Shogun: Mapa

Mapa Shogun

(kliknij w obrazek, aby powiększyć)

Powyżej główny ekran mapy w Shogun. Poszczególne miejsca ekranu zaznaczono numerami, poniżej lista odpowiadających im opcji. Centralną część ekranu zajmuje mapa krainy. Ukazane są na niej prowincje (ich kolor świadczy o właścicielu), a także jednostki wojskowe poszczególnych graczy. U dołu artykułu jest instrukcja, jak poruszać oddziałami na mapie.

1. Mini-mapa Japonii. Możemy przy pomocy LPM przesuwać się po niej. Kolorami zaznaczono poszczególne Klany. Czarny kolor na mini-mapie to nieodkryty teren.

2. Nazwa aktywnej prowincji.

3. Spis naszych oddziałów wojskowych. W tabelce znajdziemy miejsce stacjonowania armii, ilość jej żołnierzy oraz nazwisko i rangę generała.

4. Spis sojuszy zawartych pomiędzy Klanami.

5. Statystyki gospodarcze. Bardzo ważna zakładka. Możemy tutaj dowiedzieć się jakie mamy zyski i wydatki. Ukazano w tabelce także spis prowincji, które posiadamy, z wyszczególnieniem na jej dochody, lojalność poddanych i utrzymanie wojsk w bakterii. Tutaj także możemy zmienić poziom podatków.

6. Informacje o Szpiegach– lista aktywnych szpiegów, ich ranga oraz misja, którą aktualnie wykonują. Więcej w zakładce o Dyplomacji.

7. Spis naszych następców. Jeśli Dajmio zginie (w walce lub ze starości), wtedy najstarszy następca przejmuje tron. Jeżeli Dajmio zginie, a nie ma następców, wtedy Klan przestaje istnieć. Następcy rodzą się co kilka lat w trybie losowym i potrzebują kilkunastu lat, aby dorosnąć.

8. Sala Tronowa. Możemy tu posłuchać opowieści, a na dole jest odkryta mapa całej Japonii- z niej możemy dowiedzieć się, który Klan ma najwięcej terenów. Bardzo pożyteczne narzędzie jeśli chodzi o strategię rozgrywki.

9. Rekrutacja wojsk. Wybieramy rodzaj wojska, które chcemy zbudować (musimy mieć pieniądze i odpowiednie budynki wojskowe). Produkcja zwyczajowo trwa 1 oddział (60 żołnierzy) na turę. Możemy do kolejki dodać kilka oddziałów. Po upływie tury oddział pojawi się w garnizonie, skąd przenosimy go myszą na teren prowincji. Więcej w zakładce Wojska.

10. Stawianie Budynków. Po kliknięciu wybieramy rodzaj budynku (możemy jeszcze dodać kilka do kolejki). Musimy mieć odpowiednią sumę pieniędzy. Po upływie kilku tur budynek będzie gotowy. Więcej w rozdziale Budynki.

11. Budynki istniejące w aktualnie wybranej prowincji.

12. Nasz skarbiec. Więcej o finansach w dziale Ekonomia.

13. Aktualna tura gry (rok i pora roku)

14. Koniec Tury– gdy już wszystko zrobiliśmy, tutaj przechodzimy do kolejnej tury. Między jesienią i zimą (pod koniec roku) wyskakuje budżet z dochodami i wydatkami naszego państwa.


Poruszanie się po mapie

Poruszanie się po mapie

Nasze jednostki wojskowe i dyplomatyczne ukazane są na mapie w postaci żetonów. Przy wojskowych jednostkach słupek pionowy ukazuje dodatkowo ich liczebność (max: 960 żołnierzy). Obok niego znajdują się gwiazdki- czyli poziom wtajemniczenia generała dowodzącego. Aby przesunąć jednostkę, klikamy LPM na nią (na podstawę żetonu), następnie przeciągamy nad prowincję, do której chcemy ją przenieść (te dostępne podświetlą się na biało) i upuszczamy. Podróżować możemy tylko na odległość jednej prowincji co turę (porę roku). Dodatkowo możemy przemieszczać jednostki między dowolnymi prowincjami, w których zbudowano Port. Podróże między Portami są znacznym ułatwieniem i istotnym wariantem taktycznym. Więcej na ten temat w zakładce Prowincje.

Możemy swobodnie poruszać jednostki w granicach własnego państwa, lecz jeśli chodzi o obce Klany, to już nie jest tak kolorowo. Jednostek wojskowych w ogóle nie możemy tam przesuwać (chyba, że wypowiemy wojnę), natomiast nasze jednostki dyplomatyczne narażone są na śmierć w wyniku działań miejscowych Fortów lub Ninja.


Rozdziały poradnika do Shogun: Total War

Wprowadzenie do poradnika – Wprowadzenie i przedstawienie gry

Fabuła – Podłoże historyczne i cele fabularne w grze

Menu i opcje gry – Objaśnienie poszczególnych opcji w grze

Klany – Lista dostępnych Klanów oraz ich silne i słabe strony

Mapa – Opis mapy i sposobów przemieszczania jednostek między prowincjami

Budynki – Lista i opis budynków, które możemy stawiać w prowincjach

Ekonomia (dochody i wydatki) – Czyli jak zarabiać pieniądze (koku)

Wojsko i wojny – Poradnik do prowadzenia wojen z innymi klanami

Walka w terenie – Poradnik do prowadzenia bitew podczas symulacji

Prowincje – Lista wszystkich prowincji na mapie, wraz z bogactwami naturalnymi i bonusami

Dyplomacja i Religie – Opis prowadzenia dyplomacji, sojuszy, szpiegostwa i religii

Strategia Gry – Ukazanie co należy robić by wygrać rozgrywkę, niezależnie od klanu

Dodatek Mongol Invasion (Inwazja Mongołów) – Dodatek ze Złotej Edycji- opis i poradnik przejścia

1 thought on “Mapa i jej aspekty- poradnik do Shogun: Total War”

  1. Mam taki problem, że jak zdobędę połowę mapy to wrogowie się wykruszają i zostaje jeden najsilniejszy który ma drugie pół mapy. Wysyła on na front niezliczone ilości wojsk i nie umiem tego przełamać. (on chyba oszukuje na pieniądzach).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top