Bloons Tower Defense 5 – Poradnik do gry

Aby zagrać- należy wpisać w google „Bloons 5” i wybrać któryś z pierwszych stron. Potrzebny będzie też emulator środowiska Flash.

Gra zajmuje kilkanaście Megabajtów, więc może chwilkę się ładować, trzeba mieć włączoną wtyczkę „flash player” i wyłączonego adblocka, inaczej nie pogramy. Bloons Tower defense 5 jest kontynuacją czterech poprzednich części tej legendarnej gry. Tak jak w poprzednich częściach, (Bloons1Bloons2Bloons3Bloons4) tutaj także będziemy musieli odeprzeć atak balonów, przy pomocy wieżyczek stawianych przy trasie. Dostępnych mamy kilkanaście tras oraz 3 poziomy trudności. Liczba wieżyczek została zwiększona , a ich ulepszanie odbywa się teraz na 2 sposoby. Aby zarobić więcej pieniędzy możemy budować Farmy Bananów i Banki. Gra wyposażona jest w system kariery, a kolejne ulepszenia odblokowują się po uzyskaniu odpowiedniego poziomu. Dlatego najlepiej zagrać na najłatwiejszym poziomie „na próbę” żeby przed rozgrywką właściwą móc już wszystko budować. Balony, wieżyczki i trasy zostały dokładnie opisane poniżej. W piątej części Bloons pojawili się też specjalni agenci, którzy pomagają nam przeciwstawić się atakowi balonów. Poradnik dotyczy darmowej wersji gry, kiedy wpłacimy pieniądze twórcy, odblokują się kolejne ułatwienia. Bez nich też jest łatwo przejść grę. Poniżej opis do gry Bloons 5:

 


Balony i ich rodzaje

Balony, jak pewnie zauważyliśmy, mają trasę do przejścia (w trudniejszych poziomach może to być kilka tras). W Bloons 5 balony są podobne do tych z poprzednich części. Z nowości- pojawił się najsilniejszy statek balonów- ZOMG (patrz obrazek), a także balony w kształcie serduszek, które regenerują się z czasem (gdy nikt w nie nie strzela).

RBE (dokładnie tak jak w Bloons 4) w tabelce to Red Bloon Equivalent, czyli ilość pojedynczych strzałów, które musimy zadać, by całkowicie zniszczyć ten balon. Suma RBE dla całej planszy ukazana jest u dołu ekranu gry. Liczba RBE to ilość strzałów potrzebna do całkowitego zniszczenia balona (razem z tym, co z niego wyskoczy po przekłuciu).

Bloons Balony

Kolor

RBE

Uwagi

Czerwony

1

Najsłabszy balon, powolny, znika po trafieniu.

Niebieski

2

Wolny, ma w środku 1 czerwonego.

Zielony

3

Szybszy, ma w środku 1 niebieskiego.

Żółty

4

Bardzo szybki, ma w środku 1 zielonego.

Różowy

5

Super szybki, ma w środku 1 żółtego.

Czarny

11

Ma w środku 2 różowe. Odporny na Bomby, Moździerz i Ananasy.

Biały

11

Ma w środku 2 różowe. Szybszy od czarnego, odporny na zamrożenie.

Zebra

23

Ma w środku 1 Czarnego i Białego. Odporny na wszelkie eksplozje i zamrażanie.

Ołowiany (Lead)

23

Ma w środku 2 czarne. Odporny na wszystko, oprócz eksplozji (Bomby, Ananasy, Moździerz) i zaawansowanych ulepszeń wieżyczek (Żrący Klej, Ulepszony Snajper, Mag i inne).

Tęczowy (Rainbow)

47

Ma w środku 2 Zebry. Bardzo szybki. Bez specjalnych odporności.

Ceramiczny (Ceramic)

105

Najsilniejszy balon, koloru brązowego, w którego musimy kilka razy strzelić, by się rozleciał. Ma w środku 2 Tęczowe. W miarę możliwości warto potraktować Klejem, wtedy jest więcej czasu na zniszczenie go.

Szpiegowski (Camo)

Szpiegowskim balonem może być każdy z powyższych, wtedy ma plamki na powierzchni. Szpiegowski balon może być atakowany tylko przez niektóre wieżyczki (np. Ninja), reszta ich nie zobaczy.

Balon- serduszko

Balon w kształcie serduszka także może być każdym typem z powyższych. Balon-serce odnawia się z czasem, bywają bardzo niebezpieczne, gdy mamy na trasie duże „przerwy” w zasięgu wieżyczek.

MOAB

616

Massive Ornery Air Blimp- niebieski statek, zawierający 4 Ceramiczne balony. Odporny na klej i zamrożenie.

BFB

2.884

Brutal Floating Behemoth- czerwony statek, zawiera 4x MOAB. Bardzo silny, wychodzi w 60 poziomie. Odporny na klej i zamrożenie.

ZOMG

16.656

Zeppelin Of Mighty Gargantuaness- nowy, powolny, czarny okręt balonowy w Bloons 5. Najsilniejsza jednostka w grze. Zawiera 4x BFB. Wychodzi pierwszy raz w 85 rundzie gry. Odporny na klej i zamrożenie.

 

Wieżyczki

Wieżyczki Bloons 5

Wieżyczki to podstawa gry w Bloons. W piątej części gry mamy dostęp do 16 rodzajów wieżyczek, każda z nich wyposażona jest w aż 8 rodzajów ulepszeń. Jednakże (to nowość w bloons) nie możemy jednocześnie wykorzystać wszystkich jednocześnie. Musimy zdecydować w którą stronę rozwoju pójść. W każdej wieżyczce ulepszenia są z lewej i prawej strony (z każdej po 4 rodzaje). Możemy bezkarnie wynaleźć z każdej strony po 2 poziomy. Z kolei dalsze ulepszenie z którejś strony do 3 poziomu blokuje całkowicie rozwój drugiej strony. Efekt jest taki, że z 8 ulepszeń dla wieżyczki, możemy wykorzystać maksymalnie 6.

Czwarte ulepszenie z prawej strony zawsze wiąże się z jakąś specjalną umiejętnością do użycia co jakiś czas, wtedy wyświetli nam się ikonka w lewym-dolnym rogu ekranu.

Aby mieć dostęp do wszystkich wieżyczek i ulepszeń, należy osiągnąć wyższą rangę kariery (czyli przejść 1-2 plansze). Inaczej będziemy mieli dostęp tylko do tych najprostszych. Oprócz tego, każda wieżyczka wymaga doświadczenia własnego, aby odblokować ulepszenia. Doświadczenie wieżyczki sprawdzamy, klikając na jakąś na ekranie. Jeśli przy ulepszeniach jest napis 'XP to unlock’, to pod nim powinien być zielony pasek, prezentujący doświadczenie. Dlatego każdego rodzaju wieżyczek musimy chociaż raz aktywnie używać, aby mogły być ulepszane na maksymalne poziomy.


 

Rodzaje Wieżyczek:

1. Dart Monkey

Rzuca pojedynczymi strzałkami. Najprostsza, najpopularniejsza i najtańsza wieżyczka, pomocna zwłaszcza na początku gry. Jednakże jej ulepszenia mogą uczynić ją bardzo silną. Ma niezły zasięg. Lewą stronę możemy ulepszyć na poziom katapulty, robimy to, kiedy na mapie są długie, proste ścieżki. Na końcu takiej ścieżki ustawiamy Katapultę, z rozkazem strzelania na 'Last’. Wtedy kule zranią mnóstwo balonów. Z kolei prawa ścieżka rozwoju to bardziej precyzyjne strzelanie, zadające równie dużo uszkodzeń. Prawy typ ulepszeń stosujemy w wieżyczkach, które obejmują jak największy fragment trasy. Najwyższy, czwarty poziom ulepszeń stosujemy w dalszych okresach gry, gdy mamy obok dużo podobnych wieżyczek.

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Zwiększony zasięg.

1. Jedna strzałka może trafić 2 balony.

2. Jeszcze większy zasięg i możliwość wykrycia szpiegowskich balonów.

2. Jedna strzałka może trafić 3 balony.

3. Przemiana w Katapultę. Jedna kula potrafi trafić do 18 balonów.

3. Wypuszczane są 3 strzałki zamiast jednej.

4. Przemiana w wyrzutnię kamieni. Atakują one wszystko, czego dotkną, łącznie z ołowianymi i ceramicznymi balonami. Dobra broń jak na swą niską cenę.

4. Fan Klub Super Małp- przemienia na 10 sekund okoliczne 10 Dart Monkey’ów w Super Małpy.


 

2. Tack Shooter

Tack Shooter jest automatyczną wieżyczką, strzelającą wokół siebie, w 8 stron. Ma bardzo mały zasięg, stąd budujemy ją na ostrych zakrętach, gdzie balony zwalniają. W takich miejscach użycie tej wieżyczki spowoduje „przerzedzenie” przechodzących balonów- przejdą tylko te silniejsze (czerwone kaput). Z kolei na prostych, długich odcinkach nie ma sensu budować tej wieżyczki. W praktyce niewiele jest miejsc, które są dobrym miejscem na zbudowanie Tack Shootera. Ale, jeśli już się takie znajdą, to warto zbudować tą wieżyczkę, ulepszenie też nie zaszkodzi.

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Szybsze Strzelanie.

1. Zwiększony zasięg.

2. Jeszcze szybsze strzelanie.

2. Jeszcze większy zasięg.

3. 16 pocisków zamiast 8.

3. Strzela metalowymi ostrzami zamiast kolców.

4. Ognisty pierścień, raniący wszystkie balony w zasięgu. Nie zadaje zwiększonych obrażeń dużym statkom względem poprzedniego ulepszenia, ale ma trochę większy zasięg.

4. Mnóstwo metalowych kręgów.


3. Sniper Monkey

Sniper Monkey ma karabin o ogromnym zasięgu, działa on na cały ekran gry. Strzela pociskiem idealnie w cel. Jest to bardzo przydatna wieżyczka w każdym okresie gry (na duże statki też). Po ulepszeniu do poziomu 2-2 wystarczy nam na zabicie pierwszych: serduszek, ołowianych i szpiegowskich. Bardzo przydaje się na trudniejszych trasach, gdy drogi balonów są rozdzielone, gdyż eliminuje „niedobitki” dzięki swemu zasięgowi. Ja osobiście zawsze buduję tą wieżyczkę (a później nawet kilka) i ustawiam celowanie na „strong”. Po ulepszeniu na 3 poziom z prawej strony (bardzo szybkie strzelanie) snajper całkowicie wymiata jak na swą cenę.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Może ustrzelić całkowicie żółty balon i słabsze (siła=4), a uszkodzić także zamrożone i ołowiane.

1. Szybsze strzelanie.

2. Może ustrzelić całkowicie różowy balon i słabsze (siła=7), a silniejsze mocno uszkodzić.

2. Wykrywanie szpiegowskich balonów.

3. Może ustrzelić całkowicie dowolny balon- także najsilniejsze „Lead” (siła=18), a statkom typu MOAB zadać poważne uszkodzenia. Koniecznie ustawiamy celowanie na „strong”.

3. Trzykrotnie szybsze strzelanie.

4. Może zatrzymywać na chwilę statki typu MOAB. Średnio przydatne jak na swą cenę.

4. Przywołuje samolot, zrzucający skrzynkę z pieniędzmi.


 

4. Boomerang Thrower

Bumerang w podstawowej wersji może zniszczyć 2 balony. Rzucany jest on łukiem (nie prosto!), dlatego pomocny jest głównie w ostrych zakrętach ścieżek. Należy starannie go lokować, żeby rzut bumerangiem trafiał nad duży kawałek ścieżki. Kiedy jest dobrze ustawiony i odpowiednio ulepszony- potrafi wyrządzić balonom wiele cierpienia. Ważne, żeby miał dużo, najlepiej pokręconych ścieżek w zasięgu. Po ulepszeniach bumerang będzie sam dążył do celu.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Bumerang może trafić 7 balonów.

1. Bumerang może niszczyć zamrożone balony.

2. Rzucane są tarcze, zamiast bumerangu. Są szybsze i celniejsze.

2. Bumerang może niszczyć ołowiane balony.

3. Tarcze będą odbijać się od balonów, gdy te są blisko siebie.

3. Dwukrotnie wyższa prędkość pocisku.

4. Totalny przerzedzacz balonów. Drogie ulepszenie, ale niekiedy warto się skusić. Tworzy kilka tarcz, latających wokół wieżyczki. Budować tylko, gdy obok przynajmniej z 2 stron jest ścieżka balonów. Gdy dobrze ulokowany- ubije hurtowo większość przechodzących balonów (także ołowianych i szpiegowskich).

4. Umiejętność rzucania bumerangów z ponaddźwiękową prędkością przez 15 sekund.


 

5. Ninja Monkey

Ninja rzuca w balony metalowymi gwiazdkami, z całkiem niezłą szybkością i zasięgiem. Jego moce pozwalają mu zobaczyć szpiegowskie balony (od razu bez ulepszeń). Po ulepszeniu mocno zyskuje na wartości, gdyż pociski są coraz silniejsze, same szukają celu po ścieżkach oraz potrafią zawrócić balony. Bardzo przydatna wieżyczka, zarówno na balony, jak i na MOAB-y.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Zwiększona szybkość i zasięg ostrzału.

1. Rzucony pocisk będzie sam szukał balonów po ścieżkach (najlepiej gdy są kręte).

2. Gwiazdka może trafić 4 balony.

2. Zaatakowane balony będą przez chwilę szły w drugą stronę.

3. Rzucenie 2 gwiazdek naraz.

3. Co chwile rzucana jest bomba, ogłuszająca (zatrzymująca całkowicie) balony na większym obszarze.

4. Rzucenie 5 gwiazdek naraz.

4. Umiejętność zmniejszania „dostaw” balonów na początek toru. Można użyć raz na jakiś czas, balony będą wychodziły dwukrotnie wolniej.


 

6. Bomb Tower

Wieża Bombowa to ważna wieżyczka, zadająca obrażenia obszarowe. Jako jedyna nieulepszona potrafi atakować ołowiane balony. Dobra jest na stłoczone balony (czyli na początku trasy), a z ulepszeniami jest niesamowicie groźna. Drugi (po Super-Małpie) zabójca dużych statków typu MOAB.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Zwiększony zasięg.

1. Większe Bomby.

2. Kawałki bomby mogą zabić kolejne balony.

2. Zamiana w Wyrzutnię Rakiet- trochę lepsza celność, szybkość, siła i zasięg.

3. Kawałki bomb rozlatują się na boki i wybuchają drugi raz na większym obszarze. Można wtedy ustawić celowanie na „close” (czyli na najbliższe), aby wieżyczka nie pudłowała i nie traciła czasu na lot rakiet.

3. Dziesięciokrotnie wyższe obrażenia dla dużych statków typu MOAB. Koniecznie wtedy ustawiamy celowanie na „strong”.

4. Balony w zasięgu ostrzału zostają na chwilę oszołomione i stają w miejscu. Wtedy można w nie bezkarnie walić. Ulepszenie przydaje się pod koniec trasy, gdy w dalszych poziomach uciekają balony z rozwalonych dużych statków.

4. Umiejętność do użycia raz na jakiś czas. Zadaje 1.000 punktów uszkodzeń statkom typu MOAB w zasięgu.


 

7. Ice Tower

Ice Tower to zamrażacz. Balony w zasięgu fali zimna zatrzymują się na chwilę. Niestety, inne wieżyczki nie mogą ich wtedy zniszczyć (chyba, że posiadają specjalne ulepszenie). Niestety, wieżyczki „zwykłe” upierają się i atakują zamrożone balony, tracąc czas. Dlatego też wieżyczka bywa pomocna w bardzo specyficznych sytuacjach, a niedoświadczeni gracze nie powinni jej budować, aby nie zaszkodzić. Ice Tower nie działa na duże statki typu MOAB.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Większy zasięg i dłuższe zamrożenie.

1. Po rozmrożeniu balony chodzą wolniej.

2. Podczas zamrożenia balon pęka o 1 poziom.

2. Podczas zamrożenia balon pęka o 2 poziomy.

3. Zwiększenie zasięgu i spowolnienie okolicznych balonów przy pomocy wiatru.

3. Tworzone są kawałki lodu, które podczas pękania ranią okoliczne balony.

4. Zamrożenie jest tak mocne, że zamarznięte balony dotykając kolegów, zamrażając ich również.

4. Umiejętność do użycia co jakiś czas, zamraża na 4 sekundy wszystkie balony na ekranie (oprócz dużych statków).


 

8. Glue Gunner

Miotacz Kleju to bardzo ważna wieżyczka. Zawsze przydaje się przynajmniej jeden, na początku trasy (a najlepiej, żeby obejmował jakieś 2 rożne części trasy). Atakuje przy pomocy kleju, który oblepia i znacznie zwalnia balony. Po ulepszeniu klej może wnikać w gumę balonów, powodując ich pęknięcie o 1 poziom na sekundę. Przy tej umiejętności użytej na początku toru nawet najsilniejsze balony (np. ołowiane) ulegną zniszczeniu na trasie. Miotacz kleju nie działa na duże statki typu MOAB. Po ulepszeniu na najszybsze strzelanie, zaatakuje praktycznie każdy przechodzący balon. Przed ulepszeniami (w początkowych fazach gry) najlepiej ustawić celowanie na „strong”, by nie marnował strzałów na najsłabsze balony.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Klej działa na wszystkie balony wewnątrz atakowanego (po przekłuciu te, które wyskoczą- również będą obklejone)

1. Dłuższe działanie kleju.

2. Żrący klej, wnikający do balonów i powodujący ich pękanie w czasie.

2. Jeden strzał atakuje 6 balonów zamiast 1.

3. Klej powoduje pękanie balonów o 2 poziomy na sekundę.

3. Trzykrotnie szybsze strzelanie.

4. Super-silny klej powoduje pękanie balonów o 10 poziomów  na sekundę.

4. Umiejętność do użycia co jakiś czas- skleja wszystkie balony na całym ekranie.


 

9. Monkey Buccaneer

Buccaneer to jedyna wieżyczka, którą buduje się na wodzie. Jest to małpi statek piratów, atakujący strzałkami podobnymi do Darta, jednakże ranią one aż 5 balonów. Na niektórych mapach (wodnych) wieżyczka bywa przydatna, gdyż ma stosunkowo duży zasięg. Ulepszenia również są ciekawe.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Szybsze strzelanie.

1. Dodatkowy atak 4 winogronami.

2. Zwiększony zasięg.

2. Wykrywanie szpiegowskich balonów.

3. Trzykrotnie szybsze strzelanie.

3. Statek wyposażony jest w armatę, podobną do Wieży Bombowej.

4. Wyposażenie w miniaturki samolotów, które przypominają Monkey Ace.

4. Umiejętność niszczy najbliższy MOAB. Nie działa na ZOMG’i.


 

10. Monkey Ace

Monkey Ace to samolot, latający po ekranie na kształt wybranej trasy. Strzela on co chwilę strzałkami dookoła siebie. Niestety ataki te są losowe i rzadko strzał bywa całkowicie efektywny. Baza zajmuje dużo miejsca na mapie, jednak po ulepszeniu samolot potrafi zabić ogromne partie balonów.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Szybsze strzelanie.

1. Co 3 sekundy w losowym miejscu spuszcza wybuchającego ananasa.

2. Każda strzałka może trafić nawet 8 balonów.

2. Samolot wykrywa szpiegowskie balony.

3. Strzałki same skręcają w kierunku balonów.

3. Szybsze strzelanie i więcej strzałek.

4. Pociski to bomby i bardzo ostrze strzały, szukające celu.

4. Umiejętność bomby atomowej, niszczy wszystkie balony, nie działa na większe statki.


 

11. Super Monkey

Super Małpka to najlepsza wieżyczka w grze (podobnie jak w poprzednich częściach Bloons. Jej strzelanie jest najszybsze w grze, a po ulepszeniach stanowi główną siłę naszej obrony przeciwbalonowej. W dalszych okresach gry Super Małpki to jedyne wieżyczki, które opłaca się budować. Są bardzo uniwersalne, mają ogromny zasięg, dobrze radzą sobie z balonami oraz dużymi statkami typu MOAB. Czwarte ulepszenie z lewej strony jest najdroższym w grze, zamienia wieżyczkę w Świątynię (nowość w serii Bloons), która konsumuje inne wieżyczki w zasięgu, zamieniając je na własną moc. Taka Świątynia atakuje rakietami i jest praktycznie niepokonana.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Strzały Laserowe- podwójny atak.

1. Zwiększony zasięg.

2. Strzały Plazmowe- znacznie ulepszona siła ataku.

2. Jeszcze większy zasięg.

3. Bóg Słońca- jeszcze silniejsze strzały, które atakują również na boki. Potrafi sama zniszczyć MOABA i ZOMGa.

3. Przemiana w Robo-Małpę, która ma podwójne działo (siła ataku x2) oraz trochę lepszy zasięg.

4. Świątynia Boga Małp- konsumuje okoliczne wieżyczki, stając się najpotężniejszą bronią w całej grze. Przed budową koniecznie sprzedać wszystko w zasięgu (bo i tak zniknie) oraz postawić Monkey Village (żeby obniżyć koszty budowy).

4. Umiejętność do użycia raz na jakiś czas- zadaje 1.000 punktów uszkodzeń dla statków typu MOAB, będących w zasięgu wieżyczki.


 

12. Monkey Apprentice

Czarująca Małpka ma wiele ciekawych umiejętności. Podstawowa wersja czarnoksiężnika atakuje pociskami, raniącymi 2 balony. Podczas dokonywania ulepszeń wieżyczka nabiera wiedzy na temat kolejnych czarów. Po podstawowym ulepszeniu bywa bardzo uniwersalna- potrafi atakować wszystkie balony- także ołowiane i szpiegowskie.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Większe i silniejsze pociski magiczne, mogące uszkodzić także ołowiane balony.

1. Atak dodatkową magiczną kulą ognia.

2. Błyskawica, atakująca stłoczone balony na dużym obszarze. Dobra umiejętność na każdy rodzaj balonów.

2. Wykrywanie szpiegowskich balonów.

3. Przyzywa tornado, wywiewające balony w drugą stronę. Niestety zmywa z balonów zamrożenie i klej. Ustawiać opłaca się tylko na końcu trasy.

3. Rażenie okolicznych balonów smoczym oddechem.

4. Tornado jest silniejsze i częstsze, lewitujące balony giną wewnątrz trąby powietrznej.

4. Umiejętność przywołania Latającego Feniksa, który masakruje balony przez 20 sekund.


 

13. Monkey Village

Wioska małp nie jest typową wieżyczką. Nie strzela ona bezpośrednio, ale ma dodatni wpływ na wszystkie wieżyczki w swoim zasięgu. Podstawowa wersja budynku zapewnia 15% zniżkę ceny na wieżyczki (i ulepszenia) w zasięgu. Kolejne ulepszenia dodają następnych bonusów. Niezbędna (jedna sztuka) tam, gdzie jest największe zagęszczenie wieżyczek (zwyczajowo początek trasy). Warto też postawić w okolicy Farm, by te były tańsze. Na poziomie Easy nie jest niezbędna, na Medium przyda się, a na Hardzie to raczej obowiązek.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Zwiększa zasięg wieżyczek o 15%.

1. Każdy pocisk wieżyczek w zasięgu może przebić 1 balona więcej.

2. Zwiększa szybkość strzelania wieżyczek o 15%.

2. Wieżyczki w zasięgu wykrywają szpiegowskie balony.

3. Wszystkie okoliczne wieżyczki z umiejętnościami specjalnymi (używanymi raz na jakiś czas) odnawiają się 20% szybciej.

3. Wieżyczki w zasięgu potrafią atakować wszystkie typy balonów.

4. Większy zasięg wioski i 50% większe zyski pieniężne z przekłuwania balonów dla wieżyczek w zasięgu.

4. Umiejętność do użycia raz na jakiś czas- podwaja szybkość i siłę okolicznych wieżyczek na 10 sekund.


 

14. Banana Farm

Farmy nie strzelają w balony, ale dostarczają nam dodatkowych pieniędzy. Cały proces osobno opisany jest poniżej, w dziale Banany i Banki. Budujemy je na skraju ekranu, żeby nie zajmowały miejsca wieżyczkom. Bardzo ważny budynek. Banany należy łapać myszką, inaczej przepadną w ciągu 10 sekund. Podstawowa Farma zapewnia 4 banany na turę gry, każdy złapany banan wart jest 20$. Pieniądze, przeznaczone na budowę Farmy zwracają się z czasem, w zależności od poziomu trudności i ulepszeń jest to około 10 rund (później mamy już tylko zysk „na czysto”)

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. 6 bananów zamiast 4.

1. Banany znikną po 20 sekundach, zamiast po 10

2. 13 bananów zamiast 6.

2. 50% większe zyski z bananów i skrzyń.

3. 25 bananów zamiast 13.

3. Zamiana Farmy w Bank. Od tej pory nie będzie trzeba łapać bananów myszką. Zapewnia 450$ co kolejkę plus 10% od pieniędzy w banku, z limitem 5000$. Pieniądze można wypłacić w każdej chwili.

4. Zamiast bananów produkowane są paczki, każda warta 200$.

4. Bank produkuje 1.000$ co rundę, suma powiększa się o 20% co rundę, z limitem 20.000$.


 

15. Mortar Tower

Mortar Tower to atak moździerzem. Pociski są silne, jako jedne z nielicznych potrafią uszkodzić ołowiany balon. Miejsce, w które wieżyczka ma strzelać wybieramy sami (w dowolnym miejscu ekranu), w każdej chwili możemy je zmienić, jednakże sama wieżyczka nie domyśli się gdzie ma strzelać. Wieżyczka głównie dla „klikaczy”, kto lubi spokojnie oglądać- niech jej nie buduje.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Zwiększona celność.

1. Zwiększona prędkość strzelania.

2. Większe eksplozje.

2. Podpalanie balonów.

3. Jeden atak niszczy 2 poziomy balona.

3. Zaatakowane balony szpiegowskie tracą tą właściwość.

4. Jeden atak niszczy 5 poziomów balona, jeszcze większe eksplozje.

4. Umiejętność czasowa, pozwalająca na obrzucenie ekranu pociskami moździerzowymi przez 5 sekund.

16. Darting Gun

Darting Gun jest wieżyczką, wystrzeliwującą strzałki w bardzo szybkim tempie. Lecą one w stronę, gdzie trzymamy kursor myszy. Niestety ich celność bywa różna. Przydatna wieżyczka, ale jej obsługa wymaga dużo czasu i wprawy.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Zmniejszony rozrzut pocisków.

1. Szybsze i mocniejsze strzałki.

2. Zwiększona prędkość strzelania.

2. Może atakować dowolny balon.

3. Zmienia działko w laser, potrafiący ubić 13 balonów jednym strzałem. Zwiększona szybkość strzelania i możliwość ataku zamrożonych balonów.

3. Eksplodujące strzały.

4. Strzela silnym strumieniem, który zniszczy każdy dotknięty balon.

4. Umiejętność, umożliwiająca wystrzelenie 3 Hydr oraz rakiet w 100 najbliższych balonów.

17. Spike Factory (Fabryka kolców)

Spike Factory to bardzo ciekawa wieżyczka, która produkuje kolce. Wyprodukowane kolce znikają po przejściu każdej rundy. Najlepiej stawiać ją na samym końcu trasy, gdyż wtedy zdąży wyprodukować najwięcej kolców, zanim balony w ogóle do nich dojdą. Na niektórych mapach (z jedną, długą ścieżką) można ją robić od razu na początku gry – wtenczas jesteśmy w stanie przejść kilka poziomów bez wsparcia innych wieżyczek (oszczędzając wtedy pieniądze na farmy bananów). Same kolce nie gromadzą się w nieskończoność – w bardzo długich, dalszych poziomach wyprodukowane kolce znikają (są zastępowane nowymi, czyli przestaje ich przybywać). Kolce oczywiście są skuteczne na zakamuflowane (camo) balony, a po ulepszeniu także na ołowiane (lead) i bardzo skuteczne na ceramiczne (ceramic) lub duże statki. W dalszych częściach gry fabryka kolców stanowi wieżyczkę „ostatniej szansy”, która ubija niedobitki, którym jakimś cudem udało się przedostać przez trasę.

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. 10 kolców zamiast 5 za jednym „wypluciem”.

1. Szybsze „wypluwanie” kolców.

2. Mocniejsze kolce, które mogą przebić ołowiane balony.

2. Jeszcze szybsze „wypluwanie” kolców.

3. Kolce zamieniają się w kolczaste kule, które zadają dodatkowe obrażenia ceramicznym balonom.

3. Kolce zadają dodatkowe obrażenia wszystkim dużym statkom.

4. Wieżyczka produkuje potężne, wybuchowe kule, które są bardzo odporne na balony i statki.

4. Umiejętność specjalna – pokrywa całą trasę gęstym 'dywanem’ z kolców.

18. Monkey Sub (Małpia łódź podwodna)

Bardzo ciekawa, nowa wieżyczka. Możemy budować ją wyłącznie na wodzie – świetnie sprawdza się na „wodnych” poziomach. Na początku działa jak zwykły Dart Tower, ale wraz z ulepszeniami nabiera coraz większego znaczenia. Podczas ulepszenia mamy możliwość zanurzenia jej pod wodą (klikając przycisk „submerge”), zyskując nowe możliwości – można zrobić to tylko raz (tzn. potem już nie wynurzymy jej).

 

Ulepszenia:

Lewe:

Prawe:

1. Jedna strzałka może przebić do 3 balonów, zamiast jednego.

1. Podwojona szybkość strzelania.

2. Bardzo ciekawe ulepszenie – powiększanie zasięgu wieżyczki na obszar działania wszystkich innych łodzi – najlepiej, gdy mamy je rozsiane po całej mapie.

2. Zwiększona siła strzałów.

3. Możliwość zanurzenia łodzi pod wodą, co skutkuje wykrywaniem zakamuflowanych (camo) balonów, ale niestety także utraceniem powyższej zdolności nr2.

3. Oprócz strzałek wieżyczka wypuszcza również rakiety, które potrafią rozwalić ołowiane (lead) balony.

4. Umiejętność działa tylko przy zanurzeniu i powoduje atak radioaktywny na balony w zasięgu (pękają one nawet, gdy nie oberwą strzałką). Oprócz tego umiejętność skraca o 15% czas odnawiania umiejętności specjalnych wszystkich wodnych wieżyczek w jej zasięgu.

4. Umiejętność specjalna, której możemy użyć raz na minutę. Uaktywnia „super strzał”, który kierowany jest na najsilniejszy obiekt na mapie. Potrafi zniszczyć 1 ZOMGa lub kilka BFB i MOABów.


 

19. Road Spikes (Kolce)

Kolce to ostateczność, ale bywają często używane. Układamy je bezpośrednio na ścieżce (na samym końcu), zadają 10 punktów uszkodzeń dla balonów, które w nie wejdą. Używamy, gdy już pewni jesteśmy, że wieżyczki sobie nie poradzą, a nie chcemy tracić cennych żyć. Ich stawianie jest bardzo nieekonomiczne, niestety bywa przymusem. Niestety ulepszeń kolców nie ma 🙁

 

20. Exploding Pineapple (EKSPLODUJĄCY ANANAS)

Wybuchający ananas również budujemy na ścieżce. Po 3 sekundach wybucha, raniąc okoliczne balony. Przydatny jest na ołowiane balony, kiedy nie mamy czym innym ich uszkodzić.


Strategia Gry

(kliknij, aby powiększyć)

 

Ulokowanie wieżyczek to podstawowa umiejętność gry w Bloons. Musimy robić to starannie i w odpowiednich miejscach. Powyżej ekran, z ponumerowanymi wieżyczkami. Każda z nich spełnia inne zadanie. Dzięki temu, co na ekranie udało się przejść planszę na poziomie trudności hard, z ogromnym zapasem gotówki. Gdyby wydać wszystko na nowe wieżyczki, prawdopodobnie dałoby się przejść do poziomu 200. Poniżej role użycia wieżyczek na obrazku:

1. Agent- BeeKeeper. Najpożyteczniejszy z wszystkich, kiedy mamy okazję, stawiamy go na początku gry. Dzięki jego pomocy możemy nawet 10 rund nie kupować żadnych wieżyczek, inwestując pieniądze w Farmy. Agent jest za darmo, ale musimy mieć inny rodzaj pieniędzy, który dostajemy za przejście poziomów. Jeden taki misio umożliwi nam przejście praktycznie każdego poziomu – dzięki farmom, które kupujemy w początkowych rundach.

2. Farmy Bananów i Banki. Zaplecze finansowe. oczywiście można się bez nich obejść, ale wtedy nie opłyniemy w luksusy. opis działania farm znajduje się w kolejnym rozdziale. Im szybciej je zrobimy- tym lepiej. Tutaj dzięki nim, w ostatnim poziomie mieliśmy aż 736.000$ w zapasie!

3. Katapulty. Na początku wystarczą w tym miejscu zwykłe Darty, ale z czasem ulepszamy je w Katapulty. Priorytet strzelania ustawiamy na 'Last’, gdyż ulokowane są na końcu prostych ścieżek. Katapulta dolna strzela wzdłuż chodnika „wejściowego”, gdzie trafia praktycznie w każdy wychodzący balon. Katapulta górna strzela wzdłuż bardzo długiego chodnika, niszcząc całe hordy balonów.

4. Strzelcy. prawa ścieżka ulepszania Dartów. Są bardzo precyzyjne i szybkostrzelne. Stawiamy je w miejscach, gdzie obejmą 2 różne ścieżki. Priorytet zostawiamy jak jest, czyli 'First’. Będą ważne w rozdrabnianiu balonów, którym udało się wyjść za pierwszy zakręt.

5. Super Małpki. Trzon naszej siły ofensywnej. W ich zasięgu jest prawie cała plansza. Lewa Małpka ulepszona jest do robota, prawa do słonecznego boga. Wystarczy to na zabijanie wszystkiego do 85 poziomu, łącznie z ZOMG’iem.

6. Wieże Bombowe– Rozdrabniacze balonów. Ulepszone są w lewą stronę, czyli do dużego obszaru działania bomb. Powodują błyskawiczne zniszczenie ołowianych balonów, a także stłoczonych i słabych. Można też ulepszyć ich w zabójców MOABów, ale do tego celu najlepsze są Super Małpki.

7. Małpie Wioski (Monkey Villages)– budowane w okolicy wieżyczek. Górna zapewnia okolicznym wieżyczkom lepsze parametry strzeleckie oraz niższą cenę budowy i ulepszeń, a także detekcję balonów szpiegowskich. Dolna wioska zbudowana jest wokół Farm, wyłącznie po to, by były one tańsze, dlatego nie trzeba ulepszać tej wioski.

8. Miotacz Kleju. bardzo ważny element obrony przed balonami, w każdym poziomie powinniśmy mieć go na początku trasy. Po dokonaniu najtańszych ulepszeń nasz Klejmistrz jest stanie eliminować praktycznie wszystkie trafione balony (łącznie z ołowianymi!). Po dokonaniu dalszych ulepszeń klej załatwi większość przechodzących balonów. Niestety nie działa na większe statki.

 

Banany i Banki – oszczędzanie i zarabianie

Banany Bloons 5

Oprócz wieżyczek, możemy dolary możemy zainwestować także w ekonomię. Umożliwia nam to budynek Farma Bananów. Podczas trwania rundy wyskakują z niego banany warte 20$, musimy je łapać myszą, ale wystarczy trzymać kursor w pobliżu Farmy, a banany same będą wpadały. Jeżeli nie złapiemy bananów, to po 10 sekundach znikają. Farmy można ulepszać, powodując większą ilość i wartość bananów, a także można zamienić je w Bank. Im szybciej zainwestujemy w Banany, tym prędzej się to zwróci. Farma zwraca się w ciągu 10-16 rund (w zależności od poziomu trudności i rodzaju ulepszenia). Jeśli zawczasu zadbamy o Farmy, tym bogatsi będziemy później. Niestety Farmy są drogie i musimy robić je kosztem wieżyczek, co naraża nas na częstsze używanie kolców przeciwko balonom.

Ulepszając Farmy w prawą stronę, możemy zmienić je w Bank. Przynosi on określoną sumę dolarów co rundę, a pieniądze wewnątrz są dodatkowo oprocentowane. W każdej chwili możemy wypłacić pieniądze do skarbca głównego. Bardziej od Banków opłaca się jednak ulepszać farmy w lewą stronę, czyli skrzynek z bananami. Wadą jest to, że musimy je ciągle łapać myszką. Dlatego najlepsza taktyka to jedno miejsce z „latającymi” bananami (gdzie wystarczy trzymać myszkę w miejscu), a w pozostałych miejscach Banki. Oczywiście nie na wszystkich mapach jest to możliwe, gdyż najzwyczajniej w świecie brakuje miejsca. Budując kilka Farm obok siebie, warto najpierw postawić tam Monkey Village, aby zmniejszyć cenę okolicznych Farm i ich ulepszeń (tak, jak na obrazku).

Banany (i skrzynki) wyskakują z Farm z prędkością równą sile wychodzących aktualnie balonów- im silniejsze wychodzą na tor, tym więcej bananów wypada. Kiedy banany przestaną wypadać całkowicie, to znaczy, że żaden nowy balon nie pojawi się już w tym levelu na trasie.

 

Agenci Specjalni

Agenci Bloons 5

Agenci Specjalni to nowość w serii Bloons. Możemy kupować ich za pieniądze, zarobione poprzez dokonania w grze (np. przechodzenie poziomów). Możemy też wykupić wirtualne pieniądze, płacąc całkiem realnymi. Jest 5 rodzajów agentów, każdy ma swoją cenę. Umieszczamy ich na torze tak, jak wieżyczki, a oni odwdzięczają nam się specjalnymi umiejętnościami. Kupujemy ich w lewym-dolnym rogu ekranu gry. Pożyteczni są zwłaszcza na początku rozgrywki, gdy balonów nie jest zbyt wiele. Kupowani są za inne pieniądze, niż te z gry, więc dzięki nim szybciej możemy oszczędzić na Farmę Bananów. Najlepiej inwestować w agentów nr 3 (drogi, ale bardzo skuteczny) i 4 (tani, ale niekiedy wystarczy), gdyż są najbardziej efektywni. Gdy na naszym koncie kupimy więcej niż 50 agentów tego samego rodzaju – zmienia się on w „pro”, czyli staje się silniejszy, niż zwykły. Pieniądze „zielone” możemy też inwestować inaczej, np. w zmniejszanie cen wieżyczek, ale według mnie najlepiej kupić misia lub wiewiórkę i szybko robić farmy bananów, wtedy bardziej nam się to opłaci.

1. Meerkat Spy– wszystkie wieżyczki w jego zasięgu potrafią wykrywać Szpiegowskie Balony.

2. Bloonberry Bush– jest to zabójcza roślina, która nie pozwala przejść balonom. Posiada kolczaste gałęzie. Między rundami wyrasta dodatkowe 5 kolejnych gałęzi (maksymalna wartość to 200). Każdy balon, wchodząc w roślinkę znika, ale zabiera jej tyle gałęzi, ile wynosi jego RBE. Gdy wszystkie gałęzie znikną- roślina (agent) umiera.

3. Beerkeeper– najlepszy z wszystkich (ale drogi), ofensywny agent, rzucający w balony… pszczołami. Przegryzają one gumę co chwilkę o 1 poziom. Pożyteczny agent, ma duży zasięg i może zastąpić wieżyczkę w początkowych okresach gry. Pszczoły nie przegryzą zamrożonych i ołowianych balonów. Dużo skuteczniejszy, gdy ustawi się celowanie na „strong”.

4. Angry Squirrel– wiewiórka, która strzela bezpośrednio do balonów. Ma podobną skuteczność, jak nieulepszony Dart Tower. Niekiedy na chwilkę wpada w szał i atakuje dużo skuteczniej.

5. Super Monkey Storm– jest to specjalna właściwość, przywołująca latające małpy na ekran. Zabijają one WSZYSTKIE balony na mapie, a statkom (MOAB, BFB, ZOMG) zadają duże rany. Działa jednorazowo.

 

Ranking (poziom kariery)

U dołu ekranu gry jest informacja o poziomie kariery (rank), a obok zielony pasek, oznaczający doświadczenie, potrzebne do uzyskania kolejnego poziomu. Wraz z ich wzrostem będziemy mogli budować wszystkie rodzaje wieżyczek, a później ich ulepszenia. Wzrost doświadczenia następuje bardzo prosto- wskutek rozwalania balonów. Im więcej balonów niszczymy, tym wskaźnik szybciej rośnie. Dlatego najlepiej za pierwszym razem zagrać jak najdłużej, na najłatwiejszym poziomie i prostej trasie, aby zdobyć jako-taki poziom doświadczenia, a później zacząć grać „na poważnie”. Poniżej mała instrukcja, jak łatwo uzyskać doświadczenie.

Wybieramy poziom 'easy’ i pierwszą trasę. Na początku, gdy mamy poziom kariery 1, możemy budować tylko zwykłe wieżyczki. Stawiamy 3 sztuki, tak jak na obrazku nr1. Po chwili wieżyczki uzyskają doświadczenie, a my także wbijemy na wyższe rankingi, uzyskując coraz to nowsze możliwości. Nasze 3 początkowe wieżyczki, gdy będzie się dało- ulepszamy o 1 poziom po każdej ze stron. Później możemy zbudować jeszcze dwie oraz snajpera, na obrazku nr2 mamy już 20 falę ataków balonów i 8 poziom kariery. Można już budować 7 rodzajów wieżyczek i kolce.

Później, aby wieżyczki uzyskiwały doświadczenie, budujemy po jednej z każdego rodzaju w jakiś rozsądnych miejscach. Jeżeli wieżyczka awansuje na kolejny poziom, odkrywamy go jak najszybciej, aby kolejny już się odkrywał. Ta trasa na poziomie 'easy’ jest bardzo łatwa, więc będziemy mogli osiągnąć duży poziom kariery. Po 42 levelu będziemy mogli budować już większość rodzajów wieżyczek, np. Super Małpy (obrazek nr3), więc plan minimum jest wykonany.

Teraz wystarczy tylko dostawiać Super Małpy, grając na najwyższym przyspieszeniu. Poziomy będą awansowały szybko. Ważne, żebyśmy mieli zbudowane przynajmniej po jednej wieżyczce z każdego rodzaju, i ulepszali je w ramach wzrostu doświadczenia. Dochodząc np. do poziomu 118 (obrazek powyżej, można było grać dalej, zostało jeszcze prawie 400.000$), uzyskamy Rank 48 i będziemy mogli budować absolutnie wszystko. Środkowa wieżyczka z tego obrazka miała ponad 5.000.000 przekłuć!

 

Rozwój Kariery podczas pierwszej gry:

 


Opis przejścia poziomów

Poniżej opis przejścia wszystkich poziomów, razem z przykładowym umieszczeniem wieżyczek. Najłatwiejsze poziomy grano na poziomie Hard, a trudniejsze na Medium. Poziom trudności wpływa na cenę wieżyczek, a także liczbę rund gry (easy-50, medium-65 i hard-85). Za każdym razem w skarbcu zostało jeszcze sporo pieniędzy. Na poczatku każdego poziomu budujemy najlepiej w strategicznych miejscach 2 zwykłe Darty, które (z lekkim ulepszeniem) zapewnią nam bezpieczeństwo do budowy pierwszej Farmy. Ewentualnie możemy zainwestować w Fabrykę Kolców na końcu trasy. W każdym też poziomie na początku trasy przyda się Miotacz Kleju, jest on świetny na najsilniejsze balony (łącznie z ołowianymi i ceramicznymi). Gdy mocno oszczędzamy na Farmy, często będziemy musieli wspomagać się kolcami. Budujemy je na samym końcu trasy, nigdy nie przesadzamy z nimi bo są strasznie drogie. Jeżeli stać nas na Agentów Specjalnych to najlepiej w pierwszej rundzie zrobić tego czerwonego misia, którzy rzuca pszczołami, wtedy nie będziemy musieli budować wieżyczek przez wiele rund.

Szczególnie ciężkie rundy:

Runda 17- Odnawiające się serduszka

Runda 24- Jeden szpiegowski balon (można na upartego rozwalić kolcami)

Runda 25- 31 żółtych serduszek

Runda 28- 4 ołowiane balony (najlepiej atakować żrącym klejem, można też bombami, snajperem, magiem i w ostateczności ananasami)

Runda 30- 9 ołowianych

Runda 33- 20 żółtych szpiegowskich

Runda 40- 10 tęczowych i 4 ceramiczne balony

Runda 46- MOAB

Runda 53- 3 MOABy

Runda 58- 29 ceramicznych balonów, 5 MOABów

Runda 60- BFB

Runda 63 – Mnóstwo stłoczonych ceramicznych

Runda 70- 200 tęczowych szpiegowskich balonów, 4 MOABy

Runda 73- 2 BFB i 9 MOABów

Runda 77- 5 BFB i 14 MOABów

Runda 82- 10 BFB i 400 tęczowych szpiegowskich serduszek

Runda 85- ZOMG

Runda 200- Wszystko, co tylko można sobie wyobrazić, RBE: 4.416.708


Przykładowe sposoby przejścia poziomów:

 

Trasa 1

Pierwszy poziom to łatwy i ładny labirynt, z długimi prostymi korytarzami. Trasa jest długa, w dodatku sporo jest przecięć chodnika, gdzie można przyszykować zasadzkę.

Najpierw budujemy Dart Towery, aby obejmowały zasięgiem 2 ścieżki, a potem Farmę Bananów. Ulepszamy banany, a potem 3 Darty, następnie budujemy drugie banany. Po 16 rundzie powinno wyglądać to tak, jak na obrazku nr1, czyli ponad 500 dolarów co rundę dochodu.

Kolejne zakupy to bardzo ważny Klej na początku toru, trzecie Banany i Wieża Bombowa, oraz ulepszenia wszystkich Bananów do 12 szt/rundę. Po 31 rundzie powinno wyglądać jak na obrazku nr2, wtedy będziemy mieli duże dochody na rozwój imperium.

Następne budynki to druga Wieża Bombowa, drugi Klej, Monkey Village i ulepszenia Dart Towerów, te na końcu długich prostych powinny zostać Katapultami. W międzyczasie dbamy o rozwój bananów. 50 poziom jest na obrazku nr3. Mając takie dochody z bananów, możemy zrobić praktycznie wszystko. Jest to najprostsza trasa, więc nie powinno być problemów z dojściem do 85 poziomu.


Trasa 2

Najpierw kupujemy 2 najprostsze wieżyczki (czerwone na obrazku) i ulepszamy na początek o 1 stopniu z każdej ze stron (większy zasięg i silniejsze strzałki), tak trwamy do 12 rundy (z małą pomocą kolców) i kupujemy Farmę Bananów oraz ulepszenie na 6 bananów (obrazek nr1). Później można postawić kolejny Dart Monkey, czyli „rozrzedzacz” ustawiony ze strzelaniem na 'last’- na początku toru, który awansujemy o 2 poziomy dla każdej strony. Później budujemy kolejne Banany, a następnie ulepszenie na 6 sztuk. Od teraz będziemy mieli łączne dochody ponad 500 na rundę, więc sytuacja jest bardzo dobra. Następnie potrzebna będzie Wieża Bombowa, aby niszczyć ołowiane balony, ulepszamy ją 2 poziomy z każdej strony. Ewentualnie może być snajper. Później kolejna ważna wieżyczka- Miotacz Kleju na samym początku trasy (+ ulepszenia 3 najtańsze). W międzyczasie można zrobić trzecie banany i ulepszyć. Później można ulepszyć wszystkie Farmy Bananów- na 13 sztuk owoców z każdej. Przed 35 rundą sytuacja powinna wyglądać taj, jak na obrazku nr2, wtedy mamy około 1000 łącznego dochodu na rundę. Z takimi warunkami wygraną mamy w kieszeni, więc jest pełna dowolność, budujemy Darty (najlepiej w centrum spirali), aby przejść do poziomu 50. potem warto zrobić kilka Super Małp i rozwinąć Banany do maksymalnego poziomu. Ostatnia runda wyglądała tak, jak na obrazku nr4, zostało prawie 200.000 dolarów.


Trasa 3

Ta trasa grana będzie na poziomie Medium, chociaż nie jest jakaś specjalnie trudna. Balony na początku trasy robią ładne kółeczko, gdzie najłatwiej je ubijać. Dlatego też w okolicach 'kółeczka’ powinniśmy skoncentrować najwięcej siły strzeleckiej. Początkowo wystarczą standardowo 2 Dart Towery (jeden na last), aby dojść do pierwszych Bananów.  Bardzo pomocne bywają różowe Tack Shootery, ustawione wewnątrz kółeczka. W 33 poziomie wyglądało to tak, jak na obrazku nr1. W centrum wieżyczek przyda się Monkey Village. Później nie ma co kombinować, tylko trzeba kupić Super Małpę, a potem drugą. Ulepszone do plazmy spokojnie sobie poradzą z wrogami, ewentualnie jedną z nich można ulepszyć na Robo-Monkey, który poradzi sobie ze wszystkim. Mi zostało jeszcze 35.000 $.


Trasa 4

Bardzo łatwy poziom, gdy ustawimy wieżyczki w środku mapy, mają one w zasięgu praktycznie 4 różne (proste) fragmenty trasy. Taktyk mogą być setki, trasa jest długa i przyjemna. Przydają się Snajperzy, Klej, Monkey Village. Po przejściu 85 poziomu (na Hard) kończymy grę. Oczywiście można postawić więcej wieżyczek (mi zostało ponad 240.000$ ), ale to co jest na 4 obrazku w zupełności wystarcza.


Trasa 5

Czwarty poziom, trochę trudniejszy niż poprzednie, rozgrywany jest na morskiej mapie. Dlatego gra jest na poziomie Medium. Niestety mało jest miejsca na Banany. Najpierw robimy 2 zwykłe wieżyczki, dolna ustawiona na 'last’ z podwójnym przekłuciem, a górna ze zwiększonym zasięgiem. Tak czekamy do 7 rundy i kupujemy Banany, patrz obrazek nr1. Jak najszybciej ulepszamy Banany, ratując się kolcami, a jak ucieka np. 1 czerwony balon to można go przepuścić, nie marnując pieniędzy. Do 40 rundy (obrazek nr2) powinniśmy mieć mocno ulepszone 2 Bananowe Farmy (na więcej nie ma miejsca), oraz kilka kolejnych Dart Towerów i Wyrzutni Rakiet. W 50 poziomie możemy mieć już 2 Super Małpy (w tym jedną plazmową) i przechodzić do kolejnych poziomów bez użycia kolców- obrazek 3. Można też zainwestować w kolcownika na końcu trasy oraz łodzie podwodne (ulepszone do 2+3, niezanurzone) na całej długości.

Koniec poziomu wyglądał tak jak na obrazku 4, zostało 10.000 dolarów.


Trasa 6

Całkiem ciekawy tor. Balony pojawiają się 'spod ziemi’ na środku mapy. Następnie idą spiralą wokół, aż do jednego z 4 wyjść. Najlepiej zabijać je wewnątrz spirali, i zrobić w tym miejscu przysłowiowy 'młyn’. Do pierwszych Bananów wystarczą nam 2 Dart Towery, ulepszone na podwójny strzał, po 7 poziomie sytuacja powinna wyglądać tak, jak na obrazku nr1. Na początku bardzo przydają się Darty z potrójnym strzałem, cztery takie sztuki oraz Klej pozwolą nam dość co najmniej do 31 rundy, w międzyczasie możemy zbudować kolejne Banany (obrazek nr 2). Później standardowo Super Monkey i potem drugi, kiedy oba ulepszymy na Plazmę, będziemy bezpieczni. 65 poziom to obrazek nr3, zostało 80.000 $.


Trasa 7

Siódma trasa jest trudna. Balony przechadzają się wzdłuż rur hydraulicznych. Co jakiś czas rura w centrum mapy przekręca się, zmieniając trasę balonów. Tereny na lewo od skrzyżowania są bezpieczne. Najgorzej jest, kiedy skrzyżowanie umożliwia przejście balonom w obie strony (góra i dół- tak jak na obrazku nr1). Początkowo wystarczą 2-3 Darty, aby móc zaoszczędzić na pierwsze Banany. Mając 4 Darty (jak na obrazku nr1) możemy mieć już dwie Farmy ulepszone do 6 sztuk. Następnie zagęszczamy centrum mapy, nie zapominając też o Kleju na początku i kolejnych Bananach- poziom 55 jest na obrazku nr2. Do przejścia gry na poziomie Medium wystarczy 1 Sun God i 1 Robo Monkey, z lekkim wsparciem rozprawią się z balonami w 65 rundzie.


Trasa 8

„Zegar” tytułowany jest przez twórców gry jako trudność „Expert”, ale nie uważam, żeby był on specjalnie trudny – na pewno jest najłatwiejszy z wszystkich dostępnych 'Expertów’. W tym poziomie balony chodzić będą zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Co godzinę wskazówka zmienia się, a wraz z nią trasa balonów. Im później, tym dłużej balony chodzą wewnątrz toru, gdzie nie można stawiać kolców. Po 24 poziomach (godzinach) sytuacja wraca do stanu początkowego. Najtrudniejszy jest więc poziom 24 i jego wielokrotności, bo wtedy balony chodzą głównie po wewnętrznej części, gdzie nie można kolcować.

Jak w każdym poziomie, w którym „wyjście” balonów jest proste – najlepiej ustawić tam w jednej linii darty ustawione na „last”, żeby siekały i przerzedzały balony zaraz na początku. Wtedy tylko te najsilniejsze zdołają w ogóle dotrzeć do pierwszego zakrętu, gdzie zostaną już ubite przez inne wieżyczki.

Początek powinien być taki jak na obrazku nr1 (poziom Medium)- 2 Dart Towery, górny ze zwiększonym zasięgiem, dolny z podwójnymi ostrzami i ustawiony na 'last’. Tak trwając do 8 rundy możemy kupić Banany. Później ulepszamy: górnego Darta na 'triple darts’, a dolnego na katapultę. W międzyczasie ulepszamy Farmę do 12 bananów na rundę. Po prawej stronie przyda się klej (z 3 najtańszymi ulepszeniami), będzie bardzo ważną wieżyczką, zdolną niszczyć nawet ceramiczne balony- obrazek nr2 z 24 poziomu.

Później staramy się zbudować więcej Farm Bananów, oraz kilka innych wieżyczek. U mnie w 46 poziomie (obrazek 3) miałem już Super Małpę.

Ogólnie warto mieć Super Małpy, gdyż są dobre na statki-MOABy, których będzie wychodziło coraz więcej. 3 Plazmowe Super-Małpy spokojnie pozwolą nam na przejście 65 poziomów (obrazek 4).


Trasa 9

Ten poziom jest całkiem trudny, więc pozwoliłem się w końcu pierwszy raz wspomóc agentami specjalnymi- trzema czerwonymi misiami, atakującymi pszczołami. To pozwoliło wytrzymać do 22 poziomu (obrazek nr1) budując same Farmy. Zyski są ogromne, a agentów przecież trzeba jakoś wykorzystać… Później jednak trzeba było budować wieżyczki, najlepiej ulepszone. Dwie Super Małpki i kilka innych załatwiły sprawę (obrazek nr2). Można też stawiać Super Małpki na środku ekranu (tam gdzie wyryty jest ich symbol), wtedy mają w zasięgu prawie cała trasę. Pod koniec rozgrywki ulepszyłem dolną Małpkę na poziom Świątyni, co skonsumowało okoliczne wieżyczki i stworzyło super-broń. na obrazku nr3 jest stan wcześniejszy, a na obrazku nr4- końcowy. Poziom można oczywiście przejść bez agentów – wtedy warto skorzystać z fabryki kolców (na końcu, pod mostkiem) i licznych łodzi podwodnych z „prawym” ulepszeniem (bez zanurzania), rozsianych wzdłuż całej długości trasy. oczywiście nie obejdzie się bez farm, które staramy się robić jak najwcześniej.


Zagraj także w inne gry typu „obrona wieży”:

42 thoughts on “Bloons 5- poradnik do gry”

  1. kupiłem tratwę (agenci) i nie wiem jak jej użyć????

    od Admin: Tratwę stawia się na wodzie, ale ona nie strzela tylko na niej można postawić jakąś inną wieżyczkę. Najlepszy agent to ten miś Beekeper, on sam starczy na przejście kilku poziomów i w tym czasie możemy kupić banany.

  2. Są cztery medale za każdą mapkę. Wiem że trzy są za przejście tej mapki na jakimś poziomie trudności, ale nie wiem za co jest ten czwarty. Proszę o pomoc, bo chciałbym go też zdobyć

    od Admin: Ten pierwszy jest bodajże z opcji reverse (gdzie balony idą w drugą stronę)

  3. Witam.
    Mam pytanie – do czego są „premium upgrades”? Są dość drogie, w większości kosztują więcej niż można dostać za pojedynczą (wygraną) grę.

    od Admin: Napisane jest obok, do czego poszczególny służy. Ogólnie wszystkie służą do wyciągania pieniędzy od ludzi, bo jak sam zauważyłeś- ceny są bardzo wysokie (a balonowe dolary możemy po prostu kupić za prawdziwą kasę).

  4. Nie wiem jak zrobić , aby samolot rozbił BFB . Na filmikach u innych widziałam że wystarczyło rozbudować całkiem po prawej stronie i kliknąć w ikone po lewej stronie. U mnie tak nie jest. Proszę o pomoc . 🙁

    1. Umiejętność samolotu jest małpią bombą atomową. Niszczy ona wszystkie balony na ekranie, ale niestety nie działa ona na sterowce.

  5. Co daje opcja „close” w „biciu balonów”? Każda wieżyczka taką ma,tak jak strong,last i first.

    od Admin: Close czyli w najbliższego balona. Ja używam tego głównie do wież bombowych.

  6. Po zakonczeniu mapy nie dostaje kasy za ktora moglbym kupic agentow. Niby wyskakuje okienko w ktorym jest napisane ze dostaje jakas kase ale pozniej na koncie dalej mam zero.

    od Admin: Dziwne, ja zawsze dostaję kasę. Za drugim i następnymi podejściami jest jej mniej, ale coś jest zawsze. Nieraz jest jakaś promocja (np. w święta czy halloween) i wtedy uzyskiwanej kasy jest 2 lub 3 razy tyle, co normalnie.

  7. Ja osobiście polecam budować Icy tower z ,,snap freeze,,
    i dartling gun z blonitium (radio aktywne sztrzałki) , dzięki temu balony stoją w miejscy a gun niszczy je doszczętnie (dobra taktyka na 15 lvl +)

  8. witam mam pytanko odnośnie agentów: o co chodzi z tym licznikiem pod cena agenta: „Pro: 0/40” na przykład? czy to oznacza ze jeśli wykupie i zużyje 40 np beekeeperów to więcej nie będę mógl ich używać? to taki limit czy jak? a może kolejni bedą juz za free??? pozdrawiam i proszę o pilną odpowiedź.

    od Admin: Po kupieniu 40 sztuk (w sumie podczas całej twojej kariery) kolejni będą „pro” czyli trochę silniejsi niż ci normalni. Cena zostaje ta sama. Pro-Beekeeper z tego co pamiętam robi się zielony i można co jakiś czas wypuścić nim grad (100?) pszczół naraz.

  9. Co jest lepiej budować? farme bananów czy Bank?

    od Admin: Farma jest wielokrotnie bardziej opłacalna, tylko trzeba łapać banany ręcznie.

    1. W wersji Battles oraz Steam i mobilnej jest farmer który łapie za nas bananki, pudla z banankami oraz te sktzynki które zrzuca śmigłowiec lub umiejętność snajpera

  10. o co chodzi w tym trybie co-op to jest jakas rozgrywka z przeciwnikiem czy jak?

    od Admin: Tak, grasz przeciwko innemu graczowi, którego dobiera ci skrypt na serwerze. Wtedy każdy ma swój osobny skarbiec. Najbardziej opłaca się wtedy robić snajperów oraz wieżyczki na samym początku toru, by zarabiać więcej od rywala.

    1. W btd5 co-op nie chodzi o to że grasz przeciwko tylko razem i zyski (oprócz banana farm) dzielą się na pół 😉

      od Admin: Gra się razem, ale zyski każdy ma swoje. Czyli niby razem, a jednak każdy walczy o największy kawałek tortu.

  11. wszystko super tylko chyba siedem świątyń boga małp i czterdzieści bogów słońca to za dużo dla mojej wtyczki obsługującej tą grę i wtyczka przestała działać, no i się skończyła zabawa na setnej-którejś rundzie

    od admin: To i tak marna zabawa, lepiej przejść wszystkie plansze na trudnym poziomie, a nie grać w jedną łatwą po sto ileś rund.

  12. Gram teraz w wersję na fona, ciekawsza, wiecej wieżyczek i możliwości. Jakby co polecam – ale sporo trzeba się nauczyc na nowo.

  13. Mam pytanie :
    Co znaczy first , last , close i strong???

    od Admin: Kolejno o balonach, w które ma strzelać wieżyczka: pierwszy, ostatni, najbliższy i najsilniejszy.

  14. mam pytanie do czego jest Premum upgrade ktory wyskakuje po wlaczeniu gry i jest za dolary? a po drugie czy jest to za kase???

    od Admin: To jest za kasę (prawdziwą). Nie wiem niestety jakie są możliwości, bo szkoda mi było kasy płacić.

  15. co to rbe

    od Admin: Red bloon equivalent – czyli liczebność balonów w danym poziomie, powiązana z ilością kasy, jaki za nie dostaniemy.

  16. Witam, czy mogł bym się dowiedzieć, jak działa nowa wieżyczka w grze (statek) ? Po wykupieniu 3 ulepszenia pojawia się nowa opcja (first, last, strong i coś jeszcze jakby jakiś sonar)

    1. Chodzi o łódź podwodną ? Jeśli tak to jest sonar.Wykrywa balony – szpiegów i inne małpki mogą go zaatakować( ulepszenie 3/X ).

    2. jeśli ta małpka będzie miała w zasięgu szklane balony(camo) to wtedy zwykłe małpki będą mogły je zniszczyć. ale musi byc włączony submerge. a ulepszenie bloontonium reactor powoduje że cooldowny umiejętności łodzi podwodnych i statków są mniejsze i łódż pod wodą rozwala wolno balony. Mam nadzieje że pomogłem

  17. są 4 medale do zdobycia w jednej rundzie srebrny,brązowy ,złoty a ja nie wiem jak zdobyć ten który jest przed tymi trzema…? za co go można dostać???

    od Admin: To pierwsze kółeczko jest za opcję reverse, nie wiem czy można nazwać to medalem.

  18. witam! to znow ja probowalem sie dowiedziec na rozne sposoby i teraz tutaj sobie przypomialem ze mozna.
    zapsilem niny znajomego ale w monkey city nie widze go w liscie do wysyania/prosze nia o supply crates te skrzynki z forsa dodatkowa. moze ktos pomoc??? bo strasznie ubogo z forami itp szczegolnie polskimi do tego calego ninja kiwi…

    od Admin: Ja nie mam pojęcia, może ktoś mądrzejszy kiedyś tu odpisze.

  19. Agent Beerkepeer ?
    Czy agent Beekepeer ?

    od Admin: Taka gra słów 🙂 Niby jest 'bee’, ale może lubi się napić browara ?

  20. Monkey Sub po ulepszeniu na 3/4 lewo można wynurzyć, wystarczy kliknąć na któryś z przycisków od celowania (first/last/clo se/strong).

  21. Jak sie mozna wylogowac z gry ? Ze strony Ninja Kiwi jestem wylogowany ale jak wchodze w gre na przegladarce to jest moje konto 😐

    od admin: Trzeba wyczyścić pliki cookies w przeglądarce, ewentualnie użyć innej przeglądarki.

  22. drogi adminie po pierwsze pozdrawiam i szacun za poradniki. szczególnie za starcrafta broodwara !!!
    miło by znac Twoje konto, ksywe albo nick.
    po drugie bardzo bym prosil o dodanie opisu do 'wieżyczek’ cen za poszczególne upgrade i łaczna cene 0-4 i 4-0
    z góry dziekuje i brawa za poradnik !!!

    od admin: Dzięki. Wprowadzanie cen jest trochę bez sensu, bo na każdym poziomie trudności są inne ceny. Jak ktoś chce zrobić ulepszenie, to mu się cena wyświetli.

  23. jak rozbic zloty balon ? nie ten zwykly, zolty tylko zloty, ktory pojawia sie jako „dodatkowy” balon, ktory porusza sie bardzo szybko, przy okolo 30tym poziomie, na losowej mapie, co chyba 4 godziny ? nie moge go niczym zestrzelic ani kliknac na niego.

    1. Jest na to kilka sposobów. Najlatwiej go zniszczyć gwoździarką(spike factory) ulepszoną 3/X czyli na spiked balls. Inny sposób to inżynier 4/X obok którego jest wioska X/2. Mam nadzieję, że pomogłem 🙂 Gram w małpki od kilku lat i jestem obeznany z tematem 🙂

      1. A i jeszcze dodam, że złoty balon najczęściej idzie od strony wyjścia, czyli tam gdzie balony wychodzą a ty tracisz życie.

  24. Mam pytanie czy wersja ze steam (płatna) zawiera coś więcej np więcej wieżyczek od wersji przeglondarkowej czy je trzeba odblokować np po 15 srebrnych medalach bo za rangę mam aktualnie wszystkie wieżyczki z wersji przeglądarkowej a jak widzę u innych na YouTube to np maja helikopter a ja go nie mam. Z góry dziękuje.

    1. Inne małpki(Śmigłowiec, Inżynier, Bloonchipper) są w wersji mobilnej oraz steamowej. Sam gram w mobilną i wiem co mówię. 🙂

  25. nie zgadzam sie co do świątyni boga małp powinno się wokół niego postawić po każdym rodzaju małpki bo on „wchłania” ich właściwości

  26. ja tam wolę oszczędzać te specjalne pieniądze i wydawać je na np. specjalne budowle. A czemu w tum artykule nie ma wszystkich agentów? bo jest jeszcze np. taka piramida ktora strzela laserem lub burza supermałpek.

  27. Mam pytanie: ile jest wszystkich rund? Jest jakaś ostatnia runda czy jest ich nieskończenie wiele?

    od admin: W zależności od poziomu trudności rund jest 50 , 60 lub bodajże 75. Wtedy dostajesz medal i kasę, zaliczając poziom. Oczywiście potem możesz grać dalej (klikając 'keep playing’), aż do upadłego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top