Starcraft- Podstawy Gry

Starcraft

Poniżej kilka podstaw dla początkujących graczy. Inne porady można znaleźć w działach JednostkiBudynki oraz Strategie.

 

Podstawy Gry:

Surowce- Minerały

Gaz Vespeński

Utrzymanie (Limit Jednostek)

Poruszanie się i transport jednostek

Atak i jego rodzaje

Obrona i opancerzenie

Umiejętności magiczne

Detektory i ukrywanie się

Umiejętności dodatkowe


 

Surowce – Minerały i Gaz

Starcraft Minerały

W Starcrafcie mamy 2 rodzaje surowców, są to niebieskie minerały i zielony gaz. Służą one do budowy jednostek i budynków, oraz przeprowadzania badań. Surowce zbierane są przez robotników (SCV, Drone i Probe) i przewożone do budynku głównego (Command Center, Hatchery, Nexus). Każdy transport to 8 sztuk surowca. Łączna ilość wszystkich surowców naszego państwa ukazana jest w prawym-górnym rogu ekranu. Na początku gry mamy zawsze zbudowany główny budynek w pobliżu złóż surowców. Jedno złoże jednak nie wystarczy na szybki rozwój, więc szybko powinniśmy szukać kolejnego na mapie.

Minerały występują w postaci niebieskich, małych kryształków. Gdy klikniemy na taki kryształek, ukaże nam się informacja o ilości minerałów w nim. Może to być od 8 do 50.000 sztuk minerałów, zwyczajowo jest to 1.500 sztuk na kryształek. Do wydobycia minerałów wysyłamy robotników- najlepiej w ilości od 1 do 2 robotników na każdy jeden kryształek (im więcej robotników, tym szybsze wydobycie, ale tylko do poziomu 2 robotników na kryształek). Minerały mogą się skończyć, więc należy być zawsze ubezpieczonym w inne złoża. Minerały stanowią główny budulec dla wszystkich budynków oraz większości jednostek. Przy pomocy samych minerałów jesteśmy w stanie rekrutować najprostsze wojska (Marine, Zergling, Zealot), a także stawiać nowe bazy i zwiększać limit utrzymania jednostek (supply). Do wszystkiego innego potrzebny będzie także Gaz.

Starcraft Gazownia

Gaz Vespeński występuje w kraterach, może tam być do 50.000 jednostek gazu. Trzeba najpierw zbudować tam budynek wydobywczy (Refinery, Extractor, Assimilator), a gdy zostanie zbudowany zacząć wydobycie gazu. Optymalna ilość robotników pracujących przy gazie jest taka, żeby zawsze jeden był wewnątrz gazowni, a reszta transportowała gaz. Jak robotnicy gromadzą się przy gazowni, to jest ich za dużo, a gdy nikogo nie ma przy gazowni to jest ich za mało. Przeważnie optymalna jest liczba 4 robotników na gazownię, ale gdy ta jest daleko budynku głównego, to robotników automatycznie musi być więcej. Gaz wydobywany jest w ilościach 8 sztuk, ale gdy źródło się wyczerpie to nie wysycha całkiem, tylko umożliwia dożywotnio 2 sztuki gazu na transport (dobre i to). Gaz potrzebny jest do budowy większości struktur i jednostek. Zwłaszcza jednostki magiczne i latające potrzebują dużej ilości gazu do powstania.

 


Utrzymanie – limit jednostek (Supply)

W prawym-górnym rogu oprócz minerałów mamy informację o limicie jednostek. Liczba po lewej to aktualnie wykorzystywane zasoby, a liczba z prawej to maksymalna (na obecną chwilę) wartość utrzymania. Każda jednostka wojskowa potrzebuje (w zależności od jej wielkości i ceny) danej liczby punktów utrzymania (od 0.5 do 6), które musimy jej zapewnić. Gdy dwie liczby w rogu zrównają się, oznacza to, że nie mamy wolnych miejsc na utrzymanie kolejnych jednostek, więc nic nowego nie zbudujemy. Dopiero, gdy zwiększymy limit utrzymania, budowa nowych wojsk stanie się możliwa. Dlatego musimy dbać, żeby zawsze było „miejsce” na nowe jednostki, inaczej często będziemy zaskakiwani informacją o braku wolnych slotów i stracimy cenny czas na pospieszną budowę.

Limit jednostek zwiększa się inaczej w zależności od rasy. Terrani budują Supply Depot. Protossi Pylon, a Zergowie jednostkę Overlord. Powoduje to zwiększenie maksymalnej wartości utrzymania o 8 sztuk. Kiedy klikniemy na jedną z tych rzeczy, wyświetlą nam się dokładne informacje o utrzymaniu wojsk (patrz obrazek wyżej). Maksymalny poziom to 200 punktów utrzymania. Gdy kontrolujemy więcej niż jedną rasę jednocześnie (np. w kampaniach, czy przejmując Dark Archonem jednostki wrogów, np. robotników) to także limity utrzymania są osobne dla każdej rasy.

 


Poruszanie się i transport jednostek

Pod względem poruszania się jednostki dzielą się na latające i naziemne. Każda jednostka posiada swoją szybkość, najwolniejsza jednostka w grze to Overlord (0.4m/s) i Reaver (0.5m/s). Przeciętna szybkość jednostek w Starcrafcie to około 2m/s. Najszybszy jest Vulture z ulepszeniem prędkości- potrafi pędzić aż 4.6m/s.

Jednostki latające– mogą podróżować tam, gdzie chcą bez żadnych przeszkód. Nie obchodzi ich w ogóle ląd, dlatego nie ma się co dłużej rozwodzić na temat latania, które jest niewątpliwym atutem jednostki.

Jednostki naziemne– mogą przemieszczać się tylko płaskim lądem. Nie mają możliwości przejścia przez przeszkody z różnicą wysokości (np. skały, woda, lawa, murki itp.) Są w Starcrafcie różne rodzaje map, jedne są całe płaskie i podróżowanie nie stanowi większego problemu (na takich mapach jednostki naziemne zyskują na znaczeniu). Inne mapy podzielone są na fragmenty na różnych wysokościach, które połączone są mostkami bądź przejściami/zejściami. Wtedy jest lekki problem z przemieszczaniem jednostek (zwłaszcza dużych, jak Siege Tank, Ultralisk czy Dragoon), które lubią klinować się w wąskich przejściach. Mapa połączona mostkami ma też tą właściwość, że wystarczy obstawić wieżyczkami okolice mostku, by łatwo obronić przeprawę przed wrogimi jednostkami naziemnymi. Trzeci rodzaj map to całkowicie odcięte od siebie wyspy, między którymi nie ma żadnej możliwości przejścia naziemnego, wtedy najważniejsze dla nas będzie lotnictwo. Między wyspami przemieszczać wojska lądowe możemy tylko przy pomocy transportowców.

 

Transport Jednostek Naziemnych

Każda rasa posiada swój transportowiec (Terran: Dropship, Zerg: Overlord i Protoss: Shuttle). Każdy z nich ma ładownię na jednostki lądowe, jest to 8 miejsc. Małe jednostki zajmują 1 miejsce, średnie- 2 miejsca, a duże- 4 miejsca. Transportery możemy wykorzystać przede wszystkim do przerzucania wojsk naziemnych przez przeszkody terenowe. Im mapa bardziej wyspiarska i wyboista, tym transportery bardziej nam się przydadzą. Podstawowy rodzaj transportowania ma miejsce na brzegach wysp, aby przerzucić wojska z jednego brzegu na drugi. Drugi rodzaj to transport przez dalekie obszary mapy (np. gdy ta jest najeżona mostkami, schodkami i innymi cieśninami)- zamiast tracić pół dnia na chodzenie wojsk, możemy zapakować je na transportowca i wysłać od razu w pobliże bazy wroga. Trzeci, najbardziej „chamski” rodzaj transportowania to klasyczny 'Drop’, czyli wyładowanie jednostek wrogowi centralnie w środku bazy. W tym wypadku zaskoczenie jest największe, a czas walki najkrótszy. W takim wypadku zazwyczaj albo baza pada, albo napastnicy nic nie niszczą. Zależy to już od rodzaju obrony bazy. Każdego transportowca należy eskortować innymi wojskami latającymi (a już zwłaszcza powolne Overlordy).

Jednostki na transportowcu nie mogą dokonywać żadnej akcji, a kiedy transportowiec zostanie ustrzelony przez wroga- jego zawartość również ginie. Jednostkom na transportowcu normalnie odnawia się w czasie energia magiczna (jeśli ją posiadają), odnowieniu ulega także wytrzymałość Zergów i tarcze plazmowe Protossów. Kiedy na transportowca wejdzie jednostka zarażona czarem Irradiate, wtedy zarazi chorobą pozostałe jednostki na transportowcu.

 


Atak i jego rodzaje

Atakowanie to podstawowa sprawa w Starcrafcie. Gra polega na tym, żeby wykończyć wrogów, a bez ich atakowania to raczej się nie uda 🙂 Każda jednostka ma swoją wartość ataku, można ją podpatrzeć najeżdżając na ikonkę z bronią (patrz obrazek). Każdy atak można ulepszyć o 3 poziomy, przy pomocy odpowiednich badań. Wtedy bonusowe wartości po prostu dodajemy do bazowej. Konkretne wartości, jakie wyrządzi napastnik wrogowi znajdują się w następnym akapicie. Atak może być naziemny i przeciwlotniczy. Są jednostki, które mogą atakować wszystko, ale większość może atakować tylko jeden typ (albo naziemne, albo latające). Oprócz siły ataku, ważna jest też szybkostrzelność. Przeważnie jest tak, że im silniejszy atak, tym jednostka wolniej strzela. Oprócz tego występują rodzaje ataku, które zadają różne obrażenia. Tarcze Protoss i jednostki chronione przez Defensive Matrix zawsze doznają 100% obrażeń.

Podstawowe Rodzaje Ataku:

– normal– czyli zwykły atak. Zadaje 100% uszkodzeń wszystkim atakowanym jednostkom. Atak typu normal jest najpopularniejszy w Starcrafcie, stosują go wszystkie jednostki, które atakują „ręcznie” (np. Zealot, Zergling, Ultralisk), a także robotnicy i wiele innych, jak Marine, Guardian czy Lurker.

– explosive– ten typ ataku zadaje 100% obrażeń wrogom dużym, 75% średnim i 50% małym. Używa go duża liczba jednostek, takich jak przykładowo: Goliath, Valkyrie, Hydralisk, Dragoon, Scout.

– concussive– ten typ ataku zadaje 100% uszkodzeń jednostkom małym, 50% średnim i 25% dużym. Atak concussive używany jest przez 3 jednostki Terran: Firebat, Ghost i Vulture.

– ability– związany jest nierozerwalnie z Umiejętnościami Magicznymi. Ten typ ataku całkowicie ignoruje opancerzenie obrońcy. Jednostki z magicznym atakiem ofensywnym to: Battlecruiser (Yamato Gun), Science Vessel (Irradiate), Deflier (Plague) i High Templar (Psionic Storm).

– special– ten typ ataku używany jest przez jedną jednostkę- Devourera. Jego trująca chmura skierowana jest wprawdzie w konkretną jednostkę, ale zarażanie kwasem obejmuje cały obszar.

Inne Rodzaje Ataku:

– splash- czyli atak obszarowy. Rani on również okoliczne jednostki, dlatego najlepiej wykorzystywać go przeciwko stłoczonym jednostkom wroga. Atak tego typu, w zależności od jednostki może uszkadzać tylko wrogie jednostki w zasięgu (a nasze gdy tam są, to nie doznają obrażeń- np. Lurker), niestety jednostki sojusznika traktowane są przez grę jako wrogie. Najczęściej jednak atak splash rani absolutnie wszystko (również nasze wojska, gdy są blisko, np. Siege Tank). Splash dzielimy na 2 rodzaje:

  1. Obszarowy- czyli raniący dany obszar. Jednostka, którą zaatakowaliśmy jest wtedy środkiem koła o danej średnicy. Jednostka w środku koła (czyli atakowana) dozna 100% obrażeń, okoliczne jednostki w połowie promienia koła doznają 50% obrażeń, a jednostki z brzegu koła- 25% obrażeń. Jednostki z splashem obszarowym to: Siege Tank (w trybie czołgu), Valkyrie, Vulture i jego Spider Mine, Ghost w ataku nuklearnym, Reaver, Archon, Corsair i Infested Terran.
  2. Liniowy- czyli raniący oddziały, znajdujące się w jednej linii (inaczej mówiąc, gdy za plecami zaatakowanej jednostki wroga stoją inne jednostki). Jednostki ze splashem liniowym to Firebat i Lurker. Z kolei Mutalisk także posiada ten typ splasha, ale wrogowie niekoniecznie muszą stać w jednej linii, wystarczy że są obok siebie.

– wielokrotny– polega na wysyłaniu większej ilości pocisków jednocześnie, gdzie każdy pocisk z osobna rani oddział. Ten typ ataku (2 uderzenia/pociski naraz) ma Zealot, Scout oraz Goliath atakujący lotników. Z kolei Firebat ma 2 płomienie, ale niekiedy (przeciwko dużym jednostkom) uda mu się wyprowadzić nawet 3. Zjawisko wielokrotnego ataku jest mimo wszystko negatywne, gdyż każdy pocisk z osobna odpierany jest przez opancerzenie obrońcy (patrz rozdział niżej).

– chybiony atak– czyli przypadek, gdy jednostka strzeli, ale nie trafi we wroga. Jednostki ataku bezpośredniego (Zergling, Zealot etc.) nigdy nie chybiają. Robią to tylko jednostki atakujące z daleka. Najczęściej zjawisko występuje, kiedy atakowana jednostka jest wyżej, niż atakująca (np. na skałach). Może też tak się stać, gdy jednostka atakowana ukryta jest za jakąś przeszkodą terenową (tablice, drzewka itp.). W obu tych przypadkach szanse na trafienie wynoszą między 50% a 80%. Gdy jednostki ukryte są za Dark Swarm (od Defliera) szansa na ich trafienie spada do 0.

 


Obrona i opancerzenie

W przeciwieństwie do ataku, obrona rządzi się prostszymi prawami. Nie ma rodzajów obrony, wszystkie jednostki mają tylko jedną jej wartość. Jest to liczba, o którą pomniejszane są obrażenia, zadane jednostce przez wroga podczas walki.

Każda jednostka wojskowa ma bazową wartość obrony (zazwyczaj im droższa jednostka, tym wyższa obrona), dodatkowo podczas gry możemy wynajdować 3-poziomowy bonus do obrony. Każda rasa ma kilka rodzajów obrony (wszystkie do ulepszenia o 3 poziomy). Terranie mają Infantry Armor (piechota), Vehicle Plating (naziemne jednostki mechaniczne) i Ship Plating (jednostki latające). Opancerzenie Zergów to Carapace (wszystkie jednostki naziemne) oraz Flyer Carapace (jednostki latające). Rasa Protoss posiada Ground Armor (wszystkie jednostki naziemne), Air Armor (jednostki latające) oraz Plasma Shields (unikalna tarcza dla rasy Protoss, posiadana przez wszystkie jednostki i budynki).

Jak dokładnie działa opancerzenie w Starcrafcie? To proste. Gdy najedziemy na okienko obrony dowolnie wybranej jednostki na mapie, ukaże nam się wartość podstawowa i bonusowa, tak jak na obrazku powyżej, 4+2=6 punktów pancerza. Zatem wszystkie ataki wrogów będą pomniejszone o 6 punktów. Jeśli wroga jednostka atakująca ma 10 punktów ataku, to zabierze nam 4 punkty wytrzymałości (czyli 10 minus 6). Gdy z kolei obrona jest większa, niż atak (np. w przypadku czaru Defensive Matrix, dającego czasowo 250 pkt. obrony), obrońca zawsze (niezależnie, jak duża jest różnica) dozna 0.5 punktu uszkodzenia na strzał. Poniżej przykładowa tabelka uszkodzeń. Oczywiście należy też uwzględnić rodzaj ataku (patrz punkt poprzedni).

 

Atak Napastnika

Opancerzenie Obrońcy

Obrażenia, zadawane obrońcy jednym strzałem

5

0

5

5

3

2

10

5

5

70

10

60

5

5

0.5

5

250

0.5

 


 

Umiejętności magiczne

Niektóre jednostki posiadają umiejętności magiczne. Są to: Ghost, Medic, Wraith, Science Vessel, Battlecruiser, Queen, Deflier, High Templar, Dark Archon i Arbiter. Każda z tych jednostek posiada energię magiczną, normalnie jest to 200 punktów, ale zawsze można ulepszyć tą wartość do 250 punktów. Energia to biała wartość na dole (patrz obrazek). Możemy ją używać do rzucania czarów (na wroga, lub na własne jednostki). Każda z wyżej wymienionych jednostek ma inne czary. Jeśli jednostka ma 3 różne czary, to nie potrafi atakować konwencjonalnie, więc trzeba ją eskortować. Jeśli jednostka ma tylko jeden czar (np. Battlecruiser, Wraith czy Arbiter) to może też „normalnie” atakować wrogów. Energia odnawia się z czasem, więc po wykorzystaniu wszystkich punktów „chowamy” ją w bezpiecznie miejsce, aby tam uzupełniała punkty magiczne. Lista wszystkich czarów znajduje się w dziale z jednostkami, przy opisie konkretnego oddziału.

 


Detektory i ukrywanie się

W Starcrafcie istnieje możliwość ukrywania się przed wrogami. Posiadają ją jednostki wymienione poniżej. Oddziały naziemne Zergów potrafią zakopywać się w ziemi, wtedy także są niewidoczne dla rywali.

Jedynym sposobem ich wykrycia jest Detektor. Jest on wykrywaczem wszystkiego, czego zwykłe oczy nie potrafią zobaczyć. Gdy znajdzie się w pobliżu- ukrytą jednostkę widać jak na dłoni (co umożliwia nam jej zaatakowanie). Zakopane jednostki Zergów w pobliżu naszego detektora (2 Lurkery) wyglądają jak na obrazku.

Każda z trzech ras w Starcrafcie ma po jednym detektorze stacjonarnym (przeciwlotnicze wieżyczki obronne: Missile Turret, Spore Colony, Photon Cannon) i jednym ruchomym (latająca jednostka: Science Vessel, Overlord, Observer). Terranie dodatkowo mają tymczasowy detektor w skanach z Comsat Station.

Jednostki mogące się ukrywać: Terran: Ghost i Wraith. Protoss: Dark Templar, Observer, jednostki obok Arbitra.

Jednostki Zergów mogące się zakopywać: Drone, Zergling, Hydralisk, Deflier, Lurker.

 


Umiejętności dodatkowe

Niektóre jednostki oprócz ataku, obrony i czarowania mają jeszcze inne umiejętności, które nie wymagają używania punktów magii (energii). Jednostki naziemne rasy Zerg (prócz Ultraliska) mogą chować się pod ziemią (patrz obrazek). Powoduje to,  że są niewidoczne dla wrogów (chyba, że ci mają detektor). Zergowy Devourer podczas ataku osłabia opancerzenie i czas reakcji obrońcy. U piechoty Terran (Marine i Firebat) możemy zastosować „wspomagacze”, czyli Stim Pack, który przyspiesza czasowo te oddziały, niestety kosztem obniżenia wytrzymałości (ale tą możemy szybko uzupełnić Medykiem). Siege Tank ma możliwość dwóch trybów ataku, ruchomy i „czołgowy”. U Protossów Dark Templar i Observer są cały czas ukryci przed wrogami, i można ich wykryć jedynie detektorem. Z kolei Reaver i Carrier nie atakują bezpośrednio wroga, lecz używają do tego specjalnie dobudowanych, mniejszych jednostek (Scarab i Interceptor).


Pozostałe rozdziały poradnika do Starcrafta:

Strona Główna Poradnika

Podstawy Gry

Jednostki Wojskowe – Terran | Zerg | Protoss

Budynki – Terran | Zerg | Protoss

Strategie Gry

Multiplayer

AI (Przeciwnik Komputerowy)

Ciekawostki, kody i triki

Kampanie – Terran | Zerg | Protoss

Kampanie Broodwar – Protoss | Terran | Zerg

1 thought on “Podstawy Gry- poradnik do Starcraft”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top