RollerCoaster Tycoon 2 – Pracownicy parku

Rollercoaster

Mechanik – Naprawia uszkodzone karuzele i przeprowadza w nich przeglądy techniczne. Nie wyznaczamy mu obszaru, sam wie gdzie jest potrzebny. Należy dbać o odpowiednią ilość mechaników, żeby wszystkie karuzele były na bieżąco naprawiane. Mechanika zatrudniamy zaraz po wybudowaniu pierwszej karuzeli/rollercoastera.

Klaun – „Tańczy” na określonym obszarze i zabawia gości parku. Możemy wybrać mu kilka kostiumów. Według mnie nie ma sensu ich zatrudniać, biorą tylko kasę i plątają się pod nogami. Można postawić jednego przy wejściu do parku.

Sprzątacz – Najważniejszy i najbardziej wkurzający pracownik. Sprząta chodniki, podlewa kwiaty, myje ubikacje i opróżnia kosze na śmieci. Robi to automatycznie, ale najlepiej wyznaczyć mu obszar działania.

Ochroniarz – Chroni park przed chuliganami, niszczącymi ławki, śmietniki i latarnie. Koniecznie wyznaczamy mu obszar działania.

Klikając na pracownika, wyświetli nam się jego panel:

Tycoon Pracownicy

U góry nazwa i numer pracownika, w środku okienko z ekranem, w którym aktualnie przebywa dany pracownik. U dołu czynność, którą aktualnie wykonuje. Po prawej mamy 5 ikonek. Pierwsza (szczypce) to przenoszenie pracownika w dowolne miejsce, przydatne przy sprzątaczach. Druga ikonka (niebieskie ślady) to obszar działania (opis poniżej). Trzecia ikonka (brązowa plakietka) to nazywanie pracownika. Kolejna (czerwone strzałki) to centrowanie widoku mapy na danym pracowniku. Ostatnia (czarny kosz) to zwalnianie pracownika.

Nad ekranikiem mamy jeszcze do wyboru 2 zakładki, ta z palcem to wyznaczanie rozkazów pracownikowi, najlepiej tam nic nie zmieniać. Tam też zmieniamy strój klaunom. Zakładka z kartką to informacje i statystyki danego pracownika.


Obszar działania pracowników:

Każdy pracownik pobiera niemałe wynagrodzenie, dlatego powinniśmy mieć ich jak najmniej, przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu ich efektywności. Pracownikowi możemy wyznaczyć obszar działania (ikonka z niebieskimi śladami stóp), sprzyja to porządkowi w Parku. W praktyce robimy to tylko w przypadku sprzątaczy i ochroniarzy. Mechanicy najefektywniej działają, mając wolną rękę. Musimy robić to starannie, gdyż bezpośrednio wpływa to na czystość alejek oraz chuligaństwo, a także na Park Rating.

Jeden z największych lapsusów twórców gry to fakt, że obszar działania pracowników jest możliwy tylko w systemie 4×4 kratki. Gdyby było 1×1 gra byłaby dużo łatwiejsza. W systemie 4×4 pracownicy często gubią się, i chodzą w kółko. Musimy zatem już podczas budowania ścieżek myśleć o ich obsłudze przez pracowników.  Pracownicy 'głupieją’, kiedy na ich obszarze jest jakieś (a nie daj Boże kilka) skrzyżowanie. W takim wypadku zazwyczaj chodzą oni w kółko, zaniedbując resztę alejek. Możemy jednak temu zapobiegać, stosując odpowiedni układ ścieżek i alejek, oraz przestrzegając kilku zasad.

Zasada nr 1 (Sprzątacze i Ochroniarze)

Najłatwiej o porządek, kiedy ścieżki są zbudowane wzdłuż krawędzi zasięgu pracownika, tak jak na obrazkach- pierwsze 2 są prawidłowe, trzeci jest źle (ścieżka przebiega w środku niebieskiego obszaru). Każdy sprzątacz i ochroniarz powinien być odpowiedzialny za obszar od 3 do 5 dużych kwadratów (czyli 12 do 20 małych kwadracików). Wszystkie (bez wyjątku) ścieżki z ławkami, koszami i latarniami powinny być w zasięgu ochroniarza.

 

Zasada nr 2 (Sprzątacze i Ochroniarze)

Dzieci odwiedzające nasz Park śmiecą/wymiotują w zasadzie tylko na głównych ścieżkach, natomiast na ścieżkach-dojściach do karuzel (żółto-niebieskich) śmiecą bardzo rzadko, jedynie na skrzyżowaniu z główną ścieżką. Zatem przenigdy nie każemy pracownikom chodzić po dojściach do karuzel, tym bardziej że pracownicy lubią chodzić tam w kółko. Jak budować karuzele, by pracownik obejmował tylko główną ścieżkę – wyjaśniono na obrazkach poniżej- pierwszy to proste budowanie małych karuzel z jednej strony, drugi obrazek to przerzucanie wejść kolejek do kas na drugą stronę chodnika (tą bez obszaru pracownika), trzeci obrazek to przykład jak nie należy budować. Inne przykłady w zakładkach Karuzele oraz Galeria.

 

Zasada nr 3 (Sprzątacze i Ochroniarze)

W każdym parku znajdzie się kilka skrzyżowań, niestety pracownicy są na tyle głupi, że chodzą na nich gdzie popadnie, nierzadko gubiąc się na jednej kratce. By temu zapobiec, nigdy nie przeprowadzamy obszaru pracownika przez więcej niż 2 odnogi. Skrzyżowanie oczywiście budujemy tak, aby zasięg pracowników ładnie się przy nim zbiegł (obrazek 1), natomiast nigdy nie robimy tak jak na obrazku 2.

 

Zasada nr 4 (Ochroniarze)

Ochroniarze chronią nasz park przed chuliganami niszczącymi ławki, kosze na śmieci i latarnie. W innych miejscach są zbyteczni. Ja osobiście nie buduję w ogóle latarni (zamiast nich skaczące fontanny lub śnieżki), natomiast ławki i kosze na śmieci jedynie przy sklepach z żywnością. To najlepsza metoda, gdyż oszczędzamy niemałą gotówkę. Najlepiej co 5-10 karuzel zbudować taki „kompleks” jak na obrazku nr1, czyli sklepik z jedzeniem, sklepik z piciem, toaletę, w środku ławeczki, z brzegów kosze na śmieci, a wszystko w zasięgu ochroniarza. Obrazki 2 i 3 obrazują, czego nie należy robić. Znaczny wpływ na chuligaństwo mają również brudne chodniki, jeśli na ziemi leży dużo śmieci i „bełtów”, to częściej dochodzi do zniszczeń mienia.

 

Zasada nr 5 (Mechanicy)

Mechanicy pobierają największe wypłaty, więc nie należy zatrudniać ich za dużo. Przy małych i średnich parkach nie ma sensu wyznaczać im obszaru działania, po prostu najmujemy mechanika i koniec. Sam znajdzie karuzelę z awarią w miarę potrzeby.

W przypadku bardzo dużych parków, z rozległymi ogrodami, ślepymi uliczkami itp. możemy wyznaczyć mechanikom obszar działania, dobierając odpowiednią ilość do skupisk karuzel. Gdy mechaników jest za mało, zostaniemy poinformowani o tym na dolnej belce ekranu.

 

Zasada nr 6 (Klauni)

Klauni nie są niezbędni w grze, lecz wpływają na poziom zadowolenia gości. Im więcej gości zobaczy klauna, tym lepiej, stąd każemy im poruszać się wyłącznie w ruchliwych miejscach (np. przy wejściu do parku). W opcjach możemy zmienić mu przebranie.

Przy budowie dużych kolejek górskich z gotowych tras, najczęściej konieczna jest lekka przebudowa wejścia i wyjścia, aby pracownik nie wchodził na dojście do kas. Przykłady takich przebudowań zobrazowano w zakładce Galeria.


Rozdziały poradnika:

1. Strona główna poradnika

 2. Opcje i ekran gry

3. Pracownicy parku – sprzątacze, mechanicy, ochroniarze i klauni

 4. Finanse parku

5. Budowanie karuzel, kolejek górskich i sklepów

 6. Goście parku

 7. Ciekawostki i galeria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top