Shogun: Mongol Invasion

Mongol Invasion

Nowa kampania o Inwazji Mongołów ukazała się w Złotej Edycji gry. Rzecz dzieje się w roku 1274, czyli 300 lat przed główną kampanią gry. Co ciekawsze, prowincje w Inwazji Mongołów są lepiej rozbudowane, aniżeli w Singoku... Mongolia w czasach kampanii była najsilniejszym państwem na świecie. Historycy mówią, że w Inwazji na Japonię wzięło udział około 140.000 żołnierzy i ponad 4.000 okrętów. Przywódcą Mongołów jest Wielki Chan, natomiast obrońcą Klan Hojo- możemy wcielić się w obie strony tej wojny. Ponadto część kraju w momencie ataku zajęta jest przez neutralnych Buntowników. Strategia gry jest całkiem odmienna, w zależności po której stronie staniemy. Mongolskie jednostki to: Kawaleria (lekka i ciężka), Harcownicy, Bombardierzy, Włócznicy i Gwardia Koreańska. Japończycy w tym dodatku mają możliwość rekrutacji Samurajów-Kuszników. Wojska mongolskie są dużo silniejsze. Poniżej poradnik do obu ścieżek zwycięstwa:

 

Obrona Kraju Przed Mongołami

Shogun Inwazja Mongołów

Zaczynamy w momencie ataku Mongołów na zachodnie krańce Japonii. Tutaj gra wygląda jak normalna kampania, mamy w posiadaniu prawie wszystkie prowincje. Musimy inwestować w rozwój prowincji i w wojsko. Na szczęście nasze początkowe dochody są bardzo wysokie, więc będzie nas na to stać. Dużo budynków mamy już gotowych, więc od razu powinniśmy wszędzie, gdzie się da, zacząć robić Porty i budynki wojskowe.

Pod względem defensywnym na początku sytuacja wygląda marnie- wróg jest dużo bardziej zaawansowany technologicznie od nas, posiada też lepszych generałów. Bardzo ważny jest też poziom trudności, jaki wybierzemy. Początkowo Mongołowie zdobędą nam kilka prowincji, ważne żeby nie wypuścić ich głównych wojsk z zachodniej wyspy. Wielki Chan wysyła dowódcom Mongolii za łupy kolejne wojska, więc utrata naszych prowincji to podwójne zło. Oprócz straty prowincji i wojsk, automatycznie Mongołowie mają kolejny 'gratisowy' oddział. Desant będą prowadzić głównie w prowincjach na północy mapy, więc tam musimy mieć najwięcej wojska. Południe możemy sobie odpuścić, tam Mongołowie w ogóle nie mogą dotrzeć, bo przegramy.

Na początku musimy zbudować Porty w strategicznych miejscach, w miarę możliwości powinniśmy też zdobyć prowincje należące do buntowników. Rozbudowujemy też pola w najbogatszych prowincjach, po czym budujemy wojska na masową skalę. W międzyczasie przegrupowujemy nasze początkowe wojska, tworząc kilka silnych armii (zamiast słabych kilkudziesięciu dostępnych na początku). Nie możemy w walce z Mongołami sugerować się liczebnością wojsk- jeśli w walce jest po równo, prawie na pewno przegramy. Mongołowie mają lepsze jednostki (np. Bombardierów) i dlatego musimy przewyższać ich liczebnie, aby walka przyniosła oczekiwany skutek. Jak zbudujemy kilka Portów w różnych częściach mapy i połączymy oddziały w kilka większych, ustawiamy wszystko na froncie. Nie możemy dopuścić do utraty większej ilości prowincji, bo od tego przybywa wojsk Mongołom. Oni nie mogą produkować ich w Japonii. Najważniejszym momentem udanej obrony jest zabarykadowanie się, żeby nie tracić kolejnych prowincji. Wtedy czas działa na naszą korzyść, masowo produkując wojsko zabijamy sukcesywnie armie Mongołów. Kiedy oni nie rozszerzają swojego terytorium, ich Wielki Chan będzie wkurzony na maxa, w efekcie nie będzie dosyłał im posiłków. Cały czas musimy mieć też jakieś zapasy w prowincji z Portem, gdyż Mongołowie mogą niespodziewanie wyskoczyć z łodzi tam, gdzie się tego w ogóle nie spodziewaliśmy, musimy takie ataki dławić w zarodku. Ostatnią fazą obrony jest wyparcie Mongołów z zachodniej wyspy, wtedy Wielki Chan przestanie całkowicie wysyłać ataki, a my wygrywamy w chwale.

 

Atak Japonii wojskami Wielkiego Chana:

Shogun Atak na Japonię

Wcielając się w rolę Mongołów, gra jest łatwiejsza, aniżeli obrona Japonii. Nie musimy martwić się o budynki ani gospodarkę. Naszym celem jest gwałcić, plądrować i zabijać tereny japońskie (Klanu Hojo). Kiedy zdobędziemy prowincję wroga, automatycznie wyświetli nam się wysokość łupu, jaki udało nam się zrabować. Pozyskane tym sposobem złoto trafi do Wielkiego Chana, a w zamian dośle on nam kolejne posiłki. Jeżeli jesteśmy dobrymi taktykami na mapie, gra będzie dosyć prosta. Można ją skończyć nawet w kilkanaście minut (jeżeli nie prowadzimy symulacji bitew, tylko rozgrywamy walki automatycznie).

W prowincjach możemy tylko budować Wieże Strażnicze i Forty Graniczne. Nie możemy rekrutować własnych wojsk, więc zdani jesteśmy w całości na łaskę Wielkiego Chana. Na szczęście jest on bardzo hojny. W zasadzie nie ma tutaj jakiejś większej strategii- powinniśmy klasycznie bronić swojego terytorium, a kiedy nadarzy się okazja- atakować. Najlepiej w przewadze liczebnej. Niestety nie mamy dostępu do Portów, dlatego musimy mozolnie przesuwać na wschód wszystko, co przyśle nam Wielki Chan. Trzeba też mieć baczenie na ryzyko buntu w prowincjach, dlatego w tych świeżo zdobytych zostawiamy po 1-2 oddziały żołnierzy.

Im głębiej wejdziemy w Japonię, tym wróg będzie słabszy. Co najśmieszniejsze, łup za prowincje dostajemy także wtedy, gdy zajmujemy je drugi raz. Zatem jak zobaczymy pustą prowincję wroga- atakujemy choćby jednym oddziałem, a zwróci się to nam z nawiązką- wróg straci prowincję i ewentualne budynki w niej, a my dostaniemy pieniądze z plądrowania. Jak już rozrośniemy się w siłę i opanujemy duży obszar mapy, wtedy wygraną mamy w kieszeni. Zdobywamy po kolei resztę prowincji wroga, a po zdobyciu ostatniej kończymy grę.

 

Zwycięstwo Shogun


 

Rozdziały poradnika do Shogun: Total War:

Wprowadzenie do poradnika - Wprowadzenie i przedstawienie gry (czyli to co teraz czytasz)

Fabuła - Podłoże historyczne i cele fabularne w grze

Menu i opcje gry - Objaśnienie poszczególnych opcji w grze

Klany - Lista dostępnych Klanów oraz ich silne i słabe strony

Mapa - Opis mapy i sposobów przemieszczania jednostek między prowincjami

Budynki - Lista i opis budynków, które możemy stawiać w prowincjach

Ekonomia (dochody i wydatki) - Czyli jak zarabiać pieniądze (koku)

Wojsko i wojny - Poradnik do prowadzenia wojen z innymi klanami

Walka w terenie - Poradnik do prowadzenia bitew podczas symulacji

Prowincje - Lista wszystkich prowincji na mapie, wraz z bogactwami naturalnymi i bonusami

Dyplomacja i Religie - Opis prowadzenia dyplomacji, sojuszy, szpiegostwa i religii

Strategia Gry - Ukazanie co należy robić by wygrać rozgrywkę, niezależnie od klanu

Dodatek Mongol Invasion (Inwazja Mongołów) - Dodatek ze Złotej Edycji- opis i poradnik przejścia

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież