Transport Tycoon – ciekawostki, triki, porady:

 

– najlepszym sposobem na zdobycie dużych pieniędzy jest wożenie towarów przetworzonych. Przykładowo, przewozimy rudę żelaza z 10 kopalń do jednej huty, skąd przewozimy stal do fabryki na drugim końcu mapy. Tymi samymi torami przewozimy towary z powrotem, do miasta w okolicach huty. Innym przykładem jest zbudowanie dworca, który obsługuje jednocześnie fabrykę, tartak i rafinerię (gdy nie ma takiego miejsca, możemy dobudować te zakłady). Wozić do niego możemy wtedy żywiec, zboże, ropę i drewno, a następnie przewozić z niego towary do odległego miasta.

– w zależności od roku gry mamy dostępne różne pojazdy, dworce, lotniska, rodzaje torów i mostów.

– już od pierwszej wersji Transport Tycoona możliwe jest rozwalanie ciężarówek przez pociągi, budując tory w poprzek drogi i wypuszczając na nie samą lokomotywę bez rozkazów. Najlepiej zrobić potrójne tory i wyburzyć lokomotywownię, wtedy sukces gwarantowany 🙂

OpenTTD Rozwalanie

– innym „prezentem” dla konkurencyjnej firmy może być zablokowanie jego drogi przez naszą lokomotywę, wystarczy zrobić tory na 1 kratkę w poprzek drogi, wpuścić tam lokomotywę i skasować lokomotywownię.

-co jakiś czas lokalne władze fundują tzw. subsydia. Informacja o nich domyślnie wyświetla się u dołu ekranu. Subsydia dostępne są w krótkim czasie od ogłoszenia, a polegają na dopłatach rządowych dla firmy, która zaczęła przewozić ładunek pomiędzy wskazanymi dworcami. Wysokość subsydiów ustalana jest w opcjach mapy (domyślnie x2). Czas trwania subsydiów to 1 rok od daty pierwszego przewozu na danej trasie.

– zakłady mają różną produkcję, która dodatkowo zmienia się w czasie. Powoduje to wiele problemów z dopasowaniem ilości naszych mocy transportowych. Zmiany produkcji mogą być, w zależności od opcji gry ostre (mnożnik i dzielnik=2) lub łagodne (o niewielki procent za jednym razem). Fabryki, które obsługujemy (najlepiej z wysoką oceną na dworcach) mają większe tendencje do zwiększania produkcji.

– w grze możemy wybudować siedzibę firmy. W zależności od rozwoju i oceny działalności, nasza siedziba się rozrasta. Do siedziby możemy wozić pasażerów. Siedziba nie ma żadnego wpływu na inne czynniki gry, z wyjątkiem akceptacji pasażerów, jest budynkiem typowo reprezentacyjnym.

Tycoon Rozjazd

– na mostach i w tunelach nie możemy budować semaforów, dlatego obowiązkowo kratkę przed mostem/tunelem budujemy semafor, a zaraz mostem/tunelem budujemy dwa. Usprawni to przejazdy pociągów. Przy bardziej obciążonych liniach możemy zrobić w takich miejscach rozwidlenie (jak na obrazku powyżej, można zrobić również potrójne i wyższe), a gdy mamy dużo pieniędzy możemy po prostu wyrównać teren pod budowę torów.

– ciężarówki i autobusy nie mogą zawracać w miejscu. Potrzebna do tego jest pętelka (droga w kółko, np. rondko) lub koniec drogi (droga donikąd).

Tycoon Samochód

– aby sztucznie podwyższyć lokalne oceny transportowe na naszych dworcach kolejowych, możemy użyć specjalnego samochodu. Budujemy obok dworca stację załadunku ciężarówek (jako ten sam dworzec) i obok zajezdnię samochodową. Budujemy w niej pojazd odpowiedni dla danego przedsiębiorstwa i trasę ustalamy jak na obrazku powyżej. „Stacja A” służy do tego, by nie wyskakiwały komunikaty o zbyt małej liczbie dworców dla pojazdu. Samochód nie będzie zarabiał bezpośrednio żadnych pieniędzy, ale podniesie sztucznie ocenę, co spowoduje, że więcej zasobów trafi na nasz dworzec. Minusem jest fakt, iż w zakładce „Szczegółowa tabela efektywności” mamy kategorię „Minimalny zysk”, która po zbudowaniu nie-zarabiającej ciężarówki będzie wynosić 0. Taktykę można stosować na początku gry, gdy nie stać nas jeszcze na „marnowanie” pociągów, które czekają na swoją kolej przed dworcem.

– zaczynając grę multiplayer najpierw wchodzimy jako gra obserwowana i analizujemy mapę pod kątem naszych upodobań, np. liczbą miast, fabryk, drzew, wody, przyspieszenie pociągów, lokalne władze w miastach, dostępne pojazdy, góry itp. Dopiero, gdy mapa nam się spodoba zakładamy nową firmę (nie musimy wychodzić, wystarczy przytrzymać przycisk myszy na menu z głową w kapeluszu). Po założeniu firmy uaktywniamy hasło, by nikt niepowołany nie wszedł do zarządu naszej firmy. Dopiero po tych czynnościach zaczynamy prawdziwą grę.

– budując mosty robimy to tak, aby nie było różnicy poziomów i pociąg nie musiał zwalniać. Niektóre mosty muszą być dłuższe, by móc je zbudować. Przy bardzo krótkich mostach warto je wydłużyć do 4-6 kratek, by uaktywnić budowę lepszych mostów.

Transport Tycoon Semafory

– na bardzo ruchliwych trasach i dworcach, do utrzymania płynności przewozów nie wystarczą nam zwykłe semafory. Są one dobre dla małych tras, przy większym natężeniu robią się zatory, np. pociągi uparcie podstawiają się na pierwszy peron, gdy wszystkie są zajęte. Dla takich sytuacji wymyślono tzw. PBS, czyli sygnalizację ścieżkową czy sygnalizator trasy. Opcja ta jest nowa, wcześniej używano tzw. Presignals, które były dosyć skomplikowane. Obecnie mamy łatwe narzędzie PBS, które świetnie radzi sobie z rozładowaniem ruchu pociągów. Polecam włączyć w opcjach zaawansowanych, w zakładce „Opcje Wyświetlania” pozycję „Pokaż zarezerwowane tory”. Semafory PBS świecą się zawsze na czerwono, zmieniając kolor na zielony po przyjeździe pociągu. PBS budujemy trochę inaczej niż zwykłe semafory, stawiamy je przed rozjazdem/dworcem, ale za nim nie budujemy już innych semaforów. PBS, który ma biało-czerwoną tabliczkę na słupie jest jednokierunkowy i nie przepuści pociągów jadących z drugiej strony. PBS bez tabliczki przepuści pociąg w obie strony. Semafor PBS to 4 i 5 z lewej w menu „Wybór Sygnałów”, klikając w niego PPM wyświetli się nazwa „Sygnalizator Trasy”.

– aby zbudować semafory na dłuższym odcinku, wystarczy kliknąć w jeden i przeciągnąć wzdłuż torów. Nie działa na zakrętach.

– wartość pojazdów maleje z czasem, aż do osiągnięcia przez niego wieku maksymalnego. Wartość pojazdów znacznie wpływa na wartość firmy.

– serwisowanie pociągów jest dosyć uciążliwe, dlatego musimy je starannie zaplanować. Pociągi do lokomotywowni wjeżdżają powoli, więc najlepiej budować je z dala od dworców, gdyż to zawsze oznacza kłopoty przy dużej ilości pociągów. Do rozkazów pociągu możemy dodawać wizytę w serwisie, tak samo jak wybieramy trasę na dworzec. Należy uważać, by nie wyburzyć lokomotywowni, które są w rozkazach pociągów, gdyż będą wyskakiwały komunikaty o niepoprawnej stacji. Jeżeli nie wpiszemy w rozkład pociągu stacji serwisowej, wtedy będzie on serwisowany „wedle uznania”, czyli tam, gdzie mu się podoba. Przy bardzo długich pociągach serwisowanie trwa sporo czasu, a zanim pociąg wjedzie i wyjedzie z serwisu, może stworzyć się korek na torach. Są różne sposoby, by to zagrożenie zniwelować. Można budować lokomotywownie z dala od głównych tras (aby pociąg mógł z niej zjechać przed zwolnieniem do minimalnej prędkości). Można również rozdzielić trasę na kilka torów, przy każdym budując osobną lokomotywownię (lub całą infrastrukturę przy zatłoczonych trasach), a później z powrotem połączyć tory w jeden. Sposobów jest mnóstwo, dla ciekawych w tym temacie polecam odnośniki w dziale „Linki”, na tamtych stronach można znaleźć wiele przykładów na budowanie stacji serwisowych i nie tylko. Na poniższym obrazku  najprostsza odmiana tzw. przymusowego serwisowania.

OpenTTD Serwis

– nowe pojazdy wynajdują się same, wraz z czasem. Jednakże jedna firma ma okazje używać ich trochę wcześniej niż reszta. Firma ta otrzymuje komunikat od firmy o nowym pojeździe do przetestowania, po kliknięciu na „tak” od razu możemy budować ten pojazd. Po jakimś czasie dopiero wyskakuje komunikat o tym pojeździe u innych firm.

– na mapie niekiedy występują nadajniki. Jedynym ich celem jest utrudnienie graczowi budowy.

– tory kolejowe budujemy tak, jak pozwalają nam opcje mapy. Jeśli przyspieszenia ustawione są na realistyczne, wtedy nie martwimy się o różnice wysokości. Gdy możliwe są zakręty o 90 stopni, wtedy możemy budować proste dworce kolejowe z ostrymi zakrętami.

– najlepszym sposobem na dobry start (jeśli mamy niewiele funduszy) jest zbudowanie krótkiej , pojedynczej linii z zakładu o największym wydobyciu na mapie, i stopniowe wydłużanie tej linii z czasem, do bardziej oddalonego zakładu (by więcej zarobić). W międzyczasie możemy zrobić mijanki lub drugi tor i wypuścić na trasę nowe pociągi. Tym sposobem uzyskamy duże pieniądze na rozbudowę naszej firmy i pogłębianie przewagi nad innymi firmami 🙂


Zobacz Także:

  • Wprowadzenie, instalacja i komentarze
  • Menu i opcje gry
  • Mapa, zasoby, fabryki i miasta
  • Pojazdy
  • Budowanie dworców i dróg
  • Budowanie Torów Kolejowych
  • Ai i gra multiplayer
  • Ciekawostki i triki
  • Galeria
  • 1 thought on “Ciekawostki i triki- poradnik do Transport Tycoon i OpenTTD”

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Scroll to Top