Mieszkańcy, pracownicy i narzędzia
Mieszkańcy są podstawą naszego imperium. Podstawowy z nich to pomocnik (helper), który nosi zasoby między flagami (więcej w dziale o ścieżkach). Z pomocników rekrutują się inni (wyspecjalizowani) mieszkańcy. Pomocników jest nieograniczona ilość, przybywa ich wraz z czasem w zamku i magazynach (kilka razy zdarzyło mi się, że pomocników zabrakło, ale to chyba jakiś błąd w grze). Do obsadzenia domków lub pracowników terenowych potrzebujemy pracownika-specjalisty. Gdy domek nie wymaga dodatkowego narzędzia (np. studnia, browar, hodowla świń itp.), wtedy po jego zbudowaniu od razu pomocnik zmienia się w specjalistę i obsadza budowlę. Jeśli domek wymaga narzędzia (np. tartak, piekarnia), wtedy oprócz pomocnika potrzebujemy jeszcze narzędzia. Gdy je mamy – wtedy domek zostaje obsadzony. Gdy go nie mamy – musimy je wyprodukować.
Profesje mieszkańców:
Mieszkańcy w kolejności jak na obrazku powyżej:
– Pomocnik (Helper) – nosi zasoby między budynkami i flagami, wydobywa wodę
– Budowniczy (Builder) – buduje domki, wymaga młotka
– Przekopywacz (Planer) – wyrównuje teren pod budowę większych domków, wymaga łopaty
– Drwal (Woodcutter) – ścina drzewa, wymaga siekiery
– Leśniczy (Forester) – sadzi drzewa, wymaga łopaty
– Kamieniarz (Stonemason) – kuje kamienie, wymaga kilofa
– Rybak (Fisher) – łowi ryby, wymaga wędki
– Łowca Zwierzyny (Hunter) – łapie zwierzęta na mapie, wymaga łuku
– Cieśla z Tartaku (Carpenter) – przerabia pnie drzew na deski, wymaga piły
– Rolnik (Farmer) – uprawia pszenicę, wymaga kosy
– Hodowca Świń (Pig Breeder) – hoduje świnki, nie wymaga narzędzia
– Hodowca Osłów (Donkey Breeder) – hoduje osły, nie wymaga narzędzia
– Młynarz (Miller) – mieli pszenicę na mąkę, nie wymaga narzędzia
– Piekarz (Baker) – piecze chleb z mąki i wody, wymaga wałka
– Rzeźnik (Butcher) – zabija świnki, robiąc z nich mięso, wymaga tasaka
– Piwiarz (Brewer) – robi piwo z pszenicy i wody, nie wymaga narzędzia
– Górnik (Miner) – wydobywa surowce w kopalniach, wymaga kilofa oraz jedzenia
– Hutnik Żelaza (Iron Founder) – wytapia żelazo z rudy węgla i rudy żelaza, wymaga tygla
– Zbrojmistrz (Armorer) – wytapia miecze i tarcze (na przemian) z żelaza i rudy węgla, wymaga młota
– Hutnik Złota (Minter) – wytapia monety ze złota i węgla, wymaga tygla
– Producent Narzędzi (Metalworker)– wyrabia narzędzia z żelaza i desek (dostosowywanie narzędzi w menu), wymaga obcęgów.
– Stoczniowiec (Shipwright) – wyrabia małe łódki i duże statki (do zmiany w opcjach budynku), więcej w dziale Flota.
– Geolog (Geologist) – nie ma własnego domku, wyszukuje złoża na mapie, wymaga młota
– Skaut (Scout) – nie ma własnego domku, odkrywa teren (po kliknięciu na flagę przy granicy), nie wymaga narzędzia
– Osioł (Pack Donkey) – pomaga nosić zasoby, tworzony w hodowli osłów z pszenicy i wody, idzie tylko na te drogi, które są wydeptane na czarno
– 5 rodzajów Rycerzy – każdy kolejny jest silniejszy, dokładniejszy opis w zakładce ’Wojsko i Walka’.
Produkcja narzędzi
Powyżej na obrazku – z lewej narzędzia w kolejności z magazynu. Ja stosuję strategię, że wytwarzam narzędzia dopiero wtedy, gdy widzę (lub spodziewam się, że zaraz to nastąpi), że w danym budynku nie ma pracownika, a w żadnym magazynie nie ma dla niego narzędzia. Na obrazku są to młoty i łuki, których ilość magazynowa wynosi 0.
Narzędzia wytwarzamy w budynku „Metalworks”. Jedno narzędzie tworzy się z jednej deski i jednej sztuki żelaza. Na obrazku po prawej widok z opcji „Tools” w opcjach głównych. Tam ustawia się – które narzędzia mają być produkowane. Na obrazku są ustawienia domyślne, ale warto je od razu zmodyfikować, żeby nie tworzyć niepotrzebnych narzędzi. Najlepiej zmniejszyć wszystko na zero, a produkować tylko jeden rodzaj narzędzi, czyli ten, którego aktualnie nam brakuje. A jak mamy wszystko i wszystkie budynki są obsadzone przez pracowników – najlepiej całkowicie wyłączyć metalworks, aby nie marnować żelaza i desek.
Rozdziały poradnika do Settlers 2:
1. Opis ogólny, instalacja i komentarze – wprowadzenie i instalacja gry oraz komentarze
2. Menu i opcje gry – główne oraz poboczne opcje gry oraz skróty klawiszowe
3. Ścieżki i budynki – spis budynków wraz z instrukcją działania, tworzenie ścieżek i flag
4. Mieszkańcy – opis wszystkich rodzajów mieszkańców państwa, z podziałem na zawód i wykonywaną pracę
5. Zasoby i produkty – spis i sposoby wykorzystania wszystkich rodzajów towarów w Settlers 2
6. Wojsko i walka– tworzenie żołnierzy, walka z wrogiem i wykorzystanie katapult
7. Flota morska – instrukcja tworzenia dużych statków i wysyłania ekspedycji na inne wyspy
8. Taktyka i strategia – opis efektywnych sposobów działania taktycznego
9. Ciekawostki- Lista kilku ciekawostek i trików na temat Settlersów
10. Kampania Rzymska – Opis przejścia kampanii rzymskiej Roman Campaign- 10 poziomów. Każdy poziom jest osobno opisany wraz z mapą, wskazówkami i sposobem przejścia
11. Kampania Światowa – Opis przejścia kampanii światowej World Campaign – 9 poziomów