Zerg Hex – poradnik do gry
Zerg Hex to gra wbudowana w Starcrafta 2. Nie jest to jednak „klasyczny” Starcraft, a całkiem odrębna gra (choć mająca ze Starcraftem wiele wspólnego). Aby w nią zagrać- należy przejść do trybu „Gry dowolne”/”Arcade”/”Custom” i tam wybrać ją z menu. Jeżeli grasz pierwszy raz- koniecznie stwórz pustą poczekalnię i zacznij grę (sam, bez czekania na pozostałych graczy), wówczas uruchomiony zostanie tryb samouczka, gdzie będziesz mógł „na spokojnie” zapoznać się z mechaniką gry. Aby zostać dobrym graczem- koniecznie zapoznaj się z treścią niniejszego poradnika, składa się on z 3 części:
Ponadto ciekawe rzeczy (po angielsku) można znaleźć na:
W Zerg Hex udział bierze 8 osób, podzielonych na dwie drużyny. 6 z nich to Terranie, a dwóch pozostałych to Zergi (Protossów nie ma). Wygrywa ta drużyna, która zniszczy wszystkie główne budynki drużyny rywala (Command Center u Terran oraz Hive u Zergów). Mapa jest sześciokątna- w samym środku znajdują się 2 Hive Zergów, a na każdym wierzchołku znajduje się jedna baza Terrana.
Mapa gry
Na obrazku minimapa z początku gry. Oczywiście wraz z upływem czasu gry „strefy wpływów” będą się zmieniały. Z innymi graczami komunikujemy się przy pomocy wbudowanego czata, używając języka angielskiego. Możemy pisać albo do sojuszników (wewnątrz drużyny), albo do wszystkich graczy (zmieniamy to klawiszem „Tab”). Jeżeli chcemy napisać do kogoś, albo o kimś- posługujemy się albo jego kolorem, albo pozycją (patrz niżej), ewentualnie ksywką. I tak:
- z1 to top zerg (górny zerg)
- z2 to bot zerg (dolny zerg)
- 1 to top mid (górny środek)
- 2 to top right (prawa góra)
- 3 to bot right (prawy dół)
- 4 to bot mid (dolny środek)
- 5 to bot left (dolna lewa)
- 6 to top left (górna lewa)
Zerg hex to gra drużynowa, samemu niewiele zdziałamy, jeżeli pozostali zawodnicy drużyny nie potrafią grać (chyba, że cała przeciwna drużyna również nie potrafi). Drużyna Zergów jest bardziej „zintegrowana”, niż drużyna Terran. Zergi bez ograniczeń mogą wymieniać się pieniędzmi, wspólna jest też większość badań i ulepszeń dla jednostek. Ekonomia (zasada dochodu) obu Zergów też jest w dużej części połączona. W drużynie Terran panuje dużo większa „autonomia” i niezależność. Wprawdzie mają oni wspólny cel (zabić Zergów), ale każdy z nich działa na własny rachunek. Terranie nie mogą przesyłać między sobą surowców (poza powolnym handlem, który jest raczej bezużyteczny), a ulepszenia muszą wynajdywać oddzielnie. Szczegóły w konkretnym opisie rasy- Terran i Zerg.
Statystyki
W prawym górnym rogu ekranu znajdziemy przycisk, którym możemy włączyć statystyki graczy.
Powyżej ekran ze statystykami 8 graczy, biorących udział w rozgrywce. W lewej kolumnie statystyki terrańskie, w prawej- zergowskie. Gdy najedziemy myszą na daną kolumnę- wyskoczy okienko z dokładną liczbą wygranych i przegranych meczy dla danej rasy. Możemy sprawdzać statystyki tylko członków naszej drużyny, z kolei statystyki graczy drużyny przeciwnej są ukryte (możemy je ewentualnie sprawdzić po zakończeniu gry, w powtórce, gdy któryś z graczy je akurat otworzył).
Zasady naliczania statystyk są dosyć niekonwencjonalne. Dla zawodników drużyny przeciwnej wyświetla nam się tylko liczba, która jest swego rodzaju „poziomem doświadczenia” danego gracza, jednak nic nie mówi nam to o jego umiejętnościach (prędzej o liczbie rozegranych gier, ale mógł je równie dobrze wszystkie przegrać). Dla zawodników własnej drużyny podane mamy konkretnie ile dany gracz ma zwycięstw i porażek daną rasą (np. na obrazku wyżej gracz ma 1330 zwycięstw i 214 porażek). Zwycięstwo zalicza się tylko wtedy, gdy gracz zostanie w grze do samego jej końca (innymi słowy- jeżeli wyjdzie przed końcem, to zawsze zaliczona mu będzie porażka, nawet wtedy, gdy jego drużyna wygrała). Analogicznie, porażka zalicza się członkom drużyny, która przegrała oraz graczom, którzy wyszli przed końcem. Wyjście na samym początku gry (przed 2 minutą) nie zalicza ani porażki, ani zwycięstwa.
Statystyki te każdy gracz przechowuje na własnym dysku w pliku banku w danych aplikacji, niektórzy gracze kasują je lub zmieniają, co osobiście uważam za dziecinadę. Plik ten nazywa się: zerghex.SC2bank i znajduje się w folderze /dokumenty/starcraft II/accounts/nazwa_profilu.
Poczekalnia (lobby)
Gra de facto zaczyna się już w poczekalni (lobby), gdzie gracze oczekują na pełny skład 8 osób. W tym czasie możemy dokonać rozeznania na temat poszczególnych graczy, a konkretnie poziomu ich umiejętności. W tym celu warto pokrótce sprawdzić historię gier każdego obecnego w poczekalni gracza. Możemy tym sposobem przyporządkować graczy do 3 grup: słabi, średni, dobrzy. Gdy będziemy grali już dłuższy czas- większość graczy (zwłaszcza tych najlepszych) będziemy rozpoznawać już po ksywce. Wiedza o poziomie „skilla” u graczy pomoże nam wybrać odpowiednią strategię, gdyż będziemy mniej więcej wiedzieli, czego po kim się spodziewać.
Wybór rasy
(screen z wyboru rasy)
Gdy zbierze się 8 osób- gra startuje (host poczekalni może zacząć ją wcześniej, ale jest to bez sensu i powoduje niezbalansowanie rozgrywki). Na początku wyskakuje ekran z wyborem rasy, w którym są 3 kolumny: Terran, Any i Zerg- każdy wybiera sobie jedną możliwość, w zależności kim chce grać. Potrzebne jest 6 Terran i 2 Zergów. Jeżeli wśród danej rasy występuje niedobór chętnych- dobierani są oni z kolumny „Any”. Jeżeli jednak kolumna „Any” jest pusta i nadal występuje niedobór którejś rasy- wówczas skrypt losujący „chamsko” przerzuca kogoś do drugiej drużyny, aby zbalansować ilość graczy do poziomu 6 Terran i 2 Zergów.
W tym momencie zaczyna się „gra właściwa” i dalsze wskazówki znajdują się w opisie danej rasy (Terran i Zerg).
Kara za wczesne wyjście Terrana z gry
Gdy Zerg wyjdzie z gry w czasie jej trwania- jego obowiązki przejmuje drugi Zerg i gra normalnie toczy się dalej (opisałem zjawisko „gry solo” w dziale o Zergach). Natomiast wyjście Terrana z gry (w pierwszych 14 minutach jej trwania) rodzi pewne konsekwencje finansowe. Nie jest ważne, czy Terran zostanie zabity, czy rozłączy mu się internet, czy też sam zdecyduje sobie wyjść z gry z jakiegoś powodu. Jego wczesne zakończenie udziału w grze wiąże się z (balansującą dalszą rozgrywkę) karą dla odpowiadającego mu (dolnego lub górnego) Zerga. Są 2 rodzaje kar- 'duża’ i 'mała’. Kara 'duża” aktywuje się, gdy Terran wyjdzie z gry w ciągu pierwszych 130 sekund gry. Polega ona na bezpowrotnym zniknięciu 2 extractorów i 4 początkowych spawnerów (nawet, jeżeli w międzyczasie je ulepszono). Na domiar złego- limit zaopatrzenia (supply) po brakujących budynkach nie uwalnia się, czyli oprócz tych 6 budynków Zerg traci również 1 poziom zaopatrzenia, co w początkowej fazie gry jest dla niego bardzo bolesne. Kara „mała” aktywuje się przy wyjściu Terrana w czasie pomiędzy 130 sekundą, a 14 minutą gry. Jest to kara finansowa dla Zerga, która w 130 sekundzie wynosi około 720 minerałów i maleje z czasem o około 1 minerał na sekundę, aż do 14 minuty, gdy wyjście Terrana nie jest już obarczone żadną karą.
Kary sumują się (tzn. jeżeli z gry wyjdzie więcej Terran, to za każdego Zerg otrzymuje osobną karę). Zjawisko kary za wczesne wyjście ma wpływ na strategię obu drużyn, bo jedni dostają karę, a drudzy tracą zawodnika.
Tyle informacji wstępno-organizacyjnych, dalsze instrukcje znajdują się w odpowiednim dziale dla danej rasy: