Opis zamków i miast w Heroes of Might and Magic 3

Heroes 3 Zamki

W podstawowej wersji Heroes of Might and Magic 3 występuje aż 8 rodzajów Zamków, są to:

BastionCytadelaFortecaInfernoLochyNekropoliaTwierdzaZamek (Castle).  W dodatkach Shadow of Death i Armageddons Blade doszedł zamek Wrota Żywiołów. Z kolei w nieoficjalnym, ale zaakceptowanym przez fanów dodatku Horn on the Abyss doszły dwa kolejne zamki:  Przystań oraz Fabryka.

Każdy rodzaj zamku jest unikalny, ma swoje własne i niepowtarzalne wojska, różne budynki i wygląd. Gra jest tak zbalansowana, aby każdy zamek prezentował zbliżoną siłę. W Zamku możemy rekrutować wojsko, nowych bohaterów, uczyć się czarów. W Zamkach mamy możliwość wznoszenia budynków- w tempie maksymalnym 1 budynek dziennie. Aby to zrobić, musimy mieć na to odpowiednią ilość zasobów i złota. Każdy zamek w Heroes 3 dodatkowo zarabia dla nas pieniądze, zatem na początku gry powinniśmy zawsze budować Ratusze i Kapitol. Co tydzień w zamkach pojawiają się żołnierze, których można (odpłatnie) zrekrutować do armii. Zawsze musimy posiadać co najmniej jeden zamek, w przeciwnym wypadku przegrywamy grę w ciągu 7 tur. W praktyce, gracz który ma więcej zamków zawsze wygra grę (chyba że ich nie rozbudowuje, albo ma jakieś inne upośledzenia). Najlepiej posiadać zamki tego samego rodzaju, natomiast jak posiadamy wszystkie zamki różnych rodzajów, ciężko nam będzie zebrać silną armię. Naszych zamków za wszelką cenę powinniśmy bronić przed wrogami. Pomagają w tym mury obronne (musi być zbudowany Fort), Wieża Strzelnicza (Cytadela) oraz dodatkowe dwie boczne wieżyczki (Zamek). Dlatego też zawsze warto mieć w Zamku choć jedną, słabą jednostkę, gdyż bez niej w ogóle nie dojdzie do walki. Po wejściu w opis danego zamku- wyświetli się jego charakterystyka, wraz z budynkami oraz rodzajami wojsk, które możemy tam rekrutować.

 

Max. poziom Gildii Magów

Kuźnia produkuje

Magazyn Zasobów produkuje

Bastion

5

Namiot

1 Kryształ

Cytadela

3

Namiot

1 Drewno,

1 Kamień

Fabryka

5

Wóz

1 Kryształ

Forteca

5+

Wóz

1 Klejnot

Inferno

5

Wóz

1 Rtęć

Lochy

5

Balista

1 Siarka

Nekropolia

5

Namiot

1 Drewno,

1 Kamień

Przystań

4

Armata

1 Siarka

Twierdza

3

Wóz, Balista

1 Drewno,

1 Kamień

Castle

4

Balista

1 Drewno,

1 Kamień

Wrota Żywiołów

5

Namiot

1 Rtęć

 


Wybierz Zamek, aby zobaczyć dodatkowy opis:

Bastion (Rampart)

Heroes 3 Bastion

Bastion to zamek królestwa lasów. Jego mieszkańcy są dobrymi istotami, ceniącymi sobie pokój na świecie. Można w nim zbudować potężny budynek- Skarbnicę, która pomnaża ilość naszego złota. Prócz tego Bastion ma dobrych bohaterów, najwyższy, 5 poziom Gildii Magów oraz silne jednostki wojskowe, którym przewodzą Złote Smoki.


Cytadela (Fortress)

Heroes 3 - Cytadela

Cytadela to zamek królestwa bagien. Stworzenia są z natury neutralne, więc także spokojne (póki się z nimi nie zadrze). Bohaterowie tego zamku nastawieni są głównie na przyrost punktów obrony, niestety nie są dobrymi magami. Najlepsze jednostki to Gorgony i Hydry. Gra tym zamkiem bywa trudna. Z powodu zwyczajowego umiejscowienia na bagnach- bohaterowie wokół Cytadel są spowolnieni.


Fabryka (Factory)

Heroes3 Zamek Fabryka FactoryFabryka to zamek, wprowadzony w końcówce 2023 roku, jest dostępny tylko w dodatku HotA. Jego mieszkańcy są neutralni, lubią majsterkować i oswajać pustynne potwory. Jako jedyny zamek posiada aż 8 rodzajów jednostek, większość z nich jest ponadprzeciętnie użyteczna. Naturalne otoczenie zamku Fabryka to pustkowia.


Forteca (Tower)

Heroes 3 Forteca

Forteca jest zamkiem królestwa śniegów, najlepszych magów w Heroes 3. Mieszkańcy są z natury dobrzy. Forteca posiada bardzo silne jednostki- Arcymagowie, Skorpeny, a zwłaszcza Tytani. W zamku możemy wybudować bibliotekę, która dodaje dodatkowy czar na każdy poziom Gildii Magów. Głównym problemem w grze tym zamkiem bywa brak pieniędzy.


Inferno

Heroes 3 Inferno

Inferno to zamek diabłów z najgłębszych czeluści piekieł. Bohaterowie są świetnymi magami. Między zamkami Inferno możemy teleportować się posiadając budynki Wrota Wymiarów. Jednostki wojskowe poziomów 1-4 są słabe, natomiast Czarcie Lordy, Ifryty i Arcydiabły to wyśmienici wojownicy.


Lochy (Dungeon)

Heroes 3 Lochy

Lochy są zamkiem królestwa podziemi. Mieszkańcy są źli. Lochy mają bardzo dobrych bohaterów, oraz możliwość podwojenia punktów magii przy pomocy budynku Wir Magii. Wojska są niesamowicie skuteczne, zwłaszcza na odległość. Prawie wszystkie jednostki są silne.


Nekropolia (Necropolis)

Heroes 3 Nekropolia

Nekropolia to zamek królestwa nieumarłych z bardzo złymi mieszkańcami. Bohaterowie wyposażeni są w unikalną w grze umiejętność Nekromancji. Pozwala ona na wskrzeszenie zabitych jednostek w szkielety. Prócz tego możemy zbudować 5 poziomów Gildii Magów. Jednostki wojskowe Nekropolii nie należą do najsilniejszych, ale Władcy Mroku potrafią porządnie przylać.


Twierdza (Stronghold)

Heroes 3 Twierdza

Twierdza to zamek królestwa pustyni. Bohaterowie ukierunkowani są zwłaszcza na atak, pomijając obronę i magię. Mieszkańcy bywają raczej neutralni. Ogniste Ptaki, Cyklopy i Starożytne Behemoty to postrach wśród wszystkich wrogów. Wojska są dosyć tanie i bardzo skuteczne, niestety łatwo giną i trzeba je uzupełniać.


Zamek (Castle)

Heroes 3 Zamek

Zamek to miasto królestwa ludzi. Mieszkańcy są dobroczynni i szlachetni. Dostęp do czarów jest średni (Gildia poziomu 4), ale możemy zbudować Stajnie, które przyspieszają naszych bohaterów. Jednostki są bardzo silne, bez żadnego słabego punktu. Najsilniejszymi z nich są Archanioły, które potrafią wskrzeszać poległych. Niestety, dużym problemem są wysokie ceny jednostek.


Wrota Żywiołów (Conflux)

Heroes 3 Wrota Żywiołów

Wrota Żywiołów to zamek dodatkowy, dostępny w Shadow of Death i Armageddons Blade. Mieszkańcy są neutralnymi istotami, wywodzącymi się z królestwa czterech żywiołów ziemi. Bohaterowie są świetnymi magami. Jednostki wojskowe to głównie średniej jakości żywiołaki, oraz Feniksy- najszybsza jednostka w grze.


Przystań (Cove)

Przystań (Cove)

Przystań jest zamkiem, który pojawił się dopiero w 2013 roku, wraz z premierą nieoficjalnego dodatku Horn in the Abyss. Jest to królestwo piratów i wodnych, nieokrzesanych potworów. Przystań ma ciekawych bohaterów oraz dobrze zbalansowane jednostki wojskowe.


Inne rozdziały poradnika do HoMM III:
Heroes 3 – Strona Główna Poradnika
Opcje i podstawy gry
Zamki i Miasta
Ekonomia i rozbudowa królestwa
Poruszanie się po mapie
Strategie walki
Bohaterowie i umiejętności
Czary i Magia
Artefakty
Jednostki Neutralne
Mapy (download)
Ciekawostki i Galeria
Idiotyzmy i dziwne zagrania AI
Kampanie – Opis
Restoration of Erathia (Odrodzenie Erathii) – kampanie
Armaggeddon’s Blade (Ostrze Armagedonu) – kampanie
Shadow of Death (Cień Śmierci) – kampanie
Heroes Chronicles (Kroniki)- kampanie
Dodatek Horn of the Abyss (Róg Otchłani)

58 thoughts on “Zamki i Miasta- poradnik do Heroes of Might&Magic 3”

  1. Najsilniejszy zamek to bez wątpienia Wrota Żywiołów 😀 żart.
    Jak ktoś pisze jaki zamek jest najlepszy, to proszę też uzasadnić swoje zdanie !!

  2. Wrota są dobre w późnej grze gdy mamy 40 feniksów a ktoś inny np. 20 aniołów i my mamy 2k driad, a przeciwnik np. 1400 czegoś tam. I gdy mamy gildie magow na max i madrosc max.
    Na poczatku wrota są cienkie, a bez ulepszenia żadna jednostka w tym mieście nie jest dobra. Po ulepszeniu 1,3,7 poziom coś robią, a reszta na czele z elektrykami nie śmie zawiązać żemyka u ich sandała.
    Drogie miasto.

  3. To tak mam 16 lat a w Heroes’ów 3 gram od czasów gdy moja ciocia dostała komputer 😀 tj jak miałem lat 7 czy coś w te klimaty.
    Wszyscy których znam są względnie nudnymi ludźmi pod względem frakcji, czyli klasycznie Castle.
    Uporządkuję tak w grze nie alfabetycznie 🙄
    Castle: zamek na start… ale ludzie ileż można? fakt gra się łatwo ale może spróbować czymś innym.
    Bastion: Nie rozumiem dlaczego bastion tak nisko w statystykach sondy. Centaury są dobre, elfy, pegazy, smoki. Świetny zamek!
    Forteca: Drogo ale dobrze, trudno walczyć z golemami.
    Inferno: Mam wrażenie że magogi tą swoją kulą ognia nie umywają się do ul. gremlinów z fortecy, czarcie lordy i wzwyż coś tam dają radę ale nie przepadam.
    Nekropolis: Można zrobić zajebistą armię z kościejami i tymi ul. jeźdźcami(mają pier**lnięcie) na czele, Alpy dobre w walce. Minus to chyba najmniejsza wytrzymałość stworzeń poziomu 7 w grze (smoki cienia).
    Lochy: Moja ostatnio przeulubiona frakcja: Minotaury królewskie+; mantikory+; Czarne smoki+; Harpie wiedźmy dają radę; 2 jednostki strzeleckie, świetny zamek.
    Twierdza: Nie przepadam ale wilczy jeźdźcy dość dobrzy, no i te ptaki, cyklopy i behemoty. Można uciec z zamku jak ma się podziemny tunel. Mimo wszystko nie lubię.
    Cytadela: Nie lubię, nie trawię nie polecam. Wiwerny to chyba najgorsze stworzenia poziomu 6 w grze lepsze są od nich poziom niższe gorgony. Jedna jednostka strzelecka i to na drugim poziomie… masakra.
    Wrota żywiołów: no… fajne na początku jak dorwiesz dodatek ale nie lubię, kiepskie te feniksy.
    To tyle. Oczywiście mówiłem o jednostkach ulepszonych bo nie toleruję jednostek podstawowych.
    !!!Bastion jest fajny!!!

  4. Zagłosowałem na Fortecę i oniemiałem gdy zobaczyłem Nekropolię na 1. miejscu.
    Forteca – zalety: najlepszy 3 i 6. poziom, prawie najlepszy 7, jeden z najlepszych 4. ; Biblioteka da nam więcej czarów, możemy mieć zarówno Implozję, jak i Wrota Wymiarów, 3 jednostki strzelające, 2 bez kar wręcz.
    Wady: koszt w złocie, kamieniu i klejnocie, gremliny i dżiny bardzo delikatne i… nic więcej
    Ci, którzy zagłosowali na Nekropolię pewnie grają w SoD i tak uważają, bo mają te artefakty z kampanii Sandro.
    Castle dałbym tak jak dużo z Was na drugim miejscu.
    PROŚBA – nie głosujcie na ulubiony zamek, ale na ten najsilniejszy wg Was, ja bym zagłosował na Bastion gdyby była sonda ulubiony zamek, a tak to na Fortecę. Cieszę się, że Cytadela wyżej niż Twierdza 🙂 Nieco lepsza, dzięki Gorgonom, Bazyliszkom, Gnollom , natomaist na 2 i 7 poziomie lepsza Twierdza (wg mnie)
    Ostatnie Wrota – nie dziwię się, ale nie krytykuję jeśli zagłosowaliscie bo tak uwaacie, a nie bo lubicie ten zamek
    Boję się grać przeciw komputerowej Fortecy, Nekropolia mi zwisa, komputer nie walczy ze wszystkimi, żeby Szkielety nabić.
    PS na co zagłosowałeś Adminie? Ciekawe

    od Admin: Sonda jest niedawno dodana więc na pewno sytuacja się z czasem wyklaruje. Ja głosowałem chyba na Lochy albo Castle (nie pamiętam).

    1. Kazałeś nam uzasadniać, a sam głosu na Lochy/Castle nie uzasadniłeś cwaniaku!

      od Admin: Dyplomatyczne uzasadnienia są w opisach poszczególnych zamków 🙂 Castle i Lochy mają najlepsze, ale też bardzo drogie wojska. Bastion z kolei ma słabe, ale dzięki Skarbnicy można kupować całość. Taka moc tej gry, że każdy zamek ma swoje zalety i wady 🙂 A tyle głosów na Nekropolię też mnie dziwi. Mają 3 dobre jednostki (4-5-6), reszta lipa, nawet Nekromancja nie pomaga zbyt wiele.

      1. To tak samo jak ludzie mówią ze wrota żywiołów sa słabe. Tani zamek, największy przyrost naturalny jednostek ze wszystkich zamków. Każda jednostka ma odporność na jakiś żywioł. Doskonały w hit&run. Sprzedawca artefaktów, uczelnia, op graal. Ma też swoje wady ale nie jest taka słaba jak ludzie myślą. Nekropolia jest dobra tylko na mapach z dużą ilością neutralnych jednostek i chyba najlepiej rośnie w siłę w stosunku do rozegranych walk i spędzonego czasu na potyczce.

      2. To zależy jak grasz. Tymi co mówicie gra się fajnie i przyjemnie ale na poziomie max wieży. Gdybyście zagrali na 200% zmienilibyście zdanie. Nekro jest tanie, na dobrą magię i w sumie całą mapę grasz wtedy szkieletami, wampirami, czarnymi rycerzami i liszami. Bardzo szybko można się rozbudować i zdobyć armię potrzebną do dalszej walki. A na większe bitwy, czy na atak na zamek można zabrać resztę armii.

        od admin: Ja zawsze gram na 200% i zawsze wygrywam 😉

  5. Moim zdaniem Bastion jest najlepszym. Jednostki są szybkie, praktycznie nie występuje problem ze złotem, 5 poziom wieży magów… Nu, i z tego co pamiętam, zazwyczaj gracz kierujący Bastionem wygrywał zawody… Gdzieś kiedyś czytałem o tym, ale mogę się mylić.

  6. Ogólnie rzecz biorąc, to jeśli chodzi o Castle – dla mnie jest to zbyt uniwersalna frakcja… Dobra dla graczy ze słabszym doświadczeniem – Wiadomo, Archanioły nie dość że chyba najlepsza jednostka w grze (Nie licząc różnych smoków), to jeszcze wskrzesza (Moim zdaniem nieco przesadzony oddział)
    Ogólnie lubię popykać magami, więc grywam Fortecą.

  7. Ja zrobiłem całościowe zestawienie wszystkich jednostek, gdzie przypisałem odpowiednie wagi wszystkim parametrom i zdolnościom (atakiem podnosiłem obrażenia a obroną zwiększałem HP – jaki dokładnie wpływ ma atak i obrona na opisywane parametry zależy od przeciwnika, ja jednak wszystkich po prostu zestawiałem z chłopem dla uproszczenia rachunków – następnie tak otrzymane HP dzieliłem przez 4 i dodawałem ważoną szybkość: szybkość bazowa * (8/populacja_jednostki)), modyfikowałem ją jeszcze uwzględniając bonusy dla jednostek latających i strzelających, a na końcu uwzględniłem wszystkie bonusy – od blokowania kontry po tarczę ifryta i inne duperele 😛 z odpowiednią, oczywiście wg mnie, wagą. Wyszło, że najlepszy jest Zamek, Bastion drugi. Później jeśli uwzględniłem nekromancję (przyrost szkieletów +250%) to na 3-cim miejscu plasowała się Nekropolia, dalej Forteca i Lochy… Stawkę zamykały Inferno, Cytadela i Twierdza (w tej kolejności).

    Pzdr. 😉

  8. Gram w Heroes od ładnych paru lat i zdążyłam dobrze przestudiować każdy zamek…W tej chwili nie potrafię odzwyczaić się od Fortecy…Oprócz wojska i pięknego wyglądu (każda dziewczyna zwraca na takie rzeczy uwagę) podoba mi się bardzo taka „królewskość” i magiczność armii:) Na temat innych zamków mogę powiedzieć, że moja starsza siostra uwielbia Bastion. 😀
    Pzdr.:)

  9. Zauważyliście że feniksy mają taki sam przyrost jak jednostki 6 poziomu??? Całkiem fajne bo są szybkie. Można je dac po polowie i to tak jakby miec 2 jednostki 7 poziomu.
    PS: Jeśli się ze mną nie zgadzacie to napiszcie . Ja gram w herosa od kilku lat, a jestem tak cienki że ledwo przeszłem kampanię Smocza Krew.

    od Admin: Przyrost jest wysoki, ale są słabsze w walce i tańsze więc na jedno wychodzi. Ja wolę 2 archanioły od 4 feniksów.

  10. Nie rozumiem Adminie czemu uważasz, że Nekropolia to tragedia . Wg mnie to najlepszy zamek . I właśnie mając nekromancję na najwyższym poziomie + płaszcz nieumarłego króla + dyplomację można stworzyć naprawdę godną podziwu armię . Myśle też, że upiorni rycerze są najmocniejszą jednostką szóstego poziomu w grze . Razem ze szkieletami i ożywieńcami tworzą trzon armii . Zgodzę się że smoki cienia są słabe . Nie da się tego ukryć , ale jak napisałeś każdy zamek ma swoje wady i zalety . Mnie osobiście bardzo spodobał się klimat nekropolii, muzyka i wygląd miasta . Będę jej bronić, bo uważam że jest potężna, a nieumarła armia prowadzona przez doświadczonego gracza będzie bardzo groźnym przeciwnikiem .

    od Admin: Jeśli masz płaszcz nieumarłego króla, to nawet nie potrzeba żadnego zamku, żeby gładko wygrać grę 🙂 Nigdzie nie pisałem, że nekropolia to tragedia, po prostu są lepsze zamki.

    1. Ok . Tylko każde miasto ma w sobie coś fajnego . Nawet bez płaszcza mając dyplomację, nekromancję i wybudowaną szkieletornie będziemy mieli piękną armię . 🙂
      Uważam że Nekropolia ma wiele zalet które można umiejętnie wykorzystać i nie trzeba od razu pisać że jest tragiczna.

    2. a ja poprę Nyrę ( chodzi mi o nekropolię ) choć czynniki ma słabe to da sie to zamazać … choćby można stworzyć bohatera z liczami, wampirami i mrocznymi jeźdźcami ( wszystko ulepszone ) do eliminacji bohaterów a drugi niech zdobywa zamek. w dodatku bardzo istotnym szczegółem jest przyrost dzięki któremu jest o wiele łatwiej a i z powodu magi jest dobra bo 5 poziom gildii magów. ja niedawno przeszedłem mapę na której każdy wróg w miastach i na ziemi miał hydry. najwięcej jeden z nich miał ich 6 a ja zaklęciem fala śmierci i 1 strzałem licza zabierałem mu 1 jednostkę, a wampirami i zombie zabijałem ( przez całą grę nie miałem żadnych smoków ) i grało mi się bardzo dobrze między innymi z powodu tanich jednostek 🙂 (nie trzeba pisać wad bo już dostałem ;D ja tyko mowie na jaki zamek zagłosowałem)

  11. Zamek (Castle) : Uważam że jest to najlepszy zamek dla początkujących graczy. Ma w porównaniu do innych zamków najsilniejsze poziomy 1 i 2 (nawet bez ulepszenia). Reszta armii dość zbalansowana. Jeśli chodzi o rozbudowę zamku, głównie złoto, drewno i kamień. Wszystko to znajdziemy w okolicach zamku. Bohaterowie zrównoważeni. Jak się chce można mieć czy to maga czy wojownika.

    Bastion (Rampart): Tu sprawy z wojskiem się już komplikują, 1 jednostka strzelająca ale za to jaka! Wojsko raczej z wysokim poziomem punktów życia. Zawsze na końcu bitwy zostawały Enty i Krasnoludy. Warto w nie inwestować.
    Z rozbudową jest już ciężej, potrzebować będziemy dużo kryształów co by poziom 7 wybudować i ulepszyć. Bohaterowie trochę bardziej umagicznieni niż w Zamku.

    Forteca (Tower) : Jeżeli chodzi o wojsko to można powiedzieć że jest 3/7 jednostek strzelających z czego Arcymagowie i Tytani są potężni. Na straty trzeba spisać Skorpeny. Zawsze atakowane od początku bitwy. Do zamku Potrzeba dużo, dużo złota (wykupienie samych tytanów w kosztuje 10000) i klejnotów. Bohaterowie to magicy, dużo zaklęć dzięki bibliotece.

    Inferno : Ciężko coś napisać o jednostkach w tym zamku. Nie wyróżniają się coś zbytnio. Kilka fajnych umiejętności u Magogów czy Czarcich lordów. Do rozbudowy zamku potrzeba głównie siarki i rtęci. Bohaterowie tak samo jak w Zamku.

    Lochy (Dungeon): Jeśli chodzi o wojsko kilka fajnych umiejętności u np. Harpii czy Manikorton. Dobre jednostki strzelające.
    Do rozbudowy zamku trzeba trochę siarki a tak to podstawowe surowce (nie wliczając rozbudowy Gildii). Bohaterowie raczej magicy.

    Nekropolia (Necropolis): Przydatna umiejętność Nekromancji, Arcylicze atakujący chmurką czy wskrzeszanie się Wampirów mogą szybko zapewnić wygraną w bitwie. Do rozbudowy zamku nie trzeba jakiś szczególnych bogactw. Przydatni bohaterowie znający się na magii.

    Twierdza (Stronghold): Jednostki silne w ataku lecz słabe w obronie. Liczne straty w jednostkach takich jak : Roki czy Wilczy Jeździec mogą szybko zawrócić bohatera do zamku po następną partie wojska. Jeżeli chodzi o zamek to bardzo szybko można wybudować 7 poziom. Bodajże w 3 albo 4 turze. Gildie magów można rozbudować wyłącznie do 3 poziomu.
    Bohaterowie ukierunkowani na Atak, nie warto rozwijać tu umiejętności magicznych.

    Cytadela (Fortress): Jednostki bardzo odporne i wytrzymałe. Armia stworzona raczej do obrony aczkolwiek ma kilka atutów przy zdobywaniu zamków takich jak : Ważki, Wiwerny czy Gorgony. Chciałbym OBALIĆ tezę, którą ktoś zamieścił na stronie że poziom 2 w tym zamku jest słaby. Ma dużą jak na 2 poziom liczbę punktów życia i w dalszych partiach rozgrywki można nimi porządnie namieszać na polu bitwy.
    Jeśli chodzi o rozbudowę zamku bardzo szybko można wybudować 6 i 7 poziom (3 i 4 tura), co ułatwia grę. Potrzeba dużo drewna. Jeżeli chodzi o bohaterów to tym tylko w zamku można zacząć grę z stworzeniami na 4 poziomie (wybierając Broma). Można więc już w 1 tygodniu tym zamkiem sporo zdziałać.

    Wrota Żywiołów (Conflux): Jeżeli chodzi o wojsko to jest bardzo łatwe do likwidacji za pomocą choćby samej magii. Jak wiadomo każdy żywiołak jest nie odporny na jakiś rodzaj magii (Jeżeli żywiołaka np. ognia zaatakujemy magią wody mamy dodatkowe obrażenia). Co do rozbudowy potrzeba trochę surowców. Bohaterowie nastawieni na magię.

    Pozdrawiam
    Brisingr, z Heroes’em już 13 rok ; )

    1. Wg mnie nie licząc Wrót i ew. Inferna każdy zamek jest tak samo dobry, biorąc jego ŚREDNIĄ przydatność. Na małych mapach Forteca jest np. słaba, a na dużych dzieki setkom tytanow świetna.

      Do brisingra – jak grasz w SoDa to reptilioni są silni – mają 15 hp 6 ataku i 8 obrony. przyrost 9, dmg 2-5
      Zagraj sobie w RoE – 5 ataku 7 obrony, 12 hp, przyrost 8, dmg 2-3
      Duża różnica?

      Ja z 9-letniego doświadczenia uważam, że oprócz siły wojsk, ekonomii, magii są też inne ważne rzeczy, np. liczba wojsk startowych i wybór bohatera. Przykład: bohater Drakon, specjalista w gnollach. Bierzemy grę z nim jako bohaterem. Ma on np. 30 gnoli (2 oddziały). Zrestartujmy w 1 dniu kilka razy scenariusz – bohater ten może mieć od 10 do nawet 60 gnolli. Czasem ma jeden oddział, czasem dwa, czasem trzy, a w każdym oddziale różnie od 10 do nawet 20 gnolii.

      Zamek – jedyna słaba strona to brak gildii magów 5 poziomu o duże koszta 7. poziomu i siedliska.

      Bastion – niby każda jednostka silna )oprócz pegazów) ale jakoś ten zamek nie jest silny w walkach całe wojsko i super bohater vs całe wojsko i super bohater.

      Forteca – na małych mapach masakra, na dużych spoko, świetne budynki specjalne, zwłaszcza biblioteka. 3 jednostki z tego zamku można nazwać często najlepszymi na swoim poziomie.

      Inferno – jedyna zaleta to szybkość arcydiabła i ifryta – załozmy, że zaczynamy walkę, przyspieszamy całe wojsko, na poczatek diabły i ifryty atakują jeden cel, potem czarty i psy dojdą w 1. ruchu, magogi walną 3 wrogów i mamy niewielkie szanse na wygraną. Chyba, że wrogiem jest Haven lub Lochy.

      Nekro – 1 potężna jednostka, 1 nie taka straszna jak ją malują, 1 słaba a silna, reszta słabiaki. Zalety zamku? budynki specjalne i bohaterowie.

      Lochy – silny zamek, brak słabej jednostki oprócz meduz :), balista, świetna magia, implzoja, czego chcieć więcej?

  12. Trudno powiedzieć, który zamek jest najlepszy. Każdy ma swoje dobre i złe cechy, ale na pewno każdy zamek ma swój urok i klimat. Mnie osobiście gra się dobrze każdym zamkiem bo gram w heroes III od momentu wyjścia tej gry.
    Pozdrawiam

  13. Ja od zawsze gram nekro i powiem wam ze moze sie sie wydawac ze to jest przecietny zamek ale jezeli dobrze rozegrasz wszystko na poczatku to potem jestes praktycznie nie pokonany
    Przykładowo:
    na poczatku gry atakaujesz najslabsze jednostki ile wlezie, to potem masz w ch*j szkieletow i jeszcze pozniej tj. w pozniejszych fazach gry jezeli masz troche szczescia znajdziesz artefakty do plaszcza nieumarlego krola i tym sposobem cala twoja sila tkwi w zalozmy 10k szkieletow(ew koscieji) i 3-4k liszy(ew arcy) i wtedy kazdy moze jedynie na Ciebie poatrzec bo i tak wiekszych szkod Ci nie wyrzadzi , malo tego ja mam jeszcze taka taktyke ze w nowo zajetych zamkach zostawiam mnostow szkieletow(jeze li jest to duza mapa to z 300-400, jezeli mniejsza to nawet z 1000) i tym sposobem zazwyczaj wygrywam pojedynki online jak i nawet z komputerem bez najminejszych problemow 😉

  14. Według mnie w H3 jest dość widoczny podział na mocne i słabe zamki. Zamek Aniołów, Złotych smoków, Czarnych smoków i Tytanów to mocne a Diałby, Szkielety, Bestie i Hydry są słabsze.
    Ja preferuję zamek Tytanów. Biore Solmyra i od początku mam łańcuch piorunów i mogę wygrać walkę z teoretycznie mocniejszym wrogiem np pilnującym kopalnie złota. Buduję ratusz, potem jednoski i zamek tak żebym po 2 tygodniach miał pełny przyrost jednostek.

  15. nie istnieje coś takiego jak najlepszy zamek.
    jeśli ktoś potrafi dobrze wykorzystać cały swój zamek) z najgorszego zamku może zrobić potęgę .
    jeden zamek nie atakuje na odległość i jest powolny ale ma big wytrzymałość i atakuje kilku naraz
    u jednych jest niewidzialny ale wolniejszy. (zamki necropolia mają obłoki dymu )
    dobre czary + hero + dobre jednostki ( np możesz zgarnąć kilka 7 lvl z każdego zamku (nie mieszać diabłów z aniołami ! )i potęga gotowa

    od Admin: Ja tam mieszam diabły z aniołami i wszystko gra.

    1. z tego co wiem mieszanie diabłów z aniołami w jednej armii = -1 morale

      od Admin: Odpada bonus morale za mieszanie oddziałów z różnych zamków, ale anioły same w sobie dodają punkcik morale, więc jak masz diabły z aniołami, to morale mają +1 (plus ewentualnie inne bonusy jak dowodzenie, artefakty itd).

  16. Jak można mówić, że bastion ma słabe wojsko? Może to nie jest najsilniejszy zamek, ale centaury,elfy, krasnale i enty są jednymi z najlepszych stworzeń na swoich poziomach, a z resztą to zamek, w którym jednostki się najlepiej uzupełniają.

  17. Mi sie tam podoba cytadela wygrasz napewno z Nekropolem ,Wrotami Żywiolkow i z kazdym mozna wygrac tylko trzeba miec taktyke.Od kad gram w Heroes 3 gralem wszystkimi zamkami i najgorszy moim zdaniem jest Wrota Zywiolkow .
    Od najlepszych w dól
    1.Lochy(odporne na czary)Atak
    2.Forteca(duzo jednostek strzelajacych i miny)Obrona
    3.Cytadela(znakomita hydra)Obrona
    4.Bastion(wytrzymale jednostki)Atak
    5.Twierdza(wytrzymale jednostki)Atak
    6.Zamek(dobre jednostki)Atak
    7.Inferno(dobre jednostki)Atak
    8.Nekropol(najlepsza jednostka mroczny rycerz)Atak
    9.Wrota Żywilkow(bardzo duzo wszystko kosztuje)Atak

  18. Otóż zrobiłem sobie tabelkę w excelu, do której wklepałem wszystkie dane jednostek i wyszło mi kilka ciekawych rzeczy.
    Najlepszy atak(suma u wszystkich jednostek-Zamek (1651),Twierdza (1534),Bastion( 1530). Najlepsza obrona-Wrota Żywiołów(3220),Bastion(3210),Forteca(3024).
    Najlepsza prędkość-Wrota żywiołów(67),Inferno(64),Bastion(61),Lochy(61 ). Ceny tygodniowe-Twierdza(24530),Cytadela(25740),Bastion(26620)

    Atak-(suma u wszystkich jednostek(max obrażenia+atak)*przyrost))
    Obrona-(suma u wszystkich jednostek(hp+obrona)*przyrost)
    Prędkość-(suma prędkości wszystkich jednostek)
    Ceny tygodniowe-(sum a przyrostów*cena)
    *Licząc atak jednostek wykonujących 2 ataki na turę(wilczy jeźdźcy,krzyżowcy,wysokie elfy,kusznicy) mnożyłem ich atak przez 2
    **Licząc ceny jednostek w Bastionie nie uwzględniałem skarbca, lecz jeśli się to zrobi to Bastion jest najtańszy

  19. 1.Centaur(atak+prędkość)
    2.Żywiołak powietrza(wytrzymałość+atak)
    3.Elf(atak+prędkość)
    4.Ogr szaman(atak+wytrzymałość)
    5.Gorgona(wszystko)
    6.Skorpena(powstrzymanie kontry)
    7.Feniks(przez przyrost 2x)
    Najgorsze
    1.Chochlik(nic nie ma dobrego)
    2.Magog(ta jednostka chyba nie ma ataku 🙂
    3.Cerber(słaby atak)
    4.Żywiołak ognia(nienawidz e jak sie rusza)
    5.Dżin(pada jak muchy)
    6.Żywiołak umysłu(mało hp,wolny,mały atak)
    7.Upiorny smok(mało hp)
    Chodzi mi oczywiście o ulepszone wersje
    I tak najbardziej lubię grać bastionem(przez skarbiec)

  20. Oprócz inferno i może wrót żywiołów każdy zamek potrafi nieźle namieszać. Gram w tę grę od premiery i nauczyłem się że nie bez powodu ma tytuł Heroes of might and magic. Najważniejsi są bohaterowie i tak Sir Murlich lub Orrin w Castle, mocno bustują ten zamek ew. christopher (finanse), w bastionie Mephala czyni jednostki niesamowicie odporne, w Fortecy Nela ew. Solomyr chociaż za bardzo za nim nie przepadam, w Infero tylko Zydar wydaje się sensowny, ale ten zamek zdecydowanie należy do słabszych, w Nekropolis Isra i Vidomina wyglądają interesująco, ale przy odrobinie szczęścia Sandro prezentuje się zdecydowanie lepiej. Twierdza to domena Crag Hacka(chyba tak się pisze) z jego umiejętnością i w połączeniu z behamotami, ogrami czy rokami większość armii przestaje mieć jakiekolwiek szanse, kiedy widzą niebotyczne obrażenia rzędu 13 k… Zaletą cytadeli jest brak jakichkolwiek strat jeżeli wybierze się oczywiście Tazara, oszczędzając jednostki mamy ich wystarczająco dużo by rozgromić paru przeciwników, brak counter strike u hydr i um. specjalna demigorgon… uhu 🙂 mimo grania tyle lat najtrudniej mi jest się odnaleźć w wrotach żywiołów, zero dobrych bohaterów, okej niby taktyka na początku, ale poza tym? jednostek od groma, ale giną po paru ciosach. wojownicy niby dostają mnóstwo w atak, ale po jednostkach tego nie widać… i strasznie kiepskie jednostki poziomu 4,5,7 okej 6 jakoś ujdzie…

  21. Ciężko mi powiedzieć który zamek jest najlepszy gdyż zawsze grałem zamkiem losowym 😀 ale najbardziej lubię jak dostanę Necropolis lub Bastion.
    Zawsze jak grałem z bratem w Herosów oczywiście na jednym kompie to wkurzało mnie jak dostałem Cytadele ze śmiesznymi wojskami 😆
    Takie moje rozważania.
    W Herosów gram około 10 lat.

    Ps: Ani razu nie przechodziłem do końca kampanii

  22. Wg. mnie najlepszym zamkiem jest Bastion. Może dlatego, że najczęściej go wybieram, ale naprawdę miło i wygodnie się nim gra. Dobre stworzenia na niskich poziomach. Ogólnie jednostki dosyć wytrzymałe. Smoki odporne na czary 1-4, możliwość wysokiego rozwinięcia gildii, silni bohaterowie szczególnie pod względem magii jak np. Eleshar. Na plus oczywiście obecność skarbca 😆

  23. Nekropolia z Thantem, Isra albo Vidomina na wiekszych mapach jest najlepszym wyborem obok wrot zywiolow. Zamek w starciu z Nekro albo wrotami przykuca, bo w armii po paru miesiacach ma sie pare tysiecy szkieletow (ktore wygrywaja gre) albo dwa razy wiecej feniksow, ktore sie pierwsze ruszaja dajac od razu przewage. Jeden minus dla wrot za brak dobrego boha. Bez tak duzego przyrostu feniksow oczywiscie conflux nie bylby tak dobry.

    Nie mowie, ze zamek to zly wybor, raczej solidny i prawie nigdy nie zawodzi. Szczegolnie z Sir Mullichem. Osobiscie uwazam, ze majac dobrego boha (Kyrre) Bastionem mozna ograc Zamek. Bastion ma trzy kluczowe jednostki: elfy, z ktorymi od poczatku sie ma przewage i krasnoludy z entami, ktore wygywaja ostateczne bitwy. Na pierwszy rzut oka najmniej przydatne, pozniej okazuja sie kluczowe.

    Twierdza ma dobrych bohow typu Crag Hack, Dessa i nimi mozna cisnac agresywnie jak sie umie, Cytadela na malych mapach Bron z bazyliszkami, na duzych Tazar z jego obrona.

    Inferno zdecydowanie najgorszy zamek w grze. Ani jednostek dobrych, ani bohow, klapa totalna. Niektorzy twierdza, ze cytadela najgorsza, w slepo biore Tazara na wiekszej mapie i jestem w stanie mierzyc sie z kazdym zamkiem.

    Forteca jeden z lepszych zamkow, z trzema strzelajacymi, za to najdrozszy. Solmyr na malych mapach wymiata lancuchem piorunow.

    Lochy tez solidnie, z dobrze zrobionym Gunnarem mozna ladnie cisnac, chociaz w starciu z Kyrre z Bastionu raczej Lochy przykucaja.

    Wybor bohow wyglada tak:
    Necro – Thant
    Conflux – Brissa
    Zamek – Sir Mullich
    Cytadela – Tazar
    Bastion – Kyrre
    Lochy – Gunnar
    Forteca – Solmyr
    Twierdza – Crag/Dessa
    Inferno – Zydar

    od Admin: Zgadzam się z każdym słowem w 200%. Widać też zjadłeś zęby na tej grze 🙂
    Co do Nekromancji to polecam mapę Battle of Glory (download na odpowiedniej podstronie), tam bierzemy Nekropolię i można zagrać rozgrywkę samymi szkieletami. Da się nimi wygrać i ogólnie jest ciekawie 🙂

    1. Hmm…. Enty + Krasnolud ? No błagam… dobrym magiem używasz odpowiednio spowolnienia i twój Ent za nim dojdzie, zastanie pobojowisko. Krasnolud tak samo, spowalniają tylko armię umożliwiając nam na przygotowanie się na atak / szybsze zdobywanie surowców.

      Elf ? Tylko jeden strzelec, oślepiasz i przy oblężeniu strzeżesz się tylko Pegazów… najsłabszych 4 i ewentualnie smoka, którego łatwo można pokonać, mocniejszymi czarami/osłabić /użyć „pogromcy” na własnej armii.

    2. Enty i krasnoludy wygrywaja ostateczne walki. Po dlugiej rozgrywce szybkosc jednostek juz nie ma znaczenia, bo i tak walka toczy sie po jednej stronie planszy. Te dwie jednostki maja bardzo duzo HP i to jest kluczowe jesli masz ich wystarczajaco duzo. Przez to, ze nie sa wlasciwie uzywane przez fazy poczatkowe gry, mozna ich dosyc duzo uzbierac. Poza tym, jesli jestes ogarnietym graczem to i tak masz eksperta magii powietrza i rzucasz przyspieszenie na swoje jednostki nawet jesli ktos cie spowolni. Krasnolud do tego ma dobra odpornosc na magie.

      Na poczatku gry i tak uzywa sie tylko eflow do zdobywania surowcow, nie musisz sie ruszac tylko ich bronisz, bo one i tak wszystkich wystrzelaja w fazie poczatkowej.

      Na oslepienie rzucasz cure. Pegazy sa rzeczywiscie dosyc slabe i gina pierwsze. Smoki sa za to szybkie (16), wytrzymale (250) i odporne na czary 1-4.

      Trzeba zaznaczyc, ze przy oblezeniu jestes na starcie w gorszej pozycji niezaleznie od tego jakim zamkiem grasz. No i trzeba zakladac, ze w ostatecznej bitwie twoj boh bedzie sam bardzo dobrym magiem, bo to jest podstawa. Sa rozne taktyki jak wygrac z kims kto sie broni w zamku i wszystko zalezy od wojska i boha przeciwnika, ale na pewno bym sie od razu nie wbijal pegazami i smokami zeby je od razu stracic, bo to nie ma sensu. Jak sie dobrze przemysli atak, to to wojsko jest jedne z najlepszych w grze.

  24. Zależnie od przewidywalnego czasu gry, na dużych mapach: Forteca. Na małych Bastion gdyż Forteca nie zdąży się rozbudować, a ci z Bastionu, mają silne niskopoziomowe jednostki i równie dobrych magów. Ale gra jest zbalansowana i można wygrać każdym miastem 🙂 Jestem old boyem i fanem:)

  25. Gracz Turniejowy

    Najlepszym zamkiem na multi są Wrota Żywiołów i nikt tego nie podważy. W większości turniejów zablokowano ten zamek gdyż feniksy są za szybkie , za dużo ich i się odradzają. Uwierzcie mi ciężko ich pokonać nawet Nekropolią z kilkoma tysiącami szkieletów.

    Co do Inferno nie jest takie słabe jak wszyscy mówią gdyż niektórzy gracze z turniejów potrafią nimi złoić graczy grających zamkami/lochami/cytadelą.

    Dla mnie ulubionym zamkiem jest Nekropolia ze względów sentymentalnych bo w każdej części mi się najlepiej ją gra chociaż ma liczne wady potrafię z niej wyciągnąć zalety.

    A dla tych co mówią że zamek jest najlepszy zapraszam na turnieje tam pokażą wam miejsce gracze grający Wrotami(kiedy będzie można je wybrać) lub Nekropolią oczywiście każdy inny zamek się nada. Bo to żadna sztuka pokonać kompa zamkiem lub kumpla na gorących krzesłach.

    Dla mnie to nie ma znaczenia jaki zamek ma wady a jaki zalety gdyż na turniejach już każdy zamek stał na podium więc nie rozumiem tej ankiety, głównie chodzi o to kto kim umie grać a nie który zamek jest lepszy.

  26. Nie jestem jakimś „szpecem” w Heroes, czasem sobie popykam, ale jakimś wymiataczem na pewno nie jestem i wielu rzeczy tam jeszcze nie umiem. Mi osobiście najlepiej gra się Bastionem (jak nabiorę wprawy to może zmienię zdanie 😉 ). Nie zgadzam się, że jest tam słabe wojsko – jednorożce potrafią wymiatać, a jak się uzbiera ze 100 elfów to też można krzywdy narobić. Poza tym szybko się go rozbudowuje, często już w 2-3 tygodniu można mieć smoki.
    Za to bardzo nie lubię grać Cytadelą i Fortecą. Reszta jest mi dość obojętna. Nekropolia u przeciwnika jest wkurzająca. Nic tak nie drażni jak Całun ciemności u przeciwnika ;).
    Także początkującym i nie bardzo rozeznanym w grze polecam Bastion. Jak ktoś umie grać to wygra niezależnie od zamku.

  27. Jeśli o mnie chodzi, to najczęściej grałem zamkiem, fortecą i lochem (rzadziej nekropolią i bastionem), ale powiem szczerze, że przy każdej rozgrywce ta gra potrafi zaskoczyć. Dopiero ostatnio znajomy wymiatacz mi pokazał, że wojownicy w tej grze nie są zupełnie bezbronni przy magach (chociaż z definicji mają trochę przesrane 😉 ).

    Poza tym to raczej kwestia nastroju. Po prostu trzeba grać tym, na co ma się ochotę, a nie szukać najbardziej przegiętej strategii, bo każdą można zametować.

    PS Cytadela nie ssie jeśli grasz Tazarem i pchasz całość w obronę stopniowo zwiększając atak (przy mistrzowskiej ziemi + wodzie armia staje się praktycznie niezniszczalna, a spojrzenie gorgon jest po prostu mordercze).

  28. Staruchowy Beszek

    Nie zgadzam się do końca z opiniami o twierdzy (rampart). Z Cragiem Hackiem jak się idzie w beszki można wygrać każdą bitwę. Do tego ptaki gromu, które wlatują ponad mury i niesamowicie wytrzymali ogrzy szamani.
    A co do wyboru bohaterów to rzeczywiście sporo się musiałeś nagrać Rudy102 ( ja sam gram w nią 8lat ), ale ja w Confluxie stawiałbym raczej na Pasisa.
    Jak dla mnie to Lochami, fortecą i Twierdzą można zniszczyć każdego.
    Pozdro!

  29. Andrzej mandrzej

    Moim skromnym zdaniem (gram długo, ale nie na poziomie pro/expert/mega /hiper/etc) każdy zamek ma coś dobrego dla każdego. Rzeczywiście może wrota nie byłby trafnym dodatkiem do 8 podstawowych zamków, ale jak to mówią każda porażka jest nawozem sukcesu. Podczas gry najbardziej liczy się dla mnie klimat, a nie wygrywanie za wszelką cenę. Wedle własnych upodobań „klimatycznych” stawiam na Nekropolie i Cytadele. Lubię grę defensywną (Cytadela), ale także bezduszność i ogrom nekromancji (Nekropolia). Oczywiście zauważam wady moich ulubionych zamków, ale poznając wady coraz bardziej doceniam zalety. Gdyby każdy zamek był taki sam rozgrywka stała by się nudna i schematyczna, a tak każdy może dorzucić podwójną wisienkę do swojego torcika. pozdrawiam:D

  30. love cytadela

    Jak dla mnie to cytadela wymiata. Lubie czasem pograc jeszcze nekropolis i bastionem. Czemu wymiata? Gorgona jak dal mnie lepsze nawet od entów (ma 70 wytrzymałosci najwiecej na 5 jednostce a ent 65) oprócz tego zabija wzrokiem. Ważki sa niezle i szybkie , maja tez osłabienie. Reptilion nie jest pro ale łucznictwo bohaterem i cieciwy jednorożca w eq daje wiele. Bazyliszki jak dla mnie pod wzgledem siły 2 jednostka 4 poziomu (po ogrzych magach) poza tym zamienia w kamien . Wiwerny akurat nie sa extra. Hydry sa dobre . Powtrzymuja kontraatak i zasiegowy atak maja. Co do Necropilis. Czarny rycerz najlepsza jednostka 6 poziomu ( 2 jest skorpena-nagi)m a podwojne obrazenmia i klatwy rzuca procz tego lisz i wampir reszta jest słaba. Bastion- smok dobry centaur, ent, łucznik, krasnolud(wytrz ymałosc). Lochem nigdy nie grałem. Patrze jak go chwalicie ale dla mnie (brat nim gra) chimery sa cienkie. Forteca jest za banalna (3 strzelajace) jak mamy artefakt, co zapobiega łancuchowi piorunów to łatwo zabic Solmyrka.

  31. Zdecydowanie Nekropolia oraz Loch, Nekropolia ma to do siebie że bardzo łatwo się ją rozwija a smoczek z postarzeniem sieje niezły zamęt.
    Loch dlaczego? Mamy smoczka, odporność na magie tak samo sprawdza się tu bastion. Bohaterem z ogniem expert kulom ognia piekielnego i armagedonem zmiata wszystko z powierzchni ziemi.
    Zapomniałem dodać ze mimo ciężkiego rozwoju miasta uwielbiam grać Twierdzą, szczególnie poprzez ptaki gromu (wg. mnie najlepsza jednostka 5 poziomu).

  32. Wszystko zależy od mapki. Na małych z pewnością najsilniejsze są nekropolia i twierdza, ze względu na niskie koszty rozbudowy. Na dużych zamek i forteca, bo mają najsilniejsze jednostki. Każde miasto ma swój atut i jeśli się go wykorzystuje to jest piekielnie mocne.

  33. Wg mnie:
    Castle: Mocne jednostki, ale nudne
    Bastion: Beznadziejna wytrzymałość
    Forteca: Za drogo
    Inferno: to jest jakis zart
    Nekropolia: Lisze,czarni jeźdzcy,wampiry ,szkielety ale smoki do bani.
    Loch: mocne jednostki ale jak dla mnie nudne( oprócz minotaurów)
    Cytadela: Gdyby wiwerny i lucznicy byli lepsi to było by dobze.
    Twierdza:Tanie i nastawione na atak. Wiec gdyby przeciwnik 1 miałby ruch to po behemotach.
    Wrota: Nimfy ch**** potwry 2-5 sa mocne. Feniksy slabe, ale ich przyrost to 4 wiec to daje im przewage.

  34. Ja najbardziej lubię Fortecę i ewentualnie Loch, gdyż uwielbiam magię. Chciałem także zwrócić uwagę na jeden fakt, który sprawia iż Wrota Żywiołów z Zamku względnie słabszego stają się zamkiem bezkonkurencyjnym. Chodzi mi o pewną taktykę. Jak wiemy mając Feniksy zawsze zaczynamy bitwę, są one także odporne na magię ognia. Taktyka jest prosta, wystarczy bohater z wysoką mocą i zaklęciem Armageddon. Jeżeli dodamy do tego umiejętność magii ognia to jesteśmy nie pokonani. Na początku każdej bitwy rzucamy Armageddon a później dobijamy resztki Feniksami, których mamy dużo z powodu przyrostu. Problem pojawia się gdy walczymy z Bastionem lub Lochem, gdyż smoków nasze zaklęcie nie ruszy.

  35. miasta sa dobrze zbalansowane. jak to juz zostalo powiedziane, kazdym da sie wygrac. mi najprzyjemniej gra sie lochami. gunnar jest super, poza tym mamy 3 latajace i 2 strzelajace, i , co wazne, strzelajace sa bardzo wytrzymale jak na niskie poziomy. oczywiscie wytrzymalosci poziomow 1,2,6 sa kiepskie, ale to zawsze mozna nadrobic statystykami albo taktyka. i tak kluczowe jest heroes- ja majac przypakowanego herosa (staty po ponad 30, swietne zaklecia) pokonywalem czesto ponad 2x wieksze armie ode mnie

  36. Ja wam powiem tak: W każdym mieście jest coś fajnego, Każdy znajdzie coś dla siebie,
    Moim najulubieńszym miastem jest Forteca 😀 .
    Potężne czary, 3 jednostki strzelające, Piękny ,majestatyczny wygląd budowli i przede wszystkim Tytani-moja najulubieńsza jednostka z całej gry 🙂
    fakt że ceny w tym zamku nie są zbyt niskie ale tak jak w każdym muszą występować wady i zalety
    Dodam jeszcze, że ulubioną frakcją mojej siostry jest zamek ludzi a ulubionym miastem mojej drugiej siostry jest bastion ze względu na Elfów xD

  37. Ciężko powiedzieć jaki zamek jest najlepszy bo każdy zamek czymś się wyróżna ale dla mnie Najlepsze 3 zamki to : Lochy,Forteca i Nekropolis

    Nekropolis się wyróżna tym że ma nekromancje która bardzo pomaga a gdy sie ma płaszcz nieumarłego króla dostaje sie licze zamiast szkieletów!!!! Nekropolis też ma silne jednostki jedne z lepszych na swoim poziomie : mroczny rycerz,wampir,lisza,szkielet.

    Lochy: szybkie i bardzo silne jednostki jedne z lepszych na swoim poziomie!!! Lochy mają niezwylke silne jednostki : minotaury szybki i dobre,Czarny smok najlepszy ze smoków w zamkach! Złe oko strzela i dużo zadaje. manitikora szybka lata i dobra.

    Forteca: najlepsi magowie 3 jednostki strzelające w tym tytan najlepszy strzelec w grze! Dużo poziomów gildi + bilbioteka! Najlepsze jednostki: tytan (ulpeszony gigant) najlepsza jednostka strzelająca, naga wytrzymała,dość szybka i powstrzymuje kontratak!! mag szybki,strzela i dobre staty!! Dżin rzuca zaklęcie na wybraną jednostke szybki, lata!!

    Moja top 8 zamkow!!

    1. Forteca! 😉
    2.Nekropolis! 🙂
    3.Lochy!
    4.Zamek!
    5.inferno!
    6.Wrota żywiołaków!
    7.Twierdza!
    8.Cytadela 🙁 wolna,obrona i wgl!!! 🙁

  38. Pasjonująco czyta się Wasze wpisy, ilość opinii, koncepcji, taktyk jest imponująca.

    Powracam do gry w HoMM III po kilku latach, gdy moja płyta zagubiona była wśród kuzynów i kolegów i inaczej niż kiedyś postanowiłem tym razem skorzystać z rad innych graczy, stąd moja wizyta tutaj.

    W temacie zamków mogę powiedzieć, że dawno temu przekonałem się do Fortecy i potem niemal nie grałem innymi, co oczywiście nie było zbyt uczące. Zbierałem solidną armię i ostrzeliwałem każdego przeciwnika uznając, że to najlepsza strategia bitewna. Teraz dopiero uczę się tak naprawdę walczyć innymi jednostkami, radzić sobie bez strzelających, mądrze dzielić oddziały, rezygnować z wybranych słabszych jednostek, ulepszać tylko te jednostki, które naprawdę tego wymagają itd.

    Na chwilę obecną moja klasyfikacja kształtuje się tak:

    1. Forteca – bo jednak przyzwyczajenia zostają 🙂 Tytani od zawsze i na zawsze są przez mnie uważani za najmocniejszą jednostkę w grze, choć drogą (jak cały zamek). Powstrzymujące kontratak i dosyć wytrzymałe królewskie nagi oraz szybkie mięso armatnie w postaci gargulców są dobre, żeby w walce z przeciwnikiem komputerowym odwrócić uwagę od schowanych z tyłu cennych arcymagów (ci niestety są ulubionym celem AI). Przed zaatakowaniem wręcz magów warto osłonić ich oddziałami wytrzymałych golemów, jeśli mamy sloty (w tym celu można zrezygnować z gremlinów, które choć strzelają, to nie są zbyt przydatne w dużych bitwach, choć cenne w początkowej fazie gry). W przypadku przyjęcia taktyki typu ,,tylko 5. 6. i 7. poziom” warto mieć wielkie dżiny podzielone na pododdziały czarujące i jeden oddział walczący. Ogólnie świetny zamek, choć jak pisałem drogi i sprawdza się raczej na dużych mapach przy długich rozgrywkach.

    2. Nekropolia – tak, tak! Jej zalety podnoszono już tutaj wielokrotnie, więc nie ma co się nadmiernie powtarzać. W skrócie: relatywnie tani zamek, turbomocni upiorni rycerze, db jedn. strzelająca (arcylisz), upierdliwe (dla przeciwnika) do granic możliwości wampirze lordy (poprawnie chyba byłoby wampirzy lordowie) to ewidentne zalety. Jak w każdym zamku jest tu badziewna jednostka (zombie), no i słaba jedn. 7 poziomu.

    3. Lochy – rzadko przeze mnie używane, czego dziś żałuję, może dlatego zaledwie na 3. miejscu, bo za mało jeszcze grałem. Świetna jedn. 2 poziomu, harpie wiedźmy dzięki temu, że po ataku wracają, ale trzeba umieć to mądrze wykorzystać. Niezłe jednostki strzelające. We trójkę ta ekipa sprawdza się w walkach na dystans idealnie. Minotaury są kluczowym elementem w dużych bitwach, po ulepszeniu są niczym czołg. Chimery (tylko ulepszone) dają radę. Smoki (też wymagają ulepszenia) są wyśmienite (zaraz po Tytanach druga najlepsza jedn. 7. poziomu moim zdaniem). W sumie: trzy jedn. latające, dwie strzelające, jeden czołgi, mięso armatnie, które AI uwielbia atakować, 5 poziomów gildii, wir many… czekajcie, coś za dobrze opisałem te lochy… W tej sytuacji powinny chyba wskoczyć na drugie miejsce przed Nekropolię.

    To jest moje TOP3. Pozostałe są już niżej, nie podejmuję się w pełni ocenić, tylko pokrótce.

    Zamek jest dobry i… tyle. Bez szału, solidny, średniak w moim odczuciu.
    Bastion ma zalety, ale trzeba być dobrym graczem, żeby wykorzystać jednostki tak specyficzne (szybkie i wolne, tylko 1 strzelająca, dosyć odporne na magię).
    Cytadela ma dobre jednostki poz. 2-5 (szokująco słabo wypadają wiwerny i hydry). Kiepsko z magią.
    Inferno nie grałem prawie nigdy, jakoś tak nie lubię, za to zawsze chętnie i z uśmiechem atakowałem takich przeciwników, zazwyczaj równo ich lejąc przy wyrównanych siłach, może stąd wynika niska ocena tego zamku.
    Twierdza jest solidna, zrównoważone jednostki, ani b. mocne ani b. słabe. Minusem słaba magiczność.
    Wrota żywiołów… nie mam nic do powiedzenia, dopiero od niedawna mam możliwość korzystania z tego zamku, ale jeszcze nie próbowałem. Niemniej walka przeciw wrotom nie jest szczególnym wyzwaniem.

    Dziękuję za uwagę 🙂 Wraz z rozwojem mojego zaangażowania w grę, może będę się częściej udzielał w komentarzach. Pozdrawiam 🙂

    od Admin: Najlepiej przejdź sobie kampanie (wszystkie są opisane na tej stronie) to nauczysz się grać każdym zamkiem 🙂 W darmowym dodatku HotA jest jeszcze jeden zamek- Przystań.

  39. Zamek jest silny( chyba najlepsze wojsko w grze,Archanioły to w RoE są najszybsze) ale nie ciekawy. Każdy człowiek wie jak wygląda średniowieczne miasto portal chwały i gildia magów na poz.4 to jedyne magiczne budynki w mieście,a anioły i gryfy to jedyne oddziały które nie należą do rasy ludzi! Przynajmniej jest troszeczkę magi nie tak jak w Heroes 2! W każdym zamku prawie każda jednostka to inna rasa!

    1. Pamiętaj że te „rasy” to tylko wygląd jednostek. Wiele graczy lubi zamek tylko dlatego ,że mieszkają w nim ludzie. Taki patriotyzm hehe 😀

  40. Powiem wam Tak. Moim zdaniem najlepsza jest Nekropolia, nie mówię tego dlatego że ją lubię, ale dlatego że taka jest prawda. Od początku gry jest nam łatwo, nekromancja + animator z odpowiednim bohaterem robią swoje, tworzymy armię szkieletów opieraną głownie na rycerzach śmierci, nie rekrutujemy albo i nawet nie budujemy Smoczej Krypty, bo smoki w tym zamku są jednak najgorsze. Zostawiamy sobie jedną 7 na tworzenie szkieletów, bo nie opłaca się nam tworzyć kościeji, gdyż zawsze możemy sobie wrócić do zamku i ulepszyć cześć w Kościeje. Nie mówiąc jeszcze o Liszach, które w większej ilości po prostu są potężne, to jeszcze mamy dobre ułożenie wojsk. Cóż, może i mamy jedną jednostkę walczącą na odległość, ale mamy i deffenderów (np. Zombie osłaniający lisze) nacierających (Rycerze) oraz mamy latacza (Upiory). Pamiętajmy również, że Nekropolis dostaje warunkowo czar „Fala śmierci” do tego 5 poziomów gildii magów – Nic dodać, nic ująć. Nekropolis to najlepszy zamek według mnie.

  41. Muszę to napisać bo jak czytam wasze wypowiedzi to mnie „nosi”, żeby też coś napisać od siebie.
    Zacznijmy od tego, że żaden zamek ogólnie nie odstaje od reszty (co jest jednym z powodów tak świetnej grywalności tej gry), wszelkie różnice jakie widzimy to efekt takich czynników jak: przyzwyczajenia , wielkość mapy czy długość rozgrywki.
    a teraz mój opis zamków:
    Zamek- ogólnie zamek uniwersalny i w tym tkwi to, że w wielu sytuacjach najlepszy. Niesamowicie dobry start 2 jedynka w grze zaraz po cmentarze( i to tylko ze względu na szybkość), świetny kusznik, gryf najlepsza 3 zawsze kontratakuje, mieczyki z podwójnym atakiem, mnich zdecydowanie najsłabsze jednostka w tym mieście ze względu na chore statystyki i dziwne założenia, czempion nie lata nie czaruje, ale z tymi bonusami za hexy rozpierdziela system. Archaniol nie chętnie to mówię bo kojarzy mi się z jednostka dla noobów z kodami, ale najlepsza jednostka w grze. Miasto jest spójne, jednostki dobrze współgrają i wskrzeszenie archaniola potrafi ratować d…
    Bastion- Najlepsza jedynka w grze, twardy krasnolud (możemy pozwolić sobie na niewielkie straty bo mamy budynek zwiększające przyrost), elf wiadomo co to robi i jak szybko to dostajemy, pegaz słaby, ale zawsze coś zrobi nie potrzebujemy smoka żeby mieć szybką jednostkę to jest dobre jeśli chodzi o czary na i pasywka, ent 2 piątka w grze( wyliczane wielokrotnie zawdzięcza to przyrostowi) do tego świetna pasywka, jednoróg oślepia chroni świetny do interweniowała w czasie walki, ale na otwartym polu. Złoty smok szybki, a tak to średniak. Ogólnie zamek z odpornością magiczną, trochę słaby w oblezeniach, ale trzeba też wspomnieć o unikalnej skarbnicy.
    Forteca- strzelająca jedynka to jej jedyny plus tej jedynki, szybki gargólec( dobrze, że ma wysoki przyrost po często ginie, nie można wskrzwsić), golem to czołg, arcemag mocny!!!, dżin tylko do buffów dla tyteksa, naga najlepsza 6 w grze brak kontry, stałe 30 obrażeń,tyteks strzela!!!, dobry wręcz dobry na czarnuchy, możliwe największe obrażenia w grze. Ogólnie zamek mocno magiczny, biblioteka, jedynie co to drogi i oddziały początkowe same z siebie niczego nie zadziałają.
    Inferno- najbardziej go nie lubię, najsłabsza jedynka, gog…, cerber (2 jednostka trzeciego poziomu) do tego zwiększony przyrost przeciętna 4, ciekawa 5, ifryt z tarczą, diabeł brak kontr i mobilne, ale statyski przeciętne. Ogólnie to się nie wypowiem bo do tego zamku jestem mocne sceptycznie nastawiony.
    Lochy- jedynka ok, harpia dobra na start, 3 i 4 też mocne( meduza mało strzał, ale zamienia w kamień), miniatury jak pierdo… to wszyscy siadają, mantikora… słaba, ale to latające 6. Czarnuch osobiście uwielbiam, 300hp i … To tyle wolny jak na 7 odporny na czary, ale przez to go nie wskrzesimy, ale i tak wszyscy go lubimy( 300hp). Ogólnie zamek bardzo mocny sam z siebie, jednostki się wspierają, wir magii, fajny klimat.
    Nekropolia- im większa mapa im dłuższa gra tym bardziej irytuję( przeciwników ). Szkielety cholernie mocne, zmobi … Jeszcze nie doszedł do mnie ich opis, 3 taka tam, najlepsza 4 w grze, 5 strzelec z AoE, 6 gorszy tylko od nagi, wytrzymały klątwa jest fajnie, 7 słabe statystyki, ale można pozyskiwać w szkieletorni no i fajny czar. Ogólnie fajny do gry, nekromanja op i odporność na ogień.
    Cytadela- odporna jedynka, wytrzymała 2 i strzela( ale słabo) szybka 3 zdejmuję buffy nakłada debuffa, ciekawa 4, królowa bagien bagien Gorgona ( najlepsza 5), wiwerna słaba, ale na XL można pozbierać je na mapie, hydra- brak kontry, kontroluje połowę pola bitwy, jak już dojdzie to straszna masakra( można rzucić szał), ale jest powolna i czarojebna. Ogólnie zamek uznawany za słaby, jednostki mocne w defensywie, oddzielnie nie działają razem są zabójczę, do Gorgony 6 i 7 nie podejdziesz bo szkoda, do hydry też bo zaraz będzie kąsać pól armi, nie ma co atakować, bo albo twarde, albo odleci, kluczem do gry tym zamkiem to dobra postać z płatnerstwem i atakiem i trzeba mieć trochę doświadczenia.
    Twierdza- słaba 1, mocny atak 2, ale szybko umiera, słaba 3, tego drewna na orki nigdy nie ma, roki bardzo fajne, cyklop najsłabsze 6 pomimo tego, ze strzela 20 kryształów o.O, behemoty bardzo mocne 80% redukcji defa op, Zamek mocny na małych mapach dobry do szybkie podboju z czasem słabnie.
    Wrota- jedynka z ogromnym przyrostowi brak kontr i szybka (może atakować i odlecieć), 2 mocna na dystans i w zawarciu, 3 i 4 masakra, 5 jeszcze słabiej, 6 AoE odporna na czary jest moc, 7 przyrost i tyle. Zamek mocny ze względu na przyrost, szybkie jednostki trochę mogicznych pasywek, fajny budynek z magiami.

  42. Będzie, że się czepiam (znowu :P), ale Cove dodano w Horn of the Abyss, a nie Horn in the Abyss.
    A co do miast to z „oryginalnych” Loch za smoki, mantikory i harpie, a tak ogólnie to Cove. Minusem jest obleganie miast (Aspidy nie latają), ale w otwartym boju połączenie zaklinaczki i węże morskie +np.modlitwa/bless potrafi zdziałać cuda.

  43. W Heroes gram od 10 lat i zdążyłem zagrać każdym zamkiem. Najczęściej wybieram Nekro i Loszki a najrzadziej Inferno.

    A teraz mój subiektywny opis zamków.

    Zamek-tylko dla początkujących, bardzo mocne jednostki oprócz Kapłana gdyż ma małą wytrzymałość. Kusznicy i Halabardnicy najlepsi na swoich poziomach. Archanioł zbyt przesadzony brak surków potrzebnych do rekrutacji, morale i wskrzeszenie. Ogólnie razi mnie 4 poziom Gildii i przeciętni bohaterowie.

    Bastion-przyjemny zamek, tanie jednostki, które są całkiem niezłe. Centaury szybkie i mocno bija krasnoludy i enty powolne ale ciężko ubić i łatwo zebrać ich większa ilość dzięki dodatkowy budynkom. Elfy wiadomo, pegaz i jednorożce jak dla mnie słabe. Pegaz lata ale mało wytrzymały a jednorożec nie. Złote jak dla mnie potężna jednostka. Na osobną kwestie zasługuje fakt iż Bastion posiada dwóch potężnych bohaterów- Kyrre i Mephale raz budynek skarbiec. Ogólnie przyjemny zamek.

    Forteca-trochę nie lubię tego zamku ale muszę przyznać, ze jest silny. Nagi, tytany i magowie to jednostki na których można się oprzeć. Biblioteka bardzo przydatna gdyż można trafić na bardzo silne czary i dzięki temu wygrać grę. Neela i Solmyr najlepszy wybór na bohatera.
    Drogie jednostki co sprawia, że gra na małych mapach jest ciężka.

    Inferno-jak dla mnie najgorszy zamek. Poza diabłami i ifritami brak sensownej jednostki. Na dodatek bohaterowie tragiczni. Ogólnie nie polecam i trzymam się z dala.

    Nekropolis-najbardziej uniwersalny zamek. Dobry na małe i duże mapy. Wybór Isry lub Vidominy pozwoli na zebranie legionów szkieletów, Alpy i upiorni rycerze są najsilniejszymi jednostkami. Oprócz w/w bohaterów dobrym wyborem jest Thant czyli spec od animatora. Smoki słabe ale latają, wiec się mogą przydać, zjawy też dzięki umiejetności lotu potrafią być przydatne a zombie to się przemilczy. Gildia magów poziom 5 i to się ceni.

    Lochy-Silny zamek. Trodgolyci po spędzeniu trochę czasu przy grze schodzą na drugi plan. Harpie fajna umiejętność ale mała wytrzymałość. Oczy i meduzy jednostki strzelające i bija tyle samo przy zwarciu. Minotaury bardzo potężna jednostka. W miarę szybka, silna, wytrzymała i do tego wysokie morale. Chimerki pomocnicy smoka, który w zaawansowanej części gry jest kluczową jednostką. Wir magii przydaję się i to bardzo oraz portal dzięki któremu możemy mieć 5 smoków co tydzień. Gunnar z logistyką najlepszy wybór wśród bohaterów.

    Twierdza-niby silny zamek ale… no właśnie ale. Dzięki Crag Hack’owi(najlep szy bohater w tym zamku) nasze jednostki dużo biją. Ogólnie cały zamek jest nastawiony na atak i ti sprawia, że dobry gracz rozwali szybko armie przeciwnika. Ale te ale. Jak to bywa duży atak jest rekompensowany przez słabą obronę. Po kilku bitwach jesteśmy często zmuszani do powrotu w celu uzupełnia wojsk. Jednostki przeciętne wyróżnia się Behemot dzięki swej sile, Ogr jako jedyna w tym zamku jednostka wytrzymała i ptaki gromu gdyż jako jedyna w tym zamku lata. Jakoś nie polecam tego zamku. Na minus także słaby poziom rozbudowy Gildii magów.

    Cytadela-przeciwieństwo w/w Twierdzy. Jednostki nastawione na obronę a dzięki Tazarowi tworzą się niepokonane. Gorgony to silna jednostka i na niej opera się ten zamek. Wywerna przeciętna Hydra ciut powolna ale może atakować inne przylegające jednostki. Reszta wyróżnia się wytrzymałością i są przeciętne. Razi obecność jednej jednostki strzelającej (która asem nie jest) i mały poziom gildii magów.

    Wrota żywiołów-trochę żart. Niby niektóre jednostki są silne ale ogólnie to mizeria. Wyróżnia je fakt iż są tanie i mają duży przyrost ale tak średnio to się sprawdza.
    O wiele lepiej kupić mniej ale lepszych i droższych jednostek.Na dodatek brak sensownych bohaterów.

  44. 1. Forteca
    Frakcja ta ma aż trzech strzelców i dosyć solidne jednostki niestrzelające, ale mimo to Forteca jest najpotężniejsza pod względem magii. Niestety za jakość trzeba drogo płacić…

    2. Zamek
    Frakcja posiadająca drogie ale i silne jednostki. Ogromnym plusem tej frakcji są Archanioły które są najsilniejszą siódemką oraz potrafią wskrzeszać.

    3. Bastion
    Miasto mające jednocześnie świetne finanse jak i niezłe jednostki. Wydaję mi się, że Bastion jest najczęściej wybieraną frakcją, ale nie wszyscy tak lubią Bastion. Pewni youtuberzy nagrali piosenke rapową w której obrażali tą frakcje.

    4. Loch
    Nie wiem dlaczago ale dla mnie ta frakcja jest złym odpowiednikiem Zamku. Obydwa te miasta mają po dwie jednostki strzelające i silną siódemke. Dużym plusem jest… nazwa jednostki 1 poziomu – TROGLODYTA, uwielbiam tą nazwe 😀 . Ale jeszcze większą zaletą jest armia która praktycznie nie ma wad.

    5. Twierdza
    Frakcja ta ma bardzo tanie a mimo to dobre w ataku wojsko. Ciekawostką jest fakt że Twierdza jest jedynym miastem w którym można zbudować aż dwie machiny.

    6. Nekropolia
    Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja
    Upiorny Rycerz Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja Nekromancja

    7. Wrota żywiołów
    Niedoceniana frakcja. Dzięki dużemu przyrostowi frakcja jest bardzo silna na dużych mapach (podobnie jak Nekropolis).

    8. Inferno
    Frakcja ta ma (chyba) najszybsze jednostki. Drugim ogromnym lecz chyba mało docenianym plusem są Czarci lordowie którzy potrafią wskrzeszać.

    9. Cytadela
    Niestety ale ktoś musi być zawsze ostatni. Postawiłem na Cytadele, ale chciałbym podkreślić że każdy dobry gracz potrafi każdym zamkiem wygrywać bitwy i wojny. Jednostki Cytadeli mają bardzo dobrą obrone ale niestety słaby atak. Dodatkową wadą jest fakt, że ich gildie magów można ulepszyć do maksymalnie 3-go poziomu. Największą zaletą tego zamku jest Wielka gorgona która zabija spojrzeniem.

  45. najfajniejsze zamki według mnie to cytadela i wrota żywiołów. Podoba mi się też trochę nekropolia.

    Zamek: Bardzo silne miasto, dzięki aniołom można wyjść bez większych start dzięki wskrzeszaniu + krzyżowcy, gryfy, halabardnicy, czempioni i kusznicy. Kapłan jednak bardzo słaby jak na 5 poziom ale gdyby był lepszy to zamek byłby niepokonany.

    Bastion: Wojsko również silne, zwłaszcza centaury i smoki, jednorożce. Elfy też dobre ale mało wytrzymałe. Graal jednak słaby i budynki specjalne. Enty i Krasnoludy dość powolne ale teleportacja dużo da.

    Forteca: Dość drogie miasto ale za to silne. Gremliny dzięki strzelaniu w większych ilościach się przydadzą ale zaraz padną. Gargulce są szybkie. Tytany, nagi bardzo dobre i golemy. Magowie również dobrzy ale muszą być chronieni. Dżiny również przydatne i szybkie, silne ale mało wytrzymałe. Graal fajny i budynki specjalne jednak odkrywanie mapy się nie przyda.

    Inferno: Nie lubię tego zamku. Chowańce to mięso armatnie. Magog rani swoich ale może się okazać skuteczny. Cerbery, ifrity, czarty są dobre wraz z diabłami. Demony tylko w dużych ilościach bo nic jego nie wyróżnia i ma średnie statystyki. A miasto drogie.

    Nekropolia: Miasto silne ale trzeba być doświadczonym. Nekromancja wiele daje, można zebrać dużą ilość szkieletów i je wzmocnić. Wampiry + lisze + rycerze to dobre jednostki. Zombie i Upiory to najgorsze jednostki, zwykłe mięso armatnie ale można dać je do szkieletorni, zombie trzeba zbudować bo bez nich nie ma innych jednostek. Smoki bardzo słabe jak na 7 poziom i ta odporność + postraszenie + -1 morale nie zbyt się przydaje. Miasto średnie w rozbudowie ale świetny graal i budynki specjalne. Akurat na szkielety.

    Loch: Miasto silne ale niestety też drogie. Beholdery + harpie + minotaury + smoki to bardzo dobre jednostki. Troglodyta też jest silny. Meduza słaba jak na 4 poziom i tylko 8 strzał a chimery mało wytrzymałe, poza paraliżem i szybkością niczym się nie wyróżniają. Budynki specjalne świetne, ponieważ nigdy nie zabraknie many.

    Twierdza: Miasto jedne z najtańszych w grze. Niestety ma słabe jednostki. Behemoty są bardzo dobre i to one wiele robią w bitwie. Cyklopy są słabe mimo, że strzelają. Ptaki dobre ale szybko padają. Ogry wytrzymałe lecz wolne. Rycerze mogą się przydać ze względu na podwójne uderzenie. Uruki marne i gobliny też. Jednak od tego są zaklęcia by pomóc armii. Budynki specjalne nienajlepsze za to dobry graal ( + 20 ataku ) co się takiemu behemotu i słabym jednostkom przyda na pewno. Gildia tylko do 3 poziomu przez co jest słabsza.

    Cytadela: W końcu moje ulubione miasto. Ma dobre jednostki ale trochę wolne lecz wytrzymałe. Reptilioni wcale nie są słabi, gnole też mogą wiele zdziałać. Ważki + gorgony + hydry + bazyliszki są świetne w walce. Wiwerna też nie najgorsza, jest szybka i może wiele zdziałać chociaż należy do tych słabszych na poziomie. Miasto też tanie, szkoda, że gildia tylko do 3 poziomu. Ze względu na obronę wojsko może być bardzo wytrzymałe.

    Wrota Żywiołów: Mój drugi ulubiony zamek. Rusałki co prawda są słabe ale w dużych ilościach ( a mają duży przyrost ) bardzo się przydają i mogą narobić wiele szkód + powstrzymywanie kontrataku. Żywiołaki burzy i lodu to bardzo dobrzy strzelcy, czary je mocno wzmacniają. Feniksy są może słabe ale nadrabiają to przyrostem. Żywiołaki magii jak hydry, są świetne i szybkie ale mało wytrzymałem. Żywiołaki energii i magmy może słabe ale szybkie i w większych ilościach się przydadzą. Dodatkowo z graalem wszystkie czary i dobre budynki specjalne. Miasto silne ale trochę drogie.

  46. Cześć wszystkim, przyszła pora również na to bym ja się wypowiedział.
    Miasta będę wymieniał w kolejności jakiej lubię.

    1.Cytadela.
    Moje ulubione miasto, bardzo je lubię. Typowo defensywne miasto więc z Tazarem wojsko bardzo wytrzymałe, dodatkowo miasta należy do tych tańszych. Jednostki cytadeli są ze sobą zgrane, trzeba niestety umieć je wykorzystywać, bo w rękach początkowego gracza jest złym wyborem. Budynki specjalne nienajlepsze oraz gildia i kuźnia. Tutaj każda jednostka jest dobra na swój sposób tylko trzeba umieć korzystać.

    2. Wrota Żywiołów.
    Również ulubiony zamek. Zamek typowo magiczny, graal najlepszy w grze ( wszystkie zaklęcia ). Budynki specjalne również dobre: artefakty, uczelnia i kuźnia. Zamek niestety drogi.
    Rusałki są bardzo dobre, szybkość + brak kontrataku i duże przyrosty z pomocą magii mogą bardzo dużo pokonać, mimo niskich statyk i dużych strat. Żywiołaki burzy i lodu to silni strzelcy, również z magią sobie nieźle poradzą. Żywiołaki ognia i ziemi są niestety słabe, ale podobno z bohaterem od nich są silne. Żywiołak magii jak hydra, atak na wszystkie pola i brak kontrataku, do tego szybki i odporny na magię. Są silne ale mało wytrzymałe. Feniksy pomagają temu miastu. Podwójny przyrost bardzo zwiększa siłę + zionięcie i odradzanie oraz największa szybkość. Są one dobre ale łatwo giną.

    3. Bastion.
    Lubię jego klimat, także jeden z ulubionych zamków. Budynków specjalnych jakoś dobrych nie ma ale jednostki są silne. Miasto jest średnie w rozbudowie.
    Centaury najlepsze na 1 poziomie, szybkie i silne. Krasnoludy oraz enty wolne ale wytrzymałe i potrafią mocno uderzyć. Elfy dobrzy strzelcy, jednak szybko padają. Pegazy są słabiutkie, jednak dzięki szybkości i podniesieniu koszta się trochę przydadzą. Jednorożec dobry, ale zdolności ma nie najlepsze. Smoczek jest silny dzięki statystykom, ale drogi i poza odpornością na magię nic jego nie wyróżnia.

    4. Nekropolia.
    Lubię nieumarłych jednak nie mam do tego zdolności. Nekromancja to dobra umiejętność bardzo, dzięki której można wygrać grę. Budynki specjalne także dobre na szkielety, miasto średnie w rozbudowie, trzeba trochę surowców i złota. W rękach dobrego gracza, ten zamek może być bardzo dobry.
    Szkielety dobre jak na 1 poziom ale w starciu mogą szybko paść, więc trzeba mieć ich dużo. Zombie i Upiory to najgorsze jednostki na swoich poziomach, nic ich nie wyróżnia, niskie statystyki i słaba siła. Wampiry z rycerzami wiele robią w bitwie, są bardzo dobre dzięki umiejętnościom i statystykom. Lisze są silne, ale łatwo giną. Smoczek na 7 lvl nie taki silny, jednak szybki i to 7 lvl więc trochę się przyda.

    5. Forteca.
    Zamek bardzo drogi ale silny. Nastawiony na magię. Budynki specjalne dobre: biblioteka, artefakty. Na małych mapach ciężko się nią gra. Graal świetny ale po co to odkrywanie.
    Gremliny są słabe ale dzięki strzelaniu mogą pomóc. Gargulce są szybkie i mają dobre statystyki, jednak mało wytrzymałe. Golemy bardzo wytrzymałe ale powolne. Magowie silni, trzeba ich chronić ze względu na małe hp. Dżiny są mało wytrzymałe, jednak statystyki i umiejętność ma dobrą. Naga bardzo dobra dzięki statystykom, umiejętności i szybkości. Tytan ma największe obrażenia, strzela, brak kar w walce, odporność na umysł i statystki też dobre. W walce sprawdza się świetnie, szkoda, że taka droga.

    6. Twierdza.
    Takie jakby przeciwieństwo cytadeli. Zamek typowo ofensywny i najtańszy w grze. Dobry na małe mapy, z dużym atakiem zwłaszcza u Crag Hacka wojsko bardzo silne. Graal dobry, budynki specjalne średnie.
    Gobliny poza szybkością są słabe. Orki również marne ale strzela i może z czarami coś zrobi. Rycerze szybcy i podwójne uderzenie, silni jednak łatwo padają. Ogry wytrzymałe i wolne. Ptaki drogie, silne lecz mało wytrzymałe. Cyklop skoro taki drogi, powinien być silniejszy a nie taki słaby. Z czarami może coś zrobić, bo to strzelec jednak. Behemoty są bardzo dobre, zupełnie inaczej niż wszystkie poziomy w twierdzy. Jego umiejętność jest świetna, więc dużo zrobi w bitwie. Statystyki może ma niskie ale szybki, wytrzymały i nadrabia umiejętnością. Według mnie jedna z najlepszych jednostek lvl 7.

    7. Loch.
    Zamku nie lubię, jednak silny. Budynki specjalne dobre: artefakty, portal, 1000 pd i wir dzięki któremu nie zabraknie many. Zamek magiczny i drogi. Graal jest dobry.
    Troglodyci są dobre w walce. Harpia mało wytrzymała jednak statystyki i umiejętności ma dobre. Obserwatorzy dobrzy strzelcy, meduza słaba jak na 4 poziom i tylko 8 strzał a wozu w lochu brak. Minotaury bardzo dobre oraz smoczki. Chimery są słabe, jednak szybkie i paraliżują.

    8. Zamek.
    Nigdy nie lubiłem miasta ludzi, nie mój klimat. Wojsko jest jednak najsilniejsze, w sam raz dla początkujących graczy. Zamek ten jest drogi jednak bardzo silny.
    Halabardnicy silni jak na 1 poziom, gorszy tylko od centaura. Kusznik mało wytrzymały jednak podwójny strzał jego ratuje, z czarami potrafi być dobry. Gryf jest chyba najlepszym 3 lvl, zawsze kontratak i dobre statystyki oraz szybkość. Krzyżowiec kolejna silna jednostka z podwójnym uderzeniem. Kapłan jest w końcu słabszą jednostką. Dają sobie radę tylko jak ich dużo oraz wzmocnimy ich magią. Brak ograniczeń i strzelanie nie pomaga, statystyki ma niskie wraz z życiem. Czempion dobry w statystykach jednak mała szansa na szarżę. Archanioł jest bardzo dobry, dzięki wskrzeszaniu można wyjść bez większych strat, do tego szybki i silny. Zamek ma wiele silnych oddziałów co jest trochę przesadzone.

    9. Inferno.
    Nie piszę, że zamek słaby i zły, ale nie lubię tego klimatu. Najgorszy zamek według mnie. Miasto jest drogie, budynki specjalne średnie. Graal słaby ( może nie będzie plagi, ale chowańce to nic wielkiego. ).
    Chowaniec nie nadaje się do walki, słabiutki. Magogi mogą być silne ale ta kula rani swoich co jest dosyć dziwne. Cerbery są silne. Demona nic nie wyróżnia i średnie statystyki więc jest trochę słabą jednostką. Czarty szybko padają, statystyki jednak dobre i ta zdolność. Ifrity mogą wiele zabić, jak ich dużo wtedy tarcza ognia wiele rani. Diabły są drogie a słabe. W walce łatwo padają, -1 do szczęścia nic nie daje. Jednak statystyki i brak kontrataku oraz duża szybkość go ratuje.

  47. Ja po przejściu wszystkich kampanii w HEROES III + dodatki, uznałem za mój ulubiony zamek Nekropolie. Podoba mi się możliwość wskrzeszenia części poległych walczących, namiot medyka trochę się kłóci z nieumarłymi ale to przydatna machina wojenna, wsysanie życia przez ulepszone Wampiry i strzelająca jednostka 5 poziomu to cos co mnie urzekło w tym zamku. No i ta unikatowa zdolność ale o tym to już pisałem. Polecam ten zamek ale każdy ma swoje inne upodobania, dla kontrastu to w WARHAMMER gram Leśnymi Elfami 😉

  48. Ktoś wie jak naprawdę skaluje się bonus bohaterów od konkretnego rodzaju jednostki? Niby +1/+1 atak/obrona na każdy poziom bohatera powyżej poziomu danej jednostki. W praktyce jednak nigdy nie widziałem, żeby jakiś boh na 30 lvlu ( np Tamika ) dodawał po 24 ataku i obrony swojej faworyzowanej jednostce ( Władcom mroku ) … 🙂
    Pozdrawiam fanów serii 🙂

    od admin: To na zmianę się dodaje (raz atak, raz obrona).

Skomentuj stfuandbb Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top