Settlers 2 – Taktyka i strategia
Dobra strategia gry to podstawa zwycięstwa w Settlersów. Budynki tworzymy według dobrze przemyślanego schematu, uwzględniając ilość surowców, rodzaj mapy i terenu. W tym dziale pokrótce przedstawię zasady i kolejność budowania państwa, zaczynamy od desek i kamieni.
Początek gry – Deski i Kamienie:
Na początku gry musimy zaopatrzyć się przede wszystkim w deski i kamienie, czyli materiały do budowy domów. W tym momencie nic innego nas nie interesuje. Do budowy małych domków wystarczą same deski, do większych również kamienie.
Gdy na mapie państwa są złoża kamieni, wtedy najpierw stawiamy w ich pobliżu Dom Kamieniarza (lub kilka) i sprawa załatwiona. Kamienie musimy zacząć eksploatować jak najszybciej po starcie gry.
Jeśli chodzi o deski, to muszą one przejść drogę z drzewa, przez pień do deski. Potrzebujemy do tego 3 budynków – Leśniczego, Drwala oraz Tartaku. Leśniczego początkowo (gdy mamy jakiś las na mapie) możemy sobie odpuścić, aż do czasu gdy drzewa się skończą. Jeżeli na mapie występuje dużo lasów to leśniczego w ogóle nie musimy budować, bo pozapychają nam się ścieżki od nieprzerobionego drewna, którego nigdy nie zdołamy wykorzystać.
Standardowo budujemy wszystko obok siebie w stosunku: 1 tartak-1 leśniczy – 2 drwali. Ten stosunek jest optymalny, jeśli chodzi o czas ich pracy, najwięcej do zrobienia mają drwale, więc musi być ich dwukrotnie więcej, niż leśniczych i tartaków. Najlepiej robić to gdzieś „na zadupiu”, np. na półwyspie, żeby leśniczy nie nasadził drzew w ważnych miejscach, ani ścieżki nie blokowały się drewnem od strony „frontowej”. Na małych mapach wystarczy 1 tartak, na średnich dwa, a na dużych 3 lub więcej. Ważne, żebyśmy zawsze mieli jakiś zapas desek i nie dopuszczali do sytuacji, gdy np. ważna strażnica nie jest budowana przez wiele minut, bo wszystkie deski idą w inną część mapy na inne budowy. Musimy mieć zawsze tyle desek, żeby od razu wszystko było budowane.
Na obrazku powyżej budowa dwóch takich „fabryk desek”, czyli w sam raz na średnią mapę. Te budynki zapewnią nam źródła desek na dalszą rozbudowę państwa. Jak widać leśniczych zrobiono wewnątrz, żeby drwale mieli dostęp do wszystkich drzew, które zostaną zasadzone (drwale i leśniczy mają ten sam promień odległości działania)
Początek gry – zwiększenie terytorium:
Gdy już mamy źródła desek i kamieni – możemy zabrać się za budowanie strażnic wojskowych. Zwiększają one terytorium naszego państwa. Na początku gry czas jest najcenniejszy, więc możemy postawić kilka strażnic na samym początku gry (upewniwszy się, że jeszcze wystarczy desek i kamieni na budowę Tartaku). Strażnice budujemy jak najbliżej brzegu mapy, żeby dostarczyły nam jak najwięcej terenu. Na początku budujemy te najmniejsze, bo najszybciej powstają. Początkowo strażnice budujemy tam, gdzie założyliśmy sobie rozwój kraju (np. w kierunku środka mapy) i tam, gdzie da nam to największe zyski (np. dostęp do góry, równin, wody).
W dalszych okresach gry warto zadbać o największe strażnice, gdyż w nich najefektywniej awansuje się żołnierzy na wyższe poziomy (opisałem te zależności w zakładce wojsko i walka). Na granicy z wrogiem też najlepiej sprawdzają się większe strażnice.
Budowanie Farm
Kolejnym krokiem w naszej grze będzie zbudowanie kilku farm. Ziarno z pewnością przyda się później do produkcji piwa, osłów i jedzenia. Na początku gry możemy bazować na jedzeniu od rybaków i myśliwych, ale zasoby te są ograniczone, więc warto szybko przestawić się na pewniejsze źródło jedzenia, czyli zboże.
Farmy można zbudować tylko na zielonych równinach. Wokół budynku farmera musimy zostawić też miejsce na uprawy, w przeciwnym razie nie będzie miejsca na zasiew i farma będzie słaba, lub zupełnie bezużyteczna. Na obrazku poniżej widać optymalny rozkład – każda farma posiada 5 pól ze zbożem, czyli nieźle (6 to maksymalna ilość). Obok takich miejsc stawiamy budynki przetwarzające zboże (młyn, piekarnia, świniarz, rzeźnik, browar, hodowca osłów i kilka studni).
Produkcja jedzenia i eksploatacja złóż
Gdy znajdziemy jakąś górę – od razu wysyłamy tam geologa, by zbadał jakie złoża możemy tam wykopać. Jeśli zdecydujemy się je wydobywać na grubszą skalę (gdy góra jest duża i ma dużo zasobów), to najefektywniej jest zbudować obok niej całą dzielnicę domków. W centralnym punkcie budujemy Magazyn (Storehouse), by nie trzeba było nosić zasobów do/z odległego zamku. Wokół niego budujemy kilka budynków przetwórstwa spożywczego, ilość zależy od wielkości złóż i ilości farm, które posiadamy w innych częściach mapy.
Budujemy też budynki przetwarzające surowce – takie, jakie występują na danej górze, czyli mennice lub/i huty żelaza, a także zbrojownie czy wytwórcę narzędzi.
Rozwój wojskowy i uzyskanie kontroli nad mapą
Gdy mamy już uruchomioną cała machinę wojenną (produkcja złota i broni), i czujemy się na tyle silni, by wojować, wtedy szukamy wroga (o ile sam się wcześniej nie napatoczył). W pobliżu terenów wroga, gdzie spodziewamy się zażartych walk budujemy większe strażnice.
Więcej w temacie podboju w zakładce „Walka”
Poboczne Strategie
Oprócz strategii podstawowej (deski ->pszenica -> żywność ->górnictwo -> wojsko) musimy dbać także o pomniejsze sprawy i stawiać inne budynki.
Gdy mamy dostęp do wody, budujemy wzdłuż brzegu rybackie chaty. Jedną chatkę stawiamy co około 200-300 pikseli, w zależności od ilości wody wokół. Można stawiać też gęściej, ale wtedy ryb nie przybędzie, tylko wyłowimy je szybciej (tak samo jak z kopalniami). Ryby przydadzą się górnikom, i dzięki nim możemy wcześniej zacząć budować kopalnie. Podobnie rzecz ma się w przypadku łowców zwierzyny (hunter), łapią oni biegające zwierzęta i przerabiają na mięso.
Wszelkie niepotrzebne lasy szybko wycinamy w pień i budujemy w ich miejsce farmy. Podobnie robimy ze złożami kamieni, ale w tym przypadku wyczyszczenie terenu trwa o wiele dłużej.
Jeśli drogi (pod flagami) się nam zapychają – ustalamy przyczynę. Powodem jest źle zaplanowana sieć dróg. Należy ją zmienić, albo dobudować nowe. Gdy nasze państwo jest już duże, to koniecznie budujemy Hodowlę Osłów, wtedy przepustowość dróg rośnie. Koniecznie też ustalamy priorytety w transporcie i wykorzystaniu zasobów, więcej w zakładce Zasoby i produkty.
Gdy mamy możliwość budowy Przystani – kolonizujemy nowe wyspy, opis w zakładce ’Flota Morska’.
Rozdziały poradnika do Settlers 2:
1. Opis ogólny, instalacja i komentarze – wprowadzenie i instalacja gry oraz komentarze
2. Menu i opcje gry – główne oraz poboczne opcje gry oraz skróty klawiszowe
3. Ścieżki i budynki – spis budynków wraz z instrukcją działania, tworzenie ścieżek i flag
4. Mieszkańcy – opis wszystkich rodzajów mieszkańców państwa, z podziałem na zawód i wykonywaną pracę
5. Zasoby i produkty – spis i sposoby wykorzystania wszystkich rodzajów towarów w Settlers 2
6. Wojsko i walka– tworzenie żołnierzy, walka z wrogiem i wykorzystanie katapult
7. Flota morska – instrukcja tworzenia dużych statków i wysyłania ekspedycji na inne wyspy
8. Taktyka i strategia – opis efektywnych sposobów działania taktycznego
9. Ciekawostki- Lista kilku ciekawostek i trików na temat Settlersów
10. Kampania Rzymska – Opis przejścia kampanii rzymskiej Roman Campaign- 10 poziomów. Każdy poziom jest osobno opisany wraz z mapą, wskazówkami i sposobem przejścia
11. Kampania Światowa – Opis przejścia kampanii światowej World Campaign – 9 poziomów
Jest błąd w sekcji farmy – maksymalna ilość pól to 6. Warto zawczasu o to zadbać stawiając w odpowiednich miejscach flagi. Tutaj macie przykład
https://i.ibb.co/pvbj6jJ/farma-S2.png