Mieszkańcy, pracownicy i narzędzia

Settlersi

Mieszkańcy są podstawą naszego imperium. Podstawowy z nich to pomocnik (helper), który nosi zasoby między flagami (więcej w dziale o ścieżkach). Z pomocników rekrutują się inni (wyspecjalizowani) mieszkańcy. Pomocników jest nieograniczona ilość, przybywa ich wraz z czasem w zamku i magazynach (kilka razy zdarzyło mi się, że pomocników zabrakło, ale to chyba jakiś błąd w grze). Do obsadzenia domków lub pracowników terenowych potrzebujemy pracownika-specjalisty. Gdy domek nie wymaga dodatkowego narzędzia (np. studnia, browar, hodowla świń itp.), wtedy po jego zbudowaniu od razu pomocnik zmienia się w specjalistę i obsadza budowlę. Jeśli domek wymaga narzędzia (np. tartak, piekarnia), wtedy oprócz pomocnika potrzebujemy jeszcze narzędzia. Gdy je mamy - wtedy domek zostaje obsadzony. Gdy go nie mamy - musimy je wyprodukować.

Profesje mieszkańców:

Mieszkancy

Mieszkańcy w kolejności jak na obrazku powyżej:

- Pomocnik (Helper) - nosi zasoby między budynkami i flagami, wydobywa wodę

- Budowniczy (Builder) - buduje domki, wymaga młotka

- Przekopywacz (Planer) - wyrównuje teren pod budowę większych domków, wymaga łopaty

- Drwal (Woodcutter) - ścina drzewa, wymaga siekiery

- Leśniczy (Forester) - sadzi drzewa, wymaga łopaty

- Kamieniarz (Stonemason) - kuje kamienie, wymaga kilofa

- Rybak (Fisher) - łowi ryby, wymaga wędki

- Łowca Zwierzyny (Hunter) - łapie zwierzęta na mapie, wymaga łuku

- Cieśla z Tartaku (Carpenter) - przerabia pnie drzew na deski, wymaga piły

- Rolnik (Farmer) - uprawia pszenicę, wymaga kosy

- Hodowca Świń (Pig Breeder) - hoduje świnki, nie wymaga narzędzia

- Hodowca Osłów (Donkey Breeder) - hoduje osły, nie wymaga narzędzia

- Młynarz (Miller) - mieli pszenicę na mąkę, nie wymaga narzędzia

- Piekarz (Baker) - piecze chleb z mąki i wody, wymaga wałka

- Rzeźnik (Butcher) - zabija świnki, robiąc z nich mięso, wymaga tasaka

- Piwiarz (Brewer) - robi piwo z pszenicy i wody, nie wymaga narzędzia

- Górnik (Miner) - wydobywa surowce w kopalniach, wymaga kilofa oraz jedzenia

- Hutnik Żelaza (Iron Founder) - wytapia żelazo z rudy węgla i rudy żelaza, wymaga tygla

- Zbrojmistrz (Armorer) - wytapia miecze i tarcze (na przemian) z żelaza i rudy węgla, wymaga młota

- Hutnik Złota (Minter) - wytapia monety ze złota i węgla, wymaga tygla

- Producent Narzędzi (Metalworker)- wyrabia narzędzia z żelaza i desek (dostosowywanie narzędzi w menu), wymaga obcęgów.

- Stoczniowiec (Shipwright) - wyrabia małe łódki i duże statki (do zmiany w opcjach budynku), więcej w dziale Flota.

- Geolog (Geologist) - nie ma własnego domku, wyszukuje złoża na mapie, wymaga młota

- Skaut (Scout) - nie ma własnego domku, odkrywa teren (po kliknięciu na flagę przy granicy), nie wymaga narzędzia

- Osioł (Pack Donkey) - pomaga nosić zasoby, tworzony w hodowli osłów z pszenicy i wody, idzie tylko na te drogi, które są wydeptane na czarno

- 5 rodzajów Rycerzy - każdy kolejny jest silniejszy, dokładniejszy opis w zakładce 'Wojsko i Walka'.


 

Produkcja narzędzi 

Powyżej na obrazku - z lewej narzędzia w kolejności z magazynu. Ja stosuję strategię, że wytwarzam narzędzia dopiero wtedy, gdy widzę (lub spodziewam się, że zaraz to nastąpi), że w danym budynku nie ma pracownika, a w żadnym magazynie nie ma dla niego narzędzia. Na obrazku są to młoty i łuki, których ilość magazynowa wynosi 0.

Narzędzia wytwarzamy w budynku "Metalworks". Jedno narzędzie tworzy się z jednej deski i jednej sztuki żelaza. Na obrazku po prawej widok z opcji "Tools" w opcjach głównych. Tam ustawia się - które narzędzia mają być produkowane. Na obrazku są ustawienia domyślne, ale warto je od razu zmodyfikować, żeby nie tworzyć niepotrzebnych narzędzi. Najlepiej zmniejszyć wszystko na zero, a produkować tylko jeden rodzaj narzędzi, czyli ten, którego aktualnie nam brakuje. A jak mamy wszystko i wszystkie budynki są obsadzone przez pracowników - najlepiej całkowicie wyłączyć metalworks, aby nie marnować żelaza i desek.


 

Poradnik do Settlers 2:

 1. Opis ogólny, instalacja i komentarze - wprowadzenie i instalacja gry oraz komentarze

  2. Menu i opcje gry - główne oraz poboczne opcje gry oraz skróty klawiszowe

  3. Ścieżki i budynki - spis budynków wraz z instrukcją działania, tworzenie ścieżek i flag

  4. Mieszkańcy - opis wszystkich rodzajów mieszkańców państwa, z podziałem na zawód i wykonywaną pracę

  5. Zasoby i produkty - spis i sposoby wykorzystania wszystkich rodzajów towarów w Settlers 2

  6. Wojsko i walka- tworzenie żołnierzy, walka z wrogiem i wykorzystanie katapult

 7. Flota morska - instrukcja tworzenia dużych statków i wysyłania ekspedycji na inne wyspy

  8. Taktyka i strategia - opis efektywnych sposobów działania taktycznego

  9. Ciekawostki- Lista kilku ciekawostek i trików na temat Settlersów

  10. Kampania Rzymska - Opis przejścia kampanii rzymskiej (10 poziomów). Każdy poziom jest osobno opisany wraz z mapą, wskazówkami i sposobem przejścia

11. Kampania Światowa - Opis przejścia kampanii światowej (world campaign)

 

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież