Shogun: Strategia gry

Dobra strategia gry to podstawa w Shogun. W tym rozdziale poznamy strategię planowania rozwoju państwa. Natomiast strategia walki symulacyjnej znajduje się tutaj- Bitwa. Najważniejszy w grze jest pierwszy dzień- wtedy powinniśmy zaplanować pierwsze podboje oraz oszacować siły wroga. Nie ma sensu grać zachowawczo, gdyż wtedy najprawdopodobniej na drugim końcu mapy rośnie wielkie imperium. Musimy od razu mieć ułożony w głowie plan działania i kierunek ekspansji naszego państwa. W zależności od tego, jaki Klan wybraliśmy, musimy dostosować do niego swą taktykę (każdy ma inne położenie i prowincje). Najlepszą strategią są falowe ataki (w kilku miejscach jednocześnie), tak żeby zawsze mieć jak najmniej prowincji granicznych z wrogiem- wtedy możemy skoncentrować więcej wojsk na granicach. Ważny jest też poziom trudności- im wyższy, tym mniej pieniędzy mamy na początku, a wrogowie są agresywniejsi i lepiej walczą. Osobne porady na temat rozwoju państwa zawarto także w działach Ekonomia, Budynki oraz Wojsko.

 

 

Początki

Na początek powinniśmy wykonać ataki na najbardziej strategiczne pozycje (np. grając klanem Shimazu atakujemy Klan Imagawa i przeganiamy go z północy, grając Mori wywalamy czarnego i zdobywamy Nagato, grając klanem Hojo zdobywamy prowincję Mutsu itp.) W tym celu intensywnie budujemy wojsko. Największą armię musi mieć dobry generał- Dajmio lub inny z wysokim honorem (zazwyczaj jest taki przynajmniej jeden na początku gry). Kiedy już zdobędziemy strategiczne prowincje, ustawiamy na każdej granicy oddział obronny i możemy podreperować trochę ekonomię- jak najszybciej budujemy Kopalnie i Porty gdzie się tylko da, do tego w najbogatszych prowincjach inwestujemy w rolnictwo. Możemy też podnieść trochę podatki oraz zawrzeć jakiś sojusz, żeby zyski z handlu były wyższe. Nie kupujemy w tym czasie żadnych wojsk, chyba że to konieczne. Kiedy już osiągniemy zauważalne zyski, wybieramy sobie 1 prowincję (koniecznie z Portem i Rudą Żelaza), gdzie będziemy rozbudowywać infrastrukturę wojskową. Zawsze warto na dłuższą metę stawiać na jakość, a nie na ilość wojsk. Koszty ich utrzymania zależą od liczebności, niezależnie od ilości bonusów honoru, zbroi, broni i morale. Dlatego możliwie jak najwcześniej w jednej prowincji stawiamy budynki, najpierw te ogólne- Zbrojownia, Płatnerz, Pałac, a następnie ulepszenia budynków służących do rekrutacji. Początkowo jedna prowincja do rekrutacji wojsk w zupełności wystarczy. Wróg komputerowy zazwyczaj na początku ma wojsko bez żadnych bonusów, zatem osiągamy nad nim przewagę technologiczną, która w przyszłości przełoży się na wojskową i ekonomiczną.

 

Gdy gra się rozwinie

Faktoria

Po kilkunastu kolejkach (gdy robiliśmy wszystko jak należy) powinniśmy mieć zbudowane wszędzie Porty, a w odpowiednich prowincjach Pola Uprawne i Kopalnie. Nasza prowincja wojskowa powinna produkować już oddziały dużo silniejsze od wrogich, powinniśmy mieć cały czas włączoną kolejkę oddziałów do rekrutacji. W międzyczasie z Europy powinni przypłynąć holenderscy/portugalscy kupcy. Najlepiej przyjąć ich ofertę i od razu gdzie tylko się da pobudować Faktorie. To podwoi nam zyski z handlu. Kiedy już osiągniemy dość duże dochody, możemy zacząć rozbudowywać kolejną (lub 2) prowincję w infrastrukturę wojskową. Ważne, żeby mieć bardzo duże dochody, zanim zaczniemy na masową skalę robić wojsko, żebyśmy potem nie zbankrutowali. Możemy też postawić Forty Graniczne w każdej naszej prowincji, aby zapobiec atakom szpiegowskim. Gdy uzbieramy solidną armię, ruszamy na przeciwnika. Zdobywamy prowincję po prowincji, od razu budując tam (jak się da) Port, Faktorię, Kopalnię, a potem inne budynki. Na początku zdobyte prowincje będą się buntowały, więc zostawiamy tam ze 2 oddziały na kilka tur. Ważne, by zdobywać prowincje, które mają dobrą lokalizację, aby dalej jak najmniej prowincji graniczyło z wrogiem. Jak nas stać, to w kolejnych prowincjach stawiamy budynki wojskowe, a te istniejące powinny pracować już pełną parą. Musimy szykować się do ostatecznej rozgrywki. Ewentualnie możemy zainwestować w Dom Gejsz i próbować 'po cichu' ubić wrogiego Dajmio.

 

Mamy pół mapy. Co dalej?

Gdy zdobyliśmy mniej więcej pół mapy musimy ocenić sytuację. Jeżeli zaczynaliśmy na zachodzie (Shimazu, Mori) to najprawdopodobniej cały wschód mapy jest już pod panowaniem klanu Hojo- przeciwnik komputerowy najczęściej tym klanem wygrywa z innymi. Stan posiadania zawsze możemy na bieżąco sprawdzić w sali tronowej. Kiedy wróg jest rozdrobniony, wtedy nie jest zbyt szkodliwy. Kiedy jednak posiada (tak jak my) pół mapy- może być groźnie. Wydaje mi się, że w tym przypadku komputer po prostu oszukuje na pieniądzach. Produkuje on ogromne ilości (na szczęście złej jakości) wojsk, które od razu wysyła na granicę z nami. Na szczęście w grze jest jakaś blokada, która uniemożliwia komputerowi atakować w wielokrotnej przewadze liczebnej. Np. kiedy my mamy 100 żołnierzy, a wróg ma obok 10.000, to nigdy nie zaatakuje całością, tylko np. 200 żołnierzami, a reszta będzie stała i się patrzyła. W ten sposób, kiedy mamy dużo bonusów w swoich wojskach, możemy długo opierać się atakom. My w tym czasie również powinniśmy budować sporo wojsk, oraz budynków. Gdy w końcu przełamiemy front, ruszamy w głąb wrogiego państwa, a gdy zauważymy pustą prowincję- atakujemy nawet 1 oddziałem (wtedy wróg straci budynki). W takiej sytuacji wygraną mamy już w kieszeni. Wróg będzie myślał już tylko o obronie, a nasza rozkręcona machina państwowa zasypie go wojskiem. Po zdobyciu wszystkich prowincji kończymy grę. Jeżeli nie prowadzimy Symulacji Bitew, grę można przejść w ciągu 1-2 godzin.

 


 

Rozdziały poradnika do Shogun: Total War:

Wprowadzenie do poradnika - Wprowadzenie i przedstawienie gry (czyli to co teraz czytasz)

Fabuła - Podłoże historyczne i cele fabularne w grze

Menu i opcje gry - Objaśnienie poszczególnych opcji w grze

Klany - Lista dostępnych Klanów oraz ich silne i słabe strony

Mapa - Opis mapy i sposobów przemieszczania jednostek między prowincjami

Budynki - Lista i opis budynków, które możemy stawiać w prowincjach

Ekonomia (dochody i wydatki) - Czyli jak zarabiać pieniądze (koku)

Wojsko i wojny - Poradnik do prowadzenia wojen z innymi klanami

Walka w terenie - Poradnik do prowadzenia bitew podczas symulacji

Prowincje - Lista wszystkich prowincji na mapie, wraz z bogactwami naturalnymi i bonusami

Dyplomacja i Religie - Opis prowadzenia dyplomacji, sojuszy, szpiegostwa i religii

Strategia Gry - Ukazanie co należy robić by wygrać rozgrywkę, niezależnie od klanu

Dodatek Mongol Invasion (Inwazja Mongołów) - Dodatek ze Złotej Edycji- opis i poradnik przejścia

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież