Civilization 2 - Ustroje Polityczne

W Civilization2 występuje 7 ustrojów politycznych. Dwa są dostępne zawsze- Despotyzm i Anarchia. Pięć kolejnych możemy wynaleźć podczas rozgrywki (więcej w zakładce Nauka). Ustroje mają bardzo duże znaczenia dla funkcjonowania naszych miast. Despotyzm jest nieefektywny pod każdym względem, dlatego początkowym priorytetem powinno być wynalezienie Monarchii. Podczas zmiany ustroju (opcja Revolution) losowo przez 1-3 kolejki w całym kraju zapanuje anarchia. Okres ten możemy wyeliminować budując Cud Statua Wolności (Statue of Liberty). Po zbudowaniu tego Cudu, dostajemy także możliwość wybrania dowolnej formy ustroju, bez potrzeby wynajdywania odpowiedniej technologii. Ustroje determinują takie zjawiska, jak:

 

Korupcja- Są to bezpośrednie straty produkcji oraz dochodów miasta. Uzależniona jest od ustroju politycznego oraz odległości miasta od stolicy. W samej stolicy nie ma korupcji. Korupcja nie ma wpływu na żywność. Rozmiar korupcji możemy sprawdzić w danym mieście, kiedy przy produkcji i dochodach będą wartości Waste i Corruption. Przepadają one bezpowrotnie.

 

Produkcja w miastach- Ma wpływ zarówno na produkcję przemysłową danego pola wokół miasta, jak i poziom przyrostu żywności i dochodów. Więcej na ten temat w działach Teren i Miasta. Wartość może być niska (Anarchia, Despotyzm) i wysoka (pozostałe ustroje). Niska produkcja danego pola wokół miasta jest o 1 jednostkę niższa niż wysoka (np. 2xŻywność na Grassland, 2xProdukcja na kopalniach na wzgórzach), i w praktyce przy niskiej maksymalny rozwój miasta w żywność wynosi tylko 2 jednostki na turę.

 

Utrzymanie Wojsk- W każdym rządzie inaczej kosztuje utrzymanie jednostek w miastach i wokół nich, szczegóły poniżej przy konkretnych ustrojach.

 

Zmniejszanie ryzyka buntu dzięki wojsku- W dyktaturach każda jednostka wojskowa w mieście zmniejsza ryzyko buntu. Jest to ważne zwłaszcza na początku gry. Z kolei w Republice i Demokracji jednostki nie podnoszą szczęścia mieszkańców, dodatkowo kiedy jednostka wyjdzie poza miasto, część ludzi będzie z tego powodu nieszczęśliwych.

 

Powiększanie miast, w których nas kochają- W Republice i Demokracji miasta, w których poddani nas kochają (więcej 'chłopków' szczęśliwych niż neutralnych, brak nieszczęśliwych) powiększają się z prędkością 1 poziomu na kolejkę. Nie zależy to od poziomu żywności, ważne żeby był on dowolnie dodatni. Stan ten trwa aż: zabraknie żywności, ludzie przestaną nas kochać, albo wymagany będzie Akwedukt i Kanalizacja. W pozostałych (reżimowych) ustrojach nie ma tego czynnika, a miasta powiększają się normalnie (tzn. jak żywność osiągnie maksymalny poziom).

 

Poziom przydziału podatków- Podatki możemy przeznaczać na 3 dziedziny- luksusy, złoto i badania naukowe. Na każdą z tych dziedzin możemy przeznaczyć maksymalny procent całych podatków, zależy to od ustroju. Im większy procent, tym lepiej. Jeśli procent jest niski, wtedy ogranicza to naszą swobodę ekonomiczną.

 

Swoboda Wojenna- W ustrojach dyktatorskich możemy zawsze wypowiadać wojnę komu chcemy, najwyżej stracimy reputację. Z kolei w Republice i Demokracji istnieje (niestety) instytucja Senatu. Może on sprzeciwić się (i najczęściej tak robi) wypowiadaniu wojen. Może też zmusić nas do zawarcia pokoju z inną Cywilizacją (nawet taką, która sama nam wcześniej wypowiedziała wojnę).

 


 

Rodzaje Ustrojów Politycznych w Civilization 2:

 

Anarchia- Jest przejściowym ustrojem, podczas gdy zmieniamy rząd. Nie możemy ustawić anarchii na stałe. W anarchii występuje wszystko, co najgorsze: ogromna korupcja, całkowite zatrzymanie badań naukowych i dochodów pieniężnych, a rozwój populacji jest najniższy (taki jak w Despotyźmie).

 

Despotyzm- Podstawowy ustrój, który aktywny jest zawsze na początku gry. Jest to bardzo słaby ustrój, ale po starcie gry jesteśmy na niego skazani. Jak najszybciej powinniśmy wynaleźć Monarchię. W Despotyzmie występuje: wysoka korupcja, maksymalny przydział podatków na daną dziedzinę:60%, niska produkcja i rozwój miast. 3 oddziały wojskowe w mieście mogą zmniejszać ryzyko buntu. Settlersi 'zjadają' 1 porcję żywności na turę. Utrzymanie jednostek wojskowych kosztuje 1 'tarczkę' na kolejkę od jednostki. Utrzymanie jest darmowe, kiedy liczba wyprodukowanych jednostek jest mniejsza lub równa wielkości miasta. Mamy pełną swobodę polityczną do wypowiadania wojen.

 

Monarchia- Jeżeli ją wynajdziemy, od razu powinniśmy ją wprowadzić. W porównaniu z Despotyzmem nie ma słabych punktów, natomiast w wielu aspektach jest lepsza. W Monarchii występuje: umiarkowana korupcja, wysoka produkcja i rozwój miast, a maksymalny przydział podatków to 70%. Sprawy wojskowe są identyczne jak w Despotyźmie- utrzymanie kosztuje 1 'tarczkę' na każdą jednostkę powyżej wielkości miasta, Osadnicy jedzą 1 żywność na turę. 3 jednostki mogą obniżać ryzyko buntu, mamy pełną swobodę wypowiadania wojen.

 

Komunizm- To ulepszona wersja Monarchii, jednak pojawia się stosunkowo późno, co powoduje że mało kto wybiera Komunizm jako ustrój cywilizacji. W porównaniu do Monarchii ma same plusy- każda z 3 jednostek w mieście zmniejsza ryzyko buntu o 2 'chłopków'. Nie ma w ogóle korupcji. Szpiedzy od razu dostają rangę Veteran. Maksymalne środki na przydział podatków to 80%. Reszta cech jest taka, jak w Monarchii.

 

Fundamentalizm- Ustrój doskonały do prowadzenia wojen na dużą skalę, ale słaby do nauki i odkrywania wynalazków. Przeciwnik komputerowy prawie zawsze go używa, kiedy wynajdzie odpowiednią technologię. W Fundamentaliźmie występuje: niska korupcja, wysoka produkcja i rozwój miast, maksymalny przydział podatków to 80%. Akcje szpiegowskie są skuteczniejsze. W Fundamentaliźmie nie ma żadnych nieszczęśliwych ludzi, co stanowi duże ułatwienie. Dodatkowo budynki zmniejszające ryzyko buntu nie potrzebują utrzymania, i dodają co turę pieniądze do budżetu: Temple-2, Katedra-4 i Koloseum-3. Settlersi jedzą 1 żywność na turę. Utrzymanie wojsk jest darmowe, do 10-go oddziału w danym mieście, potem każdy oddział kosztuje 1 'tarczkę'. Fanatycy (unikalna jednostka fundamentalistów) są utrzymywani za darmo w dowolnych ilościach. Największy i jedyny minus Fundamentalizmu to fakt, że całe środki przeznaczone na naukę są 'odgórnie' obniżone o 50%.

 

Republika- Dobry ustrój dla państw pokojowych, które cenią sobie rozwój ekonomiczny i naukowy. Niestety ciężko w niej opanować bunty, dlatego należy koniecznie przeznaczyć część dochodów na luksusy dla mieszkańców miast. Największe plusy Republiki to przede wszystkim powiększanie się miasta, w którym poddani nas kochają w tempie 1 na turę. Prócz tego mamy zwiększone dochody o bonusową 1 'strzałkę' (na każde pole wokół miasta, które normalnie produkuje choć 1 'strzałkę'), co powoduje duże dochody, które możemy przeznaczyć np. na naukę. Korupcja jest niska. Miasta rozwijają się szybko. Maksymalny przydział podatków to 80%. Minusy Republiki to przede wszystkim sprawy wojenne- senat często blokuje nam wypowiedzenie wojny jakiemuś krajowi, a każda jednostka wojskowa poza naszym miastem (i Fortecą w pobliżu miasta) dodaje 1 nieszczęśliwego mieszkańca. Każdy oddział kosztuje 1 'tarczkę' (nie ma darmowych jak w poprzednich ustrojach). Settlersi jedzą aż 2 sztuki żywności co kolejkę, co stanowi utrudnienie dla rozwoju miast, wokół których nie ma łąk, rzek ani ryb.

 

Demokracja- Jest to 'ulepszona republika', wszystkie cechy są takie same, z wyjątkiem kilku: korupcji (w demokracji jej nie ma), kupowania miast i jednostek przez wrogich dyplomatów/szpiegów (miasta i wojska demokratyczne nie mogą być kupione). Niestety są też minusy- każda jednostka poza miastem dodaje aż 2 nieszczęśliwych mieszkańców, co powoduje, że w demokracji najtrudniej prowadzi się jakiekolwiek wojny. Kiedy mamy bunt w jakimś mieście przed dłużej niż 1 kolejkę, wtedy automatycznie dochodzi do Rewolucji. Senat nadal przeszkadza wypowiadać wojny. Maksymalny przydział podatków jest dowolny, wynosi 100%.


 

 Rozdziały Poradnika do Civilization II:

 

Komentarze  

# Robby 2014-09-03 09:44
Chyba cosik Ci się pomyliło z tymi Piramidami .
Żeby móc wprowadzić każdy ustrój - trzeba mieć
odkryty fundamentalizm , a może się mylę ?

Pzdr !
Dobry poradnik !

od Admin: Dzięki za uwagę, faktycznie był błąd z Piramidami. Co do Fundamentalizmu to nie odkrywa on wszystkich ustrojów, po prostu odkrywany jest na tyle późno, że zazwyczaj mamy już wszystkie inne. Pzdr
PS: Myślałem, że w to już nikt nie gra :)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# Robby 2014-09-17 08:02
Oj, grają, grają , Moiściewo!
Dobry tip, albo chyba cheat for you:
Na początku gry, gdy wchodzisz w "chałupki"- dobrze jest nagrać się przed każdym wejściem. Kiedy Cię nie
satysfakcjonuje wynik - ładujesz grę - i zazwyczaj masz innego bonusa niż za pierwszym razem. Tak można do skutku aż wylosujesz miasto, nomadę, albo 100 goldów :)

To oszustwo, ale jakże ułatwia start !

See you na Alfa Centauri :)))
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież