Transport Tycoon – Galeria

W tym rozdziale pokazane są zdjęcia i obrazki (screenshoty) z gry. Większość z nich robiona na konstrukcjach i pociągach typu MagLev (czyli najnowocześniejszych). Obrazki przedstawione są ‚chronologicznie’, czyli stanowią krótki, obrazkowy poradnik gry w Open TTD.

 

Początek gry

Na początku mamy mało pieniędzy, więc powinniśmy postarać się o jedną, ale bardzo dochodową linię przewozową, która umożliwi nam dalszy rozwój firmy. Może to być np. trasa autobusowa między 2 dużymi miastami, oddalonymi od siebie o jakieś 100 kratek. Także bogate przedsiębiorstwo przemysłowe (albo kilka obok siebie) zapewni nam spory dochód, gdy pociągiem przewozić będziemy zasoby do  odległego celu.


 

Przewóz pasażerów i poczty

W początkowych fazach gry największy dochód przynoszą przewozy pasażerskie. Oczywiście wymagane są do tego duże miasta, ale takich zawsze jest przynajmniej kilka na mapie. Jeżeli mamy możliwość budowy stacji ciężarówek połączonych z dworcem kolejowym (przy budowie trzymamy klawisz ctrl), najlepiej dworzec postawić oddalony od domów, a w samym mieście postawić kilka stacji ciężarówek do ‚zbierania’ pasażerów dla dworca. To samo robimy w drugim, dużym mieście i zaczynamy wozić pasażerów i pocztę. Takie linie potrafią zwrócić się w ciągu kilku miesięcy funkcjonowania.

Jeżeli nie możemy budować łączonych dworców kolejowo-samochodowych, można ewentualnie przy dużych miastach przewozić autobusami pasażerów na dworzec kolejowy (tam wyładować) i posłać ich dalej w podróż pociągiem.


Budowa większego dworca kolejowego

Kiedy już zapewnimy sobie przypływ gotówki, możemy zabrać się za budowę większego dworca, z kilkoma peronami. Musimy dobrze wybrać jego miejsce, najlepiej obok Fabryki- wtedy będziemy mogli tam wozić stal, żywiec i zboże. Później, jak będzie nas stać- możemy obok dobudować Tartak i Rafinerię, aby do naszego dworca móc przywozić dodatkowo drewno i ropę. Dworzec powinien być wydajny, czyli przede wszystkim posiadać odpowiednią liczbę peronów. Dodatkowo wjazdy i wyjazdy do/z dworca powinny być w miarę proste, aby pociągi nie zwalniały na zakrętach w tym newralgicznym miejscu. Będziemy mogli do naszego dworca mogli doprowadzić dwutorową linię kolejową, która będzie przywozić zasoby z dużej ilości odległych przedsiębiorstw (patrz niżej).

Ogólne plusy takiej strategii (duży dworzec + ruchliwa, długa i przemysłowa linia kolejowa) są dwa- pociągi z dalszych odległości więcej zarabiają, a dodatkowo przetwarzane zasoby mamy ‚zgromadzone’ w jednej fabryce. W dalszych okresach gry, jeśli to dozwolone w opcjach, możemy ‚dostawić’ obok dworca dodatkowe przedsiębiorstwo przyjmujące zasoby (żeby były obok siebie Fabryka, Rafineria, Tartak i Elektrownia).

 


Budowa ruchliwej linii kolejowej

Do wydajnego dworca podłączamy linię kolejową. Oczywiście wszystko musi grać z semaforami, inaczej pociągi będą się gubiły. Linia powinna być jak najprostsza, a ostrzejsze zakręty w ogóle nie wchodzą w grę.

Poniżej kilka przykładów, jak można wykorzystywać długą, dwutorową linię kolejową. Przy każdym interesującym nas przedsiębiorstwie możemy zbudować odnogę, z niewielkim rozjazdem torów. Jeśli linia „główna” jest naprawdę porządna, pociągi z odległych fabryk będą przynosiły ogromne zyski. Do obsługi lepszych i dalszych zakładów możemy użyć większej liczby pociągów, żeby na każdym dworcu utrzymywać wysoki wskaźnik przewozu zasobów. Linię (i planowane rozjazdy) powinniśmy budować tam, gdzie znajduje się najwięcej przedsiębiorstw, które potrzebujemy, np. w górach.

Możemy od linii głównej budować dowolną liczbę „odnóg”, które prowadzić będą w dalsze zagęszczone rejony mapy. Jeśli dobrze wszystko zrobimy i będziemy posiadać nowoczesny tabor, możemy do jednego dworca i jedną linią, podłączyć pociągi z ponad 100 przedsiębiorstw- da nam to mnóstwo pieniędzy.

 


 

Budowa ogromnych dworców wywozowych

Kiedy już będziemy mieli bogate przedsiębiorstwo, przetwarzające zasoby oraz długą i prostą linię kolejową, zostaje nam budowa 2 dworców- jeden ‚wywozowy’ przy Fabryce, drugi ‚przywozowy’ w mieście. Muszą one być największe, jakie tylko da się zbudować. Dworzec ‚wywozowy’ powinien mieć co najmniej 2 perony, gdyż trzeba w nim utrzymywać wysoki wskaźnik usług transportowych. Powinna być do niego zawsze lekka kolejka pociągów. Jeżeli po linii głównej jeżdżą innego typu pociągi, wtedy wjazd do ‚dworca wywozowego’ powinien zacząć się z odpowiednim wyprzedzeniem, aby kolejka pociągów czekająca na załadunek nie zablokowała całej linii. Jeden przejazd takiego pociągu do celu przyniesie przeogromne zyski. Na poniższych obrazkach są głównie dworce łączone, najdłuższe perony służą do najcenniejszego transportu, do zakładu na drugi koniec mapy. Krótsze perony używane są do zasilenia tutejszej fabryki w surowiec.


 

Platformy Wiertnicze

W późniejszych latach gry, na morzach wyrastają platformy wiertnicze. Produkują one ropę, oraz przy okazji trochę pasażerów. Niekiedy zdarza się, że kilka jest ich obok siebie (zwłaszcza, jak na mapie większe wody są tylko z brzegów). Możemy do transportu ropy używać statków (są powolne), helikopterów (??) oraz… pociągów. Wystarczy zrównać wodę z ziemią i postawić tam dworzec PKP.


 

Budowanie Nowych Przedsiebiorstw (Fabryk)

Na koniec gry, dla zabicia nudy i inwestycji zarobionych środków pieniężnych, możemy zacząć budować przedsiębiorstwa. Sposób zależy od zaawansowanych opcji gry. Wpływ na komfort budowy znajdziemy w dziale opcji Ekonomia -> Przedsiębiorstwa, i tam :”Pozwól na wiele podobnych przedsiębiorstw w mieście” oraz „Budowa przedsiębiorstw wydobywczych”. W tej ostatniej opcji dostępne są 3 rodzaje. (1- niedostępna budowa, 2- poszukiwanie, czyli przedsiębiorstwo w losowym miejscu mapy i 3-sami wybieramy lokalizację) Gdy mamy pełną swobodę budowy, możemy zbudować w obu przeciwległych rogach mapy dwa wielkie dworce i wozić między nimi zasoby z budowanych przedsiębiorstw. Poniżej przykład z Diamentów, ale najkorzystniej wozić np. Rudę Żelaza do Huty, Stal do Fabryki i Towary do miasta, wszystko tymi samymi torami na możliwie jak najdalszą odległość. Zyski będą miliardowe 🙂

 

Zobacz Także:

  1. Wprowadzenie, instalacja i komentarze
  2. Menu i opcje gry
  3. Mapa, zasoby, fabryki i miasta
  4. Pojazdy
  5. Budowanie dworców i dróg
  6. Budowanie Torów Kolejowych
  7. Ai i gra multiplayer
  8. Ciekawostki i triki
  9. Galeria