Zasoby i ich dystrybucja
Zasoby to najważniejsza rzecz w całej grze, bez nich nic nie zbudujemy. Zasoby wytwarzają i przetwarzają tylko ci mieszkańcy, którzy mają zbudowany własny domek. Zasoby możemy gromadzić w zamku i magazynach. Zamek i magazyny mogą pomieścić nieograniczoną ilość zasobów i nigdy się nie przepełnią. Jeśli klikniemy na dany magazyn – możemy zobaczyć ile konkretnie zasobów jest w nim zgromadzonych. Gdy w opcjach wybierzemy 'Stock’, wtedy ujrzymy ilość wszystkich naszych zasobów (te z magazynów, zamku i ze ścieżek). Niektóre zasoby wytwarzamy w budynkach, inne to efekty przeróbki. Najbardziej przetworzony zasób to złota moneta oraz broń dla żołnierzy.
Istnieje kilka ścieżek przetwórstwa:
pień drzewa -> deska
deska -> łódka
deska -> stawianie nowych budynków
kamień -> stawianie nowych budynków
kamień -> amunicja dla katapult (więcej o katapultach w dziale wojsko i walka)
pszenica -> mąka (+ woda) -> chleb
pszenica -> świnia (+ woda) -> mięso
pszenica + woda -> piwo
pszenica + woda -> osioł
żywność (ryba/chleb/mięso) -> surowiec z kopalni (złoto, żelazo, węgiel, kamień)
węgiel + ruda żelaza -> żelazo
żelazo + deska -> narzędzie (więcej o narzędziach w dziale Mieszkańcy)
żelazo + węgiel -> miecz / tarcza (+piwo) -> żołnierz
węgiel + złoto -> moneta -> ulepszenie żołnierza
Dystrybucja Zasobów
Zasoby, gdy są gdzieś potrzebne – automatycznie są przenoszone z zamku/magazynu na dane miejsce, przez pomocników lub osły. Priorytet ich przenoszenia spod flag możemy ustalić w opcjach, jednak domyślne ustawienie jest bardzo dobre i nie warto go zmieniać.
Inaczej sprawa się ma przy ustalaniu dystrybucji/priorytetu przynoszenia zasobów. Gdy zasobów mamy dużo, wtedy jest to mniej istotne. Gdy jednak zasobów nam brakuje, ważny jest priorytet.
Klikamy w zakładkę 'Distribution of Goods’ i możemy wprowadzić tam pewne zmiany. Mój ulubiony system na obrazku poniżej, oczywiście w zależności od specyfiki i rodzaju mapy możemy zrobić to inaczej.
Jedzenie – kopalnia złota oczywiście najważniejsza, później żelazo, węgla zazwyczaj jest najwięcej na mapie, więc na trzecim miejscu, a na koniec kamienie (chyba, że ich nam bardzo brakuje).
Pszenica – ja buduję na mapie tylko po jednym Browarze i Hodowli Osłów (w zupełności wystarczy), a gdy mam za dużo piwa i osłów (gdy gromadzą się w magazynach) – wyłączam te budynki. Z kolei cały nadmiar zboża i wody idzie wtedy do młynów i świniarzy, których zazwyczaj na mapie musimy mieć 2-4 sztuki.
Żelazo ustawiam na tej samej zasadzie, co browary i osły, czyli głównie na wytwórcę narzędzi, którego mam tyko jednego i wyłączam go, gdy wszystkie chatki są obsadzone przez pracowników. Cały nadmiar żelaza idzie wtedy do zbrojowni, których zazwyczaj potrzebna jest większa ilość.
Węgiel – pierwszeństwo oczywiście na mennicę, pozostałe 2 albo po równo, albo z przewagą do zbrojowni. Gdy ustawimy węgiel głównie na huty – wtedy czeka nas katastrofa ekonomiczna (zbrojownie będą stały i się nudziły, a cały węgiel przetopimy na żelazo w hutach, przez co nie starczy nam węgla na produkcję broni).
Deski – Ja buduję maksymalnie 1 stocznię i 1 twórcę narzędzi, i wtedy oni powinni mieć pierwszeństwo przed konstrukcją. Gdy brakuje nam desek na budowę domków, możemy zawsze wyłączyć stocznie i narzędziownię.
Woda – powinna być dokładnie tak samo ustawiona jak pszenica, jednak wody zawsze mamy najwięcej, więc nie jest to żaden problem.
Rodzaje zasobów:
Powyżej obrazek z wszystkimi zasobami w Settlersach2. Po kolei są to:
– Pień Drzewa (Wood) – Powstaje po ścięciu drzewa przez drwala, przerabiany w tartaku na deskę.
– Deska (Board) – Wyrabiana w tartaku z pnia drzewa. Deski używane są do budowy nowych domów, produkcji narzędzi i łodzi.
– Kamień (Stones) – Wydobywany przez kamieniarza (na powierzchni) lub górnika (w kopalni granitu). Kamienie wykorzystuje się do budowy domków i wyposażenia katapult.
– Świnia (Meat) – Wyhodowana w hodowli świń z pszenicy i wody, zabijana w rzeźni, gdzie staje się mięsem dla górników.
– Pszenica (Grain) – Zbierana na polach wokół farm. Ma przeznaczenie w browarach, hodowlach osłów, młynach i hodowlach świń.
– Mąka (Flour) – Zmielona w młynie z pszenicy, przeznaczona do wypieku chleba w piekarni.
– Ryba (Fish) – Łowiona przez rybaka, stanowi jedną z motywacji do pracy dla górników.
– Mięso (Ham) -Tworzone w rzeźni ze świń, lub przez huntera. Jest pożywieniem dla górników.
– Chleb (Bread) – Wypiekany w piekarni z mąki i wody. To górniczy przysmak.
– Woda (Water) – Wydobywana w studni. Razem z pszenicą używana jest w piekarni, hodowlach osłów i świń oraz browarze.
– Piwo (Beer) – Powstaje w browarze z wody i pszenicy, z niego (i broni) tworzą się żołnierze.
– Węgiel (Coal) – Wydobywany w kopalni, używany w mennicy, hucie żelaza i zbrojowni.
– Ruda Żelaza (Iron Ore) – Wydobywana w kopalni, przetapiana w hucie żelaza.
– Złoto (Gold) – Wydobywane w kopalni, używane w mennicy do wytopu monet
– Żelazo (Iron) – Wytapiane w hucie żelaza z węgla i rudy żelaza. Przeznaczone dla zbrojowni i twórcy narzędzi.
– Monety (Coins) – Po przeniesieniu do strażnicy jeden żołnierz awansuje o jeden poziom. Monety są najcenniejszym zasobem w grze.
– Miecz i Tarcza (Sword i Shield) – Wytapiane w zbrojowni z węgla i żelaza. W połączeniu z browarem zamieniają się w żołnierza.
– Łódka (Boat) – mało przydatna, służy do przewożenia zasobów na krótkich odcinkach drogą wodną. Wyrabiana jest w stoczni z desek.
Rozdziały poradnika do Settlers 2:
1. Opis ogólny, instalacja i komentarze – wprowadzenie i instalacja gry oraz komentarze
2. Menu i opcje gry – główne oraz poboczne opcje gry oraz skróty klawiszowe
3. Ścieżki i budynki – spis budynków wraz z instrukcją działania, tworzenie ścieżek i flag
4. Mieszkańcy – opis wszystkich rodzajów mieszkańców państwa, z podziałem na zawód i wykonywaną pracę
5. Zasoby i produkty – spis i sposoby wykorzystania wszystkich rodzajów towarów w Settlers 2
6. Wojsko i walka– tworzenie żołnierzy, walka z wrogiem i wykorzystanie katapult
7. Flota morska – instrukcja tworzenia dużych statków i wysyłania ekspedycji na inne wyspy
8. Taktyka i strategia – opis efektywnych sposobów działania taktycznego
9. Ciekawostki- Lista kilku ciekawostek i trików na temat Settlersów
10. Kampania Rzymska – Opis przejścia kampanii rzymskiej Roman Campaign- 10 poziomów. Każdy poziom jest osobno opisany wraz z mapą, wskazówkami i sposobem przejścia
11. Kampania Światowa – Opis przejścia kampanii światowej World Campaign – 9 poziomów
Budując magazyny ważne jest żeby w każdym nie przyjmować wszystkich surowców, a zwłaszcza tych pochodzących z kopalń i ich pochodnych, także jedzenia. Magazyny powinny służyć głównie żeby szybciej budować, czyli na deski i kamienie.