Mieszkańcy, pracownicy i narzędzia

Settlersi

Mieszkańcy są podstawą naszego imperium. Podstawowy z nich to pomocnik (helper), który nosi zasoby między flagami (więcej w dziale o ścieżkach). Z pomocników rekrutują się inni (wyspecjalizowani) mieszkańcy. Pomocników jest nieograniczona ilość, przybywa ich wraz z czasem w zamku i magazynach (kilka razy zdarzyło mi się, że pomocników zabrakło, ale to chyba jakiś błąd w grze). Do obsadzenia domków lub pracowników terenowych potrzebujemy pracownika-specjalisty. Gdy domek nie wymaga dodatkowego narzędzia (np. studnia, browar, hodowla świń itp.), wtedy po jego zbudowaniu od razu pomocnik zmienia się w specjalistę i obsadza budowlę. Jeśli domek wymaga narzędzia (np. tartak, piekarnia), wtedy oprócz pomocnika potrzebujemy jeszcze narzędzia. Gdy je mamy – wtedy domek zostaje obsadzony. Gdy go nie mamy – musimy je wyprodukować.

Profesje mieszkańców:

Mieszkancy

Mieszkańcy w kolejności jak na obrazku powyżej:

– Pomocnik (Helper) – nosi zasoby między budynkami i flagami, wydobywa wodę

– Budowniczy (Builder) – buduje domki, wymaga młotka

– Przekopywacz (Planer) – wyrównuje teren pod budowę większych domków, wymaga łopaty

– Drwal (Woodcutter) – ścina drzewa, wymaga siekiery

– Leśniczy (Forester) – sadzi drzewa, wymaga łopaty

– Kamieniarz (Stonemason) – kuje kamienie, wymaga kilofa

– Rybak (Fisher) – łowi ryby, wymaga wędki

– Łowca Zwierzyny (Hunter) – łapie zwierzęta na mapie, wymaga łuku

– Cieśla z Tartaku (Carpenter) – przerabia pnie drzew na deski, wymaga piły

– Rolnik (Farmer) – uprawia pszenicę, wymaga kosy

– Hodowca Świń (Pig Breeder) – hoduje świnki, nie wymaga narzędzia

– Hodowca Osłów (Donkey Breeder) – hoduje osły, nie wymaga narzędzia

– Młynarz (Miller) – mieli pszenicę na mąkę, nie wymaga narzędzia

– Piekarz (Baker) – piecze chleb z mąki i wody, wymaga wałka

– Rzeźnik (Butcher) – zabija świnki, robiąc z nich mięso, wymaga tasaka

– Piwiarz (Brewer) – robi piwo z pszenicy i wody, nie wymaga narzędzia

– Górnik (Miner) – wydobywa surowce w kopalniach, wymaga kilofa oraz jedzenia

– Hutnik Żelaza (Iron Founder) – wytapia żelazo z rudy węgla i rudy żelaza, wymaga tygla

– Zbrojmistrz (Armorer) – wytapia miecze i tarcze (na przemian) z żelaza i rudy węgla, wymaga młota

– Hutnik Złota (Minter) – wytapia monety ze złota i węgla, wymaga tygla

– Producent Narzędzi (Metalworker)– wyrabia narzędzia z żelaza i desek (dostosowywanie narzędzi w menu), wymaga obcęgów.

– Stoczniowiec (Shipwright) – wyrabia małe łódki i duże statki (do zmiany w opcjach budynku), więcej w dziale Flota.

– Geolog (Geologist) – nie ma własnego domku, wyszukuje złoża na mapie, wymaga młota

– Skaut (Scout) – nie ma własnego domku, odkrywa teren (po kliknięciu na flagę przy granicy), nie wymaga narzędzia

– Osioł (Pack Donkey) – pomaga nosić zasoby, tworzony w hodowli osłów z pszenicy i wody, idzie tylko na te drogi, które są wydeptane na czarno

– 5 rodzajów Rycerzy – każdy kolejny jest silniejszy, dokładniejszy opis w zakładce ‚Wojsko i Walka’.


 

Produkcja narzędzi

Powyżej na obrazku – z lewej narzędzia w kolejności z magazynu. Ja stosuję strategię, że wytwarzam narzędzia dopiero wtedy, gdy widzę (lub spodziewam się, że zaraz to nastąpi), że w danym budynku nie ma pracownika, a w żadnym magazynie nie ma dla niego narzędzia. Na obrazku są to młoty i łuki, których ilość magazynowa wynosi 0.

Narzędzia wytwarzamy w budynku „Metalworks”. Jedno narzędzie tworzy się z jednej deski i jednej sztuki żelaza. Na obrazku po prawej widok z opcji „Tools” w opcjach głównych. Tam ustawia się – które narzędzia mają być produkowane. Na obrazku są ustawienia domyślne, ale warto je od razu zmodyfikować, żeby nie tworzyć niepotrzebnych narzędzi. Najlepiej zmniejszyć wszystko na zero, a produkować tylko jeden rodzaj narzędzi, czyli ten, którego aktualnie nam brakuje. A jak mamy wszystko i wszystkie budynki są obsadzone przez pracowników – najlepiej całkowicie wyłączyć metalworks, aby nie marnować żelaza i desek.


 

Poradnik do Settlers 2:

 1. Opis ogólny, instalacja i komentarze – wprowadzenie i instalacja gry oraz komentarze

  2. Menu i opcje gry – główne oraz poboczne opcje gry oraz skróty klawiszowe

  3. Ścieżki i budynki – spis budynków wraz z instrukcją działania, tworzenie ścieżek i flag

  4. Mieszkańcy – opis wszystkich rodzajów mieszkańców państwa, z podziałem na zawód i wykonywaną pracę

  5. Zasoby i produkty – spis i sposoby wykorzystania wszystkich rodzajów towarów w Settlers 2

  6. Wojsko i walka– tworzenie żołnierzy, walka z wrogiem i wykorzystanie katapult

 7. Flota morska – instrukcja tworzenia dużych statków i wysyłania ekspedycji na inne wyspy

  8. Taktyka i strategia – opis efektywnych sposobów działania taktycznego

  9. Ciekawostki- Lista kilku ciekawostek i trików na temat Settlersów

10. Kampania Rzymska – Opis przejścia kampanii rzymskiej (10 poziomów). Każdy poziom jest osobno opisany wraz z mapą, wskazówkami i sposobem przejścia

11. Kampania Światowa – Opis przejścia kampanii światowej (world campaign)