Gry Defence (Obrona wieży)
Bloons 1
Bloons to najpopularniejsza seria gier Defence. Polega ona na strzelaniu do balonów i nie dopuszczeniu ich do końca trasy. Pierwsza część gry składa się z 1 poziomu. Do wyboru jest 5 wieżyczek. Balony z każdym levelem są coraz silniejsze i jest ich coraz więcej.
Bloons 2
Druga odsłona popularnej gry Bloons składa się z 3 poziomów, pogrupowanych wedle poziomu trudności. W porównaniu z poprzednią częścią, mamy do wyboru 1 nową wieżyczkę (Bumerang) oraz kolce i klej. Sposób przejścia jest dokładnie, krok po kroku opisany.
Bloons 3
Trzecia część serii Bloons przynosi kolejne ulepszenia. Do przejścia jest aż 8 poziomów, każdy następny jest trudniejszy od poprzedniego. W tej odsłonie możemy używać nowych wieżyczek, pojawiają się także nowe typy balonów, z MOAB’em na czele.
Bloons 4
Czwarta część gry Bloons jest najbardziej rozbudowana. Składa się z 6 podstawowych poziomów. W grze występuje tryb kariery, wraz z awansem na kolejny level odsłaniają się nam nowe wieżyczki oraz ich ulepszenia, a także tryby Sandbox i Aplocalypse. Możemy też budować farmy bananowe, które przynoszą nam dodatkowe zyski co kolejkę. Pojawia się także król balonów – opancerzony statek BFB. Po zalogowaniu możemy też zapisywać stan gry.
Bloons 5
Piąta, i jak na razie ostatnia część gry to kolejne zmiany i nowości. Dostępnych jest 9 różnych tras. Mamy 3 poziomy trudności oraz 2 dodatkowe tryby gry. Na obrazku ZOMG- nowy statek balonów, który jest piekielnie ciężki do zniszczenia. Prócz niego, będziemy mieli do czynienia z balonami-serduszkami i innymi dziwadłami. Największą rewolucję przeszedł jednak system awansowania wieżyczek na kolejne poziomy.
Crush the Castle TD
Crush the Castle to klasyczna gra typu 'obrona zamku’. Składa się z ponad 20 poziomów. Do wyboru mamy 5 rodzajów wieżyczek oraz rozbudowany system ulepszeń. W niektórych poziomach potwory chodzą po ścieżkach, w innych możemy sami budować tor z wieżyczek. Bardzo ciekawa gra.
Defender
Defender to klasyczna gra defence. Do wyboru mamy 5 rodzajów wieżyczek, które zarazem są siłami żywiołów. Strzelają one w potwory, a co kilka kolejek musimy zabić potężnego Bossa.
Desktop Tower Defence PRO
Desktop Tower Defence to bardzo ciekawa gra, której akcja rozgrywa się na… biurku. Tor musimy zbudować sobie sami z wieżyczek, inaczej potwory nam uciekną. Jest wiele rodzajów potworów i wieżyczek, a żeby z sukcesem przejść grę musimy ostro się nagłówkować. Możliwe są różne tryby gry, między innymi Sandbox a także Multiplayer, gdzie możemy zmierzyć się z innymi, żywymi przeciwnikami z całego świata.
Flash Element
Flash Element to kolejna klasyczna gra defence. Składa się z 1 planszy, więc przejście jest niezbyt trudne. Pomaga w tym dokładny opis przejścia, zamieszczony pod ekranem gry. Potwory są coraz silniejsze, ale pieniądze za ich zabicie też są coraz większe. Gra jest łudząco podobna do gry Shock Defence.
Flash Element II
Druga część gry Flash Element znacznie różni się od pierwszej. Do wyboru mamy 3 plansze i 5 rodzajów wieżyczek. Uprzykrzać życie będzie nam 8 rodzajów potworów. Gra jest dosyć trudna, ale wciągająca.
Gem Tower Defence
Gem Tower Defence to bardzo fajna i ciekawa gierka. Podobnie jak w Desktop TD nie mamy wyznaczonego toru, lecz musimy zbudować go sobie sami. Co kolejkę możemy postawić 1 wieżyczkę i 4 kamienie. Przy odrobinie szczęścia możemy połączyć kilka wieżyczek w jedną, dużo silniejszą. Gra wymaga dużo myślenia, gdyż musimy jednocześnie zwracać uwagę na 3 rzeczy- odpowiednią lokację wieżyczek, odpowiednią budowę toru (aby potwory chodziły jak najdłużej) oraz mozliwość budowania super-wieżyczek.
Hybra Tower Defence
Hybra Tower Defence to taka sobie gra, szczerze mówiąc jedna z najgorszych tego typu, ale wytrawny gracz powinien ją przejść, co nie jest trudne kiedy ma się niniejszy poradnik. Są 2 poziomy trudności, ale oba rozgrywają się na identycznym torze. Gra jest o tyle dziwna, że nie można jej zatrzymać 🙂
Kingdom Rush
Kingdom Rush to gra, w której połączone są wieżyczki i żołnierze, bijący potwory na ścieżkach. Do przejścia mamy 12 poziomów. Do pomocy przyjdą nam 4 rodzaje budynków, 2 ataki specjalne (meteoryty i posiłki żołnierzy). Jest też rozbudowany system bonusowy i ulepszający dla naszych oddziałów. Bardzo wciągająca gra.
Kingdom Rush Frontiers
Kingdom Rush Frontiers to druga część jednej z najbardziej znanych gier defence. Do przejścia mamy 15 poziomów. Pojawiająsię nowe rozwiązania taktyczne, włącznie z nowymi ulepszeniami wieżyczek i cechami wrogów. Bardzo ciekawa gra!
Lord of War
Pierwsza część gry Lord of War to tylko rozgrzewka przed drugą. Składa się z jednej, dość prostej planszy. Są 3 poziomy trudności, ale nawet na tym najtrudniejszym można ją szybko przejść. Do pomocy przychodzi nam 6 rodzajów wieżyczek.
Lord of War II
Druga część Lord of War jest identyczna jak pierwsza, z tym że do przejścia jest aż 6 poziomów. Niektóre są łatwe, inne wręcz przeciwnie. Wraz przejściem kolejnych plansz zdobywamy trofea.
Orcs vs Humans
Orcs vs Humans to tradycyjna gra defence. Składa się z 9 poziomów, które można dosyć szybko przejść. Są 4 rodzaje wieżyczek, które doskonale się uzupełniają.
Shock Defence
Shock Defence to bardzo prosta i klasyczna gra defence. Jest bardzo podobna do Flash Element. Gra składa się z 1 planszy, w której musimy pokonać 35 poziomów. Potwory są coraz silniejsze, ale też coraz bogatsze. Grę można przejść na 2 różne sposoby, oba opisane są w poradniku pod grą.
Tower Defense
Tower Defense to prekursor wszystkich gier tego typu. To nią inspirowali i nadal inspirują się twórcy gier tego typu. Gra jest bardzo prosta i jest idealną pozycją dla graczy, którzy dopiero zaczynają interesować się ta tematyką. Są 4 rodzaje zwykłych wieżyczek + jedna wieża specjalna (bardzo silna).
Strategie w Grach Defence
Gier defence są setki, jak nie tysiące. Jednakże wszystkie polegają na tym samym – budowaniu wieżyczek, które strzelają w potwory. Aby zagrać- wybierz tytuł z menu obok.
Strategia w grach defence:
W każdej grze występują poziomy (fale ataków). Na kolejnych poziomach potwory są silniejsze i za ich zabicie dostajemy coraz więcej pieniędzy. Tylko określona w grze (zawsze niewielka) ilość potworów może nam uciec na koniec trasy, a gdy skończą nam się wszystkie życia – przegrywamy. Jeśli potwory nam uciekają, wtedy mamy jasny sygnał, że źle zbudowaliśmy wieżyczki, gdyż nawet najtrudniejsze gry da się przejść, nie tracąc ani jednego życia.
Na początku gry zawsze mamy pustą planszę, oraz (małą) ilość pieniędzy wystarczającą, by przejść pierwszy (najłatwiejszy) poziom. Kolejne pieniądze zarabiamy na zabijaniu potworów, a inwestujemy je w rozbudowę naszych wieżyczek.
Nasza rola w grach defence ogranicza się do dwóch decyzji – gdzie i jaką wieżyczkę zbudować (lub ulepszyć). Wieżyczki budujemy tak, aby zasięgiem objęły jak najwięcej ścieżek. Dobre ulokowanie wieżyczki jest najważniejszą rzeczą w grach defence, więc zawsze musi być to przemyślana decyzja i nigdy nie możemy się przy tym spieszyć (chyba, że sytuacja tego wymaga). Dobór rodzaju wieżyczki jest również bardzo ważny. Przykładowo, głupotą jest budować wieżyczki „masowego rażenia” na samym końcu trasy (gdzie niewiele potworów dochodzi), lub wieżyczek zamrażających/zwalniających potwory, gdzie w pobliżu nie ma wieżyczek ofensywnych. Więcej na temat budowy wieżyczek znajdziesz w odpowiednim akapicie poniżej.
Odsetki:
W niektórych grach defence (np. Shock Defence , Flash Element, czy Hybra Tower Defence) istnieją odsetki od posiadanych pieniędzy, które dodatkowo zarabiamy przechodząc każdy poziom. Jeśli gra posiada opcję odsetek, wtedy nasza strategia polega na tym, aby budować jak najmniej wieżyczek, a jak najwięcej pieniędzy odkładać. Zazwyczaj odsetki wpływają na ilość zdobytych punktów, więc gdy chcemy zdobyć dobry wynik – musimy oszczędzać.
W grach z odsetkami, najkorzystniej jest zabicie ostatniego potwora, przysłowiowym ostatnim strzałem. Natomiast, gdy wszystkie potwory zginą, a niektóre (najdalsze na trasie) wieżyczki nawet nie oddały strzału, wtedy znaczy, że niepotrzebnie je budowaliśmy na tym poziomie rozgrywek.
Rodzaje wieżyczek:
W każdej grze wieżyczki są różne, lecz zazwyczaj można zakwalifikować je do pewnych kategorii.
Najprostsze z nich strzelają pojedynczymi pociskami, zadając potworom niewielkie rany. Budujemy je na początku gry.
W większości gier (praktycznie w każdej) istnieją wieżyczki „masowego rażenia”, czyli atakujące więcej potworów naraz. Te najkorzystniej budować jest na samym początku toru, gdzie potwory są stłoczone. Obok wieżyczek masowego rażenia warto postawić wieżyczki spowalniające potwory. W takiej sytuacji obrażenia są maksymalne.
Istnieją też wieżyczki spalające lub zatruwające potwory, gdzie obrażenia nie są zadawane nagle, lecz stopniowo przez kilka sekund. Takie też najlepiej postawić na początku toru, żeby każdy wychodzący potwór „załapał” się na strzał. Wyjątkiem są wieżyczki „przeciwstawne”, czyli takie, których działanie można przerwać (np. spalające i zamrażające), wtedy budujemy je daleko od siebie, aby sobie nawzajem nie przeszkadzały.
Zazwyczaj w grach występują też wieżyczki strzelające tylko w latające potwory. Ich budowanie jest już zależne od rodzaju gry, w niektórych grach są niezbędne do przejścia gry, a niekiedy są tylko uzupełnieniem dla innych wieżyczek. Po ostatnim poziomie latających potworów można śmiało sprzedawać te wieżyczki.
Wieżyczki możemy ulepszać. Istnieją gry, gdzie jest to nieopłacalne (zamiast jednej ulepszonej lepiej zbudować więcej nieulepszonych), lecz najczęściej ulepszanie wieżyczek jest bardzo korzystne. Wieżyczki budujemy pod kątem przyszłych ulepszeń, np. uwzględniając jej przyszły wzrost zasięgu strzelania. Najpierw oczywiście ulepszamy wieżyczki najlepiej ulokowane.Ulepszanie wieżyczek w zależności od gry obejmuje zwiększenie jej siły ataku, zasięgu, szybkości i innych współczynników.
Stara prawda handlowa głosi, że pieniądz nie zarobiony – to pieniądz stracony.
Lokowanie wieżyczek:
Jak i gdzie budować wieżyczki? Jest to podstawowe pytanie każdego gracza defence. Wszystko zależy od mapy i ścieżek, po których chodzą potwory. Zasadą nadrzędną jest budowanie tak, aby wieżyczka objęła zasięgiem jak najwięcej ścieżek.
Na powyższym obrazku mamy zbudowane 4 wieżyczki, każda spełnia swoje określone zadanie.
Nr 1 to wieżyczka masowego rażenia, która rani potwory przez „splash damage”. Takie wieżyczki bez zbędnego kombinowania budujemy na początku trasy, gdy potwory są bardzo blisko siebie.
Nr 2 to najgenialniejsze miejsce na tej mapie. Wieżyczka ma zasięg na ścieżki z lewej i prawej strony. Gdy potwory wychodzą, a wtedy wszystkie są jeszcze żywe, ogień jest ciągły. Gdy natomiast idą prawą stroną, wieżyczka atakuje niedobitki. Lokacja jest o tyle dobra, że nigdy nie zdarzy się sytuacja, że z obu stron wieżyczki chodzą potwory (tak jak przy wieżyczkach 3 i 4). Plusem tego miejsca jest duża liczba oddanych strzałów, a minusem słaba skuteczność przeciwko silnym potworom, np. Bossom.
Nr 3 To wieżyczka, która za zadanie ma skrócić długość „peletonu” potworów. Chodzi w niej o objęcie jak najwięcej terenu ścieżek. Świetna na Bossów. Minusem jest fakt, że obejmuje praktycznie jedną ścieżkę.
Nr 4 Wieżyczka ta to mix wieżyczek nr 2 i 3. Obejmuje zasięgiem średnią powierzchnię ścieżek, a strzelać może zarówno w górę jak i w dół, lecz odległość pomiędzy górą i dołem jest również średnia.
Każda mapa w każdej grze defence jest specyficzna, lecz wszędzie można wykorzystać powyższe zależności. Najważniejsze, żeby budować „z głową”, bo wbrew pozorom gry defence to gry bardzo wymagające, i tylko inteligentni gracze będą osiągać w nich najlepsze wyniki.