RollerCoaster Tycoon 2 – Finanse

Tycoon Pieniądze

Powyżej główne okienko budżetu. Mamy w nim wyszczególnione wszystkie nasze dochody oraz wydatki, w ciągu ostatnich 5 miesięcy gry.

Kolejne kolumny to:

Ride construction – koszta budowy nowych karuzel i sklepów
Ride running costs – koszta obsługi karuzel i sklepów (płatne zbiorczo 2 razy w miesiącu)
Land purchase – koszta wykupywania terenu i praw budowlanych

Landscaping– koszta budowy chodników, scenerii, podwyższania/obniżania terenu i wody
Park entrance tickets – zyski z wejściówek do parku (na obrazku puste, bo zarabiamy na biletach na karuzele)
Ride Tickets – zyski z biletów na karuzele
Shop Sales – zyski ze sprzedaży artykułów w sklepach (balony, parasole, mapy, koszulki, kapelusze itp.)
Shop stock – koszta (w hurtowni, skąd je bierzemy) artykułów sprzedawanych w sklepach
Food/drink sales – zyski ze sprzedaży posiłków i napojów
Food/drink stock – koszta (w hurtowni, skąd je bierzemy) posiłków i napojów
Staff wages – najgorszy punkt budżetu- wynagrodzenia dla pracowników. Płatne tygodniowo
Marketing – koszta akcji marketingowych
Research – koszta badań (w zależności od ustawienia, płatne co tydzień)
Loan interest – odsetki od pożyczki, którą mamy zaciągniętą w banku
Pod kreską znajduje się miesięczna strata (na czerwono) lub zysk (na czarno)

Loan – wysokość pożyczki, którą mamy zaciągniętą w banku, obok roczne oprocentowanie

Cash– gotówka, którą posiadamy

Park Value– wartość naszego parku. Ma na niego wpływ ilość atrakcji oraz gotówka.

Company Value– wartość naszej firmy. Jest to park Value plus gotówka minus pożyczka bankowa.

Następne ikonki u góry to kolejno:

Wykres naszej gotówki (pomniejszonej o pożyczkę) na przestrzeni ostatnich 2 lat

Wykres wartości parku przez ostatnie 2 lata

Wykres tygodniowych dochodów w ciągu ostatnich 2 lat

Kampanie marketingowe– 4 rodzaje. Są to darmowe kupony na wybraną atrakcję/sklepik, kampania reklamująca cały nasz park (więcej przychodzących gości) oraz kampania reklamująca daną atrakcję (wzrost zainteresowania gości). Wszystkie akcje marketingowe powodują pozytywny efekt, ale niestety sporo kosztują.

Badania. Wybieramy szybkość ich wykonywania, im szybciej tym drożej. Każdy wynalazek kosztuje 400$, maksymalnie można wynajdywać 1 miesięcznie. Możemy też wybierać, co aktualnie badać (rodzaje atrakcji, kolejki górskie, sklepy, scenerię). Ta sama opcja jest w menu budowania atrakcji.


Zarabianie pieniędzy – krótki poradnik

Dbanie o finanse to podstawa w tej grze. Zarabiać możemy na dwa sposoby- albo na wejściach do parku, albo na biletach na atrakcje. Zależy to od opcji mapy i tylko jeden sposób zarabiania może być aktywny.

 

Zarabianie w trybie płatnych atrakcji i darmowych biletach do Parku:

Ten tryb jest trudniejszy, bo na początku występują ogromne problemy finansowe. Goście nic nie płacą za wstęp do Parku, ale zostawiają szmal na każdej karuzeli czy kolejce, którą pojadą. W opcjach każdej atrakcji możemy wtedy ustalić cenę za przejazd. Nie może ona być za niska (bo wtedy nic nie zarobimy), ani za wysoka (bo odstraszy klientów). Zwyczajowo najlepiej za atrakcje „łagodne” ustalić cenę od 0.50$ do 1$. Za atrakcje „z dreszczykiem emocji” odpowiednia cena wynosi od 1$ do 2$. Kolejki górskie to co najmniej 2$, a te najlepsze nawet 5$. Najlepszą atrakcją (ale też drogą) do zarabiania pieniędzy są Gokarty- spokojnie możemy ustalić nawet 10$ i ludzie i tak będą się pchali do wejścia. Na początku, gdy nie mamy zbyt dużo pieniędzy warto zbudować Obrotospad (Roto Drop) i Wystrzałową Spadajkę (Launched Freefall), obie atrakcje są dość tanie, a cenę możemy ustalić nawet na 3$.

Grając w trybie płatnych atrakcji na początku warto ciąć koszty gdzie się tylko da (aby jak najszybciej rozbudować Park)- warto wyłączyć badania (chyba, że nie mamy co budować) oraz zwolnić wszystkich pracowników (na początku wystarczy 1 Mechanik). Śmieci można sprzątać 1 Dozorcą, przenosząc go ręcznie tam, gdzie są zabrudzenia (a po oczyszczeniu ścieżek podziękować mu za owocną współpracę). Gra w trybie płatnych karuzel na początku jest ciężka, ale po rozwinięciu Parku zyski zaczynają być ogromne. Ważną sprawą jest fakt, że niektóre atrakcje nudzą się gościom, i w pewnym momencie przestają oni ich używać. Sprawdzić, jakie konkretnie atrakcje znudziły się gościom możemy na 2 sposoby- albo wybieramy listę atrakcji z menu i sortujemy pod względem zysku, wtedy wystarczy sprawdzić te, które przynoszą straty. Drugi sposób to lista gości w menu, i przełączenie na widok Opinii- wtedy część z nich będzie brzmiała „nie zapłacę tyle za…” (I won’t pay so much for…). Jedyną radą na ten stan (prócz likwidacji atrakcji) jest zmniejszenie ceny o połowę- wtedy ludzie z powrotem zaczną przychodzić. Goście Parku w trybie płatnych atrakcji siedzą w nim tak długo, aż nie skończą im się pieniądze (czyli około 2 godzin). Jak zostaną bez pieniędzy to idą do Bankomatu lub wychodzą z parku, a na ich miejsce przychodzi świeży gość z pełnym portfelem, który oczywiście musimy opróżnić 🙂

 

Zarabianie w trybie darmowych atrakcji i płatnych biletach do Parku:

Ten tryb jest banalnie prosty. Goście większość pieniędzy zostawiają już „na dzień dobry”, więc od samego początku mamy mnóstwo pieniędzy na inwestycje. Goście, w zależności od ustawień mapy mają przy sobie od 50$ do 120$. Najlepiej jak najszybciej zorientować się, jaka jest to konkretnie kwota na danej mapie (klikając na kilku gości i wyciągając średnią). Budując raptem kilka atrakcji i sklepików, możemy już „golić” gości z jakichś 75% posiadanych pieniędzy. Resztę trzeba im zostawić na jedzenie, picie i wydatki w sklepikach z pamiątkami. Goście przychodzą do Parku wtedy, gdy postawimy jakieś nowe atrakcje. Na początku jest to oczywista oczywistość, więc też na początku zyski będą najwyższe. Goście schodzą się do parku maksymalnie z prędkością około 150 osób miesięcznie, co przy cenie wstępu 75$ daje nam miesięcznie 11.250$, co jest sumą bardzo dużą, którą możemy zainwestować w kolejne atrakcje, co przyciągnie kolejnych gości… Drugim plusem trybu płatnego wstępu do Parku jest fakt, że… atrakcje są za darmo, więc nie musimy tracić czasu na ustalanie ich cen oraz sprawdzanie, czy któreś się nie znudziły gościom. Minus tego trybu jest jeden- goście raczej nie chcą wychodzić z Parku. Skoro wszystko mają za darmo, to siedzą w nim do oporu. Efekt jest taki, że kiedy przestaniemy dostawiać nowe atrakcje, to nasze przychody będą niskie i nie wystarczą nawet na utrzymanie pracowników. Jednakże zyski początkowe są tak duże, iż zapasy pieniężne pozwolą nam przetrwać wiele lat bez dostawiania nowych atrakcji.

 


Rozdziały poradnika:

  1. Wstęp i komentarze

 2. Opcje i ekran gry

 3. Pracownicy parku – sprzątacze, mechanicy, ochroniarze i klauni

 4. Finanse parku

 5. Budowanie karuzel, kolejek górskich i sklepów

 6. Goście parku

 7. Ciekawostki i galeria


Komentarze

jnktrine 2013-12-27 22:59

Receptą na starą atrakcję (na którą już nie chcą przychodzić goście) jest też jej odmalowanie na nowy kolor – nie działa tak dobrze jak obniżenie ceny i z czasem przestaje dawać efekty, ale daje tymczasowy wzrost zainteresowania . (Tak mi się przynajmniej wydaje.)

Swoją drogą bardzo rzetelny poradnik, co prawda w RT2 grałem lata temu, ale dużo jeszcze pamiętam. Ostatnio bawię się trochę z siostrzenicą RT3, i nie wiem, czy to ja już jestem taki sprytny w budowaniu tych parków, czy to ta część jest prostsza, ale niestety misje nie stanowią dużego wyzwania. Stąd mój sentyment i zajrzenie tutaj. Pozdrawiam.

bartek 2016-06-01 19:14

Co do cen atrakcji to dobrym zwyczajem jest ustalenie ich na podstawie współczynnika Excitement na podstawie wzoru cena = zaokrąglenie w dół(Excitement) . Czyli jeśli jakaś atrakcja ma excitement = 7.20 to cenę ustalamy na 7.00, jeśli 2.50 to cena wyniesie 2.00 itd.