Pojazdy w Transport Tycoon i Open TTD:
W grze występują 4 podstawowe grupy pojazdów, są to samochody, pociągi, samoloty i statki. Każdym z nich możemy przewozić zasoby. W zależności od roku gry pojazdy są starsze i nowsze. Z czasem więc możemy budować coraz lepsze pojazdy, które są szybsze i pojemniejsze. Każdy rodzaj pojazdów ma swoje plusy i minusy, lecz najlepsze i najciekawsze są pociągi. One są „esencją” Transport Tycoon, gdyż mogą przewozić najwięcej towarów. Pojazdy należy co jakiś czas serwisować, w innym przypadku będą coraz częściej się psuły i blokowały przejazd. Na całej trasie przejazdu należy więc rozstawić punkty serwisowe, można też w trasie pojazdu wpisać przystanek w serwisie. Samoloty można serwisować tylko na lotniskach, więc nie można robić ich zbyt daleko od siebie. Serwisowanie można sobie odpuścić, gdy w opcjach OpenTTD mamy wyłączone awarie pojazdów.
Klikając na dowolny pojazd, wyświetla nam się obrazek z informacjami o nim. Z lewej strony jest okienko z podglądem pojazdu. Na dole pasek z informacją, gdzie pojazd aktualnie zmierza. Klikając w ten dolny pasek zatrzymujemy pojazd. Z prawej strony mamy 5 ikonek. Górna to centrowanie mapy w miejscu, gdzie jest ten pojazd. Kolejna to wysłanie pojazdu do serwisu. Trzecia, środkowa ikonka to zawracanie pojazdu (samochody i pociągi) lub przebudowa pojazdu (samoloty i statki). Czwarta ikonka to wyznaczanie trasy pojazdu, a ostatnia to szczegóły danego pojazdu. Znajdziemy w nich wiek (w nawiasie wiek maksymalny), koszty utrzymania, maksymalną prędkość, zysk w tym roku i w poprzednim, niezawodność, liczba awarii, nazwę, rok zbudowania, wartość (gdybyśmy chcieli go sprzedać – maleje w czasie), pojemność, liczbę zasobów aktualnie przewożonych. Na dole wybieramy okres między serwisowaniem pojazdu. Gdy chcemy zbudować więcej identycznych pojazdów, budujemy jeden, a resztę klonujemy w menu zajezdni ikonką na dole.
Ciężarówki
Ciężarówki są najtańszym sposobem przewożenia zasobów na krótkie odległości. Niestety na niskiej cenie kończą się ich plusy, gdyż pojemność i szybkość ciężarówek jest bardzo niska. W przeciągu gry występują 3 generacje ciężarówek. Nowe pojazdy wtedy pojawiają się stopniowo, co jakiś czas.
Pierwsza generacja dostępna jest na początku gry, w latach 30-tych, ciężarówki wtedy poruszają się z prędkością 48km/h (56km/h dla autobusów). Druga generacja pojawia się w latach 70-tych, pojazdy są trochę pojemniejsze, a ich prędkość wynosi 88km/h. Trzecia, najnowsza generacja pojawia się po roku 2000, prędkość pojazdów to 112km/h (127km/h dla autobusów).
Ciężarówki do zarabiania pieniędzy potrzebują stacji i dróg pomiędzy fabrykami lub miastami. Budowanie tras ciężarówek jest najłatwiejsze i najszybsze, jednakże najbardziej problematyczne w późniejszym utrzymaniu. Przy zmianach produkcji fabryk należy mozolnie dostosowywać ilość pojazdów obsługujących trasę. Idealna sytuacja jest wtedy, gdy wszystkie zasoby przewożone są na bieżąco, a przy stacjach nie tworzą się kolejki.
Tramwaje
Tramwaje w Transport Tycoon i OpenTTD traktowane są przez grę jak zwykłe ciężarówki. Torowisko i stacje budujemy, klikając i przytrzymując tam, gdzie buduje się drogi. Wcześniej musimy ściągnąć sobie pliki z tramwajami, których w internecie i opcjach dodatków online jest mnóstwo. Tramwaje mają podobne właściwości do samochodów, lecz zwykle bywają trochę pojemniejsze. Torowisko budujemy na tej samej zasadzie, co drogi, lecz stacje tramwajowe budujemy trochę inaczej. Za stacją, aby tramwaj zawrócił, musi być zakończenie torowiska (miejsce do zawracania). Jeśli chcemy na jednym torowisku przewozić jednocześnie pasażerów i pocztę, musimy dobrze zaplanować budowę stacji. Stacja dla poczty i pasażerów ukazana jest na obrazku poniżej. Mamy tam 2 odnogi dla tramwajów pasażerskich (na obrazku opisane „pas”) i 1 dla pocztowych. Zbudowane są optymalnie, każda z 3 odnóg to 1 kratka torów, 2 kratki stacji i za nimi miejsce do zawracania. W takim wypadku nie przeszkadzają one sobie nawzajem a ruch jest płynny. Jeśli zbudujemy na jednej linii stację pasażerską i pocztową, wtedy tramwaje blokują się i tworzą się zatory. Niekiedy tramwaje pasażerskie i pocztowe mają różne prędkości, wtedy tworzą się zatory i kolejki. Jeśli nie mamy w opcjach tramwaju zaznaczonego pełnego załadunku, wtedy też tramwaje mają skłonności do jeżdżenia grupami, a potem długo nic – dokładnie tak, jak w polskich miastach 🙂 Reasumując, tramwaje są ciekawym, ale niezbyt funkcjonalnym środkiem transportu. Dobre są do obsługi małych miast i zakładów przemysłowych. Przy obsłudze dużych miast zawsze będą się korkować i jeździć stadami.
Samoloty
Samoloty są bardzo dobrym sposobem na zarobienie dużych pieniędzy w Transport Tycoon. W przeciągu gry co jakiś czas dochodzi możliwość budowania nowych rodzajów samolotów, w zależności od roku gry. Również lotniska z czasem możemy budować coraz większe. Wprawdzie lotniska i maszyny są drogie, lecz szybko się zwracają. Najlepiej budować lotniska w dużych miastach (łącząc je z centrum stacjami ciężarówek). Lotniska powinny być oddalone daleko od siebie, by zmaksymalizować zyski, lecz nie za daleko, żeby zbyt często nie psuły się w locie. Przychody są najwyższe, gdy miasta są mniej więcej podobnej wielkości, a samoloty w obu miastach ustawione są na pełny załadunek. Sieć samolotowa ma poważną wadę, w pewnym momencie się przeciąża. Lotniska mają stosunkowo niewielką przepustowość, a samoloty małą ładowność. W grze multiplayer inni gracze często nieprzychylnym okiem patrzą na graczy, którzy używają samolotów, gdyż powszechnie uważa się, że one są łatwe i dla n00bów:)
Pociągi
Pociąg to zdecydowanie najlepszy i najciekawszy pojazd w całej grze. Ma dużą szybkość i ładowność. Praktycznie nie istnieje ilość materiałów, której nie można przewieźć pociągami w krótkim czasie. Możemy budować długie i wieloperonowe dworce. Pociągi składają się z lokomotywy i wagonów. Lokomotywa posiada swoje parametry, jak szybkość maksymalna i moc. Jeśli mamy zbyt dużo wagonów, lokomotywa przyspiesza dużo wolniej. Przyspieszenie zależy od mocy lokomotywy. Dlatego też, dla długich pociągów możemy zastosować dwie lub więcej lokomotyw, aby przewóz trwał krócej. Wagony dobieramy pod względem przewożonych zasobów. Jeśli wozimy tylko 1 typ zasobu, np. węgiel z kopalni do elektrowni, wtedy dopasowujemy tylko ilość wagonów. Gorzej, jeśli wozimy jednym pociągiem więcej rodzajów zasobów (np. pasażerów i pocztę lub żywiec i zboże), wtedy starannie musimy rozplanować ilość poszczególnych wagonów, by nie jeździły one puste. Pociągi serwisujemy jak najczęściej, gdyż zepsuty blokuje ruch na całej linii.
Są 4 zasadnicze generacje pociągów, każda następna to szybsze i silniejsze pociągi. Każda z nich ma osobne tory, a możemy je przebudowywać używając odpowiedniego narzędzia w opcjach budowy torowiska. Pierwsza generacja to pociągi spalinowe, dostępne na początku gry. Są najwolniejsze i najsłabsze. Druga generacja to pociągi elektryczne, wymagają trakcji przy torach, ale spalinowe pociągi również mogą po nich jeździć. Pociągi elektryczne są dużo silniejsze i szybsze od poprzedników. Pod koniec lat 90-tych pojawia się kolejna generacja – pociągi jednoszynowe. Są bardzo szybkie i silne, lecz nie występują w ogóle na mapie tropikalnej. Najlepsze pociągi to czwarta generacja – MagLev, dostępna od 3 dekady XXI wieku. Osiągają ogromne prędkości, a ich moc powoduje momentalne rozwinięcie prędkości maksymalnej. Pociągi i budowanie torów to najważniejsza umiejętność w grze, więc poświęcono jej osobną zakładkę.
Statki
Statki są raczej ciekawostką, aniżeli sposobem na zarobienie dużych pieniędzy. Podstawowe utrudnienie to brak możliwości poruszania się na lądzie. Użyteczne bywają do przewożenia pasażerów (gdy znajdziemy odpowiednie miasta) oraz ropy z platform wiertniczych. Gdy trasa statku jest zbyt długa, należy budować boje, ilość w zależności od długości trasy. Trasę statkowi wyznaczamy wtedy tak jak na obrazku powyżej. Jednym z niewielu plusów statków jest ich duża pojemność. Niektóre statki można przebudowywać, by przystosować je do przewozu zasobów innego rodzaju.
Zobacz Także:
CIEKAWOSTKA PRZED SPALINOWYMI SĄ TEŻ PAROWE A JEDNOSZYNOWE SĄ TEŻ NA TRPIKALNYM A NIE MA TAM ELEKTRYCZNYCH