Transport Tycoon – Budowanie torów kolejowych
Najważniejszymi pojazdami w grze są pociągi. Dzięki nim możemy przewozić naprawdę duże ilości zasobów na duże odległości. Umiejętność budowania rozwiniętej sieci kolejowej jest podstawowym zadaniem każdego gracza. Do obsługi wielu linii na jednej trasie wymagane są semafory i podwójny tor. Są 4 rodzaje torów, w zależności od generacji pociągu i roku gry – zwykłe, elektryfikowane, jednoszynowe i MagLev. W każdej generacji jednak zasady budowania torów i dworców są podobne.
Tory staramy się budować z jak najmniejszą ilością zakrętów i różnic terenu. Gdy mamy dużo pieniędzy, możemy całkowicie wyrównać „na płasko” teren pod budowę torów w linii prostej, a w kolizji z fabryką czy miastem – budować tunele i mosty. Dobra trasa to podstawa sukcesu, gdyż pociągi zwalniają na zakrętach i wjeżdżając pod wzniesienia.
Semafory są różne – świetlne i zwykłe (lizaki), lecz działanie mają identyczne. Semafor zwykły budujemy z prawej strony toru, można budować też z lewej, ważne by zawsze było z tej samej. Innymi słowy, gdy mamy 2 torowiska – semafory powinny znajdować się po zewnętrznych stronach. Aby ruch na trasie był płynny, powinny być ustawione gęsto, co 1-6 kratek.
Najprostsza Trasa
Podstawowa, prosta linia kolejowa ukazana jest na obrazku powyżej. Pociąg wtedy ustawiamy na pełny załadunek. Taka konstrukcja zdaje egzamin na krótkich trasach.
Zwykła Mijanka
Na powyższym obrazku ukazano prostą mijankę. Takim sposobem na trasę możemy wypuścić 2 pociągi. Będą one czekały na siebie na mijance. Nie należy zapominać o semaforach.
Proste Dworce
Powyżej 2 przykłady dworców na liniach dwukierunkowych. Dworzec z prawej strony obsługuje niewielką ilość pociągów, ale dla małego ruchu wystarczy. Dworzec po lewej posiada 2 perony przelotowe, jest dużo wydajniejszy. Z obu stron peronów budujemy wtedy jedną kratkę torów, gdzie stawiamy semafory. Na tej zasadzie możemy budować dłuższe dworce z większą ilością peronów.
Dworzec końcowy dla 2 linii kolejowych
Powyższy przykład pokazuje, jak zbudować dworzec, do którego prowadzą 2 linie. Jedna linia prowadzi na północny wschód, a druga na południowy wschód (tunelem).
Skrzyżowanie linii głównej z dołączeniem do fabryki
Powyżej przykład na połączenie pojedynczej fabryki do linii głównej. Wydobywamy ropę, którą chcemy wozić w lewo, do rafinerii. Wjazd jest zwykłym skrętem, natomiast wyjazd musimy przeprowadzić na drugą stronę linii, przy pomocy mostu lub tunelu. Zawsze przy budowie bezkolizyjnych skrzyżowań i połączeń musimy używać mostów lub tuneli. Na obrazku mamy 2 przyłączenia na krótkim dystansie, to górne również prowadzi do drugiego pola naftowego. Warto również przedłużyć trochę wjazd na dworzec, jeśli obsługuje on wiele pociągów. Wtedy zjazd z linii głównej do dworca budujemy kilkadziesiąt kratek wcześniej, tak, żeby oczekujące pociągi nie blokowały głównej trasy.
Węzeł 2 linii głównych
Jeśli nasza firma jest już bardzo rozwinięta, koniecznie będzie połączenie 2 lub większej ilości głównych tras kolejowych. Powyżej przykład na takie rozwiązanie, nie jest on idealny, lecz większy nie zmieściłby się na ekranie. Węzeł zawiera skrzyżowanie główne oraz 2 „obwodnice”. Wewnętrzna wykorzystywana jest przez pociągi chcące skręcić o 90 stopni w prawo. Zewnętrzna z kolei umożliwia skręcanie w lewo (czyli de facto o 270 stopni w prawo). Pociągi chcące jechać prosto nie kolidują z niczym, jadą normalnie przez środek.
Rodzajów węzłów jest nieskończenie wiele, trzeba budować je „z głową”, w zależności od warunków terenowych i nasilenia ruchu na każdej odnodze. Zjazdy z głównej trasy zawsze bezpieczniej jest robić wcześniej, niż później. Nikomu to nie zaszkodzi, a niweluje ryzyko zablokowania trasy.
Węzły należy budować z logiką, każdy kto pogra dłużej w Tycoona z pewnością nabierze doświadczenia i wprawy. Najlepszym do tego miejscem jest gra na mapach multiplayer i podpatrywanie, jak bardziej doświadczeni gracze budują swoją sieć kolejową. Węzeł z powyższego obrazka to tylko miniaturka, budowałem go tak, aby zajął mało miejsca i stronka się nie rozjechała na niskich rozdzielczościach.
Zobacz Także: