Shogun: Dyplomacja i Religie
Dyplomacja stanowi bardzo istotną część gry Shogun. Sekcję wykonawczą dyplomacji stanowią jednostki, opisane poniżej. Wysłannicy działają jawnie, natomiast Shinobi, Ninja i Gejsze działają w ukryciu i mogą zostać zabici przez Forty Graniczne. Wysłanników z kolei może zabić wrogi Ninja. Kiedy nasza jednostka dyplomatyczna jest na prowincji rywala, wtedy możemy sprawdzić jej budynki i charakterystykę. Wróg także używa jednostek dyplomatycznych, my będziemy widzieć tylko jego wysłanników. Można Na wrogich wysłannikach poćwiczyć sobie własnego Ninja 🙂
Każda jednostka dyplomatyczna, tak samo jak te wojskowe ma swój poziom honoru. Honor dodawany jest jako premia budynku, a po udanych akcjach honor może jeszcze wzrosnąć. Najbardziej doświadczone jednostki mają dużo większą efektywność w swoich działaniach.
Sojusze (Wysłannicy)
Wysłannicy mogą być rekrutowani w Ogrodach Zadumy. Na początku gry każdy Klan posiada jednego wysłannika. Mogą oni być używani do badania terenu rywali oraz zawierania sojuszy. Aby to zrobić, należy znaleźć Dajmio danego Klanu i najechać na niego wysłannikiem. Kiedy mamy z kimś sojusz, wtedy nie można się nawzajem atakować, lecz łatwo ten sojusz zerwać i wtedy już można 🙂
Klany rywali często proponują nam sojusz, na początku gry najlepiej się na to godzić- nic nie ryzykujemy, a przecież i tak zawsze możemy go zerwać. Kiedy odmówimy propozycji sojuszu, dany Klan będzie nas mniej lubił i wzrośnie ryzyko ataków. Komputer również często lubi zrywać sojusze, szczególnie gdy na granicy ma silniejsze wojska. Sojusze dodają też premię do zysków prowincji z handlu. Wysłannicy są ulubionym celem dla zabójczych Ninja. Jeżeli Klan przeszedł na chrześcijaństwo, wtedy wysłannikami są Księża.
Szpiegostwo (Shinobi)
Shinobi to japońscy szpiedzy. Są niewidoczni dla innych Klanów, gdyż działają w ukryciu. Kiedy są na wrogim terenie, dostarczają nam informacji o danej prowincji, dodatkowo zmniejszają jej lojalność poddanych. Niestety są wtedy narażeni na działanie wrogich Fortów Granicznych. Kiedy nasi Shinobi są na naszym terenie- nieznacznie zwiększają lojalność poddanych w danej prowincji. Szpiegów można rekrutować w Herbaciarni. Jak nas stać, warto mieć Shinobi we wszystkich naszych prowincjach.
Zabójstwa (Ninja i Gejsze)
W grze Shogun możliwe są zabójstwa wysłanników, generałów, a nawet samego Dajmio. Dokonywać możemy tego przy pomocy Ninja, a po rozbudowaniu także Gejsz. Podczas zabójstwa występuje dany procent szans powodzenia misji. Zależy on od rangi atakowanego, oraz rangi zabójcy. Najtrudniej zabić Dajmio. Początkujący Ninja bardzo rzadko potrafią kogoś zabić, chyba że są to niedoświadczeni generałowie lub wysłannicy. Każda udana akcja zwiększa rangę zabójcy, dlatego niekiedy warto „poćwiczyć” danego Ninja na jakiś lamusach, a potem dopiero wysłać go na misję główną. Zabójstwa Ninja są użyteczne np. przed atakiem na wroga, żeby w ostatniej chwili zabić mu dobrego generała. Niestety po nieudanej akcji Ninja ginie bezpowrotnie.
Bardziej profesjonalne w zabijaniu są Gejsze. Mają większą szansę na sukces, dodatkowo po ewentualnej wpadce nie giną, tylko atakują powtórnie w następnej turze (aż do skutku). Gejsze to najlepsza broń przeciwko wrogim Klanom, można przy ich pomocy dość łatwo zabić Dajmio bez używania wojsk. Niestety, aby móc rekrutować Gejsze potrzebna jest Legendarna Herbaciarnia i Ogród Zadumy.
Religie
W grze Shogun istnieją 2 religie- buddyzm i chrześcijaństwo. Powinniśmy już przed zaczęciem rozgrywki zdecydować się na jedną z nich. Religia nie jest ważną rzeczą w grze Shogun, moim prywatnym zdaniem najlepiej zostawić Buddyzm.
Buddyzm to narodowa religia całej Japonii w momencie początku gry, więc jeśli chcemy nią grać po prostu zostawiamy tak jak jest. Możemy też zbudować Świątynię Buddyjską, która rekrutuje jedną z najlepszych jednostek wojskowych w grze- Mnichów Wojowników.
Chrześcijaństwo z kolei pojawia się po wizycie europejskich handlarzy. Możemy wtedy budować Kościoły, produkujące chrześcijańskich wysłanników. Po zbudowaniu pierwszego kościoła, ludność w danej prowincji (i sąsiednich trochę też) zacznie się buntować i spadnie wskaźnik lojalności. Równolegle będzie powiększał się tam procent chrześcijan, aż do osiągnięcia 100%. Trwa to kilka lat, w tym czasie powinniśmy oddelegować tam kilka oddziałów wojska żeby zapobiec buntom. Chrześcijanie przynoszą dostęp do broni palnej, a po budowie 6 Kościołów możemy zbudować Katedrę, która da nam różne profity (więcej w dziale Budynki).
Rozdziały poradnika do Shogun: Total War
Wprowadzenie do poradnika – Wprowadzenie i przedstawienie gry
Fabuła – Podłoże historyczne i cele fabularne w grze
Menu i opcje gry – Objaśnienie poszczególnych opcji w grze
Klany – Lista dostępnych Klanów oraz ich silne i słabe strony
Mapa – Opis mapy i sposobów przemieszczania jednostek między prowincjami
Budynki – Lista i opis budynków, które możemy stawiać w prowincjach
Ekonomia (dochody i wydatki) – Czyli jak zarabiać pieniądze (koku)
Wojsko i wojny – Poradnik do prowadzenia wojen z innymi klanami
Walka w terenie – Poradnik do prowadzenia bitew podczas symulacji
Prowincje – Lista wszystkich prowincji na mapie, wraz z bogactwami naturalnymi i bonusami
Dyplomacja i Religie – Opis prowadzenia dyplomacji, sojuszy, szpiegostwa i religii
Strategia Gry – Ukazanie co należy robić by wygrać rozgrywkę, niezależnie od klanu
Dodatek Mongol Invasion (Inwazja Mongołów) – Dodatek ze Złotej Edycji- opis i poradnik przejścia