Shogun: Klany
W grze Shogun występuje 7 klanów. Każdy posiada swoje prowincje startowe, kolor i premię specjalną. Wodzem danego klanu jest Dajmio. Kiedy zginie, nie pozostawiając następców- cały klan znika. Celem każdego klanu jest wyeliminowanie konkurentów i opanowanie całej Japonii. Między klanami można zawierać sojusze i dokonywać innych akcji dyplomatycznych. W zależności od tego, jaki klan wybierzemy, musimy dostosować strategię rozwoju. Osobnym, niezrzeszonym klanem są Buntownicy. Nie są oni zorganizowani, i nie posiadają Dajmio lecz potrafią zajść za skórę. Posiadają trochę terenów na początku oraz mogą pojawić się na zbuntowanych prowincjach.
Klan Shimazu
Klan Shimazu posiada tereny na zachodzie mapy, które są dosyć bezpieczne. Kolorem klanu jest zielony. Premią klanową są niższe koszty szkolenia samurajów No-Dachi. Prowincje początkowe są mało dochodowe w rolnictwo, więc jak najszybciej powinniśmy pobudować Porty. Dzięki ułożeniu geograficznemu, najlepiej na początku przegonić klan Imagawa z 3 północnych, bogatych prowincji, wtedy kontakt z wrogiem będzie tylko w 2 prowincjach. Potem zdobywamy prowincję Tosa i wzmacniamy się ekonomicznie. gdy to zrobimy, możemy ruszyć na klan Mori przez północ mapy. Shimazu to Idealny Klan dla nowych graczy, oraz osób ceniących sobie spokój.
Klan Mori
Klan Mori oznaczony jest czerwonym kolorem. Posiadane prowincje są mało dochodowe, ale przedstawiciele Mori to urodzeni wojownicy. W wielu prowincjach mamy możliwość budowy Zbrojowni. Premią dla klanu są niższe koszty szkolenia Mnichów-Wojowników buddyjskich. Grając klanem Mori, na początku jak najszybciej powinniśmy „zająć się” klanem czarnym, a następnie zabarykadować się w prowincji Nagato. Utrudnieniem może być stołeczna prowincja bez dostępu do morza, dlatego najlepiej równolegle zacząć rozbudowywać inną prowincję ze zbrojownią. Najlepiej najpierw podbić cały zachód, a później ruszyć w stronę klanu Oda.
Klan Oda
Klan Oda posiada tereny w centralnej części Japonii, a jego przedstawiciele oznaczeni są kolorem złotym. Gra tym klanem jest dosyć trudna, gdyż z każdej strony mamy wrogów. Na szczęście nasze prowincje są bogate. Na początku najkorzystniej zdobyć prowincje buntowników- Echizen, Tajima, a jak będziemy w stanie to Yamashiro. Następnie możemy ruszyć albo na wschód, albo na zachód. Klan Oda posiada obniżone koszty szkolenia i utrzymania Yari Ashigaru, niestety na tej jednostce lepiej nie opierać swojej siły bojowej…
Klan Imagawa
Klan Imagawa oznaczony został kolorem jasnoniebieskim. Jest to jeden z dwóch klanów, których tereny początkowe znajdują się w 2 różnych miejscach- w centrum oraz na zachodzie mapy Japonii. Wojska między tymi obszarami możemy przenosić przy pomocy wybudowanych od początku Portów. Jako premię klan posiada niższe szkolenia jednostek dyplomatycznych- Ninja i Shinobi. Gra tym Klanem jest bardzo trudna i tylko eksperci potrafią utrzymać oba początkowe tereny.
Klan Takeda
Klan Takeda także miejsca startowe posiada w 2 oddalonych od siebie miejscach. Oznaczony jest na czarno. Ich potężną premią jest niższy koszt wyszkolenia kawalerii, na której warto oprzeć całą swoją armię. Tereny początkowe są bardzo niekorzystnie położone i możemy spodziewać się ciężkiej rozgrywki. Na szczęście prowincje początkowe są dosyć bogate, dodatkowo mamy zbudowane 2 Porty i możliwość budowy kopalń złota i srebra. Na początek warto spróbować podbić prowincje klanu Hojo.
Klan Hojo
Klan Hojo, oznaczony na granatowo, posiada bogate prowincje rolnicze na południowym wschodzie mapy. Premia tego klanu to niższe koszty budowy Zamków. Zazwyczaj, jeśli nie gramy tym klanem, to pod wodzą komputera wyrasta on na naszego największego rywala. Klanem tym gra się dosyć łatwo, lecz na północy mamy równie silnego rywala (Uesugi), którego jak najszybciej powinniśmy unieszkodliwić. Pierwszą rzeczą powinno być zdobycie bogatej prowincji Mutsu, bez tego musimy utrzymywać garnizon w 2 prowincjach z nią graniczących.
Klan Uesugi
Klan Uesugi, oznaczony na jasnoniebiesko posiada bezpieczne i bogate tereny na samym wschodzie mapy. Premią klanu są niższe koszty szkolenia łuczników. Prowincje są bogate w rolnictwo, oraz złoża złota i srebra. Niestety na południu mamy klan Hojo, który jest równie silny. Najpierw powinniśmy uderzyć na niego, jak nam się to uda- zdobycie reszty Japonii będzie już proste.
Rozdziały poradnika do Shogun: Total War
Wprowadzenie do poradnika – Wprowadzenie i przedstawienie gry
Fabuła – Podłoże historyczne i cele fabularne w grze
Menu i opcje gry – Objaśnienie poszczególnych opcji w grze
Klany – Lista dostępnych Klanów oraz ich silne i słabe strony
Mapa – Opis mapy i sposobów przemieszczania jednostek między prowincjami
Budynki – Lista i opis budynków, które możemy stawiać w prowincjach
Ekonomia (dochody i wydatki) – Czyli jak zarabiać pieniądze (koku)
Wojsko i wojny – Poradnik do prowadzenia wojen z innymi klanami
Walka w terenie – Poradnik do prowadzenia bitew podczas symulacji
Prowincje – Lista wszystkich prowincji na mapie, wraz z bogactwami naturalnymi i bonusami
Dyplomacja i Religie – Opis prowadzenia dyplomacji, sojuszy, szpiegostwa i religii
Strategia Gry – Ukazanie co należy robić by wygrać rozgrywkę, niezależnie od klanu
Dodatek Mongol Invasion (Inwazja Mongołów) – Dodatek ze Złotej Edycji- opis i poradnik przejścia