy praktycznie wszystkie potwory będą szły wolno, oraz gromadziły się w dużych ilościach.

3. Acid Projectiles– Wyposaża wieżyczki w umiejętność Zatruwania Kwasem. Zatruty wróg będzie tracił kilka punktów zycia co sekundę. Każdy poziom ulepszeń to 2 sekundy dłużej działania trucizny.

4. Electric Projectiles– Wyposaża wieżyczki w umiejętność Rażenia Prądem. Razi on dodatkowo wroga, a także może przeskoczyć na oddział obok. Ulepszając, zwiększamy siłę oraz pole rażenia prądu.

5. Train Wizards (Mistrzowscy Magowie)– Każdy poziom zwiększa szybkość strzału Magów o 0.2 sekundy/strzał. Łącznie 5 poziom skraca czas przeładowania strzału Maga o 1 sekundę (czyli o połowę wartości początkowej).

 

 

Rodzaje Ulepszeń (Research Tree):

Po przejściu każdego poziomu dostajemy doświadczenie, tak jak TUTAJ. Doświadczenie pozyskujemy z zabitych wrogów (złota) oraz dobrej kondycji naszego zamku. Kiedy osiągniemy wyższy poziom, dostajemy punkty (Research Points), które możemy wykorzystać w Drzewie Wiedzy (Research Tree)- wygląda ono, jak na obrazku powyżej. Po lewej liczba punktów do wykorzystania. Obok 3 budynki ulepszające, i dla każdego po 5 ulepszeń, każde po 5 poziomów, łącznie 75 punktów potrzebnych do odkrycia wszystkiego. Oczywiście będziemy mieli ich mniej, ale punkty możemy wyzerować i rozdysponować jeszcze raz, dlatego gdy mamy problem z jakimś poziomem, powinniśmy przemyśleć jakich wieżyczek będziemy używali, a następnie dać im bonusy w drzewie. Najważniejsze ulepszenia, które zawsze powinniśmy mieć to: Tower Range, Gold Farming, Ice Projectiles. Reszta zależy od używanych wieżyczek na aktualnej mapie.


 

Potwory (Wrogowie):

Potwory chcą dostać się od niebieskiej flagi, do naszego zamku. Niebieskich flag może być więcej na mapie, wtedy wrogowie wychodzą z każdej po kolei. Najczęściej flagi i zamek połączone są ścieżkami- wtedy potwory będą szły dokładnie tą ścieżką. W dalszych poziomach może zdarzyć się, że nie ma ścieżki na mapie- wtedy musimy sobie sami taką zbudować (z wieżyczek).

Wrogowie idą gęsiego, a wychodzą falami. Informacje o składzie kolejnych fal daje nam górna belka ekranu. Każdy potwór ma swoją ilość życia, siłę ataku zamku oraz sumę złota, którą dostaniemy za jego zabicie. Potwory w dalszych częściach gry są coraz silniejsze. Są 3 rodzaje potworów- Piechota (Chłopi i Rycerze), Kawaleria (Konie i Słonie) oraz Mistrzowie (pojedyncze, bardzo silne potwory). Na dwa pierwsze rodzaje dobra jest strategia zamrożenia (spowolnienia) i ostrzeliwania ciężką bronią. Na Bossów z kolei dobra jest duża ilość zwykłych Wież Łuczniczych.

 


Lokowanie wieżyczek i poradnik przejścia gry:

Od tego, gdzie i jakie wieżyczki zbudujemy, zależy powodzenie misji. Główna zasada jest prosta- stawiamy je tak, aby obejmowały zasięgiem możliwie największy fragment ścieżki (a najlepiej 2 ścieżki). Na początku trasy, gdy potworów jest dużo, warto postawić na wieżyczki 'masowego rażenia’ (Trebuchet, Katapulta, Balista). Wieże Łucznicze są tanie i skuteczne, przy odpowiednich ulepszeniach z Warsztatu i Zbrojowni możemy spowodować, że już za 50 szt. złota mamy silną wieżyczkę. Magowie powinni być w centrum mapy, z zasięgiem na największą partię toru. Ogólny sens stawiania wieżyczek objaśniono poniżej, na poszczególnych (najtrudniejszych) poziomach (początkowych poziomów nie było sensu opisywać, bo są proste jak drut).

 

Kraina 4 (Tasselvania)- Poziom 3

(kliknij, aby powiększyć)

W tym poziomie potwory wychodzą z 2 miejsc, ale nie mają określonej ścieżki. Musimy więc sami zrobić im labirynt taki, aby jak najdłużej w nim chodziły (najlepiej zamrożone). Niestety przeszkodą są 2 pasy śnieżne. Najpierw, aby nie zginąć „na dzień dobry” budujemy kilka Wież Łuczników pomiędzy zamarźniętym jeziorem a dolną krawędzią planszy. Następnie rozszerzamy nasz labirynt, tak jak na obrazku. Gdy już będzie nas stać, środkowe wieżyczki zamieniamy na lepsze (np. Magów czy Wieże Bombardujące).


Kraina 4 – (Tasselvania)- Poziom 4

(kliknij, aby powiększyć)

W tym poziomie jest dość łatwo, mamy praktycznie nieograniczoną ilość terenu na budowanie labiryntu z wieżyczek. Możemy zrobić go tam, gdzie na obrazku, lub tuż przed zamkiem. Zacząć najwygodniej na wąskim przesmyku z lewej strony. Im dłuższy (nawet z najtańszych wieżyczek), tym potwory będą miały mniejszą szansę na przeżycie. Wewnątrz w dalszych poziomach można postawić kilka lepszych wieżyczek. Do odparcia mamy 60 fal ataków wroga.


Kraina 4 – (Tasselvania)- Poziom 5

(kliknij, aby powiększyć)

Kolejna odsłona znów odbywa się na mapie bez ścieżki. Do pokonania mamy 65 fal potworów. Od krótkiej ścieżki przy zamku zaczynamy budować nasz labirynt z wieżyczek, mamy do dyspozycji praktycznie całą planszę. Tak jak poprzednio- im dłużej, tym nasze szanse rosną. Gdy zrobimy to tak jak na obrazku- wygramy z łatwością.


Kraina 4 (Tasselvania)- Poziom 6

(kliknij, aby powiększyć)

Ostatni poziom tej krainy jest bardzo oryginalny, rozgrywa się na pustyni. Jest także najtrudniejszy z dotychczasowych. Wrogowie wychodzą w 3 różnych miejscach i spotykają się na rozstaju dróg, tuż obok naszego zamku. Początkowe działanie to zrobienie krótkiego toru z wieżyczek łuczniczych tuż przy naszym zamku. W tym poziomie nie ma miejsca na robienie skomplikowanych labiryntów, więc robimy gdzie się da, a następnie zaczynamy inwestować w Trebuchet’y, które świetnie się spisują. Aby efekt był pełny, wrogowie muszą być maksymalnie zamrożeni. Do ubicia mamy 70 fal ataków wroga.


Kraina 5 (Minovia)- Poziom 1

(kliknij, aby powiększyć)

Pierwszy poziom ostatniej krainy rozgrywamy podobnie jak poprzednie- mamy dużo miejsca na zbudowanie labiryntu i musimy to skwapliwie wykorzystać. Do zabicia jest 75 fal wroga. Kiedy zrobimy labirynt z góry na dół przez większą część planszy- z łatwością wygramy.


Kraina 5 (Minovia)- Poziom 2

(kliknij, aby powiększyć)

W drugim levelu nie mamy już tak dużej ilości miejsca, dodatkowo potwory są silniejsze i jest ich aż 80 fal. Jednakże poziom nadal jest dość prosty, kolejne są już dużo gorsze. Po zbudowaniu toru tam, gdzie tylko się da, stawiamy w środku kilka lepszych wieżyczek i czekamy na zwycięstwo.


Kraina 5 (Minovia) – Poziom 3

(kliknij, aby powiększyć)

Trzeci poziom jest bardzo trudny. Potwory chodzą „zwykłą” ścieżką, na kształt litery „S”. Mając maksymalnie ulepszone wieżyczki (głównie Trebuchety i Magów) możemy mieć w zasięgu wszystkie 3 części ścieżki. W centrum mapy stawiamy więc tego typu wieżyczki, a na końcu toru kilka Wież Łuczniczych (jak na obrazku). Po pokonaniu 85 fal ataku wroga, przechodzimy do kolejnego poziomu.


Kraina 5 (Minovia)- Poziom 4

(kliknij, aby powiększyć)

Przedostatni poziom jest prawdopodobnie najtrudniejszy z wszystkich w grze. Mamy dosyć krótką ścieżkę, która przejdą bardzo silne potwory (90 fal). Potwory wychodzą z 2 stron na południu, ale tych po lewej można łatwo zapędzić na początek ścieżki właściwej. Najlepiej zrobić jak największą liczbę wież Łuczniczych wokół ścieżki. Te z lepszą lokalizacją można lekko ulepszyć. Najsłabsze powinny mieć cechę zamrażania, by spowolnić potwory jak najdłużej. W centrum mapy przyda się kilku Magów, ulepszonych na maksymalny poziom, najlepiej z cechą Ognia.


Kraina 5 (Minovia)- Poziom 5

(kliknij, aby powiększyć)

Ostatni poziom gry rozgrywany jest w czeluści piekieł. Nie jest on aż taki ciężki jak mogłoby się wydawać, gdyż w centrum mapy jest dosyć dużo terenu na zbudowanie wieżyczkowego labiryntu. Robimy to standardowo z Wież Łuczniczych, a w środku kilku silnych Magów. Do pokonania mamy aż 100 fal ataków, ale nie jest to aż takie trudne, jak ktoś przeszedł poprzedni, to łatwo powinien sobie poradzić.


Zagraj także w inne gry typu „obrona wieży”:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top