Settlers 2 – Ciekawostki

Przystan

– gdy wróg atakuje naszą strażnicę, spodziewając się, że ją zajmie, możemy ją zawczasu spalić (w momencie między śmiercią ostatniego obrońcy, a przekroczeniem progu strażnicy przez napastnika). Potrzebny jest duży refleks przy obserwowaniu walki żołnierzy przed strażnicą, ale warto stosować tą sztuczkę, by odsunąć wroga od reszty naszego państwa.

– leśniczy nic nie produkuje, więc po zbudowaniu chatki możemy odciąć do niej drogę, (jeśli nie jest przelotowa) wtedy leśniczy będzie miał więcej miejsca na sadzone drzewka.

– bywają zasoby, których można wyprodukować nieograniczoną ilość (pszenica, woda, deski itp.), jak i takie, których ilość jest ograniczona przez mapę (surowce, ryby, kamienie). Zazwyczaj mapy jednak są tak ułożone,  że nie brakuje na nich żadnych surowców (niekiedy tylko brakuje złóż złota)

–  gdy na ścieżce jest duży ruch, to po jakimś czasie zmienia ona kolor na ciemniejszy, bardziej wydeptany. Gdy tak się stanie – na ten odcinek automatycznie przyjdzie osioł do pomocy (jeśli mamy wolne osły w zamku/magazynie).

– aby nie zostać „na lodzie”, czyli bez tartaku i desek, w grze aktywny jest 'Program Ratunkowy’, który zostawi w zamku wymagane zasoby na zbudowanie pierwszego Tartaku. Po jego zbudowaniu program zostaje deaktywowany.

– gdy chcemy ułatwić sobie grę, możemy przy starcie gry (tylko dla pojedynczych map) wyłączyć eksplorację mapy, wtedy cała ziemia będzie od początku odkryta i widoczna. W trybie kampanii możemy zastosować kod – wpisujemy (w zależności od wersji gry) słowo THUNDER lub WINTER (w prawym-górnym rogu pojawi się czerwony wykrzyknik), a potem wciskamy Alt+F7 – wtedy mapa powinna się odkryć. Używając kombinacji od Alt+F1 do Alt+F6 – zmieniamy szybkość gry.

– od dłuższego czasu dostępny jest dodatek „Settlers2 – Dziesięciolecie”, jest to ulepszona graficznie wersja gry, ale oprócz nowej grafiki nie różni się od pierwowzoru.  Bezproblemowo można ją uruchomić pod Windowsem XP, z nowszymi systemami mogą być problemy (zawsze jednak zostaje Dosbox).

– mieszkańcy, którzy pracują „w terenie” (np. leśniczy, drwal) w momencie wyjścia z chatki już wiedzą, w które miejsce mają iść pracować. Jest to irytujące, gdy mamy obok siebie 2 lub więcej chatek jednego rodzaju. Wtedy może zdarzyć się, że 2 drwali może zechcieć ściąć to samo drzewo. W takim wypadku zetnie je ten, który dojdzie do niego pierwszy, a drugi wróci do chatki z niczym (zamiast ściąć inne drzewo). Przy odrobinie pecha obaj drwale mogą jednocześnie dojść do danego drzewa, wtedy… żaden go nie zetnie! Jak to się mówi – gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. To samo dzieje się z leśniczymi, rzadziej z kamieniarzami i łowcami zwierzyny. Gdy dzieje się tak z rybakami, to oznacza, że ich chatki są za blisko siebie.

– wróg niekiedy może nas zaatakować, a mimo to my nie możemy zaatakować jego (nawet tej samej strażnicy, z której wysłał atak). Jest to bardzo stresujące, a pomóc może jedynie zbudowanie strażnicy jeszcze bliżej wroga.

– sztuczna inteligencja, (czyli przeciwnik komputerowy) jak to zwykle bywa w grach, nie jest zbyt rozgarnięty i robi głupoty. Praktycznie zawsze na największych mapach, gdy zdobędzie trochę terenu – jego rozwój zatrzymuje się zupełnie. Komputer buduje budynki w głupich miejscach, i atakuje zawsze, gdy tylko ma możliwość (nawet, gdy ma tylko najgorszych rycerzy). Najprzyjemniej więc grać z żywym przeciwnikiem w opcji multiplayer. Najwygodniejsze jest to w wersji Settlers 2 – Dziesięciolecie.

– pozostałości na mapie (szkielety, patyki i inne śmieci leżące na mapie) możemy usunąć budując na nich ścieżkę lub flagę. Gdy budujemy farmy, warto w ten sposób oczyścić teren wokół nich.

– zapis stanu gry multiplayer można zapisywać po zainstalowaniu odpowiedniego patcha.

– przeciwnik komputerowy nigdy nie używa geologów, od razu wiedząc, gdzie budować odpowiednią kopalnię. To oznacza nic innego jak oszustwo.

– wszystkie budynki przetwórcze mają taki sam czas trwania przeróbki materiału, czyli na 1 młyn budujemy 1 piekarnię. Na 1 hutę żelaza budujemy 1 zbrojownię itd. Jedyny wyjątek od tej reguły to 2 drwali na 1 tartak i 1 leśniczego, oraz dużo więcej farm niż budynków przerabiających pszenicę (tutaj już ilość dobieramy indywidualnie)

– po rozpoczęciu gry najlepiej jest wcisnąć klawisze 's’ i 'c’ – wtedy nad domkami pojawią nam się ich nazwy oraz produktywność.

– wrogie państwo możemy atakować, gdy mamy z nim blisko granice, ale również liczą się granice wodne. Na obrazku poniżej mamy przykład, wróg może nas zaatakować, bo ma z nami granicę, mimo że żołnierze muszą przejść przez pół mapy by obejść wodę.

Atak


 

 

Rozdziały poradnika do Settlers 2:

1. Opis ogólny, instalacja i komentarze – wprowadzenie i instalacja gry oraz komentarze

2. Menu i opcje gry – główne oraz poboczne opcje gry oraz skróty klawiszowe

3. Ścieżki i budynki – spis budynków wraz z instrukcją działania, tworzenie ścieżek i flag

4. Mieszkańcy – opis wszystkich rodzajów mieszkańców państwa, z podziałem na zawód i wykonywaną pracę

5. Zasoby i produkty – spis i sposoby wykorzystania wszystkich rodzajów towarów w Settlers 2

6. Wojsko i walka– tworzenie żołnierzy, walka z wrogiem i wykorzystanie katapult

7. Flota morska – instrukcja tworzenia dużych statków i wysyłania ekspedycji na inne wyspy

8. Taktyka i strategia – opis efektywnych sposobów działania taktycznego

9. Ciekawostki- Lista kilku ciekawostek i trików na temat Settlersów

10. Kampania Rzymska – Opis przejścia kampanii rzymskiej Roman Campaign- 10 poziomów. Każdy poziom jest osobno opisany wraz z mapą, wskazówkami i sposobem przejścia

11. Kampania Światowa – Opis przejścia kampanii światowej World Campaign – 9 poziomów

3 thoughts on “Ciekawostki i triki w grze- poradnik do Settlers 2”

  1. Okazuje się, że nie jest to oczywiste, a może być przydatne. Strażnice zarówno nasze jak i wroga, mają różne oznaczenia. Duża biała flaga czyta, z X lub z jedną skośną kreską oznaczają kategorię strażnic. Czy jest to granica, czy centrum. Oznaczenia odpowiadają trzem ostatnim ustawieniom naszej armii, czyli obsadzeniu strażnic. Centrum jest białe, i trzecie od końca, przedostatnie są obrzeża, czyli jedna linia i ostatnie to granice z wrogiem, czyli X. Dodatkowo każda strażnica ma informację ile wojska się w niej znajduje. Jest to ilość chorągwi w kolorze gracza na szczycie strażnicy. Pomaga planować atak. Pamiętam jak kiedyś bałem się atakować fortece, bo nie miałem pojęcia ile wojska jest w środku. Niestety ilość wojska nie działa w przypadku kwatery głównej, tam mimo wszystko jest zagadka ile wojska siedzi w środku.

    1. A gdy się dojdzie do granicy rywala z pokojem to od razu trzeba budować katapulty i budować tylko fortece. Dzięki temu można budować przy granicy budynki produkcyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top