Opcje Gry Civilization 2

Poniżej spis wszystkich możliwości wyboru i dostosowania gry Civilization 2:

 

Opcje wybierane podczas startu gry:

 

Start a New Game- Zaczęcie gry na standardowych zasadach

Start on a Premade World- Zaczęcie gry na wybranej, gotowej mapie (plik z rozszerzeniem .mp)

Customize World- Dostosowanie mapy do naszych wymagań, więcej poniżej oraz w dziale Mapa

Begin Scenario- Zaczęcie gry z gotowego scenariusza (plik z rozszerzeniem .scn)

Load a Game- Wczytanie zapisanego stanu gry

Multiplayer Game- Gra Multiplayer (opis poniżej)

View Hall of Fame- Lista najlepszych cywilizacji (to samo, co wyskakuje po użyciu opcji Retire w grze)

View Credits- Lista płac twórców gry

 

 

Gra Multiplayer:

Gdyby ktoś nie potrafił się połączyć z innym graczem, proszę opisać problem w komentarzach u dołu.

 

Hot Seat- Gra wieloosobowa przy jednym komputerze. Gracze ruszają się na zmianę (po 1 turze gry). Tryb bywa uciążliwy, ale na upartego można zagrać

Network Game- Gra przez sieć lokalną. Wszystkie komputery muszą należeć do tej samej sieci (być za tą samą bramą). Jeden gracz zaczyna (tworzy) grę według ustalonych opcji, a reszta graczy dołącza do niego przy pomocy opcji Join. Kiedy gracze są w różnych sieciach, można użyć programów emulujących sieć, np. Hamachi. Niestety często pojawiają się wtedy różnorakie błędy

Internet Game- Najpopularniejszy tryb gry wieloosobowej. Ma niestety jeden, poważny minus- przynajmniej jeden z graczy (ten, który zakłada grę) musi mieć zewnętrzny adres IP. Reszta graczy (dołączająca do założonej gry) nie musi mieć zewnętrznego IP

Dial-Up Networking- Martwa opcja w dzisiejszych czasach. Pozwala na grę wieloosobową, przy pomocy modemu i linii telefonicznej

 

Opcje Startu Gry

Podczas zaczynania nowej gry (opcje: Start a New Game, Start on a Premade World, Customize World, Begin Scenario) będziemy musieli dokonać kilku wyborów. Decyzje dotyczące rozmiaru mapy i cech terenowych objaśnione są w rozdziale Mapa)

Wybierać będziemy kolejno:

Lokacje Startowe- (Do you wish to randomize this world's player starting locations). Tutaj wybieramy, czy cywilizacje będą rozpoczynać w miejscu losowym, czy w określonym dla danej mapy. Jeśli dla danej mapy nie określono pozycji startowych, wtedy tak czy inaczej będzie ona losowa.

Difficulty Level- Poziom trudności gry. Wpływa na pojawianie się buntów w miastach, ilość kolejek gry, badania naukowe, koszt koszar, życzliwość przeciwników, siłę wojsk. Mamy do wyboru 6 możliwości. Szerszy opis znajdziemy u góry zakładki AI.

Level of competition- ilość cywilizacji (państw) na mapie. Musi być ich od 3 do 7.

Barbarian activity- poziom aktywności barbarzyńców. Na najniższym są oni tylko w chatkach na mapie (i to rzadko). Dostajemy wtedy karę w punktacji. Później mamy 2 wartości pośrednie (silniejsi barbarzyńcy pojawiający się także poza chatkami, mniejsze kary)

Najwyższy poziom aktywności barbarzyńców (Raging Hordes) wiąże się z nieustannym wyskakiwaniem naszych czerwonych "przyjaciół" na terenach, które nie są objęte zasięgiem żadnego miasta. Potrafią być bardzo uciążliwi, niszczą drogi i irygacje, atakują nasze jednostki. Im dalsze stadium gry, tym wyskakuje ich więcej i są lepiej uzbrojeni. Najlepsze barbarzyńskie jednostki to Partyzanci i Kawaleria. Zabicie barbarzyńskiego dyplomaty (musi on być sam na polu) skutkuje okupem, wędrującym do naszego skarbca.

Reguły Gry (Customize Rules)- tu wybieramy kolejno:

  1. Simplified Combat- uproszczona walka (mniej przypadków)
  2. Flat World- ziemia płaska (z brzegami z 4 stron) lub okrągła (którą można opłynąć wokół)
  3. Select Computer Opponents- wybieranie konkretnych przeciwników
  4. Accelerated startup- przyspieszony start. Mamy do wyboru rok: 4000 p.n.e. (zaczynamy 'od zera'), 3000 p.n.e. (zaczynamy lekko rozwinięci) i 2000 p.n.e. (zaczynamy bardziej rozwinięci z kilkoma miastami i budynkami)
  5. Bloodlust (No Spaceships Allowed)- opcja, gdy aktywna, uniemożliwia budowania statków kosmicznych. W takim wypadku koniec gry następuje po wybiciu wszystkich wrogów, lub dotrwaniu do końca gry- roku między 2020 a 2100 w zależności od poziomu trudności)
  6. Don't Restart Eliminated Players- opcja zabrania pojawiania się nowych cywilizacji, po zniszczeniu jakiejś. Gdy jest nieaktywna, wtedy po zniszczeniu cywilizacji pojawia się nowa, w tym samym kolorze

Select Gender- wybór płci (male/female). Ma to jedynie wpływ na tytułowanie przywódcy państwa. Osobiście nie znam żadnej kobiety, która potrafiłaby choć trochę grać w Cywilizację...

Select Your Tribe- wybierz swoją cywilizację. Mamy do wyboru 21 państw, w 7 rzędach. Każdy rząd ma swój kolor i tylko jedno państwo z rzędu może uczestniczyć w rozgrywce (np. nie można zgłosić do gry jednocześnie Niemców i Francuzów). Klikając 'Custom' możemy stworzyć własną cywilizację (np. Polskę).

Select Your City Style- wybierz początkowy styl budowlany naszych miast. Do wyboru są 4 style, nie ma to wpływu na grę, jedynie na wygląd miast na mapie. Po rozwinięciu cywilizacji i wynalezieniu Automobile wszystkie miasta wyglądają tak samo.

 


 

Opcje Wewnątrz gry (menu górne):

 

Menu Game:

  1. Game Options - Opcje główne dotyczące gry:
    1. Sound Effects - Efekty Dźwiękowe (ograniczają się do kilku krótkich sygnałów)
    2. Music- Muzyka (wymagana płyta z grą w napędzie CD)
    3. Always wait at end of turn- Przydatna Opcja. Kiedy ruszymy się wszystkimi jednostkami, będziemy mieli jeszcze możliwość działań (np. w miastach). Kiedy opcja jest nieaktywna, wtedy po ruszeniu wszystkich jednostek gra automatycznie zakończy kolejkę
    4. Autosave each turn- Autozapis. Dokonuje się co kolejkę, przed rozpoczęciem działań w danym roku. Autozapis trafia naprzemiennie do 2 plików, które po kolejnych turach są nadpisywane. 2 pliki (zamiast jednego) pozwalają cofnąć się w razie potrzeby o 1 turę gry wstecz
    5. Show enemy moves- Pokazanie ruchów jednostek (tych, które widzimy) wszystkich innych cywilizacji. Warto zaznaczyć, wprawdzie komputer (zwłaszcza jak ma zbudowane torowisko kolejowe) lubi chodzić tam i z powrotem, ale przynajmniej nie zaskoczy nas nagle atakujący nasze miasta
    6. No pause after enemy moves- Szybsze ruszanie się wrogów
    7. Fast piece slide- Jeszcze szybsze ruszanie się wrogów (nie ma płynnej animacji przesunięcia jednostki)
    8. Instant Advice- Pomocnik systemowy. Bezużyteczny dla osób, którzy grają w Cywilizację po raz większy niż pierwszy
    9. Tutorial help- Drugi pomocnik, jak wyżej. Bywa irytujący
    10. Move units w/mouse- opcja, pozwalająca na łatwiejsze przesuwanie wojsk przy pomocy myszy (na odległość 1 kratki)
    11. ENTER key closes City Screen- zamykanie ekranu przy pomocy klawisza Enter. Podstawa przy posiadaniu wielu miast
  2. Graphic Options- Opcje grafiki:
    1. Throne Room- Widok Sali Tronowej. Gdy mieszkańcy są zadowoleni, wtedy możemy dobudować kolejny element. Opcja jest dla zabawy, nie ma wpływu na 'grę właściwą'
    2. Diplomacy Screen- Grafika (lub jej brak) podczas rozmów z przywódcami innych państw
    3. Animated Heralds- Szczerze mówiąc nie wiem co to jest, ale nic ważnego :)
    4. Civilopedia for Advances- Podczas dokonywania wynalazków opcja wyświetli nam ich właściwości z civilopedii
    5. High Council- Najlepiej to wyłączyć, bo to bezużyteczne, a denerwujące
    6. Wonder Movies- Filmy podczas wybudowania Cudu Świata
  3. City Report Options- Opcje ostrzeżenia, gdy dzieje się coś w miastach. Gdy aktywne, powodują przerwanie gry w danym przypadku i możliwość natychmiastowej reakcji. Najlepiej wszystkie ostrzeżenia mieć włączone.
    1. Warn when city growth halted- Ostrzegaj, gdy miasto nie może rozwijać się z braku Akweduktu/Kanalizacji. Ostrzeżenie niestety wyskakuje o kolejkę za późno (gdy już nie mamy możliwości kupienia brakującego budynku w tym cyklu żywnościowym)
    2. Show city improvements built- Pokazywanie, gdy w mieście powstanie budynek. Przy takim komunikacie wchodzimy w miasto i po prostu zaczynamy budowę czegoś innego
    3. Show non-combat unit built- Pokazywanie, gdy zostanie ukończona budowa jednostki nie-wojskowej (np. Settlersów/Inżynierów, Dyplomatów/Szpiegów, Odkrywców, Karawan)
    4. Show invalid build instructions- Pokazywanie, gdy budowa dotyczy rzeczy, która już istnieje (np. jak ktoś inny zrobił Cud który budowaliśmy, lub gdy zignorowalismy punkt.2 i nie zmieniliśmy budowy)
    5. Announce cities in disorder- Ukazywanie miast, w których są bunty. Ważne zwłaszcza w Demokracji, gdzie 2 tury buntów oznaczają automatyczną rewolucję.
    6. Announce order restored in city- Ukazywanie miast, w których właśnie udało się opanować bunt
    7. Announce "We Love The King Day"- Ukazywanie miast, w których właśnie zaczęto lub przestano nas kochać
    8. Warn when food dangerously low- Ukazywanie miast, które mają ujemny przyrost żywności i w ciągu najbliższych 3 tur (jak nic z tym nie zrobimy) pomniejszą się.
    9. Warn when new pollution occurs- Ukazywanie miast, które w bieżącej kolejce wygenerowały zanieczyszczenia
    10. Warn when changing production will cost shields- Ostrzeżenie, podczas zmiany produkcji na inny typ (kary są tylko na najtrudniejszych poziomach gry)
    11. "Zoom-to-City" NOT default action-Gdy aktywne, wszystkie poprzednie ostrzeżenia uaktywnią wybór kontynuacji. Gdy nieaktywne- uaktywni się wejście do miasta i zobaczenie co jest grane.
  4. Multiplayer Options- opcje gry wieloosobowej (w trybie pojedynczym opcja nieaktywna)
  5. Game Profile- profil gry wieloosobowej (w trybie pojedynczym opcja nieaktywna)
  6. Pick Music- włączanie muzyki. Musi być w napędzie płyta CD z grą
  7. Save game- zapis stanu gry
  8. Load game- wczytanie stanu gry
  9. Join game- dołączenie do gry (tylko multiplayer)
  10. Set password- ustalenie hasła na grę, aby nikt niepowołany nam nic nie pozmieniał
  11. Change timer- maksymalny czas ruchu gracza w grze multiplayer
  12. Retire- przejście na emeryturę. Wywołuje nam się wtedy ekran końcowy, więcej w zakładce Zakończenie Gry
  13. Quit- wyjście z gry

 


Menu Kingdom:

Dotyczy ono naszej cywilizacji.

 

Tax Rate- Ustalenie stawek: luksusów, podatków i nauki. Bardzo ważna opcja

View Throne Room- Zobaczenie sali tronowej. Aktywne, gdy jest ona włączona (opcja 2.1 powyżej)

Find City- Znajdź miasto

Revolution- Rewolucja i zmiana rządu, więcej w dziale Ustroje Polityczne

 


Menu View:

Dotyczy ono widoku na mapę świata, głównie jej wielkości i oddalenia.

 

Move Pieces/View pieces- przełączanie widoku ruszania jednostek i charakterystyki terenowej

Zoom In/Zoom Out- przybliżanie i oddalanie widoku (rozmiaru mapy)

Max zoom in- maksymalne zbliżenie

Standard zoom- domyślne (przeciętne) zbliżenie mapy

Medium zoom out- średnie oddalenie

Max zoom out- maksymalne oddalenie (największa mapa)

Show map grid- pokazanie mapy kratek, przydatne przy zakładaniu nowych miast

Arrange windows- ustawienie okienek gry w pozycji domyślnej

Show hidden terrain- pokazanie 'gołej' mapy, bez tego co zrobił na niej człowiek podczas rozgrywki

Center view- wycentrowanie mapy na aktualnie aktywnej jednostce

 


Menu Orders

Dotyczy ono aktywnej jednostki. Niektóre dotyczą ulepszeń terenu przez Settlersów/Inżynierów, inne jednostek wojskowych- w nawiasach podano jednostki, które potrafią wykonywać daną akcję.

 

Build road- budowanie drogi oraz torów kolejowych po wynalezieniu Railroad (Settler/Inżynier)

Build irrigation- budowanie Irygacji- pole musi graniczyć z wodą lub inną irygacją (Settler/Inżynier)

Build mines- budowanie kopalń w celu zwiększenia produkcji pola, głównie wzgórza i góry (Settler/Inżynier)

Transform to... - zmiana typu terenu na całkiem inny, trwa to bardzo długo (tylko Inżynier)

Clean up pollution- usunięcie zanieczyszczeń (czachy) z mapy (Settler/Inżynier)

Pillage- zniszczenie ulepszenia terenu, np. przy wrogich miastach (wszystkie jednostki naziemne, z wyjątkiem dyplomatycznych)

Unload- wyładowanie wszystkich jednostek z okrętu (wszystkie jednostki morskie, potrafiące transportować)

Go to- udaj się do wybranego miasta (wszystkie jednostki)

Paradrop- zrób zrzut spadochronowy (Paratroopers w odległości 10 kratek od miasta)

Airlift- przenieś się do innego miasta (w obu miastach muszą być zbudowane Lotniska, proces trwa 1 turę)

Set home city- zmień miasto, które ma utrzymywać daną jednostkę (wszystkie jednostki które stacjonują w mieście)

Fortify- ufortyfikuj oddział, dodając mu +50% obrony (wszystkie jednostki naziemne z wyjątkiem Settlersów/Inżynierów)

Sleep- uśpij oddział. Można obudzić go samemu, lub przy pomocy wroga szwendającego się obok

Disband- zniszcz (bezpowrotnie) oddział. Najlepiej robić to w mieście, wtedy w nagrodę dostaniemy 50% 'tarczek' produkcji danej jednostki

Activate unit- aktywuj uśpiony/ufortyfikowany oddział

Wait- czekaj, aż wszystkie jednostki się ruszą

Skip turn- czekaj danym oddziałem do następnej tury gry

 


Menu Advisors

Tutaj znajdziemy doradców, którzy potrafią dać nam wiele ciekawych informacji, dotyczących naszego państwa

 

Chat with Kings- uaktywnia chat z innymi graczami (tylko tryb multiplayer)

Consult High Council- Bezużyteczna opcja.

City Status- Spis naszych miast (od najstarszego do najmłodszego) z uwzględnieniem: wielkości, nazwy, żywności, wysokości produkcji, wysokości handlu oraz stanu produkcji

Defense Minister- Minister obrony. Znajdziemy tutaj spis jednostek, które posiadamy (z uwzględnieniem ilości). W zakładce 'Casualties' znajdziemy tabelę jednostek zniszczonych (dla danych z innych krajów musimy założyć tam ambasadę)

Foreign Minister- Minister spraw zagranicznych. Więcej w dziale Dyplomacja i szpiegostwo

Attitude Advisor- Spis naszych miast (od najstarszego do najmłodszego) z uwzględnieniem 'główek' mieszkańców, czyli ich szczęśliwości

Trade Advisor- Minister finansów. Spis naszych miast (od najstarszego do najmłodszego) z uwzględnieniem dochodów oraz środków przekazywanych na naukę, pod nimi wartości sumaryczne. Po prawej stronie spis kosztów utrzymania budynków w miastach. Więcej w dziale Finanse i Ekonomia. Na dole okienka możemy sprawdzić zasoby handlowe w zależności od miast.

Science Advisor- Minister nauki. Znajdziemy tu kolejno: aktualnie badany wynalazek, przeciętną liczbę tur gry potrzebną na dokonanie wynalazku 'od zera', dolne okienko zajmuje spis wynalazków, które już poznaliśmy. Więcej w dziale Nauka.

Casualty Timeline- Nie mam pojęcia co to jest...

 


Menu World

Menu służy do porównania naszej cywilizacji z innymi.

 

Wonders of the World- spis wszystkich cudów, które już zostały wybudowane

Top5 Cities- 5 najlepiej punktowanych miast świata. Każdy cud w mieście to 10 punktów. Nieszczęśliwy mieszkaniec-0pkt, neutralny/specjalista-1pkt, szczęśliwy-2pkt

Civilization Score- punktacja naszej cywilizacji. Szerszy opis w dziale Zakończenie Gry

Demographics- demografia naszej cywilizacji, szerszy opis w dziale Strategie Rozwoju

Spaceships- lista statków kosmicznych (opcja aktywna, gdy mamy je włączone i choć jedna cywilizacja zbudowała choć kawałek statku)

 


Menu Cheat

Jak sama nazwa wskazuje- służy do Cheatów. Możemy dzięki niemu zmienić praktycznie wszystko- kreować miasta dowolnej wielkości, jednostki wojskowe, odkrywać mapy i inne ciekawe rzeczy. kiedy zdecydujemy się na użycie tej opcji, nasza punktacja zostanie drastycznie zmniejszona.

 

Menu Editor

Służy do tworzenia scenariuszy. Jego użycie wiąże się z zastosowaniem opcji 'Cheat'. Stworzony scenariusz 'zachowa się' jak gra, którą możemy rozpocząć z głównego menu po uruchomieniu gry (Begin Scenario).

 

Menu Civilopedia

Civilopedia to encyklopedia cywilizacji. Możemy dowiedzieć się z niej informacji o kolejno: badaniach naukowych, budynkach miejskich, cudach świata, jednostkach wojskowych, rodzajach ustrojów politycznych, rodzajach terenu, oraz innych cechach gry i jej twórcach.

 

 

Pozostałe opcje (bezpośrednio powiązane z opisywaną kwestią) znajdują się w odpowiednich działach, np. opcje dyplomatyczno/szpiegowskie znajdują się w rozdziale Dyplomacja.

 

 


Rozdziały Poradnika do Civilization II:

 

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież