Settlers 2 – Menu i opcje gry
Opcje główne:
– Roman i World Campaign – kampanie do przejścia, obowiązek dla każdego szanującego się gracza
– Resume Last Game – wznawianie ostatniej gry
– Load Game – wczytywanie zapisu stanu gry
– Unlimited Play – start gry w pojedynczy scenariusz (tam mamy do wyboru nowe lub stare mapy)
– Options – opcje grafiki i myszy
– Intro – Intro tylko z płyty CD, najlepiej tego nie naciskać pod Windows bo jest duża szansa, że coś się zdupczy
– Credits – Sylwetki twórców gry
– Quit Program – wyjście z gry
Sterujemy myszą oraz ewentualnie klawiaturą. U dołu ekranu mamy wszystkie opcje gry.
– Niebieska kula z lewej to mapa Ziemi.
– Druga zakładka to najważniejsze opcje, opisane w następnym akapicie.
– Trzecia zakładka z żółtymi domkami to informacja, gdzie możemy je budować.
– Ostatnia zakładka to listy i wiadomości, które pojawiać się będą w trakcie gry (wyczerpane złoża ryb, kamieni, kopalń oraz informacje o zdobyciu/straceniu/obsadzeniu strażnic, a także informacje o nowych złożach, znalezionych przez geologów)
Powyżej obraz głównych opcji.
Distribution of goods – Tutaj dostosowujemy pierwszeństwo (priorytet) – do których budynków trafia 6 rodzajów zasobów. (jedzenie, pszenica, żelazo, węgiel, deski, woda). Jak ja to ustawiam – opisałem w zakładce Zasoby i Produkty.
Transport – Tutaj dostosowujemy, które zasoby mają pierwszeństwo w przenoszeniu na ścieżkach (u góry najważniejsze, na dole najmniej ważne). Gdy przy fladze na zatłoczonej drodze leży kilka rodzajów zasobów – wtedy liczy się kolejność z tej zakładki. Ja raczej nic tu nie zmieniam.
Tools – Tutaj dostosowujemy, które narzędzia mają być wytwarzane w kuźni – ja trzymam kuźnię wyłączoną aż do momentu, gdy jakiś domek nie ma pracownika. Szkoda zasobów, żeby kuźnia produkowała zbędne narzędzia, lepiej przeznaczyć żelazo na nowych żołnierzy.
General Statistics – Wykresy dla różnych dziedzin z porównaniem do innych państw. To dosyć ważna zakładka – wiemy, czego się spodziewać po danym przeciwniku (zwłaszcza jaką ma armię i czy zaczął już przetapiać złoto na monety).
Merchandise Statistics – Wykresy produkcji (przyrostów) dla danego zasobu
Buildings – Ilości budynków dla danego typu. To również warto analizować, pod kątem „parowania” – idealnie, gdy jest jeden młyn na jedną piekarnię, jeden świniarz na jednego rzeźnika, jedna huta na sumę zbrojownie+kuźnie, jeden tartak na dwóch drwali itd Więcej w dziale Budynki i ścieżki.
Stock – Ilość zasobów i mieszkańców w naszym państwie (liczą się wszystkie zasoby i mieszkańcy – w zamku, magazynach i na ścieżkach) – warto to kontrolować na bieżąco, a zasoby, których mamy nadmiar (np. woda, pszenica, drewno) możemy przestać produkować (zatrzymać, albo spalić budynki, które je wytwarzają), żeby nie korkować sobie ścieżek. Więcej w działach Mieszkańcy oraz Zasoby i produkty.
Productivity – Produktywność naszych budynków dla danego typu. Jeżeli jest mniej niż 100% – analizować przyczynę.
Military – Opcje zachowania żołnierzy. Szerzej wyjaśniłem to w zakładce Wojsko i Walka.
Ship Register – Informacje o naszych dużych statkach handlowych (tylko na niektórych mapach, patrz dział Flota Morska)
Game Menu – Na dole mamy ikonkę z monitorem. Tutaj możemy obejrzeć listę skrótów klawiszowych, wczytać i zapisać grę, zmienić głośność dźwięku lub muzyki oraz zakończyć grę.
Skróty klawiszowe podczas gry w Settlers 2:
P – Pauza.
H – Widok na siedzibę główną.
B – Wróć do poprzedniego miejsca.
N – Otwórz konsolę wiadomości.
L – Pokaż mapę.
M – Menu główne.
SPACJA – Pokaż miejsca, gdzie można budować.
C – Pokaż nazwy budynków.
S – Pokaż status budynków.
Z / Y – Powiększenie.
V – Przyspieszenie/Spowolnienie gry (tryb Turbo).
I – Okno informacji.
ESC – Zamknij bieżące okno.
ALT+Q – Zamknięcie gry.
F1 – Załaduj grę.
F2 – Zapisz grę.
F8 – Skróty klawiszowe- czyli to, co teraz czytasz 🙂
F12 – Menu opcji.
Strzałki – Przesuwanie mapy.
Kody i inne wałki:
W zależności od wersji gry – wpisz słowo THUNDER lub WINTER. Gdy zadziała – w prawym górnym rogu ekranu ukaże się czerwony wykrzyknik. Wtedy możemy zmienić szybkość gry – od Alt+F1 do Alt+F6. Gdy wciśniemy Alt+F7 – odkryje nam się cała mapa.
Jeżeli chcemy odblokować poziomy w Kampanii Rzymskiej – znajdujemy plik mission.dat (powinien być w katalogu save) i w pierwszej linijce zmieniamy wszystkie zera na jedynki (0 – poziom niewykonany, 1 – poziom zaliczony).
Za Kampanię światową odpowiada plik mission2.dat. Z nim jest trochę większy problem, gdyż tam nie ma zer i jedynek, a jakieś dziwne znaczki na czarnym tle. Aby je edytować potrzebny będzie nam coś lepszego niż windowsowy notatnik, a więc np. Notepad++. Poza tym trzeba będzie przejść pierwszy poziom (Europa), który jest najtrudniejszy. Najłatwiej będzie podmienić plik na ten: https://grajcownik.pl/gry/solucje/s2/kampanie/swiatowa/MISSION2.DAT
Rozdziały poradnika do Settlers 2:
1. Opis ogólny, instalacja i komentarze – wprowadzenie i instalacja gry oraz komentarze
2. Menu i opcje gry – główne oraz poboczne opcje gry oraz skróty klawiszowe
3. Ścieżki i budynki – spis budynków wraz z instrukcją działania, tworzenie ścieżek i flag
4. Mieszkańcy – opis wszystkich rodzajów mieszkańców państwa, z podziałem na zawód i wykonywaną pracę
5. Zasoby i produkty – spis i sposoby wykorzystania wszystkich rodzajów towarów w Settlers 2
6. Wojsko i walka– tworzenie żołnierzy, walka z wrogiem i wykorzystanie katapult
7. Flota morska – instrukcja tworzenia dużych statków i wysyłania ekspedycji na inne wyspy
8. Taktyka i strategia – opis efektywnych sposobów działania taktycznego
9. Ciekawostki- Lista kilku ciekawostek i trików na temat Settlersów
10. Kampania Rzymska – Opis przejścia kampanii rzymskiej Roman Campaign- 10 poziomów. Każdy poziom jest osobno opisany wraz z mapą, wskazówkami i sposobem przejścia
11. Kampania Światowa – Opis przejścia kampanii światowej World Campaign – 9 poziomów
Świetny poradnik na temat mojej ulubionej gry, ale chciałbym dodać jeszcze od siebie na temat użycia kodów grze. Gdy włączy się kody to:
1. Pokazują się nagle wszystkie budynki możliwe do zbudowania (może się to przyda przy misjach 1-4 w Kampanii Rzymskiej)
2. Gdy kliknie się na puste miejsce za naszą granicą, to jest możliwość wybudowania bazy głównej. Dzięki temu można szybko rozszerzyć nasze granice i posiadać darmowe magazyny. Można też szybko ukończyć Kampanie Rzymską. Wpisujemy kod, wciskamy kombinacje na odkrycie całej mapy (Alt + F7), klikamy na miejsce koło portalu i już misja ukończona 🙂 Trick ten nie działa tylko w misji 2 gdyż nie ma miejsca by postawić tam bazę.
Sztuczka ta przydaje się też bardzo w drugiej Kampanii. W poprzedniej Kampanii nowo powstała baza nie miała nic. A tutaj posiada początkowe zasoby z jakimi rozpoczynaliśmy misję. Brakuje tobie złota ? Budujesz za granicami bazę i masz dodatkowe kilka sztuk. Wystarczy połączyć nową bazę z reszta naszych dróg. Mój sposób był taki, że odkrywałem mapę, robiłem kilka baz wokół wrogów, budowałem fortece i atakowałem masą żołnierzy. Po jakimś czasie baza wroga padła.
Mam nadzieje że trochę pomogę, ale oczywiście odradzam grać na kodach, bo to psuję całą zabawę.