RollerCoaster Tycoon 2 – Goście parku
Goście są jedynym źródłem dochodu dla naszego parku, więc musimy bardzo o nich dbać. Im bardziej są zadowoleni, tym chętniej wydają pieniądze. Liczba gości w naszym parku zależy od długości ścieżek i liczby atrakcji w parku. Im większy park, tym więcej w nim dzieciaków. Na każdego gościa możemy kliknąć i dowiedzieć się o nim ciekawych rzeczy. Każdy gość jest inny i ma różne preferencje. Gość jest szczęśliwy i uśmiechnięty, jeśli jest najedzony, nie chce mu się pić, sceneria jest ładna, w parku jest czysto, nie ma zniszczonych ławek. Wtedy chętnie chodzi na karuzele i wydaje pieniądze. Gdy gość jest smutny i zdenerwowany, wtedy nie ma ochoty wydawać pieniędzy. Każdy gość ma swoje preferencje dotyczące ulubionych karuzel, jedni wolą łagodne, inni intensywne. Gdy „przesadzi” i pójdzie na bardzo intensywną karuzelę, może skończyć się to chorobą. Trwa ona kilka minut, w tym czasie gość szuka ławki żeby odpocząć, niejednokrotnie puszczając po drodze „pawia” na środku chodnika. Możemy wtedy użyć „First Aid Room”, czyli kiosku pierwszej pomocy, stawiając go w pobliżu największych kolejek. Poniżej krótki opis interfejsu gościa parku.
W pierwszej zakładce widzimy gdzie gość się znajduje, po prawej mamy 4 ikonki. Kolejno od góry są to: przenoszenie gościa w inne miejsce (można utopić kiedy marudzi), niżej zmiana jego imienia i nazwiska, centrowanie mapy na włączonym gościu oraz informacja.
Druga, bardzo ważna zakładka. Ukazuje nam kolejno od góry: szczęście (zadowolenie) gościa, energię (siły do chodzenia na karuzele), poziom głodu, poziom spragnienia, poziom „kręcenia w głowie” oraz poziom chęci pójścia do toalety. Dwa pierwsze (szczęście i energia) powinny być jak największe, a 4 kolejne jak najmniejsze. Jeśli 4 dolne wskaźniki będą wysokie – gość zamiast chodzić na karuzele, będzie szukał odpowiednio – sklepu z jedzeniem, piciem, ławki i toalety. Poniżej mamy kolejno: czas, jaki gość spędził w parku, ulubione „natężenie” karuzel (w skali 10-stopniowej – im wyższe, tym bardziej intensywne karuzele gość wybierze), a na dole tolerancja na wstrząsy, czyli jego skłonność do chorowania i wymiotowania.
Czwarta zakładka (trzecia mi nie działa- służy do sprawdzenia na jakich karuzelach gość był). Na obrazku widzimy finanse gościa. Od góry kolejno: pieniądze w portfelu, pieniądze które wydał, pieniądze, które zapłacił za wejście do parku, pieniądze które wydał na bilety na karuzele, następnie wydane pieniądze na jedzenie, picie i zakupy w innych sklepach. Idealna jest sytuacja, gdy gość jest tak szczęśliwy w naszym parku, że błyskawicznie wydaje wszystkie pieniądze i idzie do bankomatu wypłacić kolejne. Gdy goście wychodzą z naszego parku z dużą ilością pieniędzy, znaczy że nasz park nie jest jeszcze zbyt atrakcyjny.
Piąta zakładka to opinie gościa na temat parku i własnych potrzeb, zarówno pozytywne jak i negatywne.
Ostatnia zakładka ukazuje nam, co gość nosi aktualnie przy sobie.
Ważne, żeby goście byli zadowoleni, bo to wpływa praktycznie na całą grę. Szczęśliwi goście więcej wydają pieniędzy i chętniej chodzą na karuzele. Od szczęścia gości zależy również rating parku. Musimy dbać, by park był czysty i zadbany, nie żałować pieniędzy na scenerię. Gość musi mieć także gdzie zjeść, napić się i skorzystać z toalety. W prawym górnym rogu ekranu mamy ikonkę analizy opinii. Klikając na grupowe opinie (ikonka z wieloma gośćmi) widzimy, jakie są najpopularniejsze opinie w parku. Musimy co jakiś czas tu spoglądać i sprawdzać, czy nie ma zbyt dużo negatywnych opinii, i w razie potrzeby je eliminować (tzn. sprzątać, naprawiać ławki, obniżać ceny biletów na karuzele, budować sklepy z jedzeniem, piciem i toalety). Jeśli negatywnych opinii będzie sporo, to będą się one również co chwilę wyświetlały na dole ekranu w pasku wiadomości.
Globalne, dominujące opinie gości możemy sprawdzić klikając na ikonkę w prawym górnym rogu ekranu, a następnie w Summarized i zmieniamy na Thoughts.
Każda mapa ma własne opcje gości. Możemy je zobaczyć i zmienić w edytorze scenariuszy. Jest to przede wszystkim ilość pieniędzy, którą przeciętny gość posiada (max=100$), ale także jego początkowe niezadowolenie, głód, pragnienie oraz preferowane karuzele (ostre lub łagodne).
Rozdziały poradnika:
3. Pracownicy parku – sprzątacze, mechanicy, ochroniarze i klauni